Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako teidän 2,5-vuotiaat syödä itse?

Vierailija
11.05.2010 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, että onko normaalia jos 2,5-v. ei osaa/suostu syömään itse? Olen tähän mennessä syöttänyt lasta koska muuten ei söisi mitään. Missä iässä viimeistään pitäisi osata syödä itse?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saa lusikan ensimmäistä kertaa käteensä, niin ei se helpolla suuhun täytenä mene.

Vierailija
22/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä erotuksella, että ruokaa tarjotaan vain ruoka-aikoina.

Poika toki vaatii syöttämään toisinaan kun kokeilee rajojaan. Niin on tainnut käydä teilläkin. Älä anna enää periksi. Varaa vapaapäivä opettelun aloituspäiväksi, ja kieltäydyt syöttämästä kokonaan. Annat sekä lusikka että sormiruokaa, on vara valita mitä syö, kunhan syö itse. Jos ei ruoka maistu, nostat pois pöydästä. Ja pidät tarjolla ruokaa pitkin päivää. Kyllä se lapsi syö jos sen on nälkä. Ja motoriikka riittää varmasti jos on ns. terve lapsi. Sitten kun syömismotivaatio (nälkä) löytyy, palaat säännöllisiin ruokarytmeihin ja normaaliin ruokaan.

Näin mä tekisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ikää 1 v 1 kk ja syö itse lusikalla ja juo nokkamukista. Raastesalaatit pistelee sormin suuhun eli mitään haarukkaa ei edes olla vielä yritetty (eikä kokeillakaan varmaan vuoteen).

Nyt kun tuo pistelee tuossa vieressä iltapuuroaan niin minä ehdin kirjoittelemaan tässä vieressä läppärillä..

Vierailija
24/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa syödä itse, on syönyt jo 1-vuotiaasta lähtien. Ongelma vaan on että on huono syömään, joten kotona joudumme syöttämään häntä kun ei itse vaivaudu lusikoimaan. Päiväkodissa puolestaan syö aina itse. Tänään tosin oli erikoinen päivä, sillä söi iltaruoan kokonaan itse kotona; iltapuuro sitten piti taas syöttää...

Vierailija
25/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi syönyt lusikalla itse, kun antoi vain soselusikan käteen. 1 v syönyt jo täysin itse. Kaveri syötti täysin vielä reilu 3-vuotiastaan, ja hermostui kun ehdotin että voisi antaa lapsen jo syödä itse.

Vierailija
26/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen muksu alkoi syömään itse 1,5v iässä. Lopuksi kaavin mitä ei saanut lusikkaan.

Toinen muksu oppi syömään itse 1vuotiaana kun perheessä oli myös 1kk ikänen ja en aina kerinnyt heti syöttämään niin oppi nopeesti itse.

Täälä pohjanmaalla päiväkodissa ja perhepäivähoitajalla edellytetään että 1 vuotiaat syö itse.

Jotkut sotkee enemmän kun toiset,mutta opettelemalla oppii.

Vierailija
27/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien Nico-petterit ja Irma-Annikit kun on ihan itse oppineet syömään 1v vanhana. Eikä vanhemmilla ole tullut mieleenkään enää syöttää sen jälkeen....

Se on niin lapsikohtaista missä iässä oppivat itse syömään tai mitä tahansa muuta taitoa. Meillä esikoinen alkoi syömään itse 2v iässä, sitä ennen ei ollut kiinnostunut itse syömisestä yhtään. Minä taas en halunnut pitää lasta nälässä, joten kiltisti lusikoin ruokaa lapsen suuhun. Pukeminenkin on hänellä aina ollut yhtä takkuamista, on nyt 4v ja erittäin hiiiiiiitaaaaaaasti laittaa vaatteet päälleen, ylipäätään alkoi itse pukemaan pipoa monimutkaisempaa 3v iässä.

Tämä toinen lapsi taas on itse syönyt pikkuisen päälle 1v iästä ja nyt 1v9kk iässä on itse jo kuukausia pukenut ulkovaatteetkin, ainoastaan käsineet pitää auttaa. On ihan eri tavalla ollut kiinnostunut uuden oppimisesta, toisin kuin isoveljensä.

Vierailija
28/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis voinu käydä ohrasesti tuon syömisen suhteen koska äiti pelkää eikä jaksa lainkaan sotkuja. Annoin tosiaan syödä sitä yksivuotiskakkua, kun lapselle sitä eteen kannettiin.

Siitä asti meillä on poika syönyt itse, enemmän tai vähemmän sotkuisesti.

Nokkamukista tosin luovuttiin vasta likempänä kaksivuotissynttäreitä... nyt menee sekin ihan täysin sotkuitta.

Mutta näen itsessäni sen sotkupelkoisen äidin, jonka lasta pitäisi vielä siisteyden vuoksi syötellä yli 2,5 vuotiaana...

-Se mamma joka ehdotti äidille syötön lopettamista...

Vierailija
29/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta ei koskaan kiinnostanut itse syöminen tai pukeminen. Eikä ole kyse siitä, etteikö olisi annettu tilaisuutta, tuupattiin kyllä lusikkaa käteen ja housuja lattialle, mutta ei ollut minkäänlaista mielenkiintoa. Kuopus sen sijaan on raivokas "minä itse", ja söi toden totta yksivuotiaana ihan täysillä. Ja siistimmin kuin esikoinen kolmevuotiaana. Kuten myös pukee itse... Niin ovat erilaisia nuo.

kaikkien Nico-petterit ja Irma-Annikit kun on ihan itse oppineet syömään 1v vanhana. Eikä vanhemmilla ole tullut mieleenkään enää syöttää sen jälkeen.... Se on niin lapsikohtaista missä iässä oppivat itse syömään tai mitä tahansa muuta taitoa. Meillä esikoinen alkoi syömään itse 2v iässä, sitä ennen ei ollut kiinnostunut itse syömisestä yhtään. Minä taas en halunnut pitää lasta nälässä, joten kiltisti lusikoin ruokaa lapsen suuhun. Pukeminenkin on hänellä aina ollut yhtä takkuamista, on nyt 4v ja erittäin hiiiiiiitaaaaaaasti laittaa vaatteet päälleen, ylipäätään alkoi itse pukemaan pipoa monimutkaisempaa 3v iässä. Tämä toinen lapsi taas on itse syönyt pikkuisen päälle 1v iästä ja nyt 1v9kk iässä on itse jo kuukausia pukenut ulkovaatteetkin, ainoastaan käsineet pitää auttaa. On ihan eri tavalla ollut kiinnostunut uuden oppimisesta, toisin kuin isoveljensä.

Vierailija
30/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kaikin tavoin erilaiset lapset, esikoinen hitaasti uudelle lämpiävä ja nuorempi tulta ja tappuraa kun haluaa syödä ite - ei kylläkään osaa kun sormiruokaa joten puurokin menee osittain kauhomalla kämmenellä. Mutta ite.

Lusikan käyttö on niin lapskohtainen juttu. Ja vaatii sitä käden tarkkuutta, meidän pojilla ei hirmu aikasessa vaiheessa ole opittu kun reilu 3 v on osannut reilun vuoden, muttei suostunut syömään kunnolla ite kun vasta muutama kuukaus sitten. Ja 1v 3 kk ei syö vielä lusikalla vaikka sormiruokailee tosi mielellään.

Vierailija
31/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtaa.

Sen muistan, että lapseni oppivat hitaasti itsekseen syömään. Mutta mielestäni kuopus osasi jo 1v1kk iässä syödä jotenkuten itse. Taidettiin häntä vähän auttaa. Samoin esikoinen 1v5kk iässä. Menivät ton ikäisinä hoitoon, 2-3pv/vkossa.

AP: lyö lusikka lapsen kouraan ja anna harjoitella.

Vierailija
32/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus syötetään 3,5vuotiastakin kun sille laiskuus iskee.

Mutta meidän 2v5kk syö kyllä hienosti itse ja joskus autetaan.

Vierailija
33/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä itseasiassa ole edes vielä 2,5v. on syönnyt itse 1-vuotiaasta asti. Pyytää toisinaan apua mm. puurolautasen kapsuttamiseen ja toki leikkaamiseen.

Vierailija
34/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemminkin jo sai syödä itse, mutta 1 vuotiaana söi jo pääsääntöisesti itse. En voi käsittää kuka jaksaa syöttää jatkuvasti vielä 2,5 vuotiasta. Se on juuri se asia, mitä mä en jaksaisi ollenkaan tehdä, siksi meidän lapset on aikaisin syöneet itse.

Laiska äiti= omatoimiset lapset:)

Lapsella on herkkyyskausia erilaisten asioiden oppimiseen, ja jos silloin ei juuri saa tilaisuutta kokeilla, niin oppiminen usein siirtyy siihen, kunnes seuraava herkkyyskausi (ja kiinnostus sitä myötä) asiaan on. Yleensä ensimmäinen herkkyyskausi ruokailuvälineiden käytölle on alle 1-vuotiaana, mutta monella vanhemmalla ei ole tuolloin vielä halua antaa lusikkaa kauniiseen käteen, koska opettelu on hidasta ja sottaavaa.

Vähän OT, mutta suomalainen koulun aloitus on hieman hankalaan aikaan, sillä lapsella on harvoin lukemisen oppimisen herkkyyskausi 7-vuotiaana. Muutama vuosi sitä ennen on ja sitten sen jälkeen.

Vierailija
35/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oudolta tuntuu että noin vanhaa pitää syöttää. Meidän tyttö söi sormiruokia n. 7kk lähtien, 1v eteenpäin syönyt itse lusikalla ja haarukalla ja nokkamukiakaan ei olla käytetty 1v jälkeen. Päiväkodissakin pienten ryhmässä 1,5-vuotiaita kyllä rohkaistaan jo itse syömään ja kuomaan mukista ilman nokkaa!

Vierailija
36/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on autettu, kun on ollut turhan hidasta touhua ja meno jonnekin... Nyt 1v9kk syö jo täysin itse ja auttaa ei saa, vaikka olis kuinka kiire :)

Vierailija
37/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan, että kun aloitimme kuopuksen kanssa fysioterapian noin 10-11kk iässä, niin ft kyseli lapsen taitoja ja pysyykö lusikka kädessä. Kun sanoin, että syö keitotkin jo itse, niin oli positiivisesti hämmästynyt. Mutta olen antanut tutustua ruokaa siitä lähtien kun kiinteitä aloin antamaan. En sitten tiedä mistä johtuu, mutta meidän lapset on muutenkin hienomotorisesti olleet taitavia, liikkumaan lähtöä on sitten odoteltu hieman pidempään.

Vierailija
38/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole pienempänä annettu syödä itse, ei kyllä sitten kiinnosta enää isompanakaan koko homma.

Meillä on omat syöneet 1v asti itse, toki joskus on syötetty, mutta varsinkin kuopus ei ole antanut syöttää itseään 1v jälkeen.

Esikoinen ja keskimmäinen halusi välillä, että syötetään 1-2v välillä.

Pph:na olen tietysti nähnyt myös paljon muiden pienten syömisiä, ja kyllä useimmat oppii itse syömään siinä 1v tienoilla. Toiset syö heti todella siististi ja vähillä sotkuilla, toiset taas sotkee vielä 3-vuotiaanakin reilusti, mutta en minä sotkuja pelkää, siksi meillä saa syödä itse siitä asti kun osoittaa kiinnostusta.

On toki näitäkin, jotka 2-vuotiaana eivät näytä ymmärtävän yhtään mitä tarkoittaa itse syönti, nämä on niitä jotka on kotona syötetty, minä en kyllä jouda montaa pientä syöttämään, eihän siitä mitään tule. Kyllä 2v oppii hyvin pian syömään itse, kun huomaa, ettei palvella. Tosin hitaampaa se kyllä on, kun odottaa selvästi palvelua.

Eli parempi mitä aiemmin oppii, sen reippaammin syö. Toiset vaan ei anna sitä lusikkaa 1v:n käteen, vaikka hän itse sitä haluaisi, koska tulee sitä sotkua...

Vierailija
39/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoista syötettiin pitempään, mutta kyllä n.1v hujakoilta opetteli itse syömään. .Kuopus ei enää suostunut syötettäväksi 1v, kun näki, että isosiskokin syö itse. Tuttava syötti 2,5v lastaan tyyliin aina. Ja lautanen tyhjäksi vielä aina, isot annokset. Lapsi oli vähän pyöreä, ei ihme sillä tuputtamisella.

En tiedä, mikä auttaisi, jos lasta ei innosta syödä itse. Lopulta varmaan on sitten vaan sanottava, että jos et syö niin ei muutkaan syötä,sitten olet syömättä ja pidettävä tämä linja tiukasti? Meillä ei onneksi tästä tullut ongelmaa.

Vierailija
40/62 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli lapselle 1v 1kk ikäisenä selvä herkkyyskausi syömään oppimiselle (itse lusikalla siis), koska alkoi heti hapuilla lusikalla lautaselle ja sieltä suuhun kun annettiin lusikka omaan käteen. Siitä pikkuhiljaa käsi harjaantui ja nyt 1v 3kk:n iässä syö isoja annoksia ihan itse. Sotkuhan siitä tietysti tulee, mutta onhan se harmi jos ei lapselle anneta mahdollisuutta oppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän