Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiantuntija (vihr) HS:lle: Tarjoilijan ei tarvitse osata suomea

Vierailija
02.09.2023 |

älkää valittako

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen suomenkielen hävittämiskampanja nyt on menossa? Joka paikassa vain on juttuja siitä, miten missään ei enää tarvitse osata suomea. Ihan sama meininki kuin 1700-luvulla ruotsinkielistämisen kanssa, on nyt, kun yritetään englanninkielistää Suomen kansa.

Milloin tulee Helsingin keskustaan ensimmäinen ravintola, jossa asiakkaat eivät saa edes keskenään puhua suomea? Vai joko siellä sellainen on? Ainakin on ravintola tai kahvila, jossa suomenkielinen tarjoilija ei saa puhua suomea suomenkieliselle asiakkaalle.

Vierailija
2/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita, äänestän jaloillani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kierrän sellaiset paikat, joissa ei käytetä suomea sen takia, että englanti on mukamas fiinimpää.

Vierailija
4/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vissiin lääkärienkään. Viimeksi kun kävin terveyskeskuksessa lääkärinvastaanotolla, emme tahtoneet ymmärtää toisiamme lainkaan. 

Vierailija
5/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä alkaa olla jo harvinaista, että suomeksi saa palvelua ravintoloissa. Tätä on haluttu ja tilattu, ja silloin sitä tietenkin on myös saatu. Helsinki työllistää positiivinen syrjintä edellä. Syrjintää sekin on.

Vierailija
6/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhun tarjoilijalle suomea, vaikka se puhuis mulle englantia. Minä kyllä ymmärrän häntä ja odotan hänen ymmärtävän mua.

Vierailija
7/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsekaan; MaRa sai viime neuvotteluissa läpi TES:iin kirjauksen, että suomen kieli ei ole välttämätön.

Vierailija
8/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn kommunikoida vallan mainiosti englannilla mutta yleensä jos tarjoilija ei Suomessa pysty kommunikoimaan kanssani suomeksi niin lähden pois.

Vierailija
9/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen suomenkielen hävittämiskampanja nyt on menossa? Joka paikassa vain on juttuja siitä, miten missään ei enää tarvitse osata suomea. Ihan sama meininki kuin 1700-luvulla ruotsinkielistämisen kanssa, on nyt, kun yritetään englanninkielistää Suomen kansa.

Milloin tulee Helsingin keskustaan ensimmäinen ravintola, jossa asiakkaat eivät saa edes keskenään puhua suomea? Vai joko siellä sellainen on? Ainakin on ravintola tai kahvila, jossa suomenkielinen tarjoilija ei saa puhua suomea suomenkieliselle asiakkaalle.

Helsingin yliopistossa on jo sama meininki kuin Utsjoen kansakouluissa viime vuosisadan puolivälissä: ei voinut käyttää omaa äidinkieltä.

Hyväksymmekö me nyt suomenkielen hävittämisen, vaikka kovasti suojellaan saamenkieltä?

Vierailija
10/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä alkaa olla jo harvinaista, että suomeksi saa palvelua ravintoloissa. Tätä on haluttu ja tilattu, ja silloin sitä tietenkin on myös saatu. Helsinki työllistää positiivinen syrjintä edellä. Syrjintää sekin on.

Helsingin kaupunkiko ne ravintolat omistaa, joissa positiivisesti syrjitään?

Vierailija
11/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä vissiin lääkärienkään. Viimeksi kun kävin terveyskeskuksessa lääkärinvastaanotolla, emme tahtoneet ymmärtää toisiamme lainkaan. 

Miten se on mahdollista? Lapin länsirajalla ei voi olla yhteispäivystystä Ruotsin kanssa, koska siellä suomalaiset eivät saa aina lääkäripalvelua omalla äidinkielellä. Ei se riitä, että siellä saa kuitenkin yleensä palvelua Suomen 'toisella kotimaisella'.

Vierailija
12/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sit kai auta muu kuin äänestää jaloillaan.

Mulla on keliakia ja kyllä mä haluan, että tarjoilija ymmärtää mitä mä sille sanon vaikka toki yritän jo valmiiksi valita gluteenittoman annoksen mutta kuitenkin.

Vierailija
13/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asiakkaan ei tarvitse osata tarjoilijan kieltä.

Yhdenvertaista.

Vierailija
14/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama Levillä ja Napapiirillä. Tapasin siellä jo vuosikymmeniä sitten työntekijän, jonka kerrottiin osaavan 6 kieltä, mutta yksikään niistä ei ollut suomi, ruotsi, norja eikä saame.

Vierailija
15/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari kysyy vassaritutkijalta mielipidettä ja Hesari on tyytyväinen...

Vierailija
16/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pystyn kommunikoida vallan mainiosti englannilla mutta yleensä jos tarjoilija ei Suomessa pysty kommunikoimaan kanssani suomeksi niin lähden pois.

Sulla on paljon kirjoitusvirheitä.

Vierailija
17/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin palstalla on paljon työttömiä suomenkielisiä, mutta jostain syystä tarjoilijan ammatti ei tunnu maistuvan. Ketä niiden työnantajien pitäisi palkata, jos suomalaiset eivät halua ravintola-alalle? Ai haluaisivat, jos palkkoja nostettaisiin? Ok, kuinka usein sinä, juuri sinä, käyt nykyisin ravintoloissa syömässä? Entä kuinka usein kävisit, jos hinnat nostettaisiin vaikkapa puolitoistakertaisiksi? Entä jos ne nostettaisiin kaksinkertaisiksi? Veikkaanpa, että siihen kaatuisi suurin osa Suomen ravintoloista.

Hakekaa, suomenkieliset, ravintoloihin töihin niin tuokin valitus loppuu.

Vierailija
18/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa vähätorilla oli ruokalistat pöydissä ja taululla vain englanniksi. Henkilökunta suomenkielistä. Outoa.

Pyysin erikseen ja sain suomenkielisen listan.

Vierailija
19/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa vähätorilla oli ruokalistat pöydissä ja taululla vain englanniksi. Henkilökunta suomenkielistä. Outoa.

Pyysin erikseen ja sain suomenkielisen listan.

Hyvä että sait, mutta jos joskus ei ole suomenkielistä listaa tarjolla niin osaat kai kännykällä kääntää tekstit?

Vierailija
20/130 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille on siinä oppivelvolisuuskoulussa opetettu kieliä.

Mua ei haittaa puhua enkkua, ruotsia, saksaa, ranskaa. Ravintola ei ole julkisen sektorin palvelua, joten henkilökunta saa puhua vaikka mandariinikiinaa, jos se työ ei suomenkielisille kelpaa.

Aivan sama juttu kuin uimahallin siivouksessa: se saa työn, joka sitä hakee jajoka sen kunnialla tekee. Perceleitä ei työnteko silleesti kiinnosta kun tuillakin elää.