Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaiseni on niin hyvä,

Vierailija
10.05.2010 |

että mun ei rahallisesti kannata mennä töihin. Ja kun en koe mitään erityistä kutsumusta, raha on tärkeä motivoija.

Olen ollut vuosia hyväpalkkaisissa töissä, joiden perusteella maksettavalla ansiosidonnaisella elelen hyvin.

En enää halua/voi palata aiemmalle uralle ja uudet uramahdollisuudet on melko lailla huonompipalkkaisia.

Jos vielä maksaisin hoitomaksut, olisin takuuvarmasti miinuksen puolella.

On tämä kumma systeemi, mutta en voi olla ottamatta tätä rahallista hyötyä ja siksi hoidankin lapset kotona. Ja olen ainakin 500 päivää työttömänä.

Mielessä käy puheet "työkkärin pakottamisesta" huonoihin töihin. Mutta luulen, ettei ketään vastentahtoaan laiteta taloudelliseen ahdinkoon. Vai onko tällaisesta esimerkkejä?

Ja mielelläni lähtisin työvoimapoliittisiin koulutuksiin, mutta uuden lain mukaan ne kallisarvoiset 500 päivää kuluvat koko ajan kurssia käydessä, eipä se juuri motivoi...

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän töitä, jospa se pitkittäisi tätä työllistymistä...

Tiedän, kuullostaa kamalalta, mutta raha se vaan nyt ratkaisee.

Onko kenelläkään kokemusta, että jos menee vaikka esim. parin kuukauden kurssille tai harjoitteluun, auttaako se olemaan pidempään työtttömänä?

En kehtaa kenellekään näitä suunnitelmia kertoa, mies on kyllä samaa mieltä.

Vierailija
2/26 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työnteko ei enää kiinnosta ollenkaan. Olen koko työurani tehnyt pätkätöitä 2 eri työnantajan leivissä. Työhöni ovat ilmeisesti tyytyväisiä kun aina takaisin, mutta sopimukset ovat aina määräaikaisia.

Nyt olen taas vaihteeksi saanut vähän pidemmän pätkän ja paremman palkan. Ja odotan vain että saan uuden työssäoloehdon täyteen sekä kunnolliset päivärahat. Ei enää motivoi ollenkaan jatkaa tätä pätkätyöuraa :( vaikka työt sinänsä ovat mielekkäitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan voi pakottaa "taloudelliseen ahdinkoon"... Siis niillä on täysi oikeus vaatia vastaan ottamaan työ tms jonka seurauksena sun taloudellinen tilanne huononee. Tai toki voit kieltäytyä ja kärsiä karenssin, mutta loputtomiin sekään ei ole mahdollista. Vaan sitten jos on sellainen ala että lähellekään vastaava työtä ei ole niin sitten olet paremmin turvassa kun ei niillä ole mitään mihin pakottaa. Ja tietysti yleensä jos jokin paikka niillä on osoittaa niin ethän toki varmaankaan ainoa halkija ole, joten ethän välttämättä edes paikkaa saisikaan.

Vierailija
4/26 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ansiosidonnaiseni on niin hyvä,

että mun ei rahallisesti kannata mennä töihin."

En siis väittänyt, että tulotasoni on hyvä. Vähän alle 2000 € on korvaukseni.

Ap

Vierailija
5/26 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannata tehdä.

Vierailija
6/26 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pääset työkkäri tätsyjen kiusattavaks.

Taidat tuota pikaa olla karenssissa.Ykskin pieni virhe ni se on siinä.

Sitä piinaamista ja siitä johtuvaa ahdistusta huh huh.

Kyllä ne sulle töitä keksii.

Vierailija
7/26 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun työttömänä ollessani piinasin työkkärin tätsyjä kyselemällä töitä ja koulutusta ja esittelemällä erilaisia opiskeluvaihtoehtoja, ne hermostuivat muhun niin paljon, että sanoivat suoraan ettei mun koulutukselle löydy töitä eikä koulutusta, että voin aivan hyvin nyt suunnata energiani muualle ja katsella sitten kun lama on ohi. Ansiosidonnaisella sain enemmän kun luulisin työvoimaneuvoja palkan olevan.

Vierailija
8/26 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kursseille eikä koulutuksiin koska ne kuluttavat niitä 500 päivää.

Kokemusta on, olen pätkätyöläinen ja kohta vuoden olen nyt tätä pätkää oleillut kotona työttömänä.

Puolen vuoden välein käyn työkkärissä uusimassa käynti päivän ja muuten sieltä ei kiusata. Onpa jopa kehuttu aktiiviseksi kun olen jollekin kurssille pyrkinyt, mutta en päässyt kun hakijoita oli viime vuonna satoja.

Minulla ja miehelläni on tuo ap:n tilanne, ei kannata mennä töihin kun rahaa tulee, tosin eipä niitä töitäkään ole tarjolla.

Aloimme sitten opiskelemaan kun nyt saa opiskella työttömänä. Eipähän tarvitse olla ihan jouten kotona. Menisin kyllä töihin jos yli 2500 e palkaa saisi. Minun koulutuksellani tuo on kyllä vastavalmistuneen palkka ja minulla on kokemustakin, mutta töitä ei ole.

Vierailija
9/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se sinun verotaakkaa nyt lisää?

Vierailija
10/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa kotihoidontuella ja kuntalisällä olen samassa rahatilanteessa kuin että kävisin töissä 2000e bruttopalkalla. Eli olen nyt ensin kotihoidontuella joka yhtä paljon kuin kävisin töissä (olin hetken töissä mut ei ollut rahallisesti järkevää joten palasin kotihoidontuelle), eli kun se loppuu siirryn ansiosidonnaiselle ja sitten saakin elellä leveästi. Rahaa jää paljon enemmän kuin töissä käydessä kun ei mene hoitomaksuihin ja matkakustannuksiin yms. rahaa. Irtisanouduin töistä ja karenssi kuluu hoitovapaan aikana automaattisesti, kätevää!

Vierailija
11/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoitoa ajaa tähän. Hoitomaksujen jälkeen ei paljon palkasta jää. Ymmärrän täysin liiton rahoilla eleleviä.

Vierailija
12/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää Suomen systeemit on niin syvältä. Jos sulle nyt tulis joku työhön osoitus, ja joutuisit työhaastatteluun, niin tuskinpa sun tarvii töihin mennä, jos lyöt faktat tiskiin työhaastattelussa tai sitten muuten vaan "pilaat" haastattelun.

Minä menin nyt töihin pariksi kuukaudeksi ja laitoin lapset hoitoon. Rahaa mulla on nyt varmaan vähemmän, kun kodinhoidontuella ollessani, kun käyn vielä pitkässä matkassa töissä ja tuon kahden kuukausen aikana ei ehdi mitään matkakorvauksiakaan saada, kun se menee omavastuuseen.

Ajattelin nyt kuitenkin niin, että kun mun alalla on töitä niin vähän tarjolle, että kannattaa ottaa tuo työ vastaan, jos se vaikka joskus poikis pidemmän työsuhteen, ,kun eihän ne lapset siellä hoidossa niin kovin montaa vuotta ole.

Mutta on se karua, että voin ihan hyvin laskea pakollisiksi kuluiksi n.700€ (Lasten hoitomaksut 443€ + matkakulut 250€) ja sitten vielä tietysti verot pois tilistä, niin mitäpä siitä sitten jää...

Vierailija
13/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä työkkärin tehtävänä on laittaa sinut kurssille tms. jos et muuten työllisty.

Lisäksi niiden 500 päivän jälkeen putoat sitten todella syvälle, kun ei ole töitä eikä tule rahaa.

Vierailija
14/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopealla googletuksella en löytänyt tuoreita lukuja, mutta työttömyyskassan osuus päivärahastasi on noin 5-10 %. Loppuosuus jakaantuu valtion ja palkansaajien kesken. Palkansaajat maksavat joka tilistään työttömyysvakuutusmaksua.

Eli verotaakkaamme lisääntyy.

Viime vuonnakin meidän perhe maksoi vain 51 keur ennakonpidätyksiä...

Vierailija
15/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä työkkärin tehtävänä on laittaa sinut kurssille tms. jos et muuten työllisty.

Lisäksi niiden 500 päivän jälkeen putoat sitten todella syvälle, kun ei ole töitä eikä tule rahaa.

itseä niskasta kiinni ja etsitään työ... vaikka takaportti on toki kelan työttömyyskorvaus joka määrältään on taas sama kuin kotihoidontuki + n. 200e kuntalisä.... sitä kelan tukea kai saa loputtomiin....

Vierailija
16/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ollut 2 vuotta työttömänä? Ei se ihan helppoa ole, samaan aikaan samoja töitä hakevat nekin, jotka ovat olleet sen 2 vuotta töissä. Kelan maksama tuki on alle 500 e/kk.

Vierailija
17/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ollut 2 vuotta työttömänä? Ei se ihan helppoa ole, samaan aikaan samoja töitä hakevat nekin, jotka ovat olleet sen 2 vuotta töissä. Kelan maksama tuki on alle 500 e/kk.

500e on ihan hyvä kun ei mene päivähoitomaksuja 443 e + ip kerhomaksu 100e, bensat 300e, työpaikkaruokailut, työvaatteet jne. Rahaa jää kuitenkin enempi ku töissä käydessä.

Ja muutenkin työnteko varsinkin toiselle, on aivan yliarvostettua.

Vierailija
18/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kamalan pahalle? Mun mielestä aika hyvä syy olla kotona...

Vierailija
19/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit pärjätä vaikka 30 vuotta alle 500 e/kk tuloilla?

Vierailija
20/26 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 500€ tulot? Nykyinen eläkekertymäni on paljon tuota enemmän ja työvuosia mulla on jäljellä hyvinkin 25 vuotta, jollei enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan