MAALISMURUT 2010 :)
Kommentit (47)
Minäpäs ajattelin kirjoittaa muutaman sanasen tänne ja samalla nostaa tätä viestiketjua ylöspäin. Eli meillä neidille tuli 21 päivä tätä kuuta 9 kk täyteen, mikä kuulostaa jo ihan järkyttävältä, kun vastahan se synty! Ei se enää niin pieni olekaan...
Eilen, kun ukki oli käymässä kylässä ja Neea istu minun sylissä, hän otti sormeni suuhun ja auts! Mikähän terävä siellä mahtoikaan olla? Ensimmäinen hammas tulossa! :D Vähän pilkotti sitä hampaan lakea alhaalla edessä ja toinenkin oli jo tulossa siihen viereen. Ihmeen pitkään se on niitä tehnykin ja nyt vasta niitä alkaa sitten tulla. Kiva juttu kuitenkin :) Nyt on ihan mukavasti muutenkin menny tuo kehitys jo eteenpäin, kun pinsettiote on löytyny ja on jo nostellut itseään vähän ylöspäin ajatuksena lähteä konttaamaan. Mites teillä muilla meni muuten joulu? Kävikö joulupukki ;) Meillä kävi ja eihän tuo typykkä osannu edes pelätä paljon yhtään. Tuli vähän itkua, kun pukki otti syliin joksikin aikaa. Muuten ei mitään. Meni sentään neidin isoveljellekin vielä joulupukki läpi, vaikka on jo 9v.
Käytiin muuten 1. joulukuuta 8 kk:n lääkärineuvola käynnillä ja olihan se neiti taas kasvannu. Pituutta oli 68,5 cm ja painoa 8,465 kg eli ihan sopivat mitat. Seuraavan kerran onkin sitten 10kk:n ryhmäneuvola tammikuussa. Mites teillä ollaan nukuttu päivällä, kun on ollu niin kovat pakkaset? Tai siis ainakin täällä Kainuussa on ollu, niin ei ole voinu viedä tyttöä ulos nukkumaan moneen päivään/viikkoon, paitsi nyt parina päivänä. Ulkona nukkuu kyllä hyvin, mutta sisällä aika huonosti päiväunia. On tässä tosin pitäny miettiä noita pakkasrajoja, millon vie ulos nukkumaan, mutta hyvin on nukkunu, vaikka on ollu välillä -14 asteesta -16 pakkasastetta, kun on vähän vaunua suojannu viltillä/harsolla ja lämmintä tarpeeksi päällä.
Yösyötöt ollaan saatu jo lopetettua vähän ennekun täytti 9kk ja nyt imetetään sitten vielä aamulla ja illalla. Jotenkin helpotti, kun nuo yösyötöt lopetettiin. Minä kun en ole sitä virkeintä sorttia yöllä :) Muutenkin on ollu kyllä hyvä ,kun Neea ei ole sairastellut juuri ollenkaan. Kerran oli vain vähän lämpöä rokotuksen jälkeen, mutta muuten ollaan säästytty taudeilta. Liekö se syynä, kun täällä haja-asutusalueella asutaan eli vähän kauempana kaikesta..? Mutta ollaan me tosin vauvakerhossa käyty :) Sitä jatketaan ehdottomasti ensi vuonnakin. Tosi ihanaa, kun siellä jutellaan kaikesta ja näkee muita. Omassa kaveripiirissä ei ole näitä pieniä, niin siellä voi sitten ainakin vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia.
Mutta, tässä hieman meiltä kuulumisia ja ei muutakun kinkkua sulattelemaan :) Hyvää loppuvuotta kaikille!
Arete ja Neea "Nekku" 9kk
Heippa!
Onpas noloa, mä olen täs välissä unohtanut koko pinomme tai sit ei tunnu olevan aikaa :( Nyt ajattelin muutaman rivisen kirjoitella kuulumisiamme kuv vuosi lähenee tosiaan loppua niin meilläkin tulossa uudet tuulet;)
Meidän Nuppu on pieni sinttura, pituudessa mennään miinuskäyrällä koko ajan, viimeeks 9kk neuvolassa ennen joulua -2 eli pituutta neidillä ainoastaan 64,5cm paino 7,095kg. Neuvolassa todettiin et energiaa ei riitä kasvuun,saa kyllä kiinteitä pari ateriaa päivässä, aamu että iltapuuron ja rintaa aina kun kaipailee mutta neiti mennä touhottaa kokoajan jotain, ei paljoa puutu koska lähdetään kävelee kun nyt mennään tukea vasten et vaan toinen käsi enää apuna tai työnnetään leluautoa yhdellä kädellä jne.
Meillä on ollut alhaalla edessä kaksi hammasta jo kolmisen kk.tta mutta nyt saatiin ylöskin, toinen juuri ennen joulua ja nyt edellispäivänä toinen.
Sanoina hapuilee äiti, älä-älä-älä, ei, ehkä siis näitä paria käytetty aikasta rutkasti =)
Töihin paluusta; itse aloitan jo 3pv kun menen uuteen paikkaan töihin, muuten oisin aloittanut vasta 19pv kun parraillani olen kesälomalla. Pienet menevät sit mun entiselle työkaverille hoitoon puolesta kuusta kun ensin isot likat ovat kotona kun amis alkaa vasta 10pv ja silloin taas mies jää pakkolomalle vaik töitä olisi, mutta kun puhutaan gollageenisestä lomautuksesta niin silloin kaikki on tasapuolisuuden vuoks, huoh....
Mulla edelleen 2-vuorotyö niin pienten ei tarvitse olla hoidossa kuin 2-3pv viikossa, viikonloppuisin ja iltaisin mies pystyy hoitamaan ja tammikuun lopussa esikko lähtee työharjoitteluun laivalle niin sit on sen 8pv putkeen vapaalla niin luvannut hoitaa pikkusiskojaan.
Ihan hyvillä mielin töihin nyt menen vaikka oisihan tätä kotona oloakin voinut jatkaa, reilun vuodenhan olen ehtinyt olemaan kun jäin niin aikaisin saikulle mutta ei vain taloudellisesti pärjää, pankki haluaa omansa ja muutenkin ruoka ym. menot 6henk. perheessä ovat omaa luokkaansa.
Itsellenikin tekee varmasti hyvää päästä töihin täältä kodinpyörityksestä.
Toivottelen kaikille oikein Hyvää tulevaa Uutta Vuotta!
Neljäs ja Nuppu 9kk
Ajattelin tulla kirjoittamaan muutaman rivin, kun taas oli tämä pino vaipunut aika alas tuolla keskustelupalstalla. Niin, meillä on kuumeiltu muutama päivä. Eilen huomasin, että tyttö on kipeä ja mittasin kuumeen. No eihän sitä ollut kun 39,8 eli ensimmäistä kertaa, kun sairastaa, niin sitten on 40 astetta kuumetta. Illalla oli sitten 40,1, kun uudestaan mitattiin. Aika lötköpötkö oli neiti, kun ei mitään jaksannu tehdä. Sylissä vaan oli ja katseli. Ollaan sitten vielä kaikki tässä sairaana, että se ei ainakaan helpota tilannetta... Mutta, jospa tämä tästä.
Ollaan taas jatkettu vauvakerhoa ja siellä on nyt tosi paljon porukkaa ja suurin osa muista vauvoista on niin pieniä, että välillä pelottaa, että joku jää isomman alle siellä. Itse olen tässä mietiskellyt, millon palaan opintojen pariin ja ajattelin tuossa huhtikuun alussa palata opintielle. Harjoitteluahan sitä melkein pelkästään on, mutta olen sentään saanut tehtyä tässä samalla kotona ollessa opinnäytetyötä, mikä on kohta loppusuoralla. Sitä on ollut ihan hyvä tehdä sillä aikaa, kun Neea on ollut nukkumassa ulkona, mutta nyt ei ole oikein mahdollisuuksia, kun on niin kova pakkanen ulkona ja muutenkin, kun tässä itse kukin on sairaana.
Me käytiin 10 päivä ryhmäneuvolassa ja Nekku mitattiin ja punnittiin. Painoa oli 9,040 kg ja pituutta oli 71 cm eli oikein hienot käyrät oli. Hirveästi ryömii pitkin ja poikin kämppää ja tottakai varsinkin sinne, mihin ei pitäisi. Kyllä tässä välillä tarvitsisi silmät tuonne selkäänkin, kun on niin nopea käänteissään. Konttaamista ei ole vielä kovinkaan harjoitellut ja olen yrittänyt vähän rohkaista siinä. Mutta, jokainen kehittyy omaan tahtiin... Toivotaan, että pian tapahtuisi jotain uutta edistymistä :)
Kertokaahan ihmiset kuulumisia!
Arete ja Neea 10 kk
ps. Kohta nämä vauvat on jo vuoden ikäisiä ja niin isoja!
Onpa ollut hiljaista... mutta nyt kuulumisia täältä. Mico täyttää 21. päivä siis vuoden ja synttäreitä on suunniteltu jo innolla. Onhan se iso juhlapäivä pikkuiselle ja tietenkin äidille ja isälle. Miten onkaan aika mennyt näin kamalan nopeasti, ihan kuin olisin vasta tullut sairaalasta kotiin pienen nyytin kanssa. Ennen kuin huomaankaan niin poika menee jo kouluun..
Meillä viimeksi käyty 10 kk neuvolassa ja pituutta tuolloin 72cm ja painoa 10 kg. Saa nähdä nyt 1-v lääkärissä, paljonko on tullut lisää. Aikas pyöree poika on. Kovasti odotellaan milloin uskaltaa lähteä kunnolla kävelemään. Ottaa kyllä askaleen pari äidin luokse, mutta ei vielä enempää. Seisoskelee ja pääasiassa konttaa vielä eteenpäin. Nyt viime viikon aikana on oppinut mielestäni paljon kaikkea uutta, kuten laittaa palikat oikeasta reiästä laatikkoon ja kääntelemään itse kirjan sivuja.. niin ja omalla lusikalla on mennyt jo pari lusikallista omaan suuhunkin. Nyt tuntuu kehittyvän kyllä todella nopeasti. Touhutessaan poika sanoo "kitta", "keke" ja "äitä" ja äiti tietenkin toivoo, että tarkoittaa äitiä.. Mutta muuten ei kyllä vielä sano kunnolla sanoja.
Olen ollut nyt 3 vk töissä, aina pari arkipäivää viikossa ja Mico on ollut perhepäivähoidossa. Alku vähän jännitti, mutta nyt tuntuu menevän jo hyvin. Kiva, että näkee muitakin lapsia ja niiltä tuntuu oppivan kaikki hyvät ja ei niin hyvät tavat.
Pakkaset sais jo hellittää, niin pääsis kunnolla ulos. Alkaa seinät kaatumaan vähän päälle.
Mukavaa kevään odotusta ja kirjoitelkaahan kun ehditte.!
Voi kamala kun aika menee nopeasti. Oikein itkettää ajatuskin siitä päivästä kun meidän Miko täyttää vuoden, joka on siis nyt sunnuntaina, 6. päivä :)
Meillä on isot juhlat, vieraita on tulossa paljon juhlimaan päivänsankaria.
Tuo meidän "pieni vauva" on kyllä semmonen tuholainen että! Kaikki lentää vessanpönttöön jos unohtaa vessan oven auki, koiran ruuat syödään ja roskis ja biojäte tyhjennetään lattialle heti kun silmä välttää!
Meillä opittiin kävelemään n. kuukausi sitten, ja sen jälkeen on menoa riittänyt! Nyt se jo juoksee karkuun kun jotain pahaa tekee :)
Meillä 10 kk neuvolassa mitat oli 10,845 kg ja 75 cm, iso poika :) Mutta nyt selvästi tullu vähemmän painoa, kun ei hetkeekään paikallaan pysy :) Kovasti neuvolassa aina Mikoa kehutaan, on niin iloinen ja sosiaalinen poika ja kehittyy hienosti! Ensiviikon tiistaina onkin 1-vuotis neuvola :)
Meillä ruvetaan pikkuhiljaa siirtymään tavalliseen kotiruokaan. Maitoa olen jo muutaman kuukauden ajan lisännyt vähän korvikkeen sekaan ja nyt ollaan n. 3 viikkoa juotu pelkkää lehmän maitoa ja hyvin sopii meille :) Miko pureskelee jo isoja palasia, kun alaalla on etuhampaat ja yläällä kulmahampaat. Etuhampaita ylös ei ole vielä tulossa, jotan voi olla veikeen näkönen kun pelkät kulmahampaat ylhällä :)
Meillä nukutaan yöt vieläkin vähän miten sattuu. Nyt on kyllä tasaantunut niin ettei herätä kun kerran tai kaksi, mutta niitäkin öitä löytyy että herätään 5 kertaa antamaan tuttia ja silittelemään. Päikkäreitä Miko nukkuu yhdet tai kahdet, useasti ei enää suostu nukahtamaan illalla pienille torkuille, mutta sitten onkin jo tosi väsynyt kun yöunille lähdetään.
Meillä tulee sana pappa jo ihan selvästi, äitikin sanoo mutta ei vielä niin puhtaasti. Itkiessä yleensä huutaa äithiiii :)) sanoo myös säi säi kun piilosta leikitään, mikä onkin meidän pojan lempileikki :)
Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisianne, täällä on tosiaan ollut aika hiljaista.
Nyt me lähdetään Mikon kanssa nauttimaan auringon paisteesta! Mukavaa kevään jatkoa kaikille!
jennieveliina ja Miko
Niin, aloin kirjoittaa hieman kuulumisia. Meillä Neea täytti 21. päivä vuoden ja sitä hieman juhlittiin pienellä porukalla :) On ihan käsittämätöntä, miten aika menee näin nopeasti ja vastahan se synty! Liekö suurin osa jo tämänkin pinkan kirjoittajista töissä tai muuta, kun ei ole paljon kirjoittajia..? Niin ja tämä alkaa olla jo väärä osasto kirjoittaa, kun nämä pienet vauvat on jo taaperoita :)
Me mennään tänään viimeistä kertaa vauvakerhoon, kun minulla alkaa viikon päästä työharjoittelu ja on sitten sinne toukokuun loppuun. Sain sentään tehtyä opinnäytetyön mammalomalla ja se on nyt sentään pois alta :) Mikä helpotus... Nyt sitten enää vähän harjoittelua jäljellä+ muutama kurssi niin alku syksystä sitten pitäisi minunkin valmistua. Tänään siis vauvakerholaisten kanssa vauvabioon ja sitten käydään tutustumassa hoitopaikkaan tullessa. Neea menee perhepäivähoitoon ja onneksi sai sinne paikan. Täällä Sotkamossa on todella pula kaikista hoitopaikoista. Päiväkoditkin on ihan täynnä, mutta minä suosin enemmän tuota perhepäivähoitoa, kun olen itsekin ollut sellaisessa pienenä.
Neealla oli synttäripäivänä neuvola ja kyllä ihmetyttää, miten 2,5 kuukaudessa pituutta on tullut vain sentti lisää! Nyt siis 72 cm ja 9,630 kg painoa. Ei vielä kävele, mutta koko ajan nousee tukea vasten seisomaan. Ei siis ole ruvennu konttaamaankaan, mutta nousee kyllä konttausasentoon. Ehkä se jättää sen väliin ja sitten myöhemmin. Mutta tässä meidän kuulumisia :)
Arete ja Neea 1v.
Ei ole taas hetkeen kerennyt tänne kirjoitella.. tai no, kerennyt ja kerennyt, lukemassa näitä kyllä kerkee käydä, mutta aina ei saa aikaseksi alottaa kirjotusta :)
Meillä Miko jo 8½ kuukautta. Kyllä tämä aika menee nopeesti, vastahan se syntyi! Meillä 8 kk neuvolassa Mikolla painoa 10,170 g ja pituutta 73.3 cm, iso poika :) Miko on yli 2 kuukautta mennyt jo ite konttausasentoon ja heiluu siinä, ja eilen sitten otti konttausaskeleita useaan otteeseen :) Noin viikon verran on jo ruvennut nousemaan seisaalleen, tänä aamuna nousi ite sohvaa vasten.. Ryömimään oppi n. kuukausi sitten. Tästä se alkaa :) Kauheesti tuo höpöttää ja ilmeilee, hauskan näkönen kun 2 alahammasta pilkottaa sieltä. Kyllä oli naurussa pitelemistä viime yönä, heräsin siihen kun pinnasängyn pohjalta kuului tä-tä-tää, toinen unissaan höpötteli :)
Meillä yöt edelleen menee miten sattuu, nyt tosin mennään jo parempaan päin. Miko nukkuu suunnilleen joka toisen yön hyvin, ja joka toinen yö sitten saa ollakin hyssyttelemässä moneen kertaan..
Toissapäivänä käytiin Mikon kanssa lääkärissä, kun pojalla on ollut kaulassa ihottumaa ja nelikuisesta asti.. Kävin silloin sitä jo näyttämässä kun se ilmaantui, mutta sanoivat sillon että johtuu kuolaamisesta, joidenkin iho reagoi siihen tosi vahvasti. Mutta nyt parin viikon ajan jalkojen taipeisiin on tullut myös ihottumaa. Lääkäri sanoi, että kokeillaan hetki ilman viljoja ja ruvetaan sitten antamaan niitä yksitellen, jos johtuu niistä.. Saa nähdä, toivon vaan ettei ole mitään allergiaa, huolestuttaa vaan nuo taipeet kun ei ne oikein pääse hautumaankaan et se ihottuma siitä johtus :(
Miko nukkuu päivällä kahet päikkärit, ensimmäiset nukkuu ulkona n. puolitoista-2 tuntia ja toiset illemmalla jotka kestää puoli tuntia.. Joko muilla on tullut pinsettiote? Meillä sitä kovasti harjotellaan, oon pilkkonu banaania ja kurkkua pojan eteen ja saa siitä ite niitä napsia. Maissinaksut on kans Mikon suurta herkkua :)
Sitä piti vielä kysyä, että mikä teillä on ollut pakkasraja, kun laittaa lapsen ulos nukkumaan? Suositushan on -10 astetta, mutta laitoin Mikon eilenkin ulos vaikka pakkasta oli -12. Ihan lämmin poika oli kun heräsi, ja vaunujen päällä oli harso ettei tuuli pääse..
Kirjoitelkaa muutkin kuulumisia, on mukava lukee mitä muille ikätovereille kuuluu :)
Talvisin terveisin jennieveliina ja Miko 8kk