Minkäikäiset lapsenne juovat teetä/kahvia?
Mun tytär on juonut teetä 9-vuotiaasta. Pojalle ei käy kumpikaan, eikä kaakaokaan. Mehu tai limu sopii.
Kommentit (42)
kahvia jokapäivä. Siis alle puoli desiä kahvia ja paljon maitoa ja sokeripala. Lapsi joisi kahvia vaikka kuinka paljon ja ihan mustana (on joskus ehtinyt juomaan mustaa kahvia mun kupistani. Itse keitän kahvit 2-3 kertaa päivässä ja yleensä päiväkahvilla olen tuon tilkan hänelle suonut. Rooibos teetä olen joskus antanut juoda iltapalalla.
on juonut kahvia joka aamu siitä asti, kun itse ovat oppineet mukista juomaan, eli vajaa vuoden ikäisestä. Saavat joka aamu desin verran kahvia, joukkoon sokeria ja maitoa. Jos eivät tuota kahviaan saa, on kyllä helvetti irti. Kiukuttelevat koko päivän.
Ja ystävän lapsi myös opetettu juomaan kahvia n. 1,5vuotiaasta lähtien. Tosin ei saa joka päivä, ainoastaan silloin, kun lapsen täti on käymässä. Ja tämä täti siis opettanut tavan, ja juottaa lasta omasta kupistaan. Mutta juokin sitten aina pari kupillista kerralla. Ja täti käy usein, muutaman kerran viikossa...
Mun mielestä typerää ylipäätään opettaa missään vaiheessa juomaan kahvia (ja teetäkin). Mä (27v) en oo koskaan kahvia oppinut juomaan. Juon teetä silloin, kun muut juo kahvia, kun jossain kylässä ollaan, eli ehkä kerran viikossa. Kotona ei koskaan keitetä kahvia jos ollaan keskenämme kotona, mieskään ei sitä juo. Kun meillä on vieraita, niin silloin mies juo kupin heidän kanssa, minä mehua, teetä tai limua.
Tuolle omalle lapselleni en aijo koskaan kahvia (enkä varmaan teetäkään) tarjota. Kun itse pyytää, saa maistaa. Teen juomista vastaan mulla ei oo mitään, eli sitä saa kyllä juoda, jos maistuu, omasta tahdostaan. Mutta kahvia en kyllä ala juottamaan.
Siis jos tarkkoja ollaan. Rooibosta ja yrttiteetä voi lapsille antaa ihan vapaasti, mutta oikeassa teessä (musta, vihreä, valkoinen) on kofeiinia, joten pari mukillista päivässä on kyllä liikaa. Ei ihme, jos lapset hyppii seinille.
lapsi (eli 80-luvulla), oli ihan normaalia, että lapset joi teetä. Mä oon juonut niin kauan kuin muistan. Aion kyllä omillekin lapsilleni antaa, sitten kun sellaisia on. En ole ainakaan havainnut, että itselleni olisi tullut jotain seuraamuksia teenjuonnista.
Pienikin määrä kofeiinia haitallista lapsille:
http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2008_11_24_kofei…
Muutenkin jos googlaa "lapset ja kofeiini", niin ei sieltä tätä yhdistelmää ylistäviä kommentteja tule. En kyllä päivittäin juottais kofeiinia lapsille. Kerran viikossa korkeintaan.
Pienikin määrä kofeiinia haitallista lapsille:
Muutenkin jos googlaa "lapset ja kofeiini", niin ei sieltä tätä yhdistelmää ylistäviä kommentteja tule. En kyllä päivittäin juottais kofeiinia lapsille. Kerran viikossa korkeintaan.
on oikeasti niin paljon kaikkea haitallista, että jos syö muuten terveellisesti ja välttää lisäaineita, en usko, että laimeasta teestä on niin paljon haittaa. Meillä ainakin kotona vaan laskettiin vettä teesiivilän läpi, ei sitä mitenkään haudutettu.
Esim. aspartaamiahan monet antaa ihan kirkassilmin lapsille, vaikka onkin todettu, että ne tutkimukset, joissa aspartaami on todettu vaarattomaksi, on olleet kaikki puolueellisia tutkimuksia (olen lukenut tästä jutun, ja vähän aikaa sitten oli täällä AV:llakin linkki kyseiseen tutkimukseen). Ja juurihan kohuttiin siitä, miten lasten soseissakin on jotain syöpää aiheuttavaa ainetta - en edes muista mitä, koska en jaksa vauhkota näistä elintarvikeasioista. Mä teen kotona kasvisruokaa perusaineista ja vältän eineksiä ja puolivalmisteita. Se riittää mulle. En jaksa pelätä koko ajan jotain uutta uhkaa.
että penentkin lapset juo teeta. Monet ystäväni lapset saaneet jo reilusti alle kouluikäisenä, enkä ole asiaa millään lailla osannut ihmetellä.
tosi laihaa kahvia, johon puolet maitoa. Ei kuitenkaan kovin usein saa. Teetäkin kokeili, ja sanoi tykkäävänsä. Ei laitettu sokeria.
eivät ole lasten juomia. Eipä tarvitse ihmetellä lasten levottomuutta tai huonoa yöunta, jos omilleen juottaa.
eivät ole lasten juomia. Eipä tarvitse ihmetellä lasten levottomuutta tai huonoa yöunta, jos omilleen juottaa.
ollut lapsena levoton enkä nukkunut huonosti vaikka teetä joinkin. Ja ajattelepa vaikka Kiinaa tai japania, jossa tee on todella tärkeä juoma, ovatko ne maita, jotka ovat tunnettuja levottomista lapsistaan?
Miksi tästä asiasta pitää vängätä, kun se on tutkittu juttu? Jos sä haluat lapsilles teetä juottaa, niin anna mennä vaan, mutta älä tule selittämään, etteikö se aiheuttais mitään oireita.
koska kofeiini mm. nostaa sydämen sykettä ja verenpainetta. Alle 15-vuotiaille ei tästä syystä kofeiinipitoisia juomia suositella. Meillä ei olla minkään asian suhteen fanaatikoita, mutta terveys on mielestäni niin tärkeä asia, että sitä en turhuuksilla lähde pilaamaan. En omaani enkä lasteni.
Ja ajattelepa vaikka Kiinaa tai japania, jossa tee on todella tärkeä juoma, ovatko ne maita, jotka ovat tunnettuja levottomista lapsistaan?
tosin tykkää vain kofeinittomasta Roibos-teestä ja vihreästä teestä;-) eli laatujuomista, kuten äitinsä.
Mä oon juonut jo lapsena kahvia jonkin verran, lähes päivittäin. Ja mä elän vieläkin. Kahvi vaan on hyvää.
Ehkäpä tulee geeneissä tuo tottuneisuus siihen eivätkä sitten ns. hypi seinille? :) Tosin japanilaisilla on melko kuormittava elämäntapakin, etenkin nuorilla opiskelijoilla, eli tee voi auttaa siinä ettei iltapäivästä nukahda tunnille.
meillä vajaa 3v ja vajaa 2v pojat tyhjentää aikuisten kahvikupit, jos silmä välttää. Teetä oon joskus antanu, mahataudin hoito-ohjeita kyselin terveydenhoitajalta ja hän neuvoi antamaan laimeaa kevyesti sokeroitua teetä.
en oo huomannu lasten oireilevan kummemmin, perusrauhallisia ovat ja nukahtavat helposti illalla ja nukkuvat hyvin. En epäile, etteikö kofeiini olis haitallista, mutta paljon laitetaan jonkun tuollaisen piikkiin, kun ei uskalleta katsoa oikeasti peiliin. Ainahan vika on jossain ulkoisessa asiassa.
Paljon kriittisempi olen aspartaamin tm keinomakeutusaineiden suhteen, samoin esim rasvattomien maitotuotteiden, koska moniin niistä on pitänyt lisätä aineita, jolla rakenne saadaan "hyväksi", kun rasvaa ei ole.
olen juonut teetä varmaa jostain 7-vuotiaasta lähtien. Kahvia en juo vieläkään