Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kieltäydyin perhetyöntekijästä ja nyt uhkaillaan lastensuojelulla!

Vierailija
23.01.2009 |

Taustaa: olen sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja olen ollut hyvin hoitomyönteinen. Käytän masennus- ja ahdistuslääkitystä, käyn depressiohoitajalla ja saan apua lähipiiristä. Olisin myös halunnut psykiatrille ja neuvolan järjestämään vertaistukiryhmään, mutta en päässyt. Nyt neuvolassa on tyrkytetty perhetyöntekijää, jota en halua. En pidä ajatuksesta, että vieras ihminen luuhaa nurkissa. Näinpä sitten neuvolassa terveydenhoitaja ja depressiohoitaja uhkailivat lastensuojelulla. Onko tämä nyt ihan oikein? Eikö muka ihmisellä ole oikeutta kieltäytyä hoidosta? Tein valituksen näistä hoitajista neuvolatoiminnan johtajalle ja luvattiin uudet hoitajat, mutta ihmettelen tuollaista toimintaa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluamallesi psykiatrille eikä neuvolan järjestämään vertaistukiryhmään.

Eikö se kerro sinulle mitään?

En usko että sinulle on tarjottu perhetyöntekijää ilman tämän neuvolan lääkärin ennakkotietoa asiasta.

Vierailija
22/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Tajuatko? Lääkäri ei tiedä asiasta yhtään mitään.

ap

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluamallesi psykiatrille eikä neuvolan järjestämään vertaistukiryhmään.

Eikö se kerro sinulle mitään?

En usko että sinulle on tarjottu perhetyöntekijää ilman tämän neuvolan lääkärin ennakkotietoa asiasta.

mutta psykiatrin mielestä perusterveydenhuollon toimet riittävät tässä tilanteessa. Lääkäri ei järjestä niitä vertaistukiryhmien paikkoja, vaan depressiohoitaja.

Tajuatko? Lääkäri ei tiedä asiasta yhtään mitään.

ap

Vierailija
24/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jäi sinulle epäselväksi.

ap

Vierailija
25/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä jos tarjoavat perhetyöntekijää. apua ei tietenkään ole pakko ottaa vastaan, mutta jos kieltäydyt neuvolan perhetyöntekijästä ja neuvolan tädeillä on huoli siitä kuinka teidän arki pyörii, tekevät he lastensuojeluilmoituksen ja saat kotiisi lastensuojelun perhetyöntekijän, mutta tämä siis vain jos tekevät lastensuojeluilmoituksen. jos kieltäydyt lastensuojelun avohuollon tukitoimena sinulle tarjotusta perhetyöstä, joudut vielä tarkempaan syyniin. ei perhetyötä jatketa turhan takia loputtomiin, jos teillä on asiat niin kunnossa kuin kuvailit, ei perhetyöntekijällä ole mitään tehtävää sinun kanssasi, mutta pääset helpoimmalla kun annat niiden itse todeta sen..

Vierailija
26/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin...

ap

Vierailija
27/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin...

Vierailija
28/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan synnytyksen jälkeistä masennusta masennuslääkkeillä.

t. lääkäri

ap

Vierailija
29/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan synnytyksen jälkeistä masennusta masennuslääkkeillä.

t. lääkäri

Vierailija
30/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sairastin synnytyksenjälkeisen masennuksen. Mä olin tottunut pitämään kodin siistinä, mutta masentuneena se ei ollut todellakaan tiptop, muttei mikään kaatopaikkakaan. Jos joku vieras tulisi kokisin että koti on siivottava vierailukuntoon joka stressaisi lisää ja tiedän että se on tyhmästi ajateltu. Jos se vieras olisi tullut sotkuisen kotiini niin olisin tuntenut itseni todella ahdistuneeksi ja nöyryytetyksi mikä ei paranemistani olisi todellakaan auttanut. Lapset kykenin hoitamaan mutta muuhun en kyennyt. Lapsilla oli kaikki ok ja olihan heillä terve isäkin iltaisin kotona.

Muuten, täältä sain vinkin ostaa kalaöljy-kapseleita ja syödä niitä tuplamäärät niin kauan kunnes masennus helpottaa ja se todellakin toimi alle kuukaudessa. Nyt olen syönyt puoli vuotta normaalia annosta enkä uskalla lopettaa. Lääkityksen lopetin. Kalaöljyistä oli selvästi suurempi apu ja luulen ettei lääkitys mua mitenkään parantanut, auttoi vaan oireisiin. Raskauden aikana vauva vie äidin rasvahappoja urakalla (samoin imetyksen aikanakin) ja aivothan ovat pääosin rasvaa. Kun niitä alkoi korjaamaan öljyllä niin tilanne alkoi parantumaan. Jos syy ei ole rasvahapoista niin epäilisin estrogeenivajetta. Siitä on viime vuonna tehty suomalainen tutkimus jossa estrogeeni-hoito auttoi selvästi synnytyksenjälkeiseen masennukseen. Järkeenkäypää sekin kun raskauden ja imetyksen aikana estrogeenitaso laskee vaihdevuosien tasolle eikä ehkä kaikillä korjaannu tarpeeksi nopeasti. Netissä oli se tutkimus, olisiko tehty Kuopion yliopistollisessa?

Tsemppiä!

Vierailija
31/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös lopen uupunut ja masentunut ja sain kunnalta meille perhetyöntekijän auttamaan. Hän puolestaan katsoi että nyt olisi parempi ottaa meille sossutäti käynnille ku olin niin väsynyt. Se oli kyllä ahdistavaa.

Siivosin vimmatusti kämppää viimeisillä voimilla ettei vaan tulis huono kuva musta papereihin. Lapset hoidettiin moitteetta mutta oma kunto oli kyllä välillä vähintääkin arvelluttava.

Sossutäti katsoi kämppää ylimielisesti ja melkein nauroi meidät pihalle. Olimme liian varakkaita ja siistejä tarvitaksemme apua. Sellanen olo ainakin tuli..se tosiaan kyttäili meän asuntoa ihan häikäilemättä.

Itselle kuitenki ahdistava myöntää että sossutäti tulee katsomaan miten pärjäämme. Vaikka eikö ne kyllä lasten hyvinvointia ajattele. Kyllä se tuntuu pahalta. Mutta onneksi nousimme suosta pikkuhiljaa kun lapset kasvoivat ja kävin psykologin juttusilla.

Vierailija
32/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuukautisetkin ovat alkaneet, joten uskoisin estrogeenitason olevan normaali. Kalaa syön paljon, mutta voisi toki kokeilla noita kalaöljykapseleita. Koti on meillä siisti, sillä mies siivoaa ja oma äitini on myös käynyt auttelemassa. Itsekin olen siivonnut, esim hoitanut pyykkiä ja tiskejä, pyyhkinyt pölyjä.

ap

Vierailija
33/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyi vielä linkki estrogeeni-hoitoon jos haluat kokeilla niin niin tulosta mukaan lääkärillesi:

http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto18_3.pdf

Vierailija
34/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suosittelen todella lämpimästi kalaöljyjä. Itse niitä epäilin, mutta masennus on jotain niin kauheaa että kaikkia keinoja kannattaa kokeilla. Ja jos artikkelin oireet kuulostaa tutuilta, niin ainahan voi pyytää estrogenitason mittausta.

Se on kurja ettei toiset vain ymmärrä ettei joku halua vierasta kotiinsa. Et selvästi tarvitse siellä apua joten ohjaisivat avun sellaiselle joka todella tarvitsee. Minulle tarjottiin myös mahdollisuutta että hoitaja tulee hakemaan lapsen ulos kävelylle niin että saan vaikka nukkua, mutta en minä vieraalle vauvaani halunnut antaa etenkin kun oli juuri vierastavassa iässä.

Vierailija
35/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan se hassuinta onkin, että perhetyöntekijä veisi vauvan ulos vaunulenkille, että saisin nukkua. Miksi ihmeessä? Vauva nukkuu käsittämättömän hyvin yöt. Eka unijakso on yleensä 6 tuntia (ennätys 8,5 h) ja toinen unijakso yleensä 4 tuntia (lyhimmillään 2 tuntia). En todellakaan ole fyysisesti väsynyt, vaan masentunut. Minusta ihan eri asia, ainakin minun kohdallani.

ap

Vierailija
36/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastan itse myös keskivaikeaa masennusta. meillä tosin on nukuttu pitkään todella huonosti siihen päälle, vauva on herätellyt kymmenisen kertaa joka yö. olen siis ollut todella uupunut ja tiukilla. sen takia olen oikeastaan tyytyväinen, että saan välillä apua.

pitkään kyllä mietin asiaa, ennen kuin huolin vieraita ihmisiä kotiini. mutta ihan ok päätös oli omalla kohdallani. joskus voisivat auttaa enemmänkin vaikka kotitöissä mutta ne ei tunnu kiinnostavan niin näitä työntekijöitä, vaikka olen koittanut ehdottaa. touhuavat vain lasten kanssa.

Vierailija
37/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole UHKAILUSTA. Ammattilaiset nyt vain kertovat sulle miten tästä eteenpäin tulee käymään. Onhan sulla oikeus tietää, eikö vaan? Heillä on ollut huoli, on tarjottu apua, olet kieltäytynyt, kerrot miten luotat lääkäriisi (häneen jolle et ole edes kertonut kaikkea...), huoli kasvaa, päädyt lastensuojelun asiakkaaksi. Näin se menee. Jos ammattilaiset eivät näin menettelisi tapauksessasi he tekisivät virheen. Jos he eivät kertoisi sinulle mitä tuleman pitää he tekisivät virheen.

Vierailija
38/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole UHKAILUSTA. Ammattilaiset nyt vain kertovat sulle miten tästä eteenpäin tulee käymään. Onhan sulla oikeus tietää, eikö vaan? Heillä on ollut huoli, on tarjottu apua, olet kieltäytynyt, kerrot miten luotat lääkäriisi (häneen jolle et ole edes kertonut kaikkea...), huoli kasvaa, päädyt lastensuojelun asiakkaaksi. Näin se menee. Jos ammattilaiset eivät näin menettelisi tapauksessasi he tekisivät virheen. Jos he eivät kertoisi sinulle mitä tuleman pitää he tekisivät virheen.

Kyse oli nimenomaan uhkailusta tai kiristämisestä, what ever. Jos en huoli perhetyöntekijää, ilmoitetaan asiasta sosiaalitoimeen. Sanoin, että siitä vain sitten ja poistuin paikalta.

ap

Vierailija
39/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kuulemma kuulu heidän tehtäviinsä. Jotenkin nurinkurista, että väsynyt ja masentunut äiti laitetaan siivoamaan, kun tärkeämpää varmasti olisi sen vuorovaikutuksen luominen vauvan kanssa. Ihan älytöntä räpellystä!

ap

Vierailija
40/56 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistathan kotitalousvähennyksen mahdollisuuden?