Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MAALISMURUT 2010 :)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viikko sitten 5kk neuvola. Painoa oli tullu hyvin, vaikka pelkällä tissimaidolla ollaan menty koko ajan. 8275g/68,5cm oli tytön strategiset mitat. Odotin jo, että ehdottaa kiinteiden alottamista, kun itse mietin jo, että voisihan sitä pottua jo alkaa antaa, mutta se täti sanoikin, että ei vielä mitään kiirettä kerran näin hyvin kasvaa.

Neitikkä on lähtenyt liikkeelle jo niin, että piti ihan luututa koko olohuoneen lattia... Yleensä kun piti puhtaana sen alueen, missä oli vauvan lelut ja tiesi, että se siinä pääsee kääntymään. Meillä kun on tuo takapihan ovi semmonen, josta koirat kulkee ulos ja sisälle, niin siinä onkin puhtaana pitämistä. =D

Meillä on jo kaksi hammasta alhaalla ja yläien on turvoksissa... Epäilen, että vähän nuo vähäiset kitinät johtuu ihan siitä. Senkään takia en vielä ihan sitä pottua sitten aloittanutkaan, vaikka viikko sitten päätin, että aloittaisin. No ehtiihän sitä ihminen syömään elämänsä aikana, vaikka siihen puoleen vuoteen odottelisikin. =)

Kuinka moni on alkanut jo harkita seuraavaa vauvaa? Itse ajattelin ensin hyvin järkevästi, että pitäähän kehon palautua ja vauvan kasvaa ja niin edelleen, mutta nyt kun on niin paljon syntyny vauvoja ja nähny niitä pieniä vauvoja ja ihania isoja vauvamasuja, niin alkaa tuo järjen ääni taas heikentyä... Ja alkaahan sitä piakoin olla jo ikääkin niin, etten enää edes viitsi tehdä lapsia enempää. Esikoinen on nyt 9, joten 9-11 vuoden päästä saatan olla jo mummo?!? Mistä sitä koskaan tietää...

Mutta näin meille.

-Sannaleinen-

Vierailija
22/47 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut lohduttavaa lukea, että muillakin on tuon nukkumisen kanssa hieman ongelmia. Meillä poika nukkuu päivällä 3 kertaa noin tunnin unet ( hyvin harvoin 2 h putkeen) ja yöllä herää vähintään 3 kertaa syömään. Luulin, että tilanne helpottuisi kun aloitin kiinteät ja illalla vellin, mutta muutosta ei oo tapahtunut. Ilmeisesti tämä on nyt jokin erikoinen kausi meneillään. Muuten kyllä nyt poika tosi iloinen ja pirteä vekkuli..

Käytin pojan tuossa lääkärissä kun tuntui pulauttelevan tosi paljon. Lääkäri veinas, että on jonkin asteen refluksia ja nyt syödään lääkettä, joka on sitten niin pahan makuista, että veinaa aina itku tulla.. Katsotaan onko apua.

Voi olla, että tuo on yksi syy siihen miksi meillä nukutaan niin huonosti.. mene ja tiedä..

Painoa tullut roimasti, lähentelee 8 kiloa ja ikää on tuo melkein 5 kk. Yksi hammas alhaalla tulollaan ja nyt oppi ryömimään (tosin taaksepäin). Soseet maistuu hyvin ja lääkäri kehoitti syöttämään niin paljon soseita kun vaan poika jaksaa. Eli maidon määrällä ei niin väliä. Ja velliä oon antanut nyt paristi päivästä ja tuntuu pysyvän paremmin masussa..

Ihanaa kun helteet pikkaisen hellittää ja vihdosta viimein saa pukea pojallekkin päälle.. Talvea siis odotellessa.

Kuulumisiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/47 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vettä sataa ja 7 astetta lämmintä... Syksy on tullut. Taas tässä näkee sen, että Suomen lämpötiloissa on off tai on- asento, mutta en valita, kun tällaista viileää ilmaa olen toivonutkin :) Tyttökin nukkuu paljon paremmin ulkona, kun on vähän vaatetta päällä enemmän ja onpahan nyt happirikas ilmakin!

Eilen käytiin 5 kk:n neuvolakäynti ja olihan tuota pituutta tullu 2,5 cm ja painoa yli puoli kiloa lisää eli pituutta oli 64,5 cm ja paino 7,090 g. Iso typy jo! Oli puhetta jo, että aloitetaan nuo viljat vähitellen ja tänä aamuna annoin vähän maistaa puuroa. Kylläpä oli hapan ilme :D No, pikku hiljaa aloitellaan. Illalla kokeiltiin myös kiisseliä, mutta ei sekään oikein tehnyt vielä kauppaansa.

Olipas muuten toissapäivänä kiva kokeilla vauvajumppaa! Joskus ennen Neean syntymää nauhoitin digiboxille vauvajumppaa, kun tuli telkkarista. Kyllä huomaa, että neiti painaa ja itsellä vois olla vähän parempi kunto :D Mutta tosi hauskaa oli ja Neeakin naureskeli aina välillä, kun oli mukavia liikkeitä. Kivaa yhdessä tekemistä.

Mutta tässä hieman kuulumisia!

Arete ja Neea

Vierailija
24/47 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä lueskellut viime syksystä asti maalismassuja, mutta en ole saanut itse aikaiseksi kirjoittaa:) Meille syntyi 25.3 ihana ja maailman komein vaalea pitkätukka, 10pisteen poika, esikoiseni! :) Jorvissa synnytin ja satuin epäonnekseni käynnistykseen lapsiveden tihkumisen takia, ja juuri silloin oli siellä sulku kauhean ruuhkan takia, lapsivuode osastolla kärvisteltiin itkien ja oksentaen ja toivoen että vihdoin pääsisi saliin ja saisi jotain helpotusta, noh, hyvinhän kaikki meni kuitenkin vaikka tuskaiselta alku tuntuikin. Poika on uskomattoman rauhallinen ja hyväntuulinen ollut alusta asti, uni maistuu jne:)Harmikseni jouduttiin synnäriltä asti antamaan korvikkeita, itselläni ei vaan kertakaikkiaan tullut tarpeeksi maitoa, vielä hieman imetetään, mutta olen suunnitellut pikkuhiljaa lopettavani kokonaan:( Kiinteitä maistellaan, aika hyvin tuntuu uppoovan, perunaa, porkkanaa, maissia ja parsakaalia ollaan kokeiltu nyt. Kauhea hinku on hänellä päästä eteenpäin, mahallaan sätkitään ja potkitaan välillä hirveän huudon kanssa, harmittaa kun haluis muttei pääse eteenpäin:) Yrittämisen puutetta ei ainakaan ole, mahalleenkin kääntymistä harjoiteltiin välillä itkun kera, äidin oli useasti pakko keskeyttää rakkaan touhut ettei ihan totaalisesti hermot mene:)

Eipä tässä enempää tälläkertaa, olisi kiva jos saataisiin tää pino hieman vilkastumaan:)

Vierailija
25/47 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jotenkin tuntuu et saapi topata tuota neitiä ja eikä tuo isompikaan ei tunnu ymmärtävän (kohta 3v) et ulos ei enää voi mennä nahkapuvussa tai pelkässä t-paidassa :( Välillä kuuluu ettei muka tarvitse takkia tms. Vaunuihinkin kaivoin kesäteloilta tuon makuuupussin Nupulle et lämpösempi nukkua.Jos jotain hyvää pitää löytää tästä syksystä niin nyt kun oltiin edellispäivän pitkäl kävelylenkil metsäteil niin saatiin litran verran kanttarellei ja samainen määrä tattei, näm, nam, sienisato sittenkin taitaa onnistua näistä alkaneista sateista! Minä kun olen sit mielelläni sienimetsäs!

Oltiin Nupun kanssa 5kk neuvolassa reilu viikko sitten ja Nupun mitat 5,820kg ja pituus 60,5cm eli pikkuinen pirpana edelleen ollaan. Neuvolatäti sanoikin et jos vielä menee tuo pituuskäyrä 6kk neuvolassa alaspäin niin sit kyselee lekurilta et mitä tehdään.... Kuitenkin saatiin jatkaa pelkällä tisulla et aletaan tuos muutaman viikon pääst maistelemaan pottua ym.

Painon vähäinen nousu 250g meni ihan siihen et kun Nuppu liikkuu niin paljon, nyt jo hakeutuu konttausasentoon mut kädet ei sit toimi samaan tahtiin niin sit mätkähdetään mut ryömimällä päästään kovaa jo eteenpäin ja uutuutena konttausasennosta meno kylkiasentoon ja voidaan siinä olla pitkät tovit kunnes mätkähtää takas tai sit selälleen.

Alkuviikosta panikoin kun pikkuneitimme selitti mulle et Nuppu osaa syödä jo pieniä paloja, olinkin et mitä, ei kai antanut mitään kun ei ennenkään ole antanut niin eikös neiti antanut toiselle pinaattilettua, voi jessus et säikähdin, itku kurkussa kaivoin palasia pois suusta ja soitin hätäpäissäni neuvolaan jossa neuvolatäti rauhoitteli ja sanoi et pinaatti on ainoo mitä ei suositella alle 1v mut ei kuitenkaan paljoa saanut. Mä tietty ennen puhelua ehdin kuvitella jo pahinta mahdollista ja enkä mä oisi silloinkaan reagoinut jollei pikkuneiti olisi sanonut mitään kun Nuoppu ei yskinyt, kakonut, mutusteli hyvinkin tyytyväisenä siinä olkkarin lattialla. Tottahan mä kuvittelin et meidän pikkuneiti vain lopetti evästyksen ja meni leikkimään Nupun kanssa kun mä tiskasin kerhoreissulta palattuamme. Jälkikäteen mietinkin et mitäköhän meidän neuvolatätikin ajatteli kun mullakin jo neljäs lapsukainen ja silti panikoin ns. pienestä asiasta ja kun kysymys oli max. neljäsosasta pinaattilettua. Mut kaikkea voi sattua.........

Perjantaina oltiin uimalassa, Nuppukin pääsi sit ihan lopussa altaaseen. Hieman kyllä pelotti toista mut eiköhän aikaa myöden totu kuten isosiskonsakkin on oikea vesipeto kun aloin sitä 3kk iässä uittamaan oman uintini jälkeen kun silloin ei mahduttu vauvauintiin ja nyt en edes kysyny kun täällä aikasta hintava tuo vauvauinti.

Meidän esikoinenkin täytti tuon maagisen 18v.n iän, päääsi autokoulus inssistäkin läpi ja nyt ollaan harjoiteltu meidän vanhoilla autoilla ajamista vm -95 ja -96 kun huomattavasti erilaista kuin autokoulun uudenkarheel jossa kaikki hienoudet ja herkät vaihteet ym. mut ensviikol ehkä jo uskallan päästää yksinään liikenteeseen, viimeviilol kun ajettiin niin kyllä hirvitti et koska ollaan pientäreen puolel ja välil vaihteet eivät tahtoneet mennä päälle ja kun neiti vielä kattoo niitä vaihtaessaan et kaikki muu jää havainnoimatta siinä vaihees mut eipä kukaan ole seppä syntyiltään ;) Eilen haettiin kakkonen harkoista niin huomattavasti ajoi jo paremmin, sanoinkin et meni jo hyvin et tarpeeksi ajamista niin sit luonnistuu:)

Tilasin hammashoitajan ajan samaiselle kertaa kun pikkuneidille, ei tarvitse mennä kahta eri kertaa kun toisella 3v tarkastus ja sit oisi ollut reilun kk pääst Nupulla kun heidän koneella näkyi jo varatu aika vaikka emmme olleetkaan saaneet vielä tietoa, näillä pienillä kun käynti n.8kk iässä vaikkakin meidän aika oisi ollut jo 7kk, samoin meillä on nyt syyskuussa molempien neuvola samalla käynnillä. Saapi sit nähdä et näinkö tuo sikapiikki lopetetaan kokonaan, viimeeksi puhui mulle et oisi voinut sen nyt seuraavalla kerralla antaa kun tuo puolivuotta on täysi.

Mut kirjoitelkaapas kuulumisianne,kun ehditte ;)

Neljäs ja Nuppu 5kk 1vko

Vierailija
26/47 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Miko täytti juuri 6 kk, kovasti liikkuu, itse pääsee melkein konttausasentoon, ja pyörii ja kierii lattialla minkä kerkee :) Ostettiin Mikolle kävelytuoli, ja voi sitä riemua kun pikkumies tajusi miten sillä mennään eteenpäin ja kovaa. Kyllä jää äiti alle hyvin nopesti jos ei kerkee väistämään :) 6 kk neuvola oli toissapäivänä, mitat 9480 g ja 68.4 cm, isokokonen poika :) ennen ,mentiin +20 käyrällä, nyt +10, painoa oli tullut kuukaudessa vain 300 g, johtunee tuosta liikunnan hurjasta lisääntymisestä :)

Muuten meillä menee hyvin, mutta en tiiä mitä tekisin pojan yöunille että nukkuis. Ollaan opetettu nukahtamaan yöunille itsekseen sänkyyn, mikä yleensä onnistuu hyvin. Muta silti heräilee yöllä, jopa 10 kertaa kitisemään eikä mikään muu rauhoita kun syli.. onko kellään vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla? yritettiin tuossa muutama päivä että nukkuisi vaan kahdet päiväunet, kun epäiltiin että entiset neljät päiväunet vievät yöunista osansa. mutta ei, sama homma vaikka oli kuinka väsynyt.. rupee äitiäkin pikkuhiljaa väsyttämään kun ei pääse missään vaiheessa syvään uneen, kun n. tunnin välein herätys :(

Kylläpäs tulikin lämpöset kelit, ainakin tänne Keski-Suomeen, eilen varjossa +20 ja auringossa +38 :)

jennieveliina ja miko 6 kk

Vierailija
27/47 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijakkaa - näin kauan kesti että saa taas jotain kirjoitettua.

Keskiviikkona oli 6kk neuvola ja pojan mitat 73cm & 8700g. Pitkä poika :) Pituuskasvu on edelleen nopeeta, painonnousu oli nyt HUOMATTAVASTI hidastunut - vaikka ihmekkö tuo ku vöyhkää niin hirveesti.

Meillä alotettiin soseet jo 3kk iässä, kun kisko maitoa reilun 2 litraa päivässä. Nyt menee aamupuuro, ruoka, välipala, ruoka, iltapuuro + maidot päälle. Ruoka-annokset on myöski isoja, yleensä lähemmäs 3dl. Neuvolasta sanoivat, että antakaa syödä just niin paljon ku syö (paitsi öisin, yösyötöt lopetettiin 5kk iässä)..painoa kun oli tosiaan tullu vaan 170g viime kuun aikana.

Meillä hyöritään ja pyöritään ja ryömitään.. viikko sitten hoksas miten noustaan konttausasentoon ja siinä nyt sit heijaa ees taas ja välillä menee sammakkohypyillä eteenpäin. Oon vaan miettiny sitä, et noinkohan skippaa konttaamisen suurimmaks osaks ja lähtee kävelemään suht aikasin, kun viihtyy hyvin seisaallaan. Seisoo tukea vasten ja lähtee ottamaan askelia jos pitää käsistä kiinni. (itte oon lähteny kävelemään naurettavan aikaisin) Tietysti äitinä toivois, että pysyis ees hetken aikaa ihan vaan nelinkontin.. ei tarttis ihan niin lujaa juosta perässä ;P

Hampaita ei o vielä puhjennu, mut ylhäällä ja alhaalla kuultaa 2 etummaista läpi, joten odotellaan niitten puhkeamista. Kovasti ne on vaivannu, mut Weledalla on sellanen viilentävä ienbalsami joka on tuntunu helpottavan.

Liikkumisen ja hampaitten ikeniin nousemisen myötä meillä meni reilu kuukaus niin että poju heräs monta kertaa yössä (alkuun nukku liiankin hyvin).. mutta nyt on muutama yö menny rauhallisemmin ja viime yön nukku taas kokonaan (19:30-6:40). Toivottavasti jatkuu... Yritän päivisin sylitellää poikaa paljon, jos sitten malttais olla ilman syliä yön. Unipussi on osoittautunu tosi käteväks rauhottajaks kanssa.

Tällaista tällä kertaa..ehkä seuraavaan kirjoituskertaan ei mene näin kauaa!

Ihanaa aurinkoista ja raikasta syksyä kaikille mammoille&pirpanoille :D

Vierailija
28/47 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen monesti koittanut tänne kirjoittaa, mutta jostain syystä viestit "häviää". Taas uusi yritys...

Mulla ei hirveästi ole noita samanikäisten vauvojen äitikontakteja, joten tämä vertaistuki olis ihan tarpeen. Meidän Sisu on nyt viikkoa vaille 6 kk. 5 kk neuvolassa 71 cm ja 8100 kg. Pitkä hoikka poika.

Ällistyneenä lueskelen teidän vauvojen liikunnallisista kokeiluista: meillä kun toiminta rajoittuu juuri ja juuri kääntymisen hallintaan. Eli selältä vatsalleen kääntyy joskus. Jaloilleen ei ota ollenkaan vaan kipristää ne alleen jos koitan sylissä seisottaa. Käsien varaan ei työnnä, ei puhettakaan... Ja jotkut täällä jo konttaa! No, neuvolan täti sanoikin että fysioterapiaan laittaa lähetteen. Olen hieman huolissani, mutta onneksi poikani on kuitenkin sosiaalinen ja leikkii käsillään ihan virkeästi. Jokeltelee myös paljon.

Liityn myös huonosti nukkuvien äitien joukkoon. Sisu syö tällä hetkellä n. 5 kertaa yössä ja päivisin nukkuu joskus tunnin, joskus puolituntisia pari-kolme kertaa. Järkkyä!!! Mieheni on reissutyössä ja on ollut nyt kohta 5 viikkoa poissa, joten ihan tässä oman ajan tarve alkaa mielessä polttelemaan :). Huumorilla ja rakkaudella pärjäillään, isot siskot auttelee mukavasti kotihommissa.

Syksy on ihana! Tykätään vauvan kanssa lenkkeillä aurinkoisissa syyspäivissä. Voikaa hyvin kaikki väsyneet mammat ja terveisiä myös kovasti kaikille ei-väsyneille!

Berenike

Vierailija
29/47 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuota aikaa mennyt taas, ettei ole muistanut/ehtinyt kirjoittaa ollenkaan. Sitä jotenkin karsiutuu paljon asioita, mitä kahtoo koneella enää nykyään... Tärkeimmät vaan ja sitten taas menoks.

Meillä on nyt käynytt flunssa-aalto oikeastaan koko perheen läpi. Viimeisenä itse sairastuin tuossa viikonloppuna ja siihen päälle teki vielä mahataudinkin. =( Oli siinä mamma kyllä melko kuitti. Ei tullut lapsen hoidosta yhtään mitään. Onneksi oltiin siskon luona käymässä äitin kanssa niin oli ainakin hoitajia muitakin... Kotiin piti vaan matkustaa sairaana sunnuntaina ja se kyllä harmitti sitten sinä iltana, kun mies ei ollut sitten ollenkaan auttavainen. Ihan kuin se olisi ollut minun syy, että olin kipeä, enkä voinut niitä kakkavaippoja hoitaa, kuten ennen... =(

Onneksi seuraavana päivänä sitten ääni muuttui kellossa, kun huomasi työpäivän jälkeen, että olin tosi kipeä. Oli se jo äitinsä kanssa sopinut, että pikkuneiti haetaan, jos minä en pärjää esikoisen avustuksella sen kanssa... Esikoinen kun jättäyty koulusta pois, muka kipeä! Itse kun olin niin kipeä niin en edes huomannut. Laitoin vaan viestiä opelle, että tyttö ei tule... Hyvin me pärjättiin onneksi ne pari päivää, kun olin vielä kuumeessa. Esikoinen on sentään jo 9-vuotias niin hyvin uskallan jo luottaa, että kantaa hyvin ja vaipankin osaa vaihtaa hienosti. =)

Meillä just tuon minun kuumeen aikaan pikkuneiti oppi nousemaan tukea vasten pystyyn, joten sen perässä sai sitten esikoinen mennä melkein koko ajan. Kovasti jo syödään mössyköitä ja varsinkin, kun tuntui, ettei maito riittänyt sairaana mihinkään, niin piti lisätä ateriota siihen ihan normaaliin aamupuuro-lounas-välipala-päivällinen-iltapuuro-rutiiniin. Nyt kyllä taas alkaa maitoa taas olla, kun pystyy taas syömään... =) Eteenpäin kuljetaan usein vielä ryömien, kun nopeiten niin vielä pääsee, mutta jos ei ole kiire niin malttaa jo kontatakin. Yöt nukutaan hmm... En oikein tiedä. Vieressä se nyt on nukkunut ja jos syö niin siinähän syö. Ei ole ollut onneksi mitään yöitkuja sen yhden kerran jälkeen... Sen olen jo päättänyt, että se johtui banaanista. =P

Perjantaina käydään mittuuttamassa uudelleen päänympärys, kun viimeksi oli pysynyt samana. Hyvähän se on aina pitää huolta, ettei sitten yllättäen ilmene jotain vaarallista. Hyvin tomeralta tytöltä pikkuinen kyllä vaikuttaa ja on sen verran kiltti ja helppo *koputtaa puuta*, että ollaan jo päätetty yrittää mahdollisimman pienellä ikäerolla seuraavaa. =)

Niin ja Berenikelle piti vielä sanomani, että eiköhän jokainen vauva kehity omaa vauhtia. =) Kerhossa yksi äiti kertoi, miten hänen poikansa ei tehnyt oikeasti yhtään mitään ennen puolta vuotta ja nyt 10kk:n iässä konttaa hurjaa vauhtia ja nousee joka paikkaan, ettei perässä pysy... =D

Kaikille jaksuja pienten tutkimusmatkailijoiden kanssa!

Vierailija
30/47 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelen täältä Sodankylän ruskasta meidän kuulumisia. Ollaan siis koko perhe nauttimassa luonnosta ja ollaan tässä parina päivänä olleet jo pojan kanssa päivä metsällä.. Tykkaa kovasti olla rinkassa isän selässä.

Meillä Mico 6kk neuvolassa 67cm ja 8600g. Eli hieman lyhyemmästä päästä teidän pikkuisiin verrattuna;) Mutta tuntui viimeksi tulevan pituutta enemmän, joten ei äiti vielä paniikissa..

Kovasti Mico kääntyilee ( ei siis vaipan vaihdostakaan veinaa tulla mitään) ja melkein konttaa. Tuntuu jättävän ryömimisen välistä ja heti vaan kovaa vauhtia ylöspäin. Ja soseita menee jo paremmin, pari purkkia päivässä sekä puurot aamulla ja illalla. Maitoa vain 500ml päivässä, mutta siihen ollaan tyytyväisiä neuvolan mukaan. Nyt ajattelin aloitella lihojen maistelua.. Meillä siis nyt epäilty ruoka-aine allergiaa, koska poskille ja kasvoihin nousee välillä atooppista ihottumaa. Taitaapi olla vain tavallista ihottumaa, ainakin toivon niin. Ei ole vieläkään mitään yhtäläisyyttä millekkään ruoka-aineelle..

Ja vihdosta viimein meilläkin nyt nukutaan paremmin!! Kunnon annos puuroa illalla ja 6-7 tuntia putkeen poika nukkuu. Kerran yössä ( aamuyössä) annan maidon ja kohta yritetään siitäkin luopua. Että kyllä se työ näköjään joskus palkitaan! Ja mikäs sen ihanampaa kun vauva kehittyy ja naureskelee joka päivä.

Ihanaa syksyä kaikille äideille ja muistetaan että kaikki vauvat kehittyy omaa vauhtia. Ei siis hätäännytä vaan nautitaan asioista omassa tahdissa=)

Vierailija
31/47 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys! Meillä on ollut niin levotonta tämä viimeiset puoli vuotta vauvan kanssa, että aika harvoin ehdin tuona aikana kirjoittaa. Nyt lopultakin jonkinlainen rytmi on alkanut kehittyä. Sisu herää viimeistään 7.00, syö puuron n.8.00 ja painuu takaisin nukkumaan n.9.00. Nukkuu tunnin-pari, jonka jälkeen syö lounasta (lihaa tai kalaa, jotta paino nousisi). Tämän jälkeen kävelylle n.12.00, jolloin vauva nukahtaa taas noin tunniksi. Sitten kotosalla leikkimistä ja puuhailua, päivällinen n.16.00, iltapuuro 19.00 ja nukkumaan 20.00. Poika nukkuu siis kahdet päikkärit, molemmat tuolla aamupäivän hujakoilla. Miten teillä muilla tämä nukkumis-syömisrytmi menee?

Imetän edelleen, en anna pullomaitoa kuin vain hätätapauksessa (migreeni tms.). Yöt ovat nyt menneet paremmin, vain yhdellä herätyksellä. Poika alkaa myös lopultakin tajuta liikkumisen ihmeellisyyden, ainakin muutaman kerran päivässä kierähtää selältä vatsalleen :). Ihan tottahan se on, että omassa tahdissa mennään. Aikaisemmat lapseni vain ovat olleet nopeita liikkumaan lähtijöitä, oikein jänteviä, ja siksi ihmetyttää tämä "lötköpötkö". Toivottavasti fysio auttaa, ihan hauskaahan sinne on mennä oppimaan uusia juttuja vauvan kanssa.

Siirryimme vaunuissa vauvankopasta ratasistuimeen. Sisua ei tosin vielä saa istuttaa pitkiä aikoja kun on tosiaan niin veltto kaveri. Koppa vain jäi vähän lyhyeksi. Jännä miten tuollainenkin asia nostaa haikeuden pintaan, pikkuvauva-aika alkaa olla takana ja muutokset ovat suuria... Sannaleiselle, me ei aiota enää lapsia tehdä, kolme on riittävä määrä. Siitäkin johtuen haikeus kuristaa välillä, kun tietää että tämä on se viimeinen pieni.

No niin, nyt mun lepohetki päättyy, ähkinä alkoi tuolla kammarin puolella! Energistä viikkoa teille!

Berenike

Vierailija
32/47 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Luen paremmin teidän kuulumiset ja kommentoin joku päivä et anteeks nyt tämä omanapaisuus, pikkukakkonen juuri loppu et tuo 3v kaipaa juuri äippää.....

Meillä oli perjantaina Nupun 6kk neuvola ja Pikkuneidin 3v neuvola. Nyt oli Nupun pituuskäyrä lähtenyt nousuun vaikka pituutta vasta 62,5cm :D ja painoa 6,295kg. Ihan on sopusuhtainen, jäntevä tyttö sanoi terkka ;) Nyt siis kiivetään tukea vasten, ei enää pelkässä polvien varassa vaan kokonaan jaloilleen et saapi silmät melkeen olla selässäkin. Lelukopast ja lehtitelinettä vasten kiva seistä ja heitellä kaikki mitä käteen saapi. Osaa tulla pyllylleen alas eli jää sit istumaan siihen hetkeks ennenkuin kierähtää ja lähtee konttailee muihin puuhiin. Kohta ollaan viikko maisteltu perunaa ja porkkanaa, loppuviikosta ajattelin et voitais maistella perunan kaverina jotain muutakin kasvista. En siis pidä kiirettä kun maidollakin pärjää näin kivasti.

Meidän pikkuneidin mitat olivatkin 91,3cm ja 13,1kg eli oikein oli sopusuhtainen käyrillä :D

Eilen oltiin kiertämässä Poronpolku miehen ja Nupun kanssa. Kierrettiin pisin reitti eli 30km ja minä kannoin rinkassa Nupun koko matkan vaikka oltais voitu vaihdellakkin mut tuo mun pakkaamani eväsreppu tuntui painavan suht saman ja sit ne uudet säädökset rinkkaan niin ei lähdetty vekslailee. Matka meni muuten hyvin mut itse aloin viimeisen 5km loppumatkal ryytymään kun maasto kuitenkin vaihteleva ja kuntokaan ei ihan paras mahdollinen mut sisulla jaksoin loppuun asti ;) Tänään sit ollutkin peppu ja reidet hiukan arat et tuo kävely tuottanut pientä vaikeutta varsinkin raput kun meen yläkertaan mut sillähän se lähtee millä tullutkin :) Ainoo et ihan lopus alko vasemman jalkapöydän päällystää tulemaan ihme kipupiikkejä, tänään ei ole pystynyt kunnolla astumaan koko jalalla, Mut ihanaa oli, ensvuonna taas uudestaan jos vaan mahis! Ainakin lähetän tuon meidän toisen isomman neidin joka totes et eihän tuo ole matka eikä mikään, eihän se olisi jos kävelisi suht tasasta eikä olisi hirmujyrkkiä ylösmenoja ja alasmenoja, nehän mut puhki veti ;)

Mut palaillaan, jaksuja kaikille!

Neljäs ja Nuppu 6kk 1vko

Vierailija
33/47 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hiljaistahan täällä on, mutta ymmärrän kyllä aivan täysin, ettei aikaa netissä notkumiseen ole liiemmalti! =D Nyt itse yritän muutaman rivin rustata, kun tuo pikkuneiti nukahti taas miniunille...

Eilen tuli 7kk täyteen ja meno on kovaa... Pystyyn on noustu jo muutaman viikon ajan ja konttauksesta on tullut selvästi se pääasiallinen etemenismuoto. Oikeastaan ollaan maistettu kaikkea, mitä tuon ikäinen saa syödä ja (hyi äitiä) ruisleipääkin otettu sormiruuaksi syötäväksi lounaan ja päivällisen oheen.

Tässä tilasin juuri uuden turvaistuimen netin kautta ja ihan jännittää, miten hyvin se meille tulee kotiin asti... Oli jo maksamisesa ongelmia, kun netti taas sekoili siinä kohti, kun piti käydä nettipankin puolella tunnistautumassa. =( Pidän peukkuja, että turvaistuin tulisi mahdollisimman nopeasti, kun tuo turvakaukalo alkaa jo melko ahtaalta tuntua. Sitten kun vielä kohta pitää pukea paksut talvivaatteet niin en usko, että kaukalo enää on mukava paikka matkustaa. Nytkin jo välillä tulee kiukkua, kun joutuu siihen istumaan. =(

Meillä on nyt jännät paikat täällä... Tai no itseäni jännittää kai eniten, kun vielä imetys sotkee ilmeisesti hormooneja ja menkat on myöhässä jo yli viikon... Mitään oireita ei kyllä ole ollut ja kaksi testiä olen tuhlannut negatiivisina... Ne on kyllä tehty illalla ja melko pian, kun huomasin myöhäisyyteni... Pitää odotella vielä hetki ennen uutta testiä... =)

Mutta kiva on muittenkin kuulumisia käydä välillä lukemassa, vaikka aika omanapaista tämä minun kirjoittelu onkin. =D

Aurinkoisia syysilmoja toivottelee

Sannaleinen kera tyttöjen -01 ja -10

34/47 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, näin se aika vierähtää ja sitä huomaa, että ei ole tullut ihan äsken kirjoitettua tännekään... Mutta nyt korjataan asia :)

Me käytiin tuossa 2,5 vkoa sitten 6 kk:n neuvolassa ja neidillä oli sillon 7480g painoa ja 65,5 cm pituutta eli ihan kivasti oli taas kasvanu. Meillä ei kyllä tuo liikkuminen ole oiekin edenny mihinkään päin eli edelleen mahalleen menee kuin heittämällä ja kovasti peppua nostelee ja vääntelee itseään tuossa lattialla. Ei ryömi, kieri tms. No, kyllä se sitten ajan kanssa ja jokainen kehittyy yksilöllisesti. Nyt on vaan sitten yöt menny tosi huonosti nukkumisen osalta eli yhdestä heräämisestä ollaan siirrytty n.3 kertaan yössä, mutta yleensä tyttö löytyy sieltä pinnasängystä millon mitenkin päin eli liikkumisen lisääntymisestä tuokin johtuu... Mulla vaan ei tuo maito itsellä riitä kovin monelle syöttökerralle yössä niin sitten tutti vaan suuhun. Eihän se joka kerta ole sitä maitoa vailla, mutta tisu rauhoittaa sitten kyllä jos ei muuten asetu. Viime yönä oli taas sellainen huutokonsertti, että miehen piti mennä eri huoneeseen nukkumaan, että jaksais töissäkin olla. Kyllä tässä vaan itsekin alkaa olla niin väsyny, mutta ei tässä nyt muu auta kun jaksaa...

Tässä äitiyslomalla olen nyt ruvennut jatkamaan taas opintoja eli teen opinnäytetyötä nyt sitten, kun neiti nukkuu. Sikäli, kun jaksan ;) Kävin vähän juttelemassa opinnoistani ja mulla olikin paljon enemmän harjoittelua jäljellä, mitä oli yhden opettajan kanssa alkuvuodesta puhe eli en voi olla kotona niin pitkään, jos aion keväällä valmistua :( Mutta sitten ajattelin olla kotona, kun opiskelut on saatu pois alta :) Harmittaa vaan, kun pitää niin pienenä ( 10 kk) jo neiti viedä hoitoon... Mutta haluan kyllä nuo opinnot pois alta. Sitten olen taas kotona :)

Mutta tässä meidän kuulumisia :) Jaksuja kaikille!

Arete ja Neea 6,5 kk

Vierailija
35/47 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lueskellut teidän palstaanne täällä nyt muutaman kuukauden ajan, ja ajattelin että ehkä voisin itsekkin kirjoitella tänne vaikken aikaisemmin olekaan.

Itselläni on 13 maaliskuuta syntynyt tyttövauva, Rebecca. Eli huomenna vietämme 7kk juhlia! :) Minulla ei ole montaa ystävää joilla olisi lapsia, joten on ollut mukavaa lueskella täälä muiden äitin juttuja sekä lasten kehityksestä. Ja mielelläni kirjoittelisin tänne teidän kanssanne, mikäli vain onnistun.

Minä myöskin jatkan opintojani tammikuussa, ja inhottaa kovasti että pikkuinen pitää laittaa hoitoon jo niin pienenä. Ajattelin kuitenkin että kesäkuun valmistumiseni jälkeen jäisin kotiin ainakin joksikin aikaa hoitomaan tyttöä. Mietin kovasti että lähdenkö vielä kouluun vaiko vasta vuoden päästä, mutta kun koskaan ei tiedä millainen tilanne vuoden päästä on, nii ehkä parempi mennä nyt.

Meidän likka on nyt kovasti kehittynyt konttauksessa, nyt mennään ja lujaa! :) Vielä viime viikolla harjoiteltiin konttausta, elikkäs vähän päästiin jo eteenpäin, mutta nopeasti oltiin lattialla mahallaan. :)

Oli mukava kirjoitella, toivottavsati muita ei haittaa kun nyt yhtäkkiä tulin vain tänne raapustelemaan. :)

Limppu2-7 & Repe huomenna 7kk

Vierailija
36/47 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että saadaaan lisää porukkaa kirjoittelemaan. Alkaa meidän vauvat olemaan jo aikas isoja, on tuo ihana pikkuvauva- aika takana päin. Nyt vaan liikutaan, syödään ja jutellaan paljon=)

Mico nyt siis 6½ kk, ja kasvu ihan ok. 8,9kg ja 68cm. Kovasti kontataan ja mennään ympäri olohuonetta milloin minkäkin perässä. Nyt syödään melkein kaikkea, viljoista vasta kaura ja venhä kun epäiltiin sitä allergiaa. ( ei onneksi ollut mitään) Lihat menee hyvin ja äiti laitetaan koetukselle erilaisten ruokasekoitusten kanssa. Olen yrittänyt mahd paljon tehdä ite..

Meillä päiväjärjestys nyt seuraavanlainen: 8.00-9.00 herätys, puuro, ja maito. 10-11 päikkärit(n. 2 h). 13.00 lihasose ja maito. Välipalamaito klo 15.00 ja sitten toiset päikkärit (n. 1h). 17.00 hedelmä/marjasose ja maito. Voi ottaa illalla vielä pienet päikkärit ja maidon. 20.00 Iltapuuro ja maito. Herää yöllä muutaman kerran varmaan hammaskipuun ja toisinaan annan vielä aamuyöstä maidon. Ihan hyvin on mennyt näin, tosin kaksi alahammasta aiheuttaa kyllä harmia..

Meillä kanssa joudutaan poika laittamaan osa-aikahoitoon helmikuusta. Ei vaan ole mahdollisuutta jäädä kotiin, mutta pystyn tekemään onneksi viikonloput ja iltatyötä, että pojan ei tarvitse mennä hoitoon kun 2pv/vk. On kyllä tosi huono omatunto tuosta, mutta minkäs teet.

Jep, nyt nautitaan syksystä ja kohtahan se talvikin jo on ovella. Voi sitä pukemisen määrää..

Syysterkkuja

Vierailija
37/47 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä odotellut muiden kuulumisia, mutta kun ei ole tullut, niin kirjoittelen itse. :)

Meillä oli 8 kk neuvola tiistaina, pituutta oli 70 cm ja painoa 9,3 kiloa. Tuntuu että meidän tyttö olisi hirvittävän iso.. Kaverillani on saman ikäinen tyttö, eikä lapsista todellakaan voisi uskoa että ovat samanikäisiä. Kaverini lapsi on paljon pienempi ja makaa vain pääsääntöisesti lattialla, liikettä ei vielä oikein ole mihinkään suuntaan, kääntyilee toki. Oma tyttö kun sen sijaan nousee seisomaan tukea vasten ja ottaa jopa pieniä askeleita siinä samalla. :) Eli ei enää tietoakaan ihanasta vauva-ajasta, vaikka tosin onhan meillä ihanaa näinkin. :)

Sunnuntaina vietämme ensimmäsitä isänpäivää, jotenkin olen ottamut hirvittävät paineet päivästä. Haluaisin että muistamme sen aina, onha se iso juttu mielestäni!

Miten te juhlitte isänpäivää?

Olen nyt muutaman päivän aikana antanut Repelle maitoa nokkamukista, pientä harjottelua vaatii vielä. Tänäänkin kaikki vaattet ihan märkänä kun vähän innostui. :D Joko muut ovat siirtyneet nokkamukiin? En ole oikein ollut varma milloin nokkamuki tulisi ottaa käyttöön, kun toiset sanovat että jo 4-5kk ja toiset vielä vuoden ikäisenä juovat tuttipullosta..

Jep, mutta nyt lähden kahvin keittoon. :)

38/47 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän että olen aina välillä käynyt katsomassa onko kukaan päivitelly tänne mitään, mutta en ole jaksanu itse kirjoittaa... Mutta nyt sitten innostuin, kun Limppu oli kirjoittanut tänne :) Niin, meillä meni isänpäivä hyvin. Neean kanssa tehtiin vauvakerhossa pieni taulu, johon painettiin neidin jalanjälki ja sitten laitettiin tekstin pätkiä, mitkä kerto isistä :) Tosi kiva lahja tuli. Kakkua oli tietty myös ja käytiin sitten myös toisessa mummolassa vierailulla.

Kun Limppu kysyi tuosta nokkamukista, niin meillä se otettiin käyttöön tuossa 6,5 kk:n iässä. Tosin siitä on annettu lähinnä vettä eli tuttipullosta sitten maito annetaan, mutta välillä oli kausia, että tuttipullo ei kelvannu niin sitten nokkamukista annettiin maito myös. Neiti ei aluksi osannu tietenkään "oikeaoppisesti" juoda mukista, mutta kyllähän tuo oppi sitten aika äkkiä, miten siitä pitää juoda (aluksi "puri" ikeniä vastakkain siihen mukin nokka osaan). Nyt menee jo siis oikein mallikkaasti :) Muutenkin on ihan mukavasti lähteny nyt tuo kehitys eteenpäin eli nyt sitten ryömitään. Viime perjantaina rupesi itse menemään ja älyämään tuon etenemisen. Yöt vaan on edelleen vähän levottomia, kun ei malttais millään ruveta nukkumaan,jos on keskellä yötä heränny. Enemmän sääntö kuin poikkeus että yhden aikaan herää ja ei rauhoitu sitten ilman tisua nukkumaan. Sitten nukkuu ihan hyvin ja kuuden aikoihin herää taas. Sitten otan viereen nukkumaan vielä vähäksi aikaa (äitiä kun niin väsyttää :D) Oon yrittäny tuttia enemmän tarjota yöllä, kun ei tämä meikäläisen maidontuotanto ole enää niin runsastakaan ja ajattelin muutenkn kohta luopua yösyötöistä. Muuten imetän päivällä ja illalla sitten eli imetyskertoja oon muutenkin harventanu. Mites teillä muilla, syökö teidän "piene"t vielä yöllä? Täällä tulee sunnuntaina 8 kk täyteen ja odotellaan, millon saadaan neuvola-aika tietoon, kun kuulemma joku poikkeusjärjestely on siellä käynnissä eivätkä pysty aikoja antamaan. Neuvolan vakilääkäri taitaa olla lomalla ja siihen eivät saa tilalle toista... Aika heikkoa, kun kumminkin on monia, jotka sitä lääkäriä tarvitsee akuutisti neuvolan puolella, nimerkillä kokemusta on raskausajalta. Toivottavasti muutkin nyt kirjoittaisivat tänne kuulumisia :)

Arete ja Neea, kohta 8 kk

Vierailija
39/47 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki!

Kirjottelin keväällä viimeksi yahoon ryhmään mutta sitten se jäi. Meillä kaikki hyvin, poika Oliver on 8kk. Imetys jää ihan näinä päivinä pois. Lattialla ei juuri liiku, paitsi taaksepäin. Konttausasentoon nousee kyllä. Paino oli nyt viimeksi 8970 ja 73cm. Kiinteitä menee kivaasti ja nukkuu edelleen 3 päiväunet, aika pitkiäkin pätkiä. Yöllä pompataan noin pari kertaa vieläkin. Monesti aamuyöstä otan viereen.

Jospa nyt lukisin vähän tarkemmin teidän aikaisemmat viestit niin pääse kärryille missä muut menee. :)

Hertta ja Oliver 8kk

Vierailija
40/47 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät kuluu tosi nopeasti kohta 8 -kuisen Sisun kanssa. Minusta hän on edelleen pikkuinen vauva, kai se on sitä kun edelliset lapset on niin isoja jo ja tämä on se viimeinen. Hertan Oliver on aivan saman kokoinen kuin meidän miekkonen, eli n. 9 kg ja 73 cm. Pikkuvauva -vaikutelmaa tukee se, että meillä ei liikuta vieläkään minnekään. Jonkin verran kääntymistä selältä mahalle ja takaisin ilmenee, mutta ei esim. käsien varaan työntämistä, puhumattakaan ryöminnästä ja konttauksesta tai pystyyn noususta. Ollaan käyty muutaman kerran fysioterapiassa, ja jotain edistystä on tapahtunut. Vauvat ovat sitten tosi erilaisia! Me saatiin kantoliinakielto, sillä kantaminen on saanut vauvan jalat "jumittumaan" sammakkoasentoon. On ollut työtä opettaa vaavi tuomaan jalat mahan päälle. Mutta hiljalleen meilläkin kohti itsenäisempää liikettä.

Muuten Sisulla on kaikki loistavasti. Hirveän tarkka poika, tykkää kun luetaan ääneen ja laulaa ja juttelee kovasti. Ensisanatkin on kuultu, Äiti ja Tyttö.

Imetän edelleen, en malta luopua kun se on niin vahva yhteys. Vuoden ikään ajattelin jatkaa, mutta voi se aiemminkin loppua jos pureskelu äityy pahemmaksi! Sisu syö joskus kolmekin kertaa yössä, mutta yhtä usein nukkuu koko yön putkeen. Pahempaa on se "yöriehuli", kun into piukassa höpöttää kolmen aikaan yöllä ja ravistelee lelujaan ja ei suostu nukkumaan millään.

Mitä muille kuulunee?

Terkuin

Berenike ja Sisu, kohta 8 kk.