Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilahdun aina Keski-Eurooppalaisten lasten käytöstavoista!

Vierailija
09.05.2010 |

Olemme asuneet täällä jo 15 vuotta. Omia lapsia täkäläisen mieheni kanssa on kaksi.

Eilen sen taas huomasi. Mentiin kyläpaikkaan, jossa on kaksi alle 10-vuotiasta lasta. Lapset tulevat reippaasti esittelemään itsensä kädestä pitäen, eivätkä luiki jonnekin karkuun kuin Suomessa usein tapahtuu.

Omatkin lapsemme herättävät aina Suomessa huomiota sillä, että kättelevät aikuisia ja osaavat sanoa ne muutamat kohteliaat tervehdykset.

Tuntuu että Suomessa lapsilta tulee vain v-sanaa kuten myös aikuisilta. Käytöstavoista ei tietoakaan ja kaikki häiriköintikin laitetaan sitten "erityislapsen" kontolle.

Edes käytöstavat voisi opettaa, ei muuten ole vaikeaa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon sitä mieltä, että sukulaiset on Suomessa sen verran tuttuja, että heitä ei kätellä. Suomi on ylipäätään maa, jossa on vallalla epämuodolliset tavat, esim. ei teititellä (vaikka itse mieluusti teitittelisin).

Kyllä lapsilla varmasti on elämässä muitakin tilanteita, joissa voi opettaa kättelyä, esim. kun tavataan sellaisia ihmisiä, joita ei ole ennen tavattu. Kyllä mä ainakin usein kättelen vieraita lapsia.

Vierailija
22/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän tarvitsee tuollaista mekaanista toistoa uudestaan ja uudestaan kymmeniä ja satoja kertoja, jotta hallitsisi taidon aikuisena.

Normaalilapselle riittää muutama kerta. Esim. kun tapaa uuden hoitajan päiväkodissa tai opettajansa koulussa ym. sellaiset tilanteet.

Kotona ei tarvitse tuttuja sukulaisia kätellä. Mieluummin lapsi kapuaa syliin halimaan.

Ja mitenkäs ne opetetaan sille lapselle, jos ei sukulaisten tullessa kylään, vaikkapa?

Jos lapsi ei kättele esim. koulutovereitaan tai isovanhempiaan, hän ei kättele työhaastattelussakaan?

Normaaliälyinen osaa kyllä erotella epämuodolliset ja viralliset tapaamiset toisistaan. Sinäkö et osaa?

Kauhulla luin tätäkin, että "riittää kun lapsi sanoo moi"?? Kyllä se on sinun tehtäväsi opettaa kulttuurissamme vallitsevat käytöstavat ja -normit. Ihanko tosissasi ajattelet, että lapsesi sitten menee työhaastatteluun vain todeten 'moi', kun äiti aikoinaan opetti, että se riittää ja kättely on epämukavaa?

t. nuori sivustaseuraaja, joka on asunut Suomessa sekä parissa muussa maassa

Mulle riittää että lapsi tulee sanomaan moi!

Ei kaipaa mitään käsipäivää juttuja. Mun mielestä ne on aina niin vaivaannuttavia, enkä oikeastaan itse edes pidä vieraiden koskettelemisesta. Onneksi suomessa on monessa paikassa luovuttu tosta tavasta.

En tiedä missä piireissä ap pyörii kun suomessa on käymässä, mutta mä väittäisin että kyllä suomessakin on mukavia ja hyvinkäyttäytyviä lapsia valtaosa.

Se joka kuvittelee että siellä ei ketään kiusata sen takia kun ei ole itse huomannut mitään, niin voi miten suloisen naivia, toisaalta taas käy vähän sääliksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käteltiin sukulaisiakin aina juhlatilanteissa, sekin lienee ihan normaalia tapakasvatusta.

Mutta tuossahan puhuttiinkin vieraiden koskettelusta, jokseenkin ihmeellinen äiti saa olla, jos moin sanominen riittää. Junttia.

hän tarvitsee tuollaista mekaanista toistoa uudestaan ja uudestaan kymmeniä ja satoja kertoja, jotta hallitsisi taidon aikuisena.

Normaalilapselle riittää muutama kerta. Esim. kun tapaa uuden hoitajan päiväkodissa tai opettajansa koulussa ym. sellaiset tilanteet.

Kotona ei tarvitse tuttuja sukulaisia kätellä. Mieluummin lapsi kapuaa syliin halimaan.

Vierailija
24/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut vähän aikaa sitten juuri juttu ulkomaalaisista, jotka tutustuivat suomalaisiin kouluihin. He olivat järkyttyneita suomalaisten lasten käyttäytymisestä. Itsekkin olen huomannut, että lähipiirissä on paljon huonosti käyttäytyviä lapsia. Siis huomaa ettei vanhemmat ole opettaneet tapoja. Maassa tietysti maan tavalla;)

Vierailija
25/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole lasten vika, että heillä on tällaisia vanhempia kuten tässäkin keskustelussa. ;)

ollut vähän aikaa sitten juuri juttu ulkomaalaisista, jotka tutustuivat suomalaisiin kouluihin. He olivat järkyttyneita suomalaisten lasten käyttäytymisestä. Itsekkin olen huomannut, että lähipiirissä on paljon huonosti käyttäytyviä lapsia. Siis huomaa ettei vanhemmat ole opettaneet tapoja. Maassa tietysti maan tavalla;)

Vierailija
26/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset voivat täällä jutella tuttavallisesti opettajilleen (ääripään haistattelijat ovat asia erikseen). Tätä on jopa selitetty Pisa-menestyksen yhdeksi syyki. Lapsilla ei ole epätervettä auktoriteettipelkoa opettajia kohtaan niin kuin jossain muissa maissa. Rento oppimisilmapiiri on paljon hedelmällisempi kuin tiukka auktoriteettijohtoinen opetustyyli.

Vierailija
27/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ruma kieli omalla äidinkielellä tuntuu aina moninkertaisesti pahemmalta kuin sama kuultuna toisella kielellä.

Kyllä keskieurooppalaiset ym. hallitsevat kirosanoja ihan yhtä paljon kuin suomalaiset. Esim. "merde" tai "fuck" ei vaan kuulosta suomalaisen korvissa koskaan yhtä pahalta kuin "vittu" tai "saatana".

Vierailija
28/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taas tämä puoli asiasta.

Itsekin olen naimisissa eurooppalaisen miehen kanssa ja asunutkin niin Keski-Euroopassa kuin

Briteissä. Totta on, että lapset ovat avoimempia ja kohteliaampia niin Briteissä kuin Keski-Euroopassakin. Mutta silti olen onnellinen, että saan lapseni kasvattaa Suomessa, jossa koulut on rankattu maailman parhaimmiksi!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/world_news_america/8601207.stm

Vierailija
29/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme monikulttuurinen perhe, emme asu Suomessa emmekä miehen kotimaassa vaan aivan muualla.

Omasta näkökulmastani on tärkeintä antaa lapselle avaimet kaikkien näiden kultuurien ymmärtämiseen, jotta ei ole totaalisen ufo vieraillessaan isovanhempien luona.

Täällä harrastetaan poskisuudelmia tervehtiesä ja niin tekevätmeidänkin lapset, mm. aamulla kouluun mennessä opea tervehditään pussaamalla :)

Isovanhemmille mennessä lapset halaavat kaikki sukulaiset; myös teinit. Ja se tekee kieltämättä aina sukulaisiin lähtemättömän vaikutuksen. Suomalaiset lapset tuskin tuossa iässä halailevat. Omat vanhempani ainakin ovat sanoneet että on tosi ihanaa kun tietää, huomaa, tuntee lapsien kaivanneen heitä ja että lapsi osoittaa ilonsa tullessaan mummolaan. Onhan se eri asia kuin sanoa vaan moi.... Tosin jos serkkuteini tekisi mummolassa saman, taitaisi mummo pyllähtää pepulleen.

Suurin kulttuuriero mielestäsi on että Suomessa unohdeaan kaikki muu kun lapsi syntyy. Koko elämä pyörii lapsen ympärillä. Täälläpäin lapset ovat tietysti tärkeitä myös mutta elämä jatkuu ja lapsi tulee siihen mukaan. Lapset otetaan jokapaikkaan mukaan ja heidät opetetaan käyttäytymään tilanteiden mukaan.

Vierailija
30/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että jotkut suomalaiset näkevät tämänkin negatiivisena, kun muualla tätä ihaillaan.

The educational system's success in Finland seems to be part cultural. Pupils study in a relaxed and informal atmosphere.

Vierailija
31/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on opetettu ehkä keskivertoa paremmin käytöstavoille juurikin sillä vanhempien esimerkillä; isäni oli aika jurottaja mutta kätteli aina uudet tuttavuudet, otti hatun pois päästään heti sisätiloihin mennessä (myös ruokaillessa ulkona) jne. Kuulostaa ehkä kerskumiselta mutta viime vuosina en ole nähnyt kuin muutaman tapauksen jotka viitsivät ottaa edes sen hattunsa ruokailun ajaksi pois. Sekin pistää silmään ettei kukaan välitä onko se hattu päässä vai ei...

Ystäväni on viimeisillään raskaana ja kertaakaan kukaan ei ole tarjonnut hänelle istumapaikkaa junassa/bussissa/ratikassa. Sama on toistunut itseni kohdalla, minulla on siis pieni lapsi joka ei todellakaan voi seisoa puolen tunnin matkaa ruuhkabussissa- pitää suunnilleen huutaa että eikö kukaan viitsi nostaa persettään jotta lapsi pääsee istumaan :/. En tykkää käyttäytyä huonosti mutta ilmeisesti ainakin täällä Helsingissä se on ainoa tapa saada huomiota...samoin ihmiset kävelevät ihan pokkana päin lastani, eivät pysähdy pyytämään anteeksi tai mitään. Viimeksi teki mieli käydä käsiksi kun mukamas hienokin rouva käveli päin lastani, TÖNÄISI tämän vielä sivuun ja mulkaisi rumasti. Hei haloo, kyseessä on alle 3-vuotias!!

Vierailija
32/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuorempi sukupolvi jo on vähän parempi kohteliaisuuden suhteen. Siihenhän auttaa vain ja ainoastaan kasvatus. Itse pysähdyn nykyään aina suojatien eteen kun siinä ihmisiä odottaa, että pääsisivät tien yli. Arvatkaa montako kertaa näen peilin kautta takana tulevassa autossa keski-ikäisen akan kiroilevan ja nostavan käsiä pystyyn kun on niin kiire töihin autolla. Entä ne kävelevät ja pyöräilevät 0 kelissä ja tuulessa????

Vierailija
33/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten lensin perinteiselle Suomi-lomalle, jouduin odottamaan vaihtoa ja menin hampurilaisbaariin lentokentällä. Tiskille tulee noin 75-vuotias mies ja tytöntyllerö kysyy: Mitä sä haluaisit".

Meinasin kyllä pudota perseelleni.

Vaan eihän ne lapset opi minkään valtakunnan käytöstapoja, kun vanhemmillakaan niitä ei ole. Ja jos vanhempien suusta tulee vittua niin tuleehan sitä lapsiltakin.

Hyi helvetti, onneksi saan kasvattaa lapseni sivistyneemmässä maassa!

Vierailija
34/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta, että vanhempia ihmisiä pitää teititellä! Veljeni vaimo on 40 ja risat ja ei osaa teititellä. On vielä palveluammatissa. Kyllä se särkee korvaaan niin pahasti. Itse jo aiemmin kuitenkin tänne vastasin, että kieltämättä käyttäytyminen ja koteliaisuus on heikompaa Suomessa verrattuna mm. Keski-Euroopan maihin, mutta ihanaa silti on minusta kasvattaa lapset vielä suht turvallisessa ympäristössä ja hyvässä sosiaalisessa yhteiskunnassa. Ja omani olen raahannut tänne Suomen kamaralle Isosta-Britanniasta, missä kohteliaisuus on a ja o, mutta esim. NHS:n sairaalat ja koulut on suoraan sanoen peestä.

Vierailija
35/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaalaiset jotka ovat tulleet ihmettelemään Suomen hienoa koululaitosta samalla ihmettele miksi kouluissa Suomessa ei ole mitään kuria ja koululaisilla käytöstapoja.

Amerikassa opettaja on esim. Ms whatever, eli puhuttelu on muodollista. Saksanopettajani sanoi että Saksassa esim. opettajainhuoneen opettajat teitittelevät toisiaan ja iltakävelyllä Saksassa usein vastaantulijoita tervehditään. Suomessa näin ei koskaan tehdä.

Vierailija
36/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin tädin kanssa jutellaan aina kun nähdään ja tervehditään. Julkisissa tilaisuuksissa, juhlissa jne. käyttäydytään hyvin.

Vierailija
37/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ekaa kertaa vierailulla, hänen 10v tyttönsä tuli kädestä pitäen sanomaan päivää. Kun lähti kaverinsa luo, tuli taas kädestä pitäen hyvästelemään: "Oli hauska tutustua, mutta valitettavasti minun täytyy nyt poiustua".

Itselläni ei ollut tuohon aikaan lapsia mutta olin mykistynyt.

Vierailija
38/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asumme Suomessa, mutta mies on ranskalainen ja tosi tarkka siitä, että lapset tervehtivät esim. naapureita rappukäytävässä ja sanovat huomenta, kun menevät päiväkotiin. Usein olen kuullut kehuja, kuinka kohteliaita lapsia meillä on. Mies aina ihmettelee suomalaislasten käytöstä kylään mentäessä, kun eivät vaivaudu ulos huoneistaan edes tervehtimään.

Vierailija
39/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esitellä itseään eri tilanteissa saati esitellä seurueelle jotain heille tuntematonta mukanaan tuomaansa henkilöä.

Kun eivät aikuiset osaa, niin lapsillekaan ei voi tällaista hyvää käyttäytymisperinnettä siirtää.

Tässäkin ketjussa mammat ovat suorastaan loukkantuneita ja väittävät että hyvät käytöstavat ovat kaksinaamaisuutta.

Suomessakin on koulukiusaamista ja kaveripiiristä poissulkemista yms ja silti huonot käytöstavat.

Vierailija
40/48 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset, jotka tuota hokevat, niin mistäköhän he sen oppivat?

Todettakoon, että en ole koskaan kuullut 10-vuotiaan poikani hokevan vittua. Sitä en tiedä, mitä hän puhuu kavereiden kanssa - mutta kyllä tavat ja tottumukset näkyvät kotonakin.

Kyllä ainakin kaikki mun tuntemani lapset hokevat vittua joka lauseessa. Useinhan suomessa imeväisten esnimmäinen sana on vittu. Koulussakin aakkostaulussa on v:n kohdalla vittu. Näin se menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi