MIKSI jotkut aikuiset naiset käyttävät päivisin SIDETTÄ?
En voisi ikimaailmassa kuvitellakaan käyttääni kuukautisten aikaan terveyssiteitä päivisin. Se on niin inhottavaa ja sotkuista, haiseekin aina väkisin (vaikkei sitä tietenkään kukaan itse huomaa). Eikö tunnu ällöttävältä olla koko haaroväli veressä?
Miksi sinä ET käytä tamponia, jolloin olo on puhdas, raikas ja varma? Ei hajuhaittoja, ei verituhrua jalkovälissä.
Synnytyksen jälkivuoto on ollut pakko kestää, kun ei tamponia silloin saa käyttää. Samoin yöksi laitan pikkareihin yösiteen, johon ei oikeastaan koskaan ehdi mitään tulla, kun heti aamulla suihkutan ja laitan tamponin.
Tamponi + string-pikkuhousunsuoja - niiden nimeen vannon!
Kommentit (122)
mulla on semmoinen mielikuva, että tamponeja käyttää vain jotenkin tietyn maineiset naiset.
Ei ole kohdunkaulalle ja kohdulle hyväksi, että tamponi pitää verta sisällä, jossa se alkaa myös helposti hajota lämmön vaikutuksesta.
minäkin buustaan kuukautiskuppia. Niitä saa apteekista ilman mitään reseptejä 20-30 eurolla.
Materiaali on hygieenistä, vailla kemikaaleja ja säilöntäaineita (kuten tampoonit). Eikä hiosta (kuten siteet). Ei kuivata limakalvoja, ei aiheuta hiivaa.
Voin käyttää kierukan kanssa huoletta. Kuukuppia voi pitää missä tahansa vuodon vaiheessa, kerää niin alkupäivien runsaat vuodotkin (vetää kerralla jopa 30ml) tai loppujen tuhruissa. Voi pitää kerralla jopa 12 tuntia jos ei määrän takia tarvitse vaihtaa.
Eikä kuppia työnnetä kovin pitkälle, joten ulosotto on helppoa. Eikä sotke mitään jos poistotekniikka on hallussa.
Kokeilkaa, elämä voi helpottua huomattavasti!
Sanoisin, että mä ihmettelen suuresti stringien käyttäjiä. Epämukavampaa vaatekappaletta on vaikea kuvitella.
Käyttäisin kuukuppia jos niitä saisi kertakäyttöisinä. Joten kun ei saa, täytyy tyytyä siteeseen koska tamponi on niin epämukava ja epäterveellinen.
naru hinkkaa persvakoa?
ensinnäkin jos tamponi on oikeeseen kohtaan asennettu niin se ei tunnu missään ja pysyy paikaoillaan. Mua ei ainakaan mikään naru kutita. sitä narua näkyy ehkä 2-3cm eli just sen verran että saa vedettyä ulos. Nytkin mulla on tamponi sisällä ja en edes tunne sitä.
Eilen meinasin unohtaa koko menkat ja tamponi kerkes olla aika kauan sisällä.
Suosittelen kyllä muillekkin jos ei ole mitään todellista syytä olla käyttämättä.
Olo on mukava menkat huomaamattomat.
Minäkään en aiemmin osannut käyttää. Ilmeisesti oli joskus huonot lantiopohjalihakset ja en saanut oikeeseen paikkaan tamponia.
Nyt olen taas vuoden verran niitä käyttänyt ja pois en vaihtaisi.
AP täällä siis terve!
Kiitos lukuisista vastauksista. Tämä siis todistaa oikeaksi sen omituisuuden, että osa aikuisista naisista todella käyttää sidettä OMASTA HALUSTAAN. Osa sen vuoksi, että tamponia ei voi käyttää kierukan kanssa, osa jopa oman estyneisyytensä vuoksi ei voi tamponia käyttää.
Itse olen siis ilmeisesti onnekas, koska osaan laittaa tamponin oikealla tavalla paikalleen (eli se ei tunnu ollenkaan), olen löytänyt tamponimerkin joka pitää oman megalomaanisen vuotoni oikein hyvin (OB asettimella) ja koska minulla ei ole allergioita tai yliherkkyyksiä, jotka estäisivät tamponien käytön. Hiivatulehdusta tai muitakaan tulehduksia minulla ei ole koskaan ollut vaikka yli 15v. olen tamponeja nyt käyttänyt.
Ehkä tamponeissa on sama kuin stringeissä: niitä pitää oppia käyttämään. Eli ostaa laadukas oikeankokoinen tuote. Sopivankokoiset stringit eivät nimittäin tunnu yhtään miltään päällä - eikä oikeankokoinen, oikein asetettu tamponi.
Minä en uskalla enää käyttää kumpaakaan (hormonikierukka on), sillä edellinen kierukka oli valahtanut liian alas, pois paikoiltaan, ja tämä nykyinenkin oli jo tekemässä samaa temppua. Saattaa olla, että jotkut voivat käyttää kuppia ja/tai tamponia, mutta itse en uskalla ottaa enää sitä riskiä.
oppia käyttämään??
En käytä stringejä, olen käyttänyt joskus mutta en tykkää nykyään enkä aio opetellakaan.
Ei ole kierukkaa, mutta ehkäisyn takia vuodot on niin vähäiset, että käytän sidettä. Kerran päivässä saattaa jotain pientä tulla siteeseen. Toisten mielenrauhan takia en ala tamponin käyttöä opettelemaan.
kuukupin jälkeen. Enää en laske, milloin on kuukautiset ja harmittele, jos ne osuvat samaan aikaan reissun tms. kanssa. Kuukupin kanssa on ihan sama, onko kuukautisia vai ei. Vettä se tietysti vaatii, eli missään alkeellisissa leiriolosuhteissa se ei ole paras mahdollinen, mutta näitä tilanteita ei kovin usein kuitenkaan tule vastaan. Suosittelen sitä kyllä kaikille, joille se vain suinkin sopii.
peruin ajan kierukan laittoon; mä en ainakaan ala mitkään rätit pöksyissä kulkee. Ja muka ohuita ja huomaamattomia, niin varmaan joo. Hyi helvetti.
Se siitä kierukka-ajatuksesta... .-(
peruin ajan kierukan laittoon; mä en ainakaan ala mitkään rätit pöksyissä kulkee. Ja muka ohuita ja huomaamattomia, niin varmaan joo. Hyi helvetti.
Niin ja menkat tulevat ehkä pari kertaa vuodessa jos silloinkaan joten eipä tuo hirveästi haittaa se aika "kulkea rätit pöksyissä"
sanoi että kuukuppi aiheuttaa alinpaineen (johon se tietysti perustuukin) ja voi vetää kierukan pois paikaltaan. En sitten tiedä, tuostakin on kai monia mielipiteitä mutten nyt sitten ole uskaltanut käyttää.
En kykene käyttämään kuppia, koska se lisää kuukautisten jo muutenkin aivan riittävän tuskaista oloa. Se tuntuu jotenkin ärsyttävän kohdunsuuta sillä alipaineellaan (tuolle naureskeltiin). Toki jos vedän oikein kunnolla tulehduskipulääkkeitä, sitten on kohtalainen olo, mutta silloin taas olen sen verran pöhnässä, etten kykene oikein mihinkään.
Eli minäkin pidän siteitä. Tampooneista en ole koskaan oikein välittänyt, ja niiden kanssa pitää joka tapauksessa olla pikkuhousunsuoja tai jopa side, koska en voi ikinä tietää, tuleeko ohivuotoja.
Kupinkin kanssa itse asiassa kaksi kertaa pystyin sen laittamaan, mutta jos hetiperään yritin kolmatta, niin värkin limakalvot protestoivat. Ei tuntunut hyvältä se.
ps. en ole vielä keksinyt riittävän hyvää syytä hankkia stringejä. Alushousujen tarkoitus kun on minusta myös estää takapuolihien pääsy päällihousuja likaamaan, eivätkä stringit oikein tee sitä.
Itsellä on todella runsaat ja käytän kuukuppia.
Kuppia joudun vaihtamaan ensimmäisinä päivänä usein ja aina ei ehdi vessaan (olen työelämässä), kun kuppi tulvii. Pakko siis olla side varmistamassa ylivuodot.
Saitko nyt selventävän vastauksen mieltäsi suuresti askarruttavaan kysymykseen =)
Ihmettelen miksi et käytä tamponia (jos kerran kuukupin kanssa pitää varoa ylivuotoja)? Oikeankokoinen tamponi pitää varmasti.
Mitä muuten käytit 10v. sitten kun kuukuppeja ei ollut saatavilla?
Itsellä on todella runsaat ja käytän kuukuppia. Kuppia joudun vaihtamaan ensimmäisinä päivänä usein ja aina ei ehdi vessaan (olen työelämässä), kun kuppi tulvii. Pakko siis olla side varmistamassa ylivuodot. Saitko nyt selventävän vastauksen mieltäsi suuresti askarruttavaan kysymykseen =)
:D ...itse saan pahimpina vuotopäivinä pinnistää aamulla että pääsen vessaan niin ettei lorahda lisää jo täynnä olevaan siteeseen ja reisille. Tamponeja käyttäessä oli aina pidettävä myös sidettä, koska hulauksina tuleva vuoto saattoi yllättää ja tulla läpi alle 2ssa tunnissa, olisi rajoittanut vähän elämää jos ei olisi käyttänyt.
Luulin että tuo on kumminkin normaalia, kunnes vaihdoin kuukuppiin. En pärjännyt sen kanssa ollenkaan, täyttyi monta kertaa päivässä ja tuli yli, sidettä oli pakko pitää senkin kanssa. Moni kaveri taas sanoi tyytyväisenä tyhjentävänsä sen vain pari kertaa päivässä. Mulle riitti, kävin saman tien hankkimassa pillerit, ja nyt pärjään kuukupin kanssa hyvin. Ja on se mukavampi kuin tamponit, toimii mainiosti myös niukempina vuotopäivinä, jolloin kuivan tamponin kanssa kiskominen olisi oikein epämukavaa.
Kysymykseesi liittyen, miksi sinä ET käytä kuukuppia, vaan kemiallisilla aineilla valkaistujaa vanupuikkoja, joista jää hitua sisällesi, ja jotka kuivattavat limakalvosi, imevät kaiken nesteen sisältäsi, eivät pelkästään kuukautisverta.