Help mammat! miten tällaisessa tilanteessa käy? Sain muutama vuosi sitten minuun silloin kovasti
ihastuneelta mieheltä tonnin rahalahjan silloiseen taloudelliseen ahdinkooni. Nyt hän on yllättäen alkanut vaatimaan rahaa takaisin, väittäen että se olikin vain laina. Soittelee yötä päivää ja uhkaa viedä asian eteenpäin jos en maksa.. Onko tässä nyt syytä olla huolestunut?! Hänellä on tiliote kuulemma tallessa mistä näkyy tonnin tilisiirto mulle, mutta ei kai se vielä mitään todista?
Kommentit (30)
niin ihan oikeasti teet sen ilmoituksen häirinnästä. Vaikka olisikin ollut oikea laina ja olisi oikein todistajat ja kaikki, ei silti saa omin päin sitä keinolla millä hyvänsä velkoa.
että jos se alkaa väittämään lahjaa velaksi, sinä alat väittämään sitä maksuksi seksistä! Sanot tämän miehelle, kun soittaa seuraavan kerran ja muistutat, että myydä saa, ostaa ei. :) Ihan totta, yksinkertaisin, nopein ja toimivin tapa on tämä, eihän se sitä tarkoita, että sun on pakko se käytännössä toteuttaa ja poliiseille näin väittää, jos juttu menee eteenpäin. Mutta ei se vaan tuon lauseen jälkeen mene! :)
oma mies koko ajan sanonu samaa, että koko juttu ihan älytön ja vailla mitään perusteita. Silti menny yöunet ja numeroa olen jo joutunu vaihtamaan, uudenkin sai tongittua jostain.
Kiitos mammatoverit, love you
kaikki yhteydenotot, ja sanot häirikölle selvästi yhdessä puhelussa tai lähetä vaikka viesti, josta kopio itselle, että kyseessä oli lahja, lainaväite on perätön ja hän tietää sen itsekin, et halua hänen enää ottavan sinuun yhteyttä, jos häiriköinti jatkuu ilmoitat poliisille, hyvää loppuelämää. Näin hänelle ei pitäisi jäädä asia epäselväksi ja sinulla on jotain mitä näyttää, jos joudut sen häirintäilmoituksen tekemään.
sanot häirikölle selvästi yhdessä puhelussa tai lähetä vaikka viesti, josta kopio itselle, että kyseessä oli lahja, lainaväite on perätön ja hän tietää sen itsekin, et halua hänen enää ottavan sinuun yhteyttä, jos häiriköinti jatkuu ilmoitat poliisille, hyvää loppuelämää.
Ja luuri korvaan tuon jälkeen, etkä vastaa enää. Joku ulkopuolinen vaikka vielä todistamaan tuota puhelua.
oli lahja. Pidä kiinni vain siitä, että ei ole velkakirjaa, ei ole todistajia, ei voi olla laina. Sinun tehtäväsi ei ole tietää, mitä rahaa mies on antanut.
Varmasti tietää itsekin, että jos kyseessä olisi laina, hänellä täytyisi olla se velkakirja asian todisteeksi.
Minä olen itse tyhmänä todella lainannut rahaa hyvälle ystävälle enemmän kuin tuon tonnin ja takaisin saanti on todella vaikeaa ja vaikeuttaa ystävyyttä. Ystävä ei ota takaisinmaksua edes puheeksi ja mahdollisuuksia hänellä olisi ollut monia taloudellisesti alkaa lainaa lyhentämään.
Olen hyväksynyt, että koska velkakirjaa ei tehty, on oma moka. Ikinä en enää lainaisi KENELLEKÄÄN isompaa summaa ilman asian virallistamista.
Aika mielenkiintoista ottaa vastaan tonnin "lahja" kaverilta, jonka tietää olevan ihastuneen itseensä ja tietää, että lainan annolla on taka-ajatuksia. Siis eihän toi anna tälle miehelle lupaa häiriköidä sinua, mutta etpä itsekään ihan viaton pulmunen ole tämän asian suhteen. Eihän tuota lahjaa tietysti tarvitse takaisin maksaa, mutta mitä omatuntosi sanoo? Minusta oot vedättäny sitä miestä, että oot ottanut rahat vastaan. Oot kuitenkin tiennyt, ettei hän sitä oikeesti oo "lahjana" antanut..
Aika mielenkiintoista ottaa vastaan tonnin "lahja" kaverilta, jonka tietää olevan ihastuneen itseensä ja tietää, että lainan annolla on taka-ajatuksia. Siis eihän toi anna tälle miehelle lupaa häiriköidä sinua, mutta etpä itsekään ihan viaton pulmunen ole tämän asian suhteen. Eihän tuota lahjaa tietysti tarvitse takaisin maksaa, mutta mitä omatuntosi sanoo? Minusta oot vedättäny sitä miestä, että oot ottanut rahat vastaan. Oot kuitenkin tiennyt, ettei hän sitä oikeesti oo "lahjana" antanut..
vakavasti masentunu sillosen mieheni kuoleman jälkeen ja saanu raha-asiani ja kaiken solmuun, ois saatu häätö jos en ois ottanu lahjaa vastaan. Ja kiitollinen hänelle oon siitä ollu ja sen sanoin monesti ilmaissu ku meidät sillon "pelasti" MUTTA en oo koskaan antanu miehen ymmärtää että oisin itse hänestä kiinnostunu tmv. Eikä mulla oo tapana ottaa rahalahjoja miehiltä, ei isoja eikä pieniä mut toi oli pakkorako tilanteessa jossa seinät kaatuili päälle. ap
ja suullisella sopimuksella samoin