Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla kolme lasta, millaisilla ikäeroilla?

29.05.2006 |

Kerronpa aluksi itsestäni, että olen kahden lapsen äiti. Lapset ovat kohta 3v ja 1v. Kolmas on luultavasti tuloillaan=) en ole vielä testannut, mutta menkat ovat myöhässä 4 päivää... Toivon parasta! Keskimmäisen ja tämän kolmannen ikäeroksi tulisi 1,5 vuotta, esikoisella ja toisella on 2v 1kk. Millaisia ikäeroja muilla ja miten arki on sujunut! Itse olen kyllä hyvin positiivisella mielellä=)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekan ja keskimmäisen ikäero on 1v8kk ja keskimmäisen ja nuorimman 2v5kk. Ja ihan hyvin on pärjännyt ja nyt on vielä neljäs tulossa joulukuussa, positiivisella mielellä ollaan :D

Vierailija
2/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pienellä ikäerolla ovat kaksi ekaa, eli esikoinen 02/03 ja seuraava 03/04. Nyt tämä kolmas on sitten jo isommalla ikäerolla, laskettu aika on lokakuussa =) Uskon, että pärjätään hyvin, en osaa huolehtia enkä pelätä tulevaa, toivottavasti tämä kolmaskin on terve nassikka, se on ainoa mitä pelkään, että lapsi ei olisi terve. Tuntuu jotenkin, että kun on kaksi tervettä lasta, niin voiko olla niin hyvä tuuri, että kolmaskin olisi terve.

Parasta siulle toivoopi Hinpu 21+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kolmas on tuloillaan ja kaikki suht pienillä ikäeroilla. Eli esikoinen syntyi 08/03, Kakkonen 02/05 ja tämän kolmannen laskettuaika on syyskuussa. Mitäs tosta nyt sitten tulee... esikoinen ja kakkonen 1v6kk, kakkonen ja kolmonen 1v7kk.

Uskon kyllä, että pärjätään ihan hyvin. Väsyttäähän tämä välillä, mutta en vaihtaisi päivääkään pois :)

Sanniina rv.25+0

Vierailija
4/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Nuorin on 5 kuukautta, keskimmäinen 3-vuotta ja vanhin 4 v. 3 kk. Eli ikäeroa vanhimmalla ja keskimmäisellä on vuosi ja 3 kuukautta. Nuorimmalla ja keskimmäisellä ikäeroa on 2,5 vuotta ja nuorimmalla ja vanhimmalla 4 vuotta ja risat. Kaikkien lasten kanssa on arki sujunut hyvin vaikka keskimmäisellä ja vanhimmalla ei ikäeroa hirveästi olekaan. Lapset on elämän suola!!

Vierailija
5/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisen ja kakkosen ikäero on 1v8kk.

Kakkosen ja Kolmosen ikäero 2v.

Hulluus jatkuu ;-) ja Nelosen LA on syyskuussa, jolloin kolmosen ja nelosen ikäeroksi tulee 2v1kk.

Hyvin on pärjätty ja jaksettu, tosin niitä kamaliakin päiviä on aina välillä, jolloin lahjoittaisin lapset ilomielin ensimmäiselle ohikulkijalle...

Mies auttaa minkä töiltään ehtii. Ja onneksi äitini välillä ottaa koko klaanin hoitoonsa pariksi yöksi ja minä saan vetää henkeä.

Mrs-Mrs + lapset 12/2000, 8/2002 & 8/2004 + LA 9/2006

Vierailija
6/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä aika haalea, mutta näkyy kyllä ihan paljaalla silmällä... en kyllä vielä oikein usko tätä todeksi!!Voiko se olla totta??? Kuinka haalea se viiva voi olla... en edes kahden raskauden kokemuksella usko!!!

Vierailija
7/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskettu aika tuon laskurin mukaan 30.1.2007

Vierailija
8/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaliimaa ja tarrasukkia! =)

mulla " vasta" kolmas (tyttö) tulossa. eka syntynyt 04/02 ja toka 07/03 joten niitten ikäero 1v 3kk ja nyt tää masuasukki pitäis kohta tulla. olen ihan tyytyväinen että sain pienillä ikäerolla kaks lasta. ei oo ollu ongelmia mustasukkaisuutta tms. olen jaksanu hyvin ja leikkikaveria löytyy aina. nyt kun esikoinen jo 4v niin on myös kivaa et pystymme yhdessä odottaa vauvaa. esikoinen odottaa kovasti. tokakin odottaa mut myös uskon et tulee olemaan mustasukkainen kun on tottunu olee pienin ja " äidin vauva" .

jännittävää tulee olemaan. ja varmaan myös rankkaa kun tytöt ei oo enää vuoteen nukkuneet päikkäreitä ja unet tulee olemaan kortilla. toivon myös että saan aikaa antaa huomiota ja tehdä juttuja ekan ja tokan kaa.

kaikkea hyvää teille!

my_selene ja neiti rv 40+0

Vierailija
9/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun kolmas syntyi oli esikko 2v10kk ja kakkonen 1v8kk.

Se oli ihanaa aikaa.Kaikki tyttöjä ja kaikki niin pieniä.nukkuivat päiväunta samaan aikaan ja rytmi muutenkin samanlainen kaikilla.Ei oo kuin hyviä muistoja.vaikka kakkonen siinä välissä olikin koliikki vauva=)

Esikko oli 4v10kk kun nelkku syntyi ja 7v10kk viitonen.Eli välit vähän piteni!

Onnea raskauteen ja vauva-sekä taapero aikaan!Ihanaa!!!

L+5

Vierailija
10/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen ja kuopuksen välilläon 4,5v väliä.

Kuopuksen ja tämän kolmannen välille tulee 3v, väliä.

Meillä toiminut ainakin tuo isompikin ikäero -> eli sisarukset leikkivät keskenään eirttäin hyvin päivittäin.

Vierailija
11/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen ja toisen ikäero 2v 10kk

toisen ja kolmannen ikäeroks tulee n. 2v ja 9kk

Hyvin otti esikoinen vauvan vastaan, ei ollu mustasukkanen sillon, vasta myöhemmin. Esikoinen kuvitteli sillon että hälläkin on vauva massussa ja nyt hokee toinenki että hälläki on pieni vauva mahassa :). Hassuja. Molemmat on tyttöjä, saa nähdä onko kolmaski...vähän veikkaisin että on...

12/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekalla ja tokalla ikäeroa 2v8kk, toisella ja kolmannella 1.5v.

Enemmän olen tykänny tästä pienemmästä ikäerosta =)

-Anu kera kakaroiden <3

Vierailija
13/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan kuitenkin alkaa tuntua että ihanaa, kohta saa taas hoitaa pientä nyyttiä! Kiitos onnitteluista!

Vierailija
14/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ihan hyvin on tähän asti mennyt. jos kaksoset ovat nukkuneet kunnon yö- ja päiväunet, päivä sujuu hyvin.

paljon paremmin meillä menee kuin kuvittelisi..:) kun on molemmat vanhemmat täysipainoisesti mukana lastenhoidossa, ja selkeä päiväjärjestys, niin jopa tällä ikäerolla selviää. :)

onnea ap:lle!

Vierailija
15/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikäs tällä hetkellä meillä on 7v3kk poika ja tytöt 2v10kk ja 1v4kk. Ja lokakuussa tulee neljäs lapsi.

Esikon ja toisen väliä on siis 4v 5kk ja siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Hyvä oli se, että sain rauhassa hoidella vauvaa, ei tarvinut pelätä / vahtia mustasukkaista taaperoa samalla. Poika ymmärsi, että vauva on pieni ja ottaa oman aikansa äidiltä. Myös odotusaika oli helppo, kun sai levätä vaikka sohvalla, kun poika kuitenki oli jo omatoiminen jne.

Huonoa se, että eipä noista juuri leikkikavereiksi ole ollut, suunnatonta tappelua vaan nykyisin koko aika. Poika kiljuu, kun tyttö sotkee leikit ja tyttö kiljuu, kun ei pääse pojan leikkeihin mukaan.

Tytöillä ikäeroa himpun vajaa 1v 6kk ja siinä oli taas erit hyvät ja huonot puolet.

Hyvät: Tytöt nukkuivat pieninä yhtaikaa päiväunet, jolloin sai itekin huilia. Nyt touhuavat jo paljon keskenään ja ovat varmaan toisilleen tosi läheiset aina (uskoisin näin).

Huonot; Raskausaika oli rankempi, kun piti paljon nostella ja kanniskella kakkosta. Vauva-ajasta alku meni mukavasti, tosin koko ajanhan sitä sai vahtia, että mitä se isompi tyttö hommailee. Mutta sitten se aika, kun vauva lähti kunnolla liikkumaan, oisko 7kk-10kk ikä oli yhtä h***ä. Isompi töni, potki ja hakkasi pienempää, ei antanut kontata eteenpäin vaan meni päälle istumaan jne jne jne. Silloin tuntui, että mitä hullua minä oon mennyt tekemään. Mutta sitten helpotti, kun nuorempi oppi kävelemään.

Nyt siis kolmosen ja nelosen ikäeroksi tulee n. 1v9kk. Mulla on kaks visiota tulevasta:

Vaihtoehto a) Tytöt leikkii keskenään, poika käy koulua / touhuaa kavereiden kanssa ja minä hoitelen rauhassa ihanaa vauvaa.

Vaihtoehto b) Mulla on kolme rääkyvää pakkausta sylissä; nälkäinen vauva, mustasukkainen alle 2-v ja huomiota hakeva 3-v. Kaikki kaatuu päälle, yks hakkaa toista ja toinen kolmatta jne. Lisäksi on juuri koulunsa aloittanut ekaluokkalainen, joka tietenkin vaatii tukea ja huomiota hänkin.

Ens talven aikana se sitten selviää, osuuko kumpikaan lähelle totuutta :D

Vierailija
16/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen nyt 3½v ja kuopus vajaat 2v. Ikäeroa 1v8kk. Kolmas näyttäisi olevan meillekin tammikuussa tulossa, jos kaikki hyvin menee. Toisen ja kolmannen ikäero olisi silloin 2½v.

Itse olen ollut vain tyytyväinen kahden ensimmäisen pieneen ikäeroon, mutta sitä vauvarumbaa pyörittäessäni kyllä päätin, että kolmatta en ihan niin pienellä ikäerolla haluaisi. Toisaalta tosiaan pienessä ikäerossa on varmaan alussa vähemmän mustasukkaisuutta ja se vähän jännittääkin tämän kolmosen kohdalla... Mutta toisaalta ovatpa nuo kaksikin oppineet tähän ikään ihan kiitettävästi tappelemaan keskenään. Joskin toki myös leikkivät yhdessä kun sille päälle sattuvat.

Samoja ajatuksia minullakin siis. Olisi kiva vaihtaa mietteitä jatkossakin tammenterhojen listalla.

Vierailija
17/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kolmas ensi marraskuussa syntyy niin ikaeroa keskimmaiseen tulee n. 2v. Eli lapset ovat sitten ensi jouluna 4.5v, 3v ja 0v :)

Huomaan oikeastaan vasta nyt pienen ikaeron hyvat puolet, kuopuksen vauva-aika on mielessani kaoottisena ja vasymyshuuruisena, olin paljon yksin lasten kanssa miehen ollessa reissuhommissa ja asuimme silloin paikkakunnalla, jossa ei ollut mitaan jarjestettya toimintaa vauvoille / taaperoille eika lahella asunut juurikaan muita lapsiperheita. Se oli sen verran rankkaa etta paatimme itse asiassa siirtaa kolmannen lapsen yritysta siihen kun kaksi ensimmaista ovat vahintaan 5-6v, mutta toisin kavi :)

No nyt olemme muuttaneet paljon kivempaan paikkaan ja mieskin reissaa vahemman, eika keskimmainenkaan ole enaa ihan vauveli kun kolmas syntyy, eli toivon etta talla kertaa kaikki menee paremmin kuin viimeksi.

Vierailija
18/26 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v7kk ekan ja tokan valilla, 3v tokan ja kolmannen valilla.

Vierailija
19/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmannen väliin tulee 1 v. 11 kk. Tarkoitus oli tällä kertaa jättää se kaks ja puol-kolme vuotta, mutta kohtalo päätti toisin. Tyytyväinen olen tähän. Vaikka nuo kaksi ekaa tappelevat päivittäin, niin he ovat toisilleen myös kovin rakkaita ja nauttivat toistensa seurasta.

Esikoinen ei juurikaan ollut mustasukkainen kuopuksesta. Kuopus tulee olemaan erittäin mustasukkainen tästä uudesta tulokkaasta. Paljolti tuo on myös temperamentti/luonne kysymys. Se vähän jännittää, kuinka siitä selvitään. Kuopuksen mielestä äidin syli on vain häntä varten, ei esim. esikoista tai vaikka isää :)

Toinen huolta tuottava aihe on taloudellinen puoli, kun työssäkäyvänä en meinaa nytkään selvitä palkallani. Mitä sitten kun lainan lisäksi pitäisi maksaa kolmen lapsen päiväkotimaksut, eikä vain kahden!

Muuten esim. oma jaksaminen ei huoleta, tiedän että jaksan, vaikka useasti tulee olemaan todella raskasta. Se puoli hoituu kyllä.

Itse tykkään näistä pienistä ikäeroista, kun lapsista on sitten toisilleen seuraa. Tämä kolmonen tulee olemaan kyllä viimeinen lapsukainen, koska uskon, että siihen kuitenkin vedetään raja myös jaksamisen kanssa. Saati sitten taloudellisesti..

Blues kera pikkukolmosen 23+4

Vierailija
20/26 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ja 2. ikäero on 2v aika tarkalleen, 2. ja 3. 1v10kk.

Arki on sujunut hyvin, 1. ja 2. touhuavat paljon keskenään ja juniori menee perässä minkä kerkeää. Työtä riittää tietysti tässä katraassa, mutta niin paljon se antaakin.

3. ja 4. ikäeroksi on tulossa 2v4kk eikä vieläkään hirvitä. ;)

Piipero ja tytöt + pikkuinen 13+3