Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirena ja vuodot..

Vierailija
05.05.2010 |

Kokemuksia kehiin, kiitos! Mulle asennettiin hormoonikieurukka kohta kuukausi sitten. Onks tää nyt ihan normaalia, että vuodan vaan edelleen! Neljä vuodotonta päivää kuukauden aikana. Hermo menee :/ Ymmärsin, et voi olla tiputtelua ja tulla menkat useammin ja pitäs neljän kuukauden aikana rauhottua jne. Mut on tää aika nuivaa jo, tää vuoto ei oo edes mitenkään pientä, vaan sidettä tarviin joka päivä. No, ehkäsytehoa on ainakin 100%, kun ei pahemmin tee mieli hommailla...huoh.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kokemyksiannne Mirenasta, itselleni asettiin 3.6.14, kuukautiset niukat tuli ajassa kuten arvelinkin 24.6. ja nyt on sit ollut pikkuvuotoa välipäiviä pari niin lähes päivittäin, pikkuhousun suojaa pidän aina mukana jos lähden jonnekin. Inhottava jos välivuodot kestää kauankin kuten nyt toivon et loppuvat. Ohjessa mainittiin vuodon ajaksi arvoitiin 3-6 kk voi olla yksilöllisiäkin. Jos vaivaa soittakaa toki laittajalle ja kysykää, mulle sanottiin et voit soittaa jos jokin arveluttaa. Kertokaa toki kokemuksistanne

Vierailija
2/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalian tuo on, sama juttu mulla. Tosin kierukan asennuksesta on jo 3 kk. Lääkäri sanoi mulle, että jos kestää ekat 4-6 hankalaa kuukautta, palkintona on tod.näk. 4,5 huoletonta vuotta. Asenne auttaa myös, ei tämä tiputteluvuoto nyt kuitenkaan niin kamalaa ole, eikös vaan?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset kolme kuukautta oli jatkuvaa tiputtelua, välillä tuli reilusti välillä ihan vähän. Sitten meni pari kuukautta ettei tullut mitään vuotoa. Sen jälkeen saattaa tiputella parina päivänä sitten viikko taukoa ja sitten taas pari päivää tiputtelua. Ennen sentään tiesi milloin on menkat, nyt voi tiputella ihan milloin vain, ei mitään säännöllisyyttä. Tarkastuksessa kaikki oli ok. Lääkäri sanoi, että kyllä se siitä sitten tasaantuu tai sitten ei, vaan tulee olemaan aina tällaista. Hyöty on kuitenkin niin suuri, että kestän tämän pikku tiputtelun.

Vierailija
4/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen ei ole ollut kuukautisia ollenkaan :) kyllä kelpaa.

Vierailija
5/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen on puolen vuoden ajan ollut päivittäistä tiputteluvuotoa ja kerran kuukaudessa kunnon menkat. Eli kierukka ollut vuoden ja vuodotonta aikaa yhteensä ehkä ollut kuukauden. Ei kiva.

Vierailija
6/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain muutamia päiviä kuukaudessa oli niin ettei vuotanut. Gynekologi kirjoitti minulle muutaman kuukauden e-pillerikuurin hormonikierukan lisäksi ja siihen ne ylimääräiset vuodot sitten loppui. Kuukautiset tulee edelleen säännöllisesti joka kuukausi, määrältään ovat sentään nykyään hyvin minimaaliset.

Vierailija
7/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen kerran kuussa menkat mutta hyvin niukat, pikkuhousunsuojalla pärjää. Niin ja kierukka nyt ollu reilu 2v. Ei tiputtelua menkkojen välissä.

Vierailija
8/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sit loppui kuin seinään. Nyt jo 9. vuosi ilman menkkoja menossa.

Vierailija
9/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten loppui kuin seinään, reilun vuoden päästä jäi kuukautiset kokonaan pois. Eikä ollut tosiaan mitään pientä tiputtelua, vaan reilua vuotoa ja vuotopäiviä kuussa reippaasti enemmän kuin vuotamattomia. 6 kk kuulemma kannattaa katsoa ja odotella, vain harvoilla kestää pitempään.

Oisinkin varmaan silloin 6 kk maissa jo poistattanut, kun alkoi mennä hermo, mutta sattui kesäaikaan, joten julkiselle puolelle oli jokseenkin mahdotonta saada aikoja eli en ehtinyt poistattaa, kun vuoto lopultakin loppui. Sen jälkeen tuli minimaaliset kuukautiset normaalikierrolla jonkin aikaa, sitten loppui kokonaan. Tai joskus tulee jotain lievästi punertavaa vuotoa, mutta niin vähän, etten jaksa mitään suojia käyttää sen takia.

Jos en olisi kuukupin käyttäjä, oisin varmaan luovuttanut jo paljon aiemmin.... Mutta nyt on hyvä jälkiviisastella ja sanoa että kylläpä kannatti. Mulla kuitenkin vei tuo Mirena hirveät kuukautiskivut pois heti alusta lähtien, enkä ole mitään sivuvaikutuksia huomannut. Ja nykyisin on tietysti tosi ihana ehkäisy, kun ei kuukautisiakaan tule.

Vierailija
10/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. puoli vuotta asennuksesta oli enemmän tai vähemmän päivittäistä vuotoa. Sitten n. vuoden tavalliset menkat. Tämän jälkeen vuoto vähitellen väheni niin, että 2. vuoden jälkeen menkat olivat vain pientä tuhrua parina päivänä.

Alun kärsimyksen jälkeen siis olen ollut erittäin tyytyväinen.

Vierailija
11/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun pitäis sellainen laitattaa.Toivottavasti mulla olisi tosi helppoo ton tiputtelun suhteen...nyt jo rupes inhottaa.

Lääkäri ei maininnut mitään tuollaisista tiputteluista kertoi vain hyvät puolet.

Muuten sattuuko kierukan laitto?

Vierailija
12/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin Burana 600mg tunti ennen kierukan laittoa. Vuoden mittaisesta tiputtelusta huolimatta suosittelen Mirenaa lämpimästi:) Terveisin se, jolla e-pillerit lopettivat tiputteluvuodon

Vierailija
13/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksista :)

Aika järkyttävälle tuntuu, jos tätä puolikin vuotta/vuoden joutuu kestämään :( Mulla oli aikasemmin, ennen raskauksia, implanonit käsivarressa ja olin niihin tosi tyytyväinen. Silloin mulla oli muutamat menkat niiden asennuksen jälkeen ja sen jälkeen jäi menkat pois. Eikä siis puhettakaan mistään tiputtelusta. Synnytysten jälkeen mullekin neuvolassa suositeltiin kierukkaa ja siihen nyt "sorruin". Jos olisin tiennyt, et tää on tallasta olisin varmaan asennuttanut ne impalonit uudestaan...no kattellaan vielä. Ärstyttää vaan, kun kesäkin tulossa ja vuodolle ei näy tunnu tulevan loppua.

Vierailija
14/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierukkaa ei voi laittaa...

Otin hormonikierukan, koska monella kaverilla menkat loppuneet tyystin. Yksi aborttikin takana. Mitään tarkastuskäyntiä mulla ei ollut.

Ei mulla. kohta 3 vuotta ollut ja vuotaa välillä 2 viikon välein...

Vierailija
15/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodottomia päiviä oli per kuukausi maksimissaan 5 ja vuoto oli enimmäkseen todella runsasta. Useampana päivänä kuussa sai käyttää töissä sekä tamponia että sidettä ja kumpikin aivan märkiä tunnissa. Odotin ja odotin, että vuodot vähenisi... No, 7kk:n jälkeen menin lääkäriin ja se otettiin pois. Sitten otin kuparikierukan ja se onkin sopinut mulle. Normaalisti vuoto on 4 päivää, kuparin kanssa 6-7, mutta ei hirveän runstasta ja mitään muuta haittaa ei ole. Hormonikierukka aiheutti lisäksi mm. finnejä.

Vierailija
16/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuntuuko teillä alavatsalla sellaista menkkamaista jomottelua silloin tällöin, siis silloin kun ei ole vuotopäiviä? Ihan kuin supistelisi vähän?

Vierailija
17/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä oli tosiaan uutta tietoa, että voi vuodella pitkäänkin!

Minulla ollut kierukka nyt siis n kuukauden, jonka ajan joka päivä tiputellut ruskeaa tuhrua (joinain päivinä enemmän, välillä ei lainkaan). Olen pärjännyt pikkuhousunsuojilla, onneksi.

Se on mielestäni vähän hankalaa, jos ei koskaan tiedä milloin alkaa vuoto!

Vierailija
18/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän vuoden alussa, kaksi vuotta ehti olemaan. Alussa ekat 6kk vuosin n. 3 viikkoa/ kuukausi, viikon vuotamatta, sen jälken tasaantui hetkeksi, ja viimeisen vuoden kierrot oli 21-32 vuorokautta, vuotoa n. 7-14 vuorokautta. Ei toki mitään runsasta, mutta suokaa joutui käyttämään, ja kun ei iho oikein tahdo niitä suojia kestää. Ja kun ei siitä kierrosta koskaan tiennyt.. aiemmin kierto oli tarkka 28 vuorokautta.

Vierailija
19/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- silmät.

Eli Mirena aiheutti minulle aluksi käsittämättömiä mielialanmuutoksia ja itkin päiviä putkeen.

Olisin mielummin ottanut vuotoja kuin itkua ) :

Nooh - asettamisesta on puoli vuotta ja oireet ovat pikkuhiljaa laantuneet. Toivotaan että sinulle käy samoin tiputtelun kanssa. Alkumetrit ovat monelle hankalia - toisille eri tavoin.

Vierailija
20/35 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiinnostuksella odottelen mitä tapahtuu. Ennen lapsen saamista olen vuosia käyttänyt zerazetteä, ja sehän aiheutti kanssa joka kuukausi pientä tiputteluvuotoa useita päiviä. Mut kaikkeen tottuu, paitsi vaivoihin joita tuli yhdistelmäehkäisystä; kuvotus, oksentelu ja huimaus :/ Heh, kaikki hormonimuutokset aiheuttaa mulla jotain mielialavaihteluja, myös raskaus ja imetys, eli eipä ne niin pelota; tuttua kauraa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan