Keskustelut neuvolassa
tai voisihan lapset laittaa jonnekin hoitoon ja tulla neuvolaan yksin käymään.
Kommentit (22)
ap täällä taas. Melkein en uskaltanut ketjua enää avata kun pelkäsin, millaisia vastauksia sieltä tulee, ja sitten olikin rohkaisua tarjolla :)
Joo, olemme mielestäni oppimassa tässä aika hyvin, mitä lapsi sietää ja mikä on meille vanhemmille välttämätöntä = tapamme olla perhe; olen itse niin "sosiaalisesti herkkä", että minun on aivan mahdotonta antaa tytölle 24/7 huomiota tulematta itse hulluksi (ja onhan pikkusiskokin olemassa!) joten tietty määrä mummin hoidossa olemista ja kavereilla käymistä ja harrastuksia on vaan oltava. Joten tältä osin asia on meillä kunnossa emmekä stressaa siitä (enää...) niin kauheasti - siksi ketuttaa joutua selittelemään sitä täällä AV:lla taas kerran...
Tuo oli hyvä idea, että soittaa sinne vain lyhyesti ja puhuu akuutista ongelmasta. Tai voin yrittää järjestää lapset joskus mummille hoitoon siksi aikaa, kun soitan sinne neuvolaan - yleensä ovat mummilla joko aamun tai iltapäivän. Kiitos vinkeistä! Ihan ilmeiseltähän nuo ratkaisut tuntuvat, kun niitä nyt miettii, mutta niin ei vaan tullut itselle mieleen :/
ap
Ap: jos et tavoita terveydenhoitajaa sähköpostilla, niin soita ja sano lyhyesti, että sinulla on akuuttia asiaa/huolta ja tarvitset keskusteluajan. Sano, ettet voi puhua enempää kun pienillä padoilla on korvat tuossa vieressä.
Lapsellesi kerrot vain, että olet menossa nuvolaan tai paremminkin terveydenhoitajalle/lääkäriin. Jos on pakko selittää enemmän, sano että kyseessä on aikusiten asia, äiti on kipeä/tarvitsee lääkettä tms, joka ei lasta kosketa.
Nro 19: tsemppiä sinullekin! Tuli mieleeni, että kun sanoit yrittäväsi rohkaista ilman alleviivausta, taisit osua yhteen tärkeään asiaan. Luulen, että takertuvaa lasta pitää muistaa kehua hänen vahvuuksistaan usein! Jopa arkuudessa ja ujoudessa on paljon hyvää, siitäkin voi kehua. Ujo ihminen esimerkiksi saattaa havannoida maailmaan paljon tarkemmin ja olla isompana keskimääräistä empaattisempi. Sitäpaitsi eihän elämästä tulisi mitään jos kaikki ihmiset haluaisivat aina olla jonon ensimmäisiä ja joukon äänekkäimpiä! Kehua voi tietenkin muistakin ominaisuukista, tärkeää kai on, että lapsi tuntee olevansa onnistunut, ihailtu ja normaali, vaikka onkin arka tai epävarma.
Usein äidit puhuvat kliseitäkin, anna sosiaalisen reippauden kehumisien mennä toisesta korvasta ulos. Sosiaalisia taitoja sitäpaitsi opetellaan vielä aikusienakin!