Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä koululaisen loma järjestetään?

Vierailija
03.05.2010 |

Esikoinen menee syksyllä kouluun, ja olen ihan uunona vielä näistä asioista. Miten ihmeessä ekaluokkalaisen loma järjestetään ensi vuonna? Noin pientä viitsi viikkokausiksi mihinkään leirillekään laittaa. Oletteko ketjuttaneet lomia miehen kanssa, vai miten olette toimineet? Onhan tämä ennenaikaista pohdintaa, mutta hirvittää tällaiset elämänmuutokset; varmaan enemmän kuin lasta :).

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sai töitä ulkomailta ja mä jäin kotiin - Ei mikään hyvä ratkaisu. Mut eipä tee mieli suomeen sillä täällä 7-8vko kesäloma kun suomessa 10-11vko ja lyhyet koulupäivät. En tiedä mitä tehdä ehkä pitää olla täällä siihen kun kaveri täyttää 12v. Alle 12 v ei saa jättää yksin kotiin missään.

Vierailija
2/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa "kerrankin" hyötyä yksinhuoltajuudesta isä hoiti toisen kuukauden mä toisen:)Olipa kiva lomailla itekkin ilman lasta ja toinen puoli sen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen yhteistä lomaa 3 viikkoa, yksi viikko isä lapsien kanssa, 2 viikkoa äiti lapsien kanssa (pidän 5 vkoa lomaa). Sitten yhdeksi viikoksi toisten isovanhempien kanssa, yksi viikko äitini on luvannut hoitaa (menee varmaankin mökille tms.). Yksi viikko päiväleirille ja yhden viikon hoidamme kaverini kanssa lapsia ristiin. Siinähän se jo olikin, yht. 10 viikkoa.

Vierailija
4/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

, ihana yhteinen pitkä loma taas edessä, eikä lastenhoito-ongelmia! :)

En tajua, miten te muut ammatit kestätte, että muutaman viikon loma on vasta joskus heinäkuussa. Itse en enää millään malta odottaa kesäkuun alkua ja yli 2 kk:n lomaa!

Vierailija
5/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisiköhän perustaa muksuille kerho kesäksi ja tienata sillä? ;)

Vierailija
6/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lomia kummallakaan, yhtään. Ollaan ajateltu että kesäkuuksi menee kerhoon, miellään osaksi heinäkuutakin jos sellainen jostain löytyy. Mutta sitten muusta ajasta en tiedä, kai hänen täytyy ainakin osittain olla yksin kotona.

Vierailija
7/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi hyvä vaihtoehto. Eli ovat sellaisia kerhotyyppisiä, aamulla mennään ja iltapäivällä kotiin.

Kannattaa kysellä myös seurakunnan toiminnasta.

Meillä päin myös seurakunta järjestää päiväleiritoimintaa kesällä.

Kaupungin ja seurakunnan leirit ovat yleensä pari kymppiä/vko, urheiluseurojen jne. leirit taas usein yli sata euroa/vko.

Muista ilmoittautua ajoissa, paikat menevät yleensä nopeasti!

Vierailija
8/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen kotiäitinä ja mielelläni muutaman viikon ottaisin yhden lapsen omien lasten kavereiksi (5- ja 6-v tytöt). Mutta mitä ihmeen kautta ilmoittaisin että voisin hoitaa jonkun eka- tai tokaluokkalaista vaikka juhannukseen asti? Vierastan lähikaupan seinälle laitettavaa ilmoitusta...

Olen katsellut jos leikkipuiston seinälle ilmestyisi avunpyyntöjä, mutta ei.

Vierailija
9/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis kesäkuu.Poika on tosin jo viidennellä eli täyttää 12v syksyllä.Eka-ja tokaluokalla sai kunnalta pph paikan kesäksi ja viime kesän olin kotona kun vauva syntyi,nyt lähdössä ens viikolla töihin ja poika joutuu oleen kesäkuun yksin.Eipä siinä muuten mitään,mutta kun tuolla on diabetes ja omahoito sitä sun tätä(osaa kyllä mutta jotain uhmaa sairautta kohtaan?)saa jännätä joka päivä millon on taju pois täällä kun tullaan kotiin(ei välttämättä vastaa puhelimeen tai laittaa puhelimen kii päivällä)

Tai se on jo kerran sytyttäny tulipalon täällä yksin ollessa,et toinen huolenaihe millon on vaan palaneet rauniot jäljellä.Parhaillaan on perheneuvolassa,sillä välillä yksin käyntejä ja välillä minä mukana,että tällasta huolta täällä kesästä!Heinäkuuksi onnex ohjelmaa.

Vierailija
10/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- isovanhemmat tai muut läheiset/sukulaiset

- ketjuttaa lomat niin että ensin toinen vanhemmista, sitten toinen (ok, tuolla tavalla ei saa lomaa yhtäaikaa, mutta sehän ei ollutkaan sulle tärkeintä vaan lapsen hoito loman aikana)

- voi ottaa palkatonta vapaata

- palkkaat hoitajan lapselle

MUTTA ÄLÄ VAIN KUVITTELE ETTÄ ON YHTEISKUNNAN TEHTÄVÄ ILMAISEKSI HUOLEHTIA SUN EKALUOKKALAISESTA KESÄN AJAN!

Vierailija
11/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei saikkua nyt ihan ilman syytä saa, mutta liioittelin vanhaa vaivaa. Tämä siis sen jälkeen kun lapsi oli viikon kaupungin järjestämässä päivähoidossa ja viikon päiväleirillä. Loppukesästä isovanhemmista oli suuri apu. Olemme yh-perhe, eikä lapasen isästä siis ole juuri iloa loma-aikanakaan.

Vierailija
12/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan on juttuja siitä, miten Suomessa lapset itsenäistetään liian aikaisin, ja että lapset viettävät liian ison osan päivästään yksin. Yhdeksi syyksi lasten huonoon oloon pidetään myös liian vähäistä yhdessäoloaikaa perheen kesken.

Sitten koulujärjestelmä on luotu siten, että

kukaan normaalia työtä tekevä vanhempi ei voi järjestää loma-aikoja kuin mielettömällä kikkailulla, leireillä, isovanhempien avulla tai pitämällä lomat eri aikaan (se siitä vähäisestäkin yhteisestä ajasta). Eka- ja tokaluokkalaisten päivät ovat järjettömän lyhyitä. Kuitenkin suurin osa lapsista viettää

sitten aikansa kerhossa, kunnes vanhemmat tuleavat töistä (eli ns. vapaata ei ole yhtään enempää kuin pk-aikoina)

Minulla ja miehelläni ei esimerkiksi ole mahdollisuutta pitää lomia eri aikaan vaikka haluaisimmekin, vaan molempien on pidettävä loma pääosin heinäkuussa kun on hiljaista. Palkatonta vapaata ei saa, lomarahat on miehen pakko ottaa rahana, minä sain vaihtaa 3 pv vapaaseen, loput on otettava rahana.

Mielestäni koulupäivät voisivat olla pitempiä, ja harrastukset voisivat sisältyä siihen aikaan (esim koulun jalakapllojoukkue, draamakerho, tanssiryhmä tms. kuten monissa maissa). Näin illat vapautuisivat todelliseen yhdessäoloon, kun lapsia ei tarvitsisi erikseen enää viedä harrastuksiin.

Loma-aikoina pitäisi olla ostopalveluina mahdollisuus saada jonkunlaista kerhotoimintaa koko kesän ajan ilman että tarvitsee miettiä "viikko tuolla leirillä,viikko tuolla tms. Monissa maissa tällaista palvelua on saatavissa maksua vastaan.

Vierailija
13/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma-aikoina pitäisi olla ostopalveluina mahdollisuus saada jonkunlaista kerhotoimintaa koko kesän ajan ilman että tarvitsee miettiä "viikko tuolla leirillä,viikko tuolla tms. Monissa maissa tällaista palvelua on saatavissa maksua vastaan.

Vierailija
14/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ekaluokkalainen menee ensi kesänä ekalla viikolla ratsastusleirille, sitten on kaksi viikkoa urheiluseuran kesä kerhossa klo:9-16 ja jussin jälkeen menee vielä viikoksi yöleirille.

Heinakuussa mies on eka kaksi viikkoa lasten kanssa. Sitten on yksi perheen yhteinen lomaviikko jolloin tehdään etelän reissu jonka jälkeen mies menee takaisin töihin ja minä olen lasten kanssa koulun alkuun asti.

Onneksi meidän lapsi on innoissaan mennossa noille leireille ja kerhoon, muuten olisi hankalaa. Isovanhemmat itse töissä tai niin sairaita ettei heistä ole apua...

Vierailija
15/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää ängetkö niitä kersojanne sukulaisille tai naapurien vaivooksi. Ottakaa palkatonta vapaata jos muutoin ei onnistu. Miksi pitää lapsia pukata maailmaan, jos ei ole valmis tekemään uhrauksia lasten vuoksi. Aina seksiä harrastaessa on mahd tulla raskaaksi. Vauva kasvaa ja menee kouluun ja tarvii kesähoitoa. Jos et ole valmis siihen niin älä harrasta seksiä

Meidän lasten isovanhemmat ottavat lapsia mieluusti hoitoonsa. Paitsi ettei tarvitse, koska minä olen kotiäitinä. Ollaan koko kesä lasten kanssa mökillä :) Omalla, ei siis rasiteta sukulaisia ;) Enkä muuten ole jäänyt kotiin "uhrautuakseni", vaan olen kotona mieheni kanssa tehdyn yhteisen päätöksemme mukaisesti.

Vierailija
16/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovin tämän jo silloin kun alotin työpaikassani. Minun alalla on työvoimapula. Ottavat kyllä töihin mielellään kunhan saavat. Toki joutuvat sulkemaan osastoja kesällä kun ei ole sijaisia. Siitä huolimatta saan palkattoman joka kesä.

Säästän talvella. Minulle kuitenkin lapseni tärkeitä.

Vierailija
17/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja urheiluleirille viikoksi. Matka Puolaan mummon ja vaarin kanssa. Loppuaika meillä onkin sitten lomaa.

Vierailija
18/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää ängetkö niitä kersojanne sukulaisille tai naapurien vaivooksi. Ottakaa palkatonta vapaata jos muutoin ei onnistu. Miksi pitää lapsia pukata maailmaan, jos ei ole valmis tekemään uhrauksia lasten vuoksi. Aina seksiä harrastaessa on mahd tulla raskaaksi. Vauva kasvaa ja menee kouluun ja tarvii kesähoitoa. Jos et ole valmis siihen niin älä harrasta seksiä

Meidän lasten isovanhemmat ottavat lapsia mieluusti hoitoonsa. Paitsi ettei tarvitse, koska minä olen kotiäitinä. Ollaan koko kesä lasten kanssa mökillä :) Omalla, ei siis rasiteta sukulaisia ;) Enkä muuten ole jäänyt kotiin "uhrautuakseni", vaan olen kotona mieheni kanssa tehdyn yhteisen päätöksemme mukaisesti.

Vierailija
19/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos sinä voisit hoitaa jonkun muunkin lapsia, mutta minusta kotiäitiydessä on hienoa juuri se, että voidaan mennä just vaikka mökille ilman mitään sitoumuksia, eikä oo luvattu kenellekään mitään. On meilläkin joskus lasten kavereita yökylässä ja mökilläkin, mutta en haluis kovin paljon eeltä käsin luvata, että voidaan ottaa joku kaveri "hoitoon", koska sit ei voiskaan spontaanista lähteä vaikka sukuloimaan yms. kesällä.

Vierailija
20/50 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä todellakaan tarvisi olla ilmaista. Kirjoitin jo tuonne aikaisemmin että meillä on siis tilanne että kummallakaan vanhemmalla ei ole lomaa, eikä isovanhempien tai muidenkaan sukulaisten apua ole saatavilla. Kaksi ja puoli kuukautta "siellä sun täällä" kikkailua ei tunnu kovin mieltä ylentävälle kenenkään osalta, kaikken vähiten sen pienen koululaisen.

Meillä varmaan käytetään kaikki mahdolliset kerhot ja päiväleirit mitä kaupungista löytyy, jos näillä pystyttäisiin vaikka 1,5 kuukautta täyttämään niin hyvä niin. Sitten lapsi voi olla kaksi viikkoa minun työpaikalla piirtelemässä ja kaksi viikkoa isänsä kanssa. Ei se vaan tunnu kauhean fiksulta tavalta tuon ikäisen viettää päivää, kyllä siinä tuntuu pitkältä istua kaunis (toivottavasti!) kesäpäivä toimistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme