Miten vanhoina teidän lapset ovat oppineet lukemaan?
Itse opin 4-vuotiaana, mutta kumpikaan lapsistani ei ole oppinut ennen kouluikää! Muut asiat ovat kiinnostaneet lapsiani enemmän - toinen on loistava piirtämään ja toinen on erittäin liikunnallinen (ja ekaluokalla molemmat oppivat lukemaan kyllä). Ilmeisesti lapset ovat tulleet enemmän isäänsä :)
Miten teillä?
Kommentit (30)
Esikoinen, tyttö, oli 5,5v kun oppi sujuvasti lukemaan (osasi kyllä kirjoittaa suht oikein jo 4,5-vuotiaana mutta sujuvasti lukeminen tuli myöhemmin).
Kuopus on poika ja oppi vuosi sitten, 5-vuotiaana.
Kumpaakaan ei ole opetettu, ovat ihan itsekseen oppineet.
Itse opin aikoinaan ekaluokalla, mieheni 5-vuotiaana.
Yksi heti 6v täytettyään, yksi hieman ennen 7v synntäreitään. :). Eskarivuoden aikana jokatapauksessa
Esikoinen oppi aika tasan 5-vuotiaana ja muista en vielä tiedä. Toinen on 4 eikä osaa mutta on kyllä nyt hyvin kiinnostunut kirjaimista ja osaa ne kaikki jo eli en ole yllättynyt jos oppii jossain vaiheessa.
Meillä 4,5 v. osaa lukea. Päiväkodin johtaja sanoi että on erittäin poikkeuksellista? Hmmm.
Meillä esikoinen aika noheva tapaus kaikin puolin, luki ekat sanat himppu vajaa 4-vuotiaana.
Pikkusisarus ei siihen varmaan kykene, mutta tuntee kirjaimia jonkin verran ja tunnistaa joitakin sanoja. Kaikki ajallaan. :)
Pikkusisarus on siis nyt n. 3v 4kk.
Itse opin lukemaan sujuvasti 5-vuotiaana.
lukemisen oppimisen herkkyysika on 0-5v. Alaikarajaa ei siis annettu. Seitsemanvuotiaalla se on jo ohi.
jotka molemmat oppivat lukemaan 5-vuotiaina. Toinen oli 2-3-vuotiaasta lähtien tosi kiinnostunut kirjaimista yms., toiselle kiinnostus tuli myöhemmin, mutta silti lukemaan oppiminen molemmilla samassa iässä.
Minä ja mies opittu lukemaan ekalla luokalla.