Miten ihmeessä koululaisen loma järjestetään?
Esikoinen menee syksyllä kouluun, ja olen ihan uunona vielä näistä asioista. Miten ihmeessä ekaluokkalaisen loma järjestetään ensi vuonna? Noin pientä viitsi viikkokausiksi mihinkään leirillekään laittaa. Oletteko ketjuttaneet lomia miehen kanssa, vai miten olette toimineet? Onhan tämä ennenaikaista pohdintaa, mutta hirvittää tällaiset elämänmuutokset; varmaan enemmän kuin lasta :).
Kommentit (50)
että osa ei ole täyttänyt edes kahdeksaa ekan luokan jälkeen...
Tai se että paikkakunnissa on eroja.
ensimmäiseksi viikoksi urheilukerhoon ja toisen viikon hoitaa mummo. Itse olen vaihtanut kaikki lomarahat vapaaksi, josta sain 2,5 viikkoa ylimääräistä lomaa. Lisäksi olen säästänyt yhden viikone edellisen kesän lomasta (kun lapset vielä olivat eskarissa). Eli itselläni on lomaa näin 7,5 viikkoa. Miehen kanssa limitetään sitten vielä 1 lomaviikko eli perheen yhteistä lomaa on 7 viikkoa.
Vuoden päästä (toisen luokan jälkeen) otetaan taas pari urheilukerho/jalkapallo/ratsastusleiri viikkoa ja lomarahojen vaihtoa vapaaksi. Kolmannen luokan jälkeen lapset toivottavasti jo pärjäisivät viikon pari kaksinkin kotona.
Kyllä koululaisen pitäisi jo pärjätä yksin kotona kesä. Vai onko tämä taas meidän äitejen ongelma, ettei luoteta ja halutaan holhota omiamme ihan liikaa, sitten niistä tulee taas mitä tulee. Hyysättyjä ja avuttomia. Omani on nyt 5,5 v. Ja uskon, että pärjää yksin ekan kesän kouluvuoden jälkeen, on silloin sentään jo 8,5 vuotias...
noin pienelle, eikä mulla ole halua pakottaa lasta itsenäiseksi noin pienestä pitäen.
Se ei vain kaikilla työpaikoilla ole mahdollista. Koululaiseni kaverien vanhemmat tiesivät, että olen kotona ja tulivat reilusti kysymään saako heidän lapsensa tulla tiettyinä päivinä meille ja minä otin mielelläni lapselleni kaverin (yhden kerrallaan).
Myöhempinä kesinä kuljetin lasta leirille, joskus otin mukaan työpaikalle, vein mummolaan, sisaruksilleni jne. Mutta järjestelmistä nämä kesät vaatii. Lapsi on nyt menossa yläasteelle, mutta en vieläkään häntä mieluusti jätä yksin. Kyllä hän toki selviää, siitä ei ole kyse, mutta en halua että lapseni elämä on "selviämistä". Tänä kesänä tulee olemana yksi viikko, jolloin hän on työpäivieni ajan kotona itsekseen.
meillä lapsi on kesän samassa ns, iltapäiväkerhossa kun muutenkin koulun jälkeen. Heinäkuun lomailee vanhempien kanssa... näin naapuri maassa ;)
Sitten pidämme perheen yhteistä lomaa niin,että minä teen välissä töitä yhteensä parisen viikkoa. Elokuussa olen taas lasten kanssa kotona kaksi viikkoa ja teen jonkin verran etätöitä.
Meillä eskari ja tuleva tokaluokkalainen.
vanhempien lomat eri aikaan
lapsi leirille viikoksi/kahdeksi
isovanhemmat apuun
naapurit/kaveriperheet apuun
jotka ovat ottaneet vuorotteluvapaata esim. kaksi ekaa kesää 3kk ja 3kk. Osa jaksottaa lomat miehen kanssa peräkkäin. Monessa kunnossa on myös kesäisin kaikennäköistä puisto/kerhotoimintaa ym. kannattaa selvitellä
Itse olen opettaja, joten minulla ei onneksi ole tuota ongelmaa koskaan ollut.
Terv. 4;n äiti
- Leirejä
- kaupungin, urheiluseurojen ja yksityisten järjestämiä "leirejä", missä lapsille järjestetään järkevää tekemistä työpäivän ajaksi, esim. tenniskurssi
- koululaistyttö hoitaa lapsia
- naapurin täti katsoo omaa lasta ja naapurin lasta samalla (ja vastaavasti päin vastoin toisena aikana kesästä)
- mummolavisiitti tai mummo tulee kotiin hoitoavuksi (harvinaista)
Kesälomat me ollaan aina pidetty yhdessä eli ei olla miehen kanssa vuoroteltu. Yhteinen vapaa on enemmän kuin parin lastenlikan palkan arvoista.
vanhempien lomat eri aikaan lapsi leirille viikoksi/kahdeksi isovanhemmat apuun naapurit/kaveriperheet apuun
Molempien vanhemat asuvat kaukana eikä ne terveytensä takia pysty hoitamaan. Kavereita ei ole.
Mikä sitten avuksi?
Tosin ei saikkua nyt ihan ilman syytä saa, mutta liioittelin vanhaa vaivaa.
Tämä siis sen jälkeen kun lapsi oli viikon kaupungin järjestämässä päivähoidossa ja viikon päiväleirillä. Loppukesästä isovanhemmista oli suuri apu.
Olemme yh-perhe, eikä lapasen isästä siis ole juuri iloa loma-aikanakaan.
Lapsen isästä, siis. Anteeksi ahnas kirjoittamiseni.
päivätoimintaa kesäkuussa juhannukseen asti ja useat taas elokuussakin. Koeta järjestää loma loppuajalle. Tai sitten vanhemmat lomailee eri aikaan.
Kannattaa ottaa puheeksi jo syksyn vanhempainillassa, että teillä on tällainen probleema tulossa ja jos kenelläkään muulla on sama tilanne, voisi yhdistää voimia.
Työnantajan kanssa voi neuvotella palkattomasta vapaasta (tai työajan lyhennyksestä, huom huom!) tai vastaavista järjestelyistä.
Ihan hyviä vaihtoehtoja verrattuna pitkään yksinoloon.
jo nyt elokuun kahden viikon järjestelyt vaativat monta sopimista sekä töissä että isovanhempien kanssa.
Meillä varmaan isovanhemmat hoitavat jonkin aikaa, jonkun viikon pääsee leirille, lomarahat otetaan lomaksi, jolloin 4 viikkoa voidaan pitää yhdessä lomaa, ja loput eri aikaan.
Olemme laittaneet mieheni kanssa lomat pötköön. Ja jos vielä tarvitaan apua, niin viikon leiri tms. auttaa, tai isovanhemmat, kummit tms.
Kyllä koululaisen pitäisi jo pärjätä yksin kotona kesä. Vai onko tämä taas meidän äitejen ongelma, ettei luoteta ja halutaan holhota omiamme ihan liikaa, sitten niistä tulee taas mitä tulee. Hyysättyjä ja avuttomia. Omani on nyt 5,5 v. Ja uskon, että pärjää yksin ekan kesän kouluvuoden jälkeen, on silloin sentään jo 8,5 vuotias...