G: Mitä ajattelet 20v iästä äidiksituloikänä?
Kommentit (30)
mutta oikeasti mummu hoisi minua. Äitini kävi vielä opistoakin, kun olin pieni. Henkilökohtaisesti asia oli ihan ok näinkin minusta, mutta oikeasti ei ainakaan äidistäni ihan kunnon äidiksi ollut, mutta onko sitä aina iältään vanhemmastakaan. On hän silti minulle rakas äitini.
Itsestänikään ei olisi kunnon äidiksi ollut, olin tuossa iässä vielä aivan totaalisen kakara. Uskon kuitenkin että se odotus yleensä kasvattaa äidiksi, kun on pakko. Joskus tulee kriisejä, joissa on laitettava asiat tiettyyn arvojärjestykseen elämässä. Tuollaisella äidillä on 9 kk aikaa miettiä elämäänsä uuteen järjestykseen ja kypsyä. Tosin ei ihan kaikilta suju, kuten omalta äidiltäni. Joten on siinä riskinsä.
Ite olin ainakin ihan valmis äidiks kun esikoinen syntyi ollessani 20v.
tuossa iassa. Opiskelin ja matkustin maailmalla. Pidin tarkan huolen etta en olisi jamahtanyt kodin, tyon ja kaupan valiin loppuiakseni. Enka jamahtanyt, mulla on ollut mahtava ja mielenkiintoinen elama.
Kyllä normaali nainen on siinä iässä kykenevä huolehtimaan jälkikasvustaan. Suurin osa vaan tahtoo elää vielä sitä lapsetonta elämää ennen isoja sitoumuksia...
Kyllä 20v on mielestäni normaalisti kypsä myöskin arvioimaan onko parisuhde sellainen että se tulee kestämään luultavasti lopun elämää vai jotain muuta (monella on jotain muuta) ja että tahtooko lapsia jo silloin vaikka se olisi monellakin tavalla helpompaa myöhemmin (talous, opinnot, työkuviot, muut ikäiset samassa elämäntilanteessa jne). Kyllä 20v voi olla hyvä äiti ja opiskella voi kyllä vaikka äiti olisikin. Ei pikkulapsi tarvitse mittavaa omaisuutta vaan kivoja vaatteita ja tarvikkeita saa kirppareiltakin, kun jaksaa nähdä vaivaa.
Jos tahtoa siis löytyy niin mikä jottei!
sääliksi kävisi. miten koulut, elämä?
ryhtymistä siinä iässä, mutta musta tuntuu että nykyajan kakskymppiset on niin paljon lapsellisempia ja keskenkasvuisempia kuin entiseen aikaan, että en kyllä suosittelisi.
sääliksi kävisi. miten koulut, elämä?
Ja ne lapsethan just sitä elämää on.
voinut jo aikaisemminkin tulla äidiksi.
Siihen mennessä olin asunut useamman vuoden ulkomailla, kokenut ja nähnyt kaikenlaista. 24v sain toisen lapsen ja muutimme silloin ulkomaille koko perheellä. Kolmas lapsi syntyi reissussa. Välillä olemme käväisseet asumassa suomessa, mutta taas olemme vuosia asuneet ulkomailla eikä loppua näy.
En ole koskaan ollut liian kiireinen äidiksi, minulla on aina ollut aikaa lapsilleni, kuten edelleenkin on.
Ulkomailla asumisen hyvä puoli lasten kanssa on, että saavat paljon pareman koulutuksen täällä kuin suomessa.
Toiset haluavat jo 20-vuotiaana äidiksi, toiset odottavat vähän kauemmin tai haluavat opiskella/matkustella yms. ennen lasten tekoa.
Itse sain ainokaiseni 21-vuotiaana. Nuori olin, mutta elämä ja äitiys opettaa :)
lapset kuuluu saada nuorena, niin kasvaa vanhaksi heidän kanssaan
ei sitä vanhempana ja kypsempänä jaksa samalla tavalla heidän kanssa juosta ja rellestää ja potkia palloa