Leimataanko mut pk:ssa hysteeriseksi esikoisen äidiksi, jos
toivon, ettei lapselleni annettaisi makeisia tai jäätelöä viikoittain (esim. syntymäpäivien yhteydessä). Esikoiseni menee 1,5-vuotiaana päiväkotiin ja olen tähän mennessä pystynyt pitämään "erossa" makeista. Tiedän, ettei tätä tietenkään ikuisesti kestä, mutta hirvittää hieman ajatus, mitä tuleman pitää, jos päiväkodissa on jonkun synttärit lähes joka viikko.
Kommentit (94)
en mä ainakaan halua et mun muksu syö joka päivä karkkeja XD
lapset saavat joka aterian jälkeen ksylitolipastillin. Kai tämäkin on nyt karkin syöttämistä sitten?
eri asia puhua siitä, että joku noin 5-vuotias lapsi herkuttelee silloin tällöin kuin että 1-vuotias syö viikoittain karkkia.
Silloin, kun luodaan pohjaa terveelliselle ruokavaliolle, ei sitä mielestäni oikein voi sotkea "herkuilla". Sitten, kun pohja alkaa olla kunnossa, ei satunnainen herkuttelu enää ruokavaliota kaada.
Munkin mielestä 1-vuotias voi juhlia ilman karkkia ja aikuinen voi juhlia ilman viinaa (joku tuolla aikaisemminkin esitti tällaisen vertauksen).
huvitti kun yhdellä ap:n kaltaisella yhden lapsen hysteerikko äidillä oli fb:ssa kuva n. 3v. lapsestaan joka joi pillimehua.
Sokeritonta näytti mehu olevan, mutta siinä on makeutusaineena aspartaamia.
Suurempi paha se aspartaami on kuin se sokeri.
Miksi se on niin hirveä juttu, jos silloin tällöin saa yhden namin ruuan päätteeksi? Ja mä en edelleen ymmärrä, miksi saa syödä pullan tai keksin, muttei yhtä karkkia. Sokrua noissa kaikissa on ja puuronkin päälle monet laittaa sokeria.
En vaan käsitä tuollaista rajoittuneisuutta... Musta on ihan älytöntä kiristää vanne pään ympärille jostain satunnaisesta karkista.
toinen oli tavallinen ja toinen laktoositon. Aineet listasin paperillea että hoitajat pystyivät katsoa mitä kellekin voi antaa. Ryhmässä oli 12 lasta.
Ja minullakin on kielto että lapselle ei saa juottaa mehua ruokajuomana, vaan vien sinne oman kauramaitopurkin lapselle. Kuitenkin synttäritarjottavat lapsi saa syödä, mutta en pidä siitä että päivittäin esim. juodaan sokerimehuja.
päin tämä on mahdollista?! täysin laiton tilanne. taitaa olla porvoosta kyse...
Kyllä vaan pienten ryhmässä voi olla vaikka 23 lasta sillä meidän ryhmässä on 21 ja KAIKKI alle 3 vuotiaita. Nykyään kun ryhmät on niin isoja. Vie lapsellesi jotain sellaisia herkkuja kaappiin mitä olet hänelle antanut.
Kuulostaa kamalalta. Ei sitä henkilökunnan määrää sillä pystytä kumminkaan vähentämään. 21 alle kolmevuotiasta lasta tarvitsee vähintään seitsemän hoitajaa.
Ja joo kaikki ovat samassa ryhmässä eikä mitenkään jaettu.
Henkilökuntaa meidän ryhmässä on kolme.
jos synttäreillä tarjotaan karkki tai kaksi, mutta kun osalla vanhemmista karkaa mopo hieman käsistä. Yks päivä lasta hoitoon viedessä synttärisankarin äiti antoi tarjottavia hoitajalle: iso sipsipussi, iso karkkipussi, limsapulloja pari ja jokaiselle tikkarit. Kyse alle 3-vuotiaiden ryhmästä, jossa lapsia kaikkiaan 15 (osa osa-aikaisia).
Joku kyseenalaisti rusinoiden terveellisyyttä. Hampaille varmaan vaikutus on sama (happohyökkäys), mutta kuinka paljon karkit sisältävät esim. kuituja?
Itse en ole mikään hysteerikko, kotona syödään herkkuja, mutta olen oikein tyytyväinen, että päiväkodin henkilökunta on tehnyt päätöksen, ettei herkkuja tuoda synttäreille tai muiden juhlien takia. Isossa ryhmässä kun lapsia on paljon, herkkupäiviä on usein, tämä oli peruste.
Juhlivat synttäreitä onnittelulauluin, sankari saa kruunun päähänsä ja kortin, saa myös puhaltaa kynttilän :)
Eipä tartte miettiä mitä allergioita kelläkin on, mitä uskaltaa viedäMissä näin on?
Ap siis taas palasi kyselemään.
P.S.Kiitos muuten hedelmällisestä keskustelusta jo osallistuneille!
-ei saa tuoda karkkia, kakkua, jätskiä, täytekeksejä, vain muumikeksiä tai vst.
-Kynttilöitä ei saa sytyttää, eikä siis puhaltaa.
-kutsukortteja ei saa jakaa lokeroihin.
-puuroon ei ole hilloa ei kanelia.
-hedelmiä n. 1krt/kk
-äitien-, isänpäiväkhaveita ei tarjota
mutta voihan sitä pitää hauskaa muutenkin..
Mikä siinä Karkissa tai parissa on niin paha paha??
että sitten kun sen on kerran oppinut että sitä Karkkia on niin sitä mangutaan joka kerta ruokakaupassa jne. Miksi ei saisi mankua ja saada Karkkia? No kun se Karkki on Huono Hampaille. Etenkin maitohampaille, ne reikiintyvät todella nopeasti, jos karies pääsee etenemään. Parempi jos pystyy siirtämään sitä karkinhimoitsemis-iän alkamista parilla vuodella, vaikka edes 3-vuotiaaksi. Monilla pienillä lapsilla on jo huonot hampaat. Ainakin itse pyrin siltä varjelemaan.
Varjella voi myös xylitoli pastilleilla, joita meidän 1v7kk osaa jo pyytää ruuan jälkeen, jos äiti meinaa unohtaa..
Ja kyllä meillä isommat mankuvat kaupassa winx kortteja ja sitä muuta krääsää enemmän kuin karkkia. Karkkia tietävät saavansa silloin tällöin,sitä krääsää harvemmin..
pieni määrä karamellia ei haittaa..
Meillä on karkkipäivä, ja jätskiä kesällä syödään, mutta miten helpottavaa on kun tarhaan ei tarvi viedä Mitään!!
Minulla ainakin menee ihan riittävästi aikaa niiden synttäreiden järjestämiseen täällä kotona, ihanaa, kun ei tarvi pohtia mitä sinne voisi taas viedä, jotta kaikille sopii. Juhlat siellä tarhassa silti järjestetään, on kortit ja laulut ja muut hässäkät, herkut syödään sitten kotona.
Ja käsittääkseni Espoo teki tämän linjauksen, kun joissain tarhoissa alkoi tarjoiluissa olla kilpavarustelua, eli homma karkasi käsistä. Minä kiitän ja kumarran Espoon viisaita päättäjiä!
on tyhmää ettei lapsi saa syödä karkkia jos sille kuitenkin annetaan jätksiä, pullaa, kakkua tms. logiikka ontuu tuossa tapauksessa. on vaan tehtävä jostain ongelma kun muuten on asiat hyvin -mikä on tietysti mukavaa.