Leimataanko mut pk:ssa hysteeriseksi esikoisen äidiksi, jos
toivon, ettei lapselleni annettaisi makeisia tai jäätelöä viikoittain (esim. syntymäpäivien yhteydessä). Esikoiseni menee 1,5-vuotiaana päiväkotiin ja olen tähän mennessä pystynyt pitämään "erossa" makeista. Tiedän, ettei tätä tietenkään ikuisesti kestä, mutta hirvittää hieman ajatus, mitä tuleman pitää, jos päiväkodissa on jonkun synttärit lähes joka viikko.
Kommentit (94)
Ja esim meidän pkssa on juhlien yhteydessä aina infotiedotteessa "toive" että tuotava syötävä olisi mahd muutaKIN kuin karamelliä tms ja max esim 2e summalla.
-Pk-täti itsekin-
Klassisessa pienten rthmässä eli 0-3v ikäisissä lapsiryhmän koko on 12 lasta.
MUTTA tavallista on myös 1-4v ryhmät jolloin lapsimäärä on 14-16kpl.
Heh, ei siinä joku keksi paljon paina, kun lapset päiväkodissa syö ruokien (ja tietysti puuron) kanssa sellaiset sokerit ja hillot, että oksat pois. Ja tietysti mehua päälle. Pari vuotta sitten tarjoiltiin aina joku vihannespala, nyt se on jätetty pois, jos tarjolla on esim. puolukkahilloa ruuan kanssa... Karkkia ei meidän lasten päiväkodissa tarjota mutta mun mielestä se synttärikeksi tai jopa kaksi on oikeasti vaan hyvää tapakasvatusta, eli herkut kuuluvat juhlaan. Aika kiva siinä on yhden olla ilman.
Puuron kanssa on aina hilloa tarjolla. Pinaatti- ja porkkanalettujen kanssa ja monen muunkin ruoan kanssa on hilloa...
Miten tuo hillo eroaa esim. jostain Fazerin kettukarkista (Pihlaja)? Hillossa on vähän vähemmän hyytelöimisainetta. Muuten koostumus on lähes sama.
Heh, ei siinä joku keksi paljon paina, kun lapset päiväkodissa syö ruokien (ja tietysti puuron) kanssa sellaiset sokerit ja hillot, että oksat pois.
Itseasiassa tuo "kielto" on mun mielestä yleistymässä eli ryhmässä on useampiakin lapsia. Tänä päivänä on myös sen verran paljon allergioita ym. ruokarajoitteita tai -valioita että lapset ymmärtävät jos joku saa ja joku ei. Itselläni on kokemus että aia harvoin pienten ryhmiin on tullut karkkia, muumikeksi/carneval on paljon tavallisempi.
Itse olisin/olen paljon huolestuneempi paljon isommista ongelmista kuin yhdestä karkista/keksistä, mainittakoon ruokapuolelta vaikkapa runsas einestenkäyttö; paljon suolaa ja vaikkapa sitä päivän polttavaa sanaa eli natriumglutamaattia. Kilpailutus, keskittäminen suurkeittiöihin ym. ei lasten ruuan laatua todellakaan paranna!! Ja kyse on kuitenkin aika isosta osasta päivän aterioita!
t. yksi pk-täti itsekin joka varustautuu töihin omilla eväillä
Puuron kanssa on aina hilloa tarjolla. Pinaatti- ja porkkanalettujen kanssa ja monen muunkin ruoan kanssa on hilloa...
Miten tuo hillo eroaa esim. jostain Fazerin kettukarkista (Pihlaja)? Hillossa on vähän vähemmän hyytelöimisainetta. Muuten koostumus on lähes sama.Heh, ei siinä joku keksi paljon paina, kun lapset päiväkodissa syö ruokien (ja tietysti puuron) kanssa sellaiset sokerit ja hillot, että oksat pois.
nyt mielestäsi oikeuttaa vanhemmat kantamaan lisää makeisia?
Sinulla on nyt puurot ja vellit sekaisin
Ap taitaa itse olla persettänsä lihottava ja makeaa ja rasvaa syövä äiti! Tuskin muuten suhtautuisi asioihin noin.. huh huh.
se yks kettukarkki vastaa vain pientä nokaretta hilloa. Paljon hyödyllisempää olisi pyytää rajoittamaan hillon määrä minimiin.
Miten tuo hillo eroaa esim. jostain Fazerin kettukarkista (Pihlaja)? Hillossa on vähän vähemmän hyytelöimisainetta. Muuten koostumus on lähes sama.Heh, ei siinä joku keksi paljon paina, kun lapset päiväkodissa syö ruokien (ja tietysti puuron) kanssa sellaiset sokerit ja hillot, että oksat pois.
nyt mielestäsi oikeuttaa vanhemmat kantamaan lisää makeisia?
Sinulla on nyt puurot ja vellit sekaisin
ehdota että sovitaan mikä on sopiva herkku synttärituomisiksi. Vaikka että keksit ja jäätleö on ok, mutta karkki ei. Tai ehdota vaikka että alle 3-vuotiaat eivät tuo mitään, sekin vähentäisi herkutteluja paljon. Yleensä muut vanhemmat kyllä suostuu, vaikak voivatkin pitää sinua nipottajana :-)
Tosin olen myös sitä mieltä että 23 karkkia tai keksiä vuodessa ei romuta minkäänikäisen terveyttä. Sokeria ja lisäaineita tulee paljon enemmän muista ruoista, joten kiinnitä mieluummin huomiota siihen, mitä kotona ja vapaa-ajalla syötte. Tietysti on helpompi kieltää päiväkotia tarjoamasta makeita kuin olla itse se ikävä ihminen, joka ottaa lapsen kädestä keksin pois juhlissa. Mutta mietipä, onko mitään muuta syytä kuin sun oma mukavuudenhalu siihen, että haluat että lapsi ei saa päiväkodissa herkkuja, mutta saa sen keksin sukulaisjuhlissa?
Itse tehtiin esikoisen kanssa juuri niin. Ja kuinkas kävikään, isona syö herkkuja tajuttomat määrät. Tiedän muitakin samanlaisia tapauksia.
Pienemmälle annettiin herkkuja välillä ja ei ole niistä erityisen kiinnostunut. Karkit ei maistu. Leivokset ja pullat voivat mennä.
En ikinä kieltäisi lasteni saamasta herkkuja esim. synttäreillä.
Määrä mitä esim päiväkodissa saa sitä herkkua on tosi pieni.
Meidän päiväkodissamme vietettiin kaikkien viikolla syntyneiden synttärit perjantaina. Oikein kivat yhteis- synttärit
ei siellä luultavasti ole niin paljon karkkia kuin isompien lasten ryhmässä.
mun poika ku oli pienten ryhmässä ni yleensä sinne vietiin joku muumikeksipaketti tms.
ei pienille syötetä siellä edes synttäreillä mitään kauheita määriä karkkia.
muut lapset söisivät juhlaherkkuja ja sinun 1,5-vuotiaasi lausuisi päivänsankarille runon? Ja lastenhoitajat järkkäisivät tämän extraohjelman? Älä pahastu, mutta olet kyllä tosi hassu ;) Mun on jotenkin vaikea enää eläytyä tohon ainokaisen 1,5-vuotiaan äidin maailmaan, vaikka kai itsekin olen sellainen ollut.
Meillä ei pväkodissa ole herkut kiellettyjä, MUTTA herkuista on sovittu vanhempainillassa. KARKKIA ei saa viedä, eikä mitään itsetehtyä (allergiat), jotta voidaan olla varmoja, kenelle herkut sopii.
Sopivia herkkuja on siis jäätelö ja keksit.
Minusta on kohteliasta viedä sellainen herkku, että kaikille se sopii. Eipä siihen tarvitse muuta kuin kysyä, mitä allergioita ryhmässä on. Viimeeksi vein jäätelöitä, joista löytyi keliaakikolle ja maitoallergiselle sopivat versiot.
Meillä myös loma-aikoina (kesä/joulu) synttäreitä viettäville on yhteinen juhla, joten ei niitä juhlia joka viikko ole. Eikä kaikki edes tuo tarjottavia.
toivon, ettei lapselleni annettaisi makeisia tai jäätelöä viikoittain (esim. syntymäpäivien yhteydessä). Esikoiseni menee 1,5-vuotiaana päiväkotiin ja olen tähän mennessä pystynyt pitämään "erossa" makeista. Tiedän, ettei tätä tietenkään ikuisesti kestä, mutta hirvittää hieman ajatus, mitä tuleman pitää, jos päiväkodissa on jonkun synttärit lähes joka viikko.
meillä päiväkodin vanhempainillassa kysytiin vanhempien toiveita = saako lapsille synttärien yhteydessä antaa karkkia.
Käytännössä kaikki olivat sitä mieltä, että EI karkkia (edes ksylitol - koska lapset olivat niin pieniä että eivät olleet vielä oppineet että karkkia on edes olemassa :).
Eli ainakaan meillä ei leimautunut :) - päinvastoin, kaikki kannattivat karkittomuutta, ja lisäksi yhdessä mietitiiin, miten muuten kuin sokeriherkuilla voitaisiin juhlistaa synttäreitä 8askartelu juhlateemaan liittyen, ilmapallot tms).
meillä juhlitaan p-kodissa synttäreitä kerran kuussa = kaikkia ko kuussa syntyneitä juhlitaan samana päivänä, jottein tulisi liikaa herkkujuhlia.
Mikä siinä Karkissa tai parissa on niin paha paha??
että sitten kun sen on kerran oppinut että sitä Karkkia on niin sitä mangutaan joka kerta ruokakaupassa jne.
Miksi ei saisi mankua ja saada Karkkia? No kun se Karkki on Huono Hampaille. Etenkin maitohampaille, ne reikiintyvät todella nopeasti, jos karies pääsee etenemään.
Parempi jos pystyy siirtämään sitä karkinhimoitsemis-iän alkamista parilla vuodella, vaikka edes 3-vuotiaaksi.
Monilla pienillä lapsilla on jo huonot hampaat.
Ainakin itse pyrin siltä varjelemaan.
jotkin kirjoittajat yhdistävät sanalla lapsi tässä asiassa kaiken väliltä 0-15 v.
Tarkoitus ei liene ollut keskustella karkin kieltämisestä koko lapsuusiän ajan! LÄHINNÄ ÄRSYTTÄÄ SE MAKEISTEN SYÖTTÄMINEN IKÄLUOKASSA 1-3 V. Tässä iässä makeisitta jääminen tuskin vielä heijastuu aikuisiän karkki syöppöyteen. Järki käteen teille muille äideillekin.
Minusta on vaan viisasta lykätä tällaisen lisäaineita, makeutusaineita sun muuta turhaa sisältävän herkun antamista myöhäisemmälle iälle.. Meillä on ollut vähän periaate, että niin kauan kuin tuo lapsen hampaidenpesu on vähän sinne päin, kun "Minä ite" sitä harjaa haluaa lähinnä vain pureskella, niin karkkia ei anneta. Mutta se nyt ei tarkoita etteikö lapsi eläissään karkkia tulisi saamaan. Yli 3v. voidaan jo alkaa hölläämään kuria.
-lisäksi monilla tuonikäisllä on vasta poskihampaat puhkeamassa, ja ne ovat herkät reikiintymään kun eivät ole vielä saaneet vahvistusta fluorista
koko ajan on joku herkkupäivä hoidossa, kun jollain on synttärit. Mä kans toivon, että vanhemmat ei sais viedä hoitoon herkkuja, jos joku täyttää vuosia..ihan liikaa makeaa siellä syövät.