Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kanylointi / tipan laitto from hell...

Vierailija
10.05.2010 |

Olin tänään toimenpiteessä johon kuului suonensisäinen kipulääkitys & rauhoittava lääkitys.

Toimenpiteeseen jonotti muitakin kuin minä ja kuulin jo etukäteen, että edellisen potilaan kohdalla kanylointi oli mennyt pieleen.

Kun minun vuoroni tuli oli sairaanhoitaja jo valmiiksi sitä mieltä ettei tule onnistumaan ja kertoi sen minulle. Huoneessa oli myös toinen hoitaja ja opiskelija. Toinen hoitaja kannusti kovasti tätä onnistumisestaan valmiiksi epävarmaa hoitajaa kuitenkin laittamaan kanyylin.

Sitä hän sitten yritti. Kättäni näpäyteltiin, lähes hakattiin ja pumppasin nyrkkiä kiinni auki, että suonet nousisivat pintaan. Ei mennyt kanyyli perille, sattui ihan sikana. Tässä vaiheessa hoitaja julisti ääneen, että tänään on maanantai, mikään ei onnistu. Hän kuitenkin yritti uudestaan. Nyt lähelle rannetta. Taas hakattiin, pumpattiin ja väänneltiin kättäni. Ei mennyt taaskaan perille, vaan lääkenesteet lähtivät taas jonnekin ihon alle. Sattui entistäkin enemmän. Tässä vaiheessa aloin itkemään. En todellakaan ole aiemmin pelännyt tipan laittoa, en ollenkaan.

Sitten vaihdettiin hoitajaa ja kättä ja lopulta kanyyli saatiin paikalleen. Huh.

Lopputulos on se, että mun toinen käsi on ihan mustelmilla ja todella kipeä, siis se missä kanyylit meni ohi suonen. Lisäksi jäi semmoinen tunne, että jatkossa tulen jännittämään tipan laittoa ihan sikana. Ihmettelen kovasti, miksi niin suoraan jo etukäteen mun edessä kerrottiin epävarmuutta onnistumisesta.

Ihmisiä hoitajatkin vaan on, mutta mietin, että onko ok tai ammattimaista asiakkaan edessä puhua tuommoisia...

Onko muilla kamalia kanylointikokemuksia?

Olisiko kenelläkään hoitajalla kommenttia tähän?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta alan opiskelija enkä kyllä noin sanoisi potilaan/asiakkaan kuullen enkä todellakaan ikinä käyttäytyisi muutenkaan noin, mutta täytyy sanoa että joskus kanylointi on tosi haastavaa eikä vaan onnistu. Se on hoitajallekin inhottava tilanne.. joskus vaan ei onnistu.

Itse kyllä tuossa tilanteessa olisin ihan normaalisti kokeillut, jos ei onnistu niin olisin todennut että anteeksi, mutta ei onnistu. Sitten olisin hakenut jonkun toisen hoitajan tai lääkärin laittamaan kanyylin.

Vierailija
22/38 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, koulussa harjoitellaam kerran laittamaan toiselle opiskelijalle kanyyli, toistot ja lisää harjoittelu jääkin työharjoitteluihin.

Jep ja kaikki ei kuulemma saa edes kaveriin harjoitella vaan tekokäteen!! Miettikää sitä. Ja monessa harkkapaikoissa ei opiskelijat saa kanyloida eli lopputulos on se, että valmiina hoitajana sitten harjoitellaan kanylointia työpaikoilla 😂 syyttäkää tästä sairaanhoitajan koulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on muuten taas yksi syy pysytellä hoikkana; lihavalla ihmisellä suonetkin katoavat näkyvistä.

Vierailija
24/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on muuten taas yksi syy pysytellä hoikkana; lihavalla ihmisellä suonetkin katoavat näkyvistä.

Kyllä ne suonet voi laihallakin mennä piiloon esim. jos potilas jännittää. Laihuus ei takaa tässä hommassa mitään.

Vierailija
25/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ei saisi koskea potilaaseen ennen kuin ovat ensin seuranneet vierestä monta kertaa sitten harjoitelleet nukella ja sen jälkeen kädestä kiinni pitäen hoitajan opettamaan ei niin että päästää sen itse tekemään. No likainen neula kädet välineet iho aiheuttaa parhaassa tapauksessa veren myrkytyksen. Kyllä näitä on labra harjoittelijoita ollut käsivarsi ruskean sinisen mustana läpi verisuonen työnnetty neula tai vain ohi.Kyllä hirveää jälkeä tulee potilaille. Myös verenluovutuksessa tapahtunutta. Sitten on erikseen muut harjoitukset.....

Vierailija
26/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaville monesti vaikea laittaa, suonet karkailee ,tai niitä ei yksinkertaisesti saa näkyville millään kun rasvakudosta niin paljon.

Vierailija
27/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii myös miettiä järjen juoksua ja sitä että narkomaanit pistää Suomeen päivittäin ja diabeetikot. Sekä sitä että kyllä nukella nimenomaan harjoitellaan tätä ettei sohita ohi suonen.Vaikka tuhat kertaa kunnes pystyy keskittymään.

Vierailija
28/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa vaan harjoitella nukella kirjoitti:

Sopii myös miettiä järjen juoksua ja sitä että narkomaanit pistää Suomeen päivittäin ja diabeetikot. Sekä sitä että kyllä nukella nimenomaan harjoitellaan tätä ettei sohita ohi suonen.Vaikka tuhat kertaa kunnes pystyy keskittymään.

SUONEEN.Lihakseen pistäminen on ihan eri asia kuin verisuoneen.

Vierailija
29/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tämä ammattilainen oli. Diabeetikot pistävät erittäin lyhyellä neulalla ihonalaiseen rasvakudokseen, eivät suoneen. Aivan eri asia.

Ja tuosta nukella harjoittelusta: se nukke ei ole elävä. Elävän ihmisen suonet voivat olla hyvinkin liikkuvaiset ja pakenevaiset, joten irtokäteen harjoittelu tuo lähinnä kokemusta siitä, miten välineitä pidetään kädessä ja käsitellään. Vain elävällä koekaniinilla harjoitellessa oppii oikeasti tekemään.

Vierailija
30/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin nukella kunnes sujuu kirjoitti:

Opiskelijat ei saisi koskea potilaaseen ennen kuin ovat ensin seuranneet vierestä monta kertaa sitten harjoitelleet nukella ja sen jälkeen kädestä kiinni pitäen hoitajan opettamaan ei niin että päästää sen itse tekemään. No likainen neula kädet välineet iho aiheuttaa parhaassa tapauksessa veren myrkytyksen. Kyllä näitä on labra harjoittelijoita ollut käsivarsi ruskean sinisen mustana läpi verisuonen työnnetty neula tai vain ohi.Kyllä hirveää jälkeä tulee potilaille. Myös verenluovutuksessa tapahtunutta. Sitten on erikseen muut harjoitukset.....

Nukelle kanyylin laittaminen on erilaista kuin ihmiselle ja antaa täysin väärän kuvan oikeista verisuonista. Siihen vierestä seuraamiseen riittää kerran tai kaksi, parhaiten oppii itse tekemällä kun ohjaaja neuvoo vieressä. Kanylointi on kädentaito jota vaan pitää opetella, huonoja suonia tai päiviä tulee kaikille vastaan, myös kokeneemmille. Likaisilla neuloilla ei potilaita pistellä likaiseen ihoon, mutta toki kanyyli itsessään on infektioportti. Monessa koulussa ei noita taitoja opetella kunnolla, moni opiskelija saa ensimmäisen mahdollisuuden kanyloida vasta harjoittelussa eikä sielläkään niitä mahdollisuuksia aina tule juuri silloin, kun opiskelija on paikalla.

Vierailija
31/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaville monesti vaikea laittaa, suonet karkailee ,tai niitä ei yksinkertaisesti saa näkyville millään kun rasvakudosta niin paljon.

Karkailee ne suonet laihoillakin, mutta tuo on totta että runsaan rasvakudoksen alle ei aina näe pistää. Ei tosin näe nesteestä johtuvan turvotuksenkaan alle ja pistäminen on vaikeaa myös silloin, kun suonet on hämäkinseittimäisen ohuet eikä niissä ole kunnolla täyttöä.

Vierailija
32/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan lämmitetään sitä kohtaa, mihin ollaan tuikkaamassa se neula. Ihan jokainen hoitaja sen tietää.

Vierailija
33/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo puhe ehkä tuohon kuulu, mutta ei se mittaa ammattitaitoa saako kanyylin heti ykkösellä laitettua. Enemmän siinä on kyse kanyloitavan ominaisuuksista tai suonista...

Vierailija
34/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli lapsena verikoekammo kun joku harjoittelija (en muista mikä harjoittelija, ehkä hoitaja?) ehti tökkiä käteni mustelmille ja väänsi neulaa käden sisällä ennenkun kokeneempi ammattilainen tuli väliin. Nykyään VAADIN kokeneen pistäjän. Mulla ei enää harjoitella. Sori siitä.

Vierailija
35/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja hoitaja oli yksin. Lisäksi kädet tärisivät ihan hirveästi sillä hoitajalla ja epäilen sen olevan humalassa. ONNEKSI toinen hoitaja tuli toimenpidehuoneeseen keskeyttämään tilanteen (aiempi asiakas oli käynyt sanomassa).

Minut laitettiin eräässä työpaikassa heti valmistumisen jälkeen tekemään jotakin, mitä en todellakaan kokenut hallitsevani enkä ollut tehnyt kuin kerran aiemmin ihan kädestä pitäen ohjattuna. Pyysin työkavereilta, että joku tulisi vielä mukaan neuvomaan ja varmistamaan, mutta sain huudot, että minulle maksetaan palkka joten minun on osattava ihan itse. Vahingon tapahduttua seurasi kahta kauheampi huuto, että "tällaista ei saa tapahtua!!! ikinä!!!" ja valitus, että nyt kallista työaikaa menee vahinkoilmoituksen tekoon.

Varmasti käteni tärisivät ja olin todella pahoillani potilaan puolesta. Yksityinen sairaanhoitoyritys. Tarkennan, että kanyloinnista ei tässä ollut kysymys.

Vierailija
36/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle se vasta oli kokemus kun vasta toinen lääkäri sai kanyylin paikoilleen. Taisi lapsi itkeä myös... mustelmine päivineen

Vierailija
37/38 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inskat pistetään ihonalaiseen läskiin, ei missään.nimessä suoneen. Kannattaisi edes vähän ajatella ennen kommentointia. Verinäyte taas otetaan sormenpäästä, käsivarsinäytteen ottaa labrahoitaja.

Vierailija
38/38 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle se vasta oli kokemus kun vasta toinen lääkäri sai kanyylin paikoilleen. Taisi lapsi itkeä myös... mustelmine päivineen

Tiukassa paikassa pyydettiin teho-osastolta hoitaja laittamaan lapselle jokin, se ei ollut kanyyli vaan astetta haastavampi, mikä se lieneekin. Äitinsä oli sairaanhoitaja ja katsonut tilannetta ensin kauhuissaan sivusta ja ajatellut ehdottaa, että saisiko hän itse laittaa sen.