Nolottaaa kielitaidottomuuteni
Ulkomaalainen kysyi tänään kaupungilla minulta jotain englannin kielellä, en osannut vastata. Sen ymmärsin kun hän sitten kysyi englanniksi puhunko englantia johon pudistin vaan päätäni. Onko täällä muita noloja kielitaidottomia?
Kommentit (35)
Me asutaan euroopassa ja minä en osaa paikallista kieltä juuri lainkaan, vaikka yritän opiskella. Lapset puhuu jo hyvin ja häpee tietty äitiä kun se ei puhu tai kun se puhuu...Olen monta kertaa miettinyt olenko juonut aivoni (en ole koskaan käyttänyt runsaasti a-holia mutta) vai mikä maksaa. Olen päivät yksin kotona en tykkää katsoa telkkua radiota yritän kuunnella, mut ELÄMÄ ON HELVETIN RANKKAA. Varsinkin kun ei ole kanssasisaria eli maamiehiä ympärillä kun perhe.
Ummikko
olet ainut koko suomessa joka ei puhu englantia, häpeä
ja ehkä jotain osaisi vastata, jos ei olisi arka kokeilemaan.
Johan sitä oppii englannin perustan telkkaria katsomalla.
Täytyy oikein välttää oppimista, jos tuossa jamassa on.
ammattikoulun käynyt sekä ammattikorkean ja jopa yliopisto-opintoja mutta hädintuskin kysymykset ymmärrän vastata en kuitenkaan osaisi täysin oikein vaikka joskus olenkin sölköttänyt jotain saksalaisille ja englantia puhuville, jotka sitten kiireen vilkkaa nyökytellen lähtevät ja kiittelevät vaikka en itsekään ymmärrä mitä vastasin ;)
ehtii oppia myöhemminkin. Kielikursseille, mars!
Johan sillä lyhyellä kielellä osaa turisteille vastata. Minä olen lukenut ranskaa, saksaa ja venäjää lyhyenä ja jokaisella osaan matkailla ja turisteja neuvoa.
Aivan käsittämätöntä, että joku tahkoaa PITKÄN englannin (joka on vastassa joka päivä joka paikassa koko ajan), eikä silläkään saa suutaan auki.
kun olen maassa asunut monta vuotta ja muutenkin opiskellut kieltä, mutta mitään muuta vierasta kieltä en osaa. Ja olen kirjoittanut ällät ruotsista ja saksasta, mutta mitään en osaisi noilla kielillä sanoa vaikka henki olisi siitä kiinni.
joku turisti tuli siihen toiletista höpisemään ja minä ohjasin hänet wc-paperihyllyille. Se elehti siinä sitten puoli-istuvassa asennossa jotain. Jälkeenpäin tuli mieleen että hän kysyi varmaan onko vessaa siellä kaupassa.
ajattelin, etten kuitenkaan osaa puhua, joten annoin aina jonkun muun vastata puolestani, jos tuollaista sattui vastaan. kunnes veli toi näytille saksalaisen vaimon ja oli pakko käyttää kaikkia mahdollisia kieliä mitä sattui osaamaan. keskustelimme saksaksi, englanniksi ja ruotsiksi jos ei sattumoisin muistanut jotain sanaa tietyllä kielellä. =)
seuraavalla viikolla kävi juuri niin, että joku tuli kyselemään tietä bussipysäkillä - tai itse asiassa oikeaa suuntaa ja pysäkkiä tiettyyn paikkaan - ja yllättäen huomasin puhuvani hyvinkin sujuvasti ilman nolosteluja. olin vain tarvinnut potkun persuuksiini, jotta uskalsin kieltä käyttää.
ajattelin, etten kuitenkaan osaa puhua, joten annoin aina jonkun muun vastata puolestani, jos tuollaista sattui vastaan. kunnes veli toi näytille saksalaisen vaimon ja oli pakko käyttää kaikkia mahdollisia kieliä mitä sattui osaamaan. keskustelimme saksaksi, englanniksi ja ruotsiksi jos ei sattumoisin muistanut jotain sanaa tietyllä kielellä. =)
seuraavalla viikolla kävi juuri niin, että joku tuli kyselemään tietä bussipysäkillä - tai itse asiassa oikeaa suuntaa ja pysäkkiä tiettyyn paikkaan - ja yllättäen huomasin puhuvani hyvinkin sujuvasti ilman nolosteluja. olin vain tarvinnut potkun persuuksiini, jotta uskalsin kieltä käyttää.
Pelko käyttää kieltä on pahempi ongelma kuin taidon puute. Toki opetuksessakin voisi olla enemmän käytännön puhumista.
Pitäisi muistaa, että kun turisti tulee kysymään jotain, niin sekään ei välttämättä osaa yhtään paremmin englantia ja tuskin arvostelee lausumista tai kielioppia.
tämä on ehdoton heikkouteni ja joka viikko päätän asialle jotain tehdä.. mutta tän ikäisen reilu 20v. ajatellaan automaattisesti osaavan sujuvasti ainakin englantia.. kouluaikaan järjetön angsti päällä opettajaa vastaan ja kun olisi kiinnostanut oli todella vaikeaa päästä muiden mukaan ja noloakin se jo oli... niin ja tosiaan kielikurssinkin olen ulkomailla viettänyt... nyt olis amk-opinnot edessä eli pakko tsempata :) tosin joku tuolla kirjoitteli kyllä että yliopisto opintoja amk-tutkinto takana huonolla kielitaidolla, joten ehkä mullakin on vielä toivoa.
jotka ovat oppineet kieliähelpolla ja eivät muka voi ymmärtää, miksi se ei kaikille ole yhtä helppoa.
Minulla ei ole kielipäätä ja sain rämmittyä lukion kovalla lukemisella läpi. Matikka ja reaali oli kymppejä tosi helposti.
Nyt omissa lapsissa huomaan, että kahdella on kielipää eli muistavat sanat tosi hyvin ja kieli jotenkin vai uppoaa heidän päähän. Yksi on samanlainen kuin minä, että ei meinaa muistaa sanoja, vaikka kuinka lukisi ja tankkaisi ja ei opi sisäistämään kieltä niin, etteikö jokainen lause pitäisi erikseen kääntää päässä.
Tämä kieliä taitamaton on myös hyvä matikassa ja ainakin yläasteen reaaliaineet menee kuin vettä vain.
Uskon itse siihen, että aivot ovat ihmisillä erilaiset ja ns. lyhytkestoinen muisti erilainen ja vaikuttaa esim. sanojen muistamiseen. Samaan aikaan voi matemaattinen ajattelu olla kehittynyttä ja reaaliaineiden laajempien kokonaisuuksien käsittely voi olla helppoa.
että jos kirjoittaa jostain kielestä ällän, osaa tuon kielen. Tai osaa sanoa sillä kielellä yhtään mitään. Itse olin kirjoittanut englannista ällän ja ollut kielissä tosi hyvä koko kouluajan, mutta silti piti asua Englannissa monta vuotta ennen kuin pystyin seuraamaan esim. komediaohjelmia tai poliittista debattia niin että mitään tärkeää ei mennyt ohi. Turistin ohjaaminen vessaan nyt ei ole kovin vaikeaa, eikä sitä vielä oikein voi kielitaidoksi sanoa. Osaisin kyllä opastaa ihmisen vessaan vaikka swahiliksi, jos body languagea saa käyttää.
Kielitaidottomuus ei anna ihmisestö kovin välkkyä kuvaa, sori vaan.
Kielitaidottomuus ei anna ihmisestö kovin välkkyä kuvaa, sori vaan.
tuollainen ymmärtämättömyys. Sori vaan.
jotka ovat oppineet kieliähelpolla ja eivät muka voi ymmärtää, miksi se ei kaikille ole yhtä helppoa.
Minulla ei ole kielipäätä ja sain rämmittyä lukion kovalla lukemisella läpi. Matikka ja reaali oli kymppejä tosi helposti.
Nyt omissa lapsissa huomaan, että kahdella on kielipää eli muistavat sanat tosi hyvin ja kieli jotenkin vai uppoaa heidän päähän. Yksi on samanlainen kuin minä, että ei meinaa muistaa sanoja, vaikka kuinka lukisi ja tankkaisi ja ei opi sisäistämään kieltä niin, etteikö jokainen lause pitäisi erikseen kääntää päässä.
Tämä kieliä taitamaton on myös hyvä matikassa ja ainakin yläasteen reaaliaineet menee kuin vettä vain.
Uskon itse siihen, että aivot ovat ihmisillä erilaiset ja ns. lyhytkestoinen muisti erilainen ja vaikuttaa esim. sanojen muistamiseen. Samaan aikaan voi matemaattinen ajattelu olla kehittynyttä ja reaaliaineiden laajempien kokonaisuuksien käsittely voi olla helppoa.
Ihan kuin ei voisi olla hyvä sekä kielissä, että matikassa että reaalissa? Fiksut ihmiset voi.
kielen oppimista ja lasta niissä läksyissä.
Se on meinaan ensiarvoisen tärkeää, jos lapsella ei ole ns. kielipäätä.
Ja kyllä se on oikeasti pökerryttävää, että joku tahkoaa vaikkapa 7 + 3 vuotta englantia (jota pursuaa kaikkien arki kaikkialla maailmassa), eikä silti osaa sitä.
Matikka ja kielelliset lahjat ovat muuten sidoksissa. Minulla oli aina kielet ja matikka kympppejä - ja lasteni kielikoulussa on matikkapainotus.
kielistä voi kirjoittaa älliä osaamatta niitä juuri yhtään. Ja jokaisella on vähän erilaiset standardit. Yksi on onnellinen jos osaa neuvoa turistille missä on vessa, toinen hakkaa päätä seinään kun ei tajua jotain krikettivitsiä vuodelta 1982.