Raitis juhannus kahdestaan lapsen kanssa?
Meidät on kutsuttu miehen suvun mökille, jonne tulee siis anoppi, hänen uusi puolisonsa, sekä miehen sisaruksia puolisoineen.
Kahtena edellisenä vuonna juhannus on ollut minulle painajainen. Ollessani raskaana anoppi veti sellaiset kännit, että laukoi inhottavia kommentteja tulevasta äitiydestäni, kiusallaan huudatti telkkaria kun yritin nukkua ja juotti miestäni aamuun asti (vaikka tiesi etten pidä siitä). Aamulla hän ei muistanut moisesta mitään ja ohitti asian naurahduksella.
Viime juhannuksena poikamme oli vielä vauva ja taas oli miehen sukulaiset pienessä huppelissa. En halunnut antaa pikkuvauvaa humalaisille syliin, enkä päässyt itse edes saunaan, koska en halunnut jättää vauvaa heidän hoiviinsa. Sukulaiset loukkaantuivat ja pitivät minua nipottajana.
Tänä vuonna mittani on niin täynnä, etten halua pian kaksivuotiaani näkevän sukulaisiaan humalassa enkä itse viettää juhannusta humalaisten seurassa. Sukulaiset kuitenkin vaativat meitä mukaan ja lupailevat jälleen raitista juhannusta. Kuitenkin he aloittavat taas tissuttelun jo aamusta, kuten ennenkin.
Mieheni mielestä emme voi kieltää aikuisia juomasta, mutta minun mielestäni meillä on oikeus valita seuramme. Onko kohtuullista ilmoittaa sukulaisille, ettemme tule, jos mökillä nautitaan alkoholia?
Kommentit (25)
Minä en turhia valehtelisi ja selittelisi. Sanoisin suoraan, että emme tule, koska siellä mökillä kuitenkin juodaan liian paljon. Kuten aina aiemminkin.
That´s it.
Oma perhe ennen kaikkea. Onpa typeriä sukulaisia ja ei todellakaan ole lapsen paikka olla tuollaista menoa katselemassa.
Ihan vaan muuten sivuhuomautuksena. KETÄÄN ei "juoteta" ihan itse juovat, jos ei osaa sanoa ei, on oma häpeänsä, älä siitä syytä anoppia.
sinä jätät menemättä lapsen kanssa ja sillä sipuli. Miestäsi et toki voi kieltää menemästä, jos hän vaikka haluaakin nauttia sukulaistensa kanssa alkoholia.
Meillä myös sukulaisjuhannus, mutta niissä pippaloissa juo kaikki paitsi lapset.
ilmeisesti jossain "lintukodossa" kun tollanen juhannus kuulostaa jotenkin niin käsittämättömän etäiseltä. Mutta joo, asiaan: siis totta kai kieltäydyt lähtemästä, kerran haluat viettää lapsesi kanssa raittiin juhannuksen. Ja tiedoksi vaan, että silloin on oikein hyvä hetki lähteä vaikka kaupunkilomalle Keski-Eurooppaan. Siellä ei juhannusta tunneta ja lomakelit ovat yleensä ihan suotuisat.
Mutta sää saat päättää mitä teidän perheessä tehdään.
Älkää menkö sinne mökille!