Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustella lapsen "kun kaikki muutkin saa" -vaatimukset kun haluaa olla tasapuolinen?

Vierailija
08.05.2010 |

Varmaan yksi vanhemmuuden vaikein asia, joka mietityttää jo hyvissä ajoin. Lapsella alkaa olla mielitekoja asioihin, joita on "kaikilla muillakin". Miten olette kieltäneet sellaiset asiat, joita ette itse hyväksy, mutta ette halua arvostella toisen kodin sääntöjä. "Meillä toimitaan tällä tavoin" ei enää tunnu riittävän.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille vanhemmilleni oli kunnia-asia kasvattaa minusta materialismin halveksujaa ja vastarannan kiiskiä, vaikka he itse aikuisten piireissä toimivat hyvinkin konservatiivisesti ja sovinnollisesti yleisen tavan mukaan.

Minun piti aina vaan sivuuttaa lapselliset häpeän tunteeni. Esim kouluun mennessä en saanut reppua, koska meillä oli aivan hyvä laukku vapaana (siihen aikaan kaikilla oli oikeasti reppu). Jos isommat lapset tappelivat, minun olisi pitänyt yksin mennä keskeyttämään tilanne ja toimia esimerkillisesti. Kun muut ikäiseni saivat valita harrastuksiaan vapaasti, meillä harrastettiin sitä, mitä lähimpänä oli tarjolla. Näitä esimerkkejä riittää.

Joka kerta kun lapseni sanoo että "kun muutkin saa", muistan miten itse olin yksin muiden lasten keskellä omituisine varusteineni ja mielipiteineni, jotka olivat vanhempieni määräämiä. Ihan vain siksi että opin itsenäiseksi.

ap

Katkeruuden lisäksi opettele olemaan ylpeä erilaisesta kasvatuksesta. se on tehnyt sinusta avarakatseisen, suvaitsevaisen herkän ihmisen.

Niin luulisin.

Ja tuosa tilanteessa voi lapselle selittää just se et muilla ei ole sitä mitä itsellä on. Aina ei voi saada kaikkea. Kyllä se lapsi sen tajuaa kun tarpeeksi jyrkkä on.

t. Kohtalotoveri

Vierailija
22/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te oikeasti lastenne kavereiden vanhemmista tai ehkä omista tuttavistanne tuollalailla? Että on vähän typerä? Vai onko tämän pelkääminen sitten tulosta siitä ettei mihinkään toisten asioihin uskalleta puuttua (esim perheväkivalta)? Kyllä mulle olisi aika vaikeaa mennä sanomaan jotain tarhakaverin vanhempaa tyhmäksi ja piittaamattomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät riitä? Sitten otat lapsen kiukun ja suuttumuksen sinua kohtaan vastaan. Näin yksinkertaista. Tällä opetat lapsellesi pettymyksen sietokykyä.

Vierailija
24/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap murehti sitä ettei arvostelisi muiden perheiden ratkaisuja selittäessään lapselle miksi jotain asiaa ei saa tehdä.

Miksi ei voi arvostella?

Jos asia on sellainen mitä Pitääkin arvostella?

Sitäpaitsi kun lapsen kanssa yhdessä arvostelee niin lapsikin saattaa ymmärtää että hänellä on jotain sellaista mistä hän voi olla ylpeä, kuten vanhempien kanssa yhdessä vietetty aika on tärkeämpää kuin jatkuva pleikkarin pelaaminen!

Vierailija
25/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräkypärää käytetään, koska se on laissa määrätty siksi, että kypärä suojaa päätä onnettomuustilanteissa ja mahdollisesti pelastaa hengen (80% kuolemaan johtaneista pyöräilyonnettomuuksisa olisi uhri jäänyt henkiin käyttämällä kypärää). Jos Villen ei täydy käyttää kypärää, Villen äiti ei välitä lapsensa terveydestä ja turvallisuudesta eikä siis rakasta lastaan. Miksi näin ei voisi sanoa?

Meillä on yksi tietokone, koska sillä tavalla me vanhemmat voimme säädellä sen käyttöä, koska lapset eivät vielä osaa tarpeeksi hyvin tiedostaa niitä kaikkia vaaranpaikkoja, joihin nettiä käyttäessä lapsi voi törmätä.

meidän perhe elää meidän perheen tavoilla ja arvoilla, muiden perheet tekee niin kuin parhaaksi näkevät tai osaavat, kaikki eivät osaa yhtä hyvin kuin toiset.

Vierailija
26/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jopa ihan päin naamaa. Koska on todella typerää,antaa luunappeja, on todella typerää olla ilma kypärää, koska se kallo halkeaa kyllä jos auto ajaa yli. ja on todella typerää olla käyttämättä handsfreetä ja ont odella typerää ajaa ylinopeutta.. ja yllätys yllätys kaiken tuon kieltää myös laki.. joten lain noudattamatta jättäminen on todella typerää ja sanon sen myös päin naamaa.

Vai voitteko te oikeasti pitää jotain piittaamatonta ihmistä muuna kuin typeränä.

Vierailija
27/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tainnut tehdä käytännön asiasta turhan suuren filosofisen pohdinnan aiheen. Yritän nyt selkeyttää linjaani ja jatkuvan keskustelun eli vääntämisen sijaan kertoa pääperusteluni ja that´s it. Lisäksi minun pitää myös korostaa itse oikeana pitämiäni asioita. Kiitos avustanne.

Vierailija
28/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tuo että kypärää käytetään lain takia, ikärajoja noudatetaan koska on tutkittu mitä esim. k-18 peli voi aiheuttaa kehittymättömässä mielessä. En kyllä pelkää sanoa suoraan että minusta ei ole sopivaa kun naapurissa 7-vuotiaat valvovat yömyöhään! Mitä sitä kiertelemään että on eri mieltä kasvatusjutuissa kuin toinen perhe?

Vierailija
29/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUN auto kopauttaa lapsen päälle ja lapsi kuolee kun pää HALKEAA niin olisiko ollut hyvä pitää kypärää?

Kyllä se sinunkin pää halkeaa jos auto vähänkin tuuppaa!

En ainakaan itse lähde vaarantamaan lapsieni turvallisuutta "koska joku daiju isäksi/äidiksi niin tekee".

Niinhän se menee että luonto pitää huolen että tyhmät kuolee tai niitten jälkeläiset.

Meillä ei tietokone tule lapsien huoneeseen. Tai telkkari.

Eikä sen tartte kelvata lapsille!

Kirjaa saa lukea sängyssä jos jaksaa.

Ja sisälle tullaan kun ME niin päätetään.

Joku ehdotti, että vanhemmat voisivat "sopia yhdessä" milloin lapset tulee sisälle. Jaa, että kumpi joustaa? Niinkun se joka antaa pentujen juosta ysiin ulkona, alkaisi lapsiaan pyytämään sisälle 7.ltä?

Kyllä jokanen tekee omat säännöt.

Se ei ole minun lapsen pää jolta ei kallo halkea kun ei ole kypärää päässä. Pyörä menee varikkoon jos lähtee ilman kypärää. Saa valita ihan itse.

Vierailija
30/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUN auto kopauttaa lapsen päälle ja lapsi kuolee kun pää HALKEAA niin olisiko ollut hyvä pitää kypärää?

Kyllä se sinunkin pää halkeaa jos auto vähänkin tuuppaa!

En ainakaan itse lähde vaarantamaan lapsieni turvallisuutta "koska joku daiju isäksi/äidiksi niin tekee".

Niinhän se menee että luonto pitää huolen että tyhmät kuolee tai niitten jälkeläiset.

Meillä ei tietokone tule lapsien huoneeseen. Tai telkkari.

Eikä sen tartte kelvata lapsille!

Kirjaa saa lukea sängyssä jos jaksaa.

Ja sisälle tullaan kun ME niin päätetään.

Joku ehdotti, että vanhemmat voisivat "sopia yhdessä" milloin lapset tulee sisälle. Jaa, että kumpi joustaa? Niinkun se joka antaa pentujen juosta ysiin ulkona, alkaisi lapsiaan pyytämään sisälle 7.ltä?

Kyllä jokanen tekee omat säännöt.

Se ei ole minun lapsen pää jolta ei kallo halkea kun ei ole kypärää päässä. Pyörä menee varikkoon jos lähtee ilman kypärää. Saa valita ihan itse.

Vierailija
31/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sää voit ajatella filosofiaa siinä vaiheessa kun lapsen pää kopsahtaa asfalttiin 15 metrin ilmalennon jälkeen.

Turvavöitä ihmiset käyttää aika hyvin, netissäkin on noita kolarinukkeja näyttämässä miten kauniisti 10- vuotias tulee turvavyöstä vielä ulos, samaa voisi tehdä niin että viritetään pyörän selkään nukke ja ajetaan päin.

30

Vierailija
32/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästäkin ketjusta tunnistaa ainakin yhden kasvattajan, jolle omat valinnat on vaan niitä oikeita ja muiden vääriä. Ja auktoriteetti on ainoa tarpeellinen kasvatuksen väline. Luja voi olla myös vähän rauhallisemmalla käytökselläkin.

Vierailija
33/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty joskus ollaan käyty kovaa vääntöä joistain asioista.

Vaikeempi mun on selittää nuoremmalle lapselle miksi vanhempi saa jotain etuja mitä hänellä ei ole. Mutta niistäkin ollaan selvitty toistaiseksi sillä että se saa samat edut sitten kun kasvaa. Selkeesti asiat nuorempaa joskus harmittaa, mutta sille nyt ei vaan voi mitään, elämässä on sääntöjä ja niiden mukana mennään, kaikkea ei voi saada aina tai heti.

Vierailija
34/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim tuo pyöräilykypärän käyttö ei ole mikään neuvottelukysymys, mutta mietin vain hedelmällisintä tapaa puhua asiasta, kun lapsi siihen haluaa kerta toisensa jälkeen palata -ja juuri muihin verraten.

t. ap

No, sää voit ajatella filosofiaa siinä vaiheessa kun lapsen pää kopsahtaa asfalttiin 15 metrin ilmalennon jälkeen.

Turvavöitä ihmiset käyttää aika hyvin, netissäkin on noita kolarinukkeja näyttämässä miten kauniisti 10- vuotias tulee turvavyöstä vielä ulos, samaa voisi tehdä niin että viritetään pyörän selkään nukke ja ajetaan päin.

30

Vierailija
35/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, noinko menee?

Olisko parempi jos ei lapsestaan välittäisi?

Lähisuvussa eräs käveli suojatiellä, auto ei huomannut häntä, varoi muita ja HITAALLA vauhdilla törmäsi.

Tämä ihminen lensi auton ikkunaan ja siitä maahan, pää aukesi. Kallo ei mennyt halki koska vauhti oli autolla hidas.

On se jumalauta sun vaikea ymmärtää ettei pää kestä iskua asfalttiin!?

Koita kehittää itseäsi auktoriteettinä, sitä sulla ei ole jos lapsi sanoo ettei kypärää päähänsä laita.

Mää vaikka myisin pyörän pois jos ei tajua uskoa sääntöjä.

30

Vierailija
36/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu.

Minä voin rauhallisesti ottaa lapseni pyörän ja viedä sen kellariin.

Jos lupaa käyttää kypärää, eikä käytä niin voisin rauhallisesti ottaa pyörän ja viedä kirpputorille.

30

Vierailija
37/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mielestä auktoriteetti on WT.tä tai perseestä.

Näitä näkee kun alle kouluikäiset painaa ilman kypärää menemään ja kesällä uivat uimarannoilla ilman vanhempia ja roikkuvat vielä iltamyöhällä ulkona.

Jokainen arvostaa, mitä haluaa. Jos ei välitä kun yksi tai pari lasta kuolee laumasta niin silloin ei välitä. Onhan näitä, joille ei ole niin väliä, kuoleeko yksi vai ei. Ainahan niitä saa lisää.

Mieluummin inhottava auktoriteetti kuin lapsen hautajaisissa seisova curling-mamma.

Ps. montahan pientä tänäkin kesänä hukkuu rannalla kun vanhemmat on jääneet sisälle tekemään tärkeitä juttuja ja panneet 5 vuotiaan vahtimaan pienempää.

Vierailija
38/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi kaivata tähän keskustelua ja vinkkejä, miten pärjätä loogisesti annettuja sääntöjä kyseenalaistavan lapsen kasvatuksessa ja ohjaamisessa. Kaikki me vanhemmat osaamme olla inhottavia ja tiukkoja rajat asettavia despootteja, sehän on meidän rooli. Sitten on pari sellaista, jotka kokevat tarvetta välittää lapselle omaakin oivallusta, arvoja ja valintojen pohtimista. Jälkimmäisten näkökulmien omassa päässään pohtiminen ei tee lapselleen yhtään sen lepsumpaa tai hauskempaa vanhempaa, mutta auttaa vanhempaa olemaan vähän avarakatseisempi oivaltaja.

Vierailija
39/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vaan sanonut että olkoon, meillä ei ole ja sillä selvä.

Joskus jos perään tulee vielä "miks", niin vastaan vaan että "siks kun mä niin sanon".

En mä jaksa aina kaikkea perustella sataan kertaan. Kyllä lapset tietää miksi pyöräilykypärää pitää käyttää tai turvavyötä.

Ei noi penskat tunnu pilalle menneen siitä että aina ei ole kaikkea saaneet mitä muillakin on, tai mukamas on?

Vierailija
40/49 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä roskaväki on nimenomaan niitä jotka ei aseta rajoja, ei toisinpäin!

Se on osalta juppailua että lapsille annetaan pelit ja vehkeet. Rikkailla on josta antaa. Se on taas eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän