Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni aloittaa elokuussa päiväkodin, mitä minun pitäisi osata / tietää??

Vierailija
07.05.2010 |

2,5 vuotiaani menee elokuun alussa päiväkotiin ja minä palaan takaisin työhöni.

Itse en ole ollut päivähoidossa, ja anoppikin on hoitanut lapsensa kotona. Mitä minun pitäisi tietää ja osata etten ole täysi törppö?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muksulle pitää aina olla sadetakki, kurahanskat ja kurahousut. Siis vaikka kuinka olisi vedenpitävät haalarit, niin vetävät ne siihen päälle kuitenkin. Toisaalta ihan ymmärrettävää sikäli, että kurahousuista on helppo huuhdella kura pois ennen iltapäivän ulkoilua, eikä pukea sitä kuraista haalaria taas.

Vaihtovaatekerta täytyy hyllyssä olla aina, unilelu/-rätti myös. Kotoa on saanut myös ottaa lelun tai pari mukaan, kun haluaa, mutta nimikoituna.

Vierailija
2/8 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerrotaan mitä jäi tuomatta tällä kertaa ja unohda, että olisi pitänyt ymmärtää/tietää. Ja vielä se, että siellä on äiti/lapsi yhdistelmä, jota et vaan voi ymmärtää. Kysymys ei ole oikeasta tai väärästä te vain näette asiat eri tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lapselle kurahousut, kurahanskat ja sadetakki. Osta sisätossut. Omat vaipat mukaan, jos lapsi käyttää vaippoja.

Muista helposti puettavat ulkovaatteet, haalarit yleensä helpoimpia pienille lapsille. Ulkohousut kesälläkin erikseen, vaikka olisi shortsikeli niin sitten ulos eri shortsit kuin sisälle.

Vierailija
4/8 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette varmaan tutustumaan sinne ennenkuin lapsi hoidon varsinaisesti aloittaa joten silloin on mahdollisuus tehdä kysymyksiä.

Vaihtovaatteet pitää olla, meillä on unilelu (sitä kannattaa kysyä hoitajalta sillä on lapsen "turvallista" mennä ekana hoitopäivänä unille kun tuttu unikaveri)

Teet paljon vaan kysymyksiä hoitajille niin tulee asiat itsellesi selviksi ja käytännössä sitten tulee talon tavat tutuiksi :)

Hyvää päivähoidonaloitusta teille!

Vierailija
5/8 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin vaatteisiin, kenkiin, unileluihin, hiusharjoihin, rasvatuubeihin lapsen nimi.

Meillä ei päiväkodista saatu mitään neuvoja, kun kysyttiin. Eivät oikein osanneet ajatella hoidon aloittavan kannalta.

Vaipat tarravaippoja, ei housuvaippoja.

Vierailija
6/8 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas ovat erikseen toivoneet housuvaippoja, mutta kun vaippoja menee aina päiväkodissa tuhottomasti, kun vaihdot tehdään massana eli kaikki vaippapöksyt vaihdetaan kerraalla niin ei siinä katsota onko vain yksi pissa vai monta.

Päiväkulusta voi olla vaikeata saada mitään tietoa, hirveästi kyselemällä asia selviää mutta jos lapsesi ei vielä kovasti puhu niin hankalaa on. Tietty kaikki riippuu paikasta, mutta näin olen kahden kohdalla todennut. Onneksi pojat lähtevät innokkaasti päiväkotiin joten uskon heillä siellä hyvä olla.

Nimikointi on tärkeätä. Ja tutustu päiväkodin ruokalistaa, niin tulee jo ruoat tutuksi jo kesän aikana. Esim siellä syödään hernekeittoa mitä taas monessa perheessä ei syödä.

Vierailija
7/8 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä jää vitkuttelemaan päiväkodilta lähdössä. Reipas hali, hauskan päivän toivotus ja lupaus tulla hakemaan ja sitten vain lähdet vaikka lapsi jäisikin itkemään. Vitkuttelemalla monet äidit saavat lapsen melkein hysteeriseen tilaan, lapsellekkin on helpompi kun äiti (tai isä) päättäväisesti vain lähtee. Rauhoittuu nopeammin.

Vitkuttelemalla en ole nähnyt kenenkään saaneen lastaan rauhoittumaan ja jäämään tyytyväisenä päivähoitoon!

Vilkuttaminen ovella sopii joillekkin lapsille, toisille sekin aiheuttaa hysteerisen itkukohtauksen.

Vierailija
8/8 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että päivähoitoon meneminen on äidille kovempi paikka kuin lapselle. Onneksi hän hokee itse haluavansa päiväkotiin (vaikkei vielä tiedä kyllä mikä se sellainen oikeastaan on).

Lapsi puhuu paljon ja selkeästi ja monisanaisesti. Sen koen meille eduksi. Olen kertonut että syksyllä sinä menet päiväkotiin, ja että siellä on kivoja tätejä jotka auttavat ja hoitavat ja paljon leikkitovereita joiden kanssa pääsee ulos joka päivä. Ja että äiti ja isä ovat töissä kun sinä olet päiväkodissa. Ja olen luvannut että unilelun saa ottaa mukaan.

Kovasti olen yrittänyt esittää päiväkodin sellaisena kuin esitän asiat jotka tulevat iloisina yllätyksinä tai mukavina leikkihetkinä.

Tuo viimeisin neuvo, suoraselkäisestä poistumisesta pitää varmaan kanssa paikkansa.

Lapsi tosin suuttuu isän lähdettyä töihin jos ei ole saanut vilkuttaa tai antaa lähtösuukkoa.

Mutta kiitos paljon asiallisista neuvoistanne. Päiväkoteja on niin monenlaisia, että uskoin täältä saavani erilaisia kokemuksia itselleni tiedoksi.

Mennään maanantaina tutustumaan ekan kerran.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän