Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*Joululahjat viikkoon 18*

03.05.2010 |

Hellurei!

Uusi viikko, uudet kujeet..? ;)

Täällä samat kujeet jatkuu, mutta linnunlaulussa ja auringon paisteessa, eli aika kivasti alkaa tämä viikko! :)

Niila

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ryömitään väsymyksen pohjamudissa.. ei ole oikein aloitekykyä tehdä yhtään mitään ja työnkuvani on sellainen, että sitä tulisi todella löytyä, jos mielii jotain ansaita tulevaisuudessa..

Huomaa, että ollaan päästy ihan alkuviikoista näihin varsinaisiin vaivaviikkoihin.. Etoo, etoo, etoo. Elämä pyörii sen ympärillä, ehtiikö ajoissa jääkaapille syömään jotain (ja mitä sais alas) ennenkuin uusi pahoinvoinnin aalto tulee..

Perjantaihin kun selviän, pääsen varhaisultraan vahvistamaan sen, mistä tällä kertaa olen harvinaisen varma. Kohdussa on elämää.. Samalla tulee eka lääkärikäynti, ei tarvi mennä erikseen ronkittavaksi..

Sisua siskot! Kesäkuun puoliväliin kun päästään, niin ollaan kaikki jo toivottavasti energisessä keskiraskaudessa!!

4nEmo rv7

Vierailija
22/58 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan vaihtelevia nämä olotilat. Tänään tuli töissä niin kamala olo, että ei tiennyt juostako vessaan vai mitä tehdä. Huimauskin oli tosi voimakasta. Huono-olo meni ohi, mutta sen jälkeen tuli taas sitä tuhrua :/ Hieman arvelluttaa mitä tuo tarkoittaa... mietinkin, että tilaisinko yksityiseltä ultraa vai jaksanko vielä odotella muutaman viikon. Toisaalta neuvolatäti sanoi, että voihan sitä harkita ultraan menoa lähetteellä nopeastikin, jos kovasti tuon pikkuisen tila arvelluttaa.

Joku kyseli töissä kertomisesta. Itse en ole kertonut mitään ja haluaisinkin välttää kertomista. Nyt on kuitenkin tilanne, että saatan joutua kertomaan vuorotöiden vuoksi. Välillä aika raskasta käännellä unirytmiä. Sitäkin tässä nyt miettinyt, että millä ihmeen konstilla saisin välteltyä kertomista.

Haaveilija ja toukka 9+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/58 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjat 2010

Ester/1.12.

anneh/1.12.

kuutti/2.12.

niila/2.12.

elena/2.12.

arktinen ampiainen/2.12.

Sandie/3.12.

vicchio/3.12.

äippä-86/5.12.

haaveilija83/5.12.

Kaala/6.12.

Zerlina/6.12.

Twinkle/7.12.

Tiitu79x/7.12.

VBJ/8.12/KYS

marjiie/8.12.

emo.poikanen/9.12.

haizuli/9.12.

viljatar/9.12.

babybooming/11.12.

silveri/12.12.

mairen/12.12.

aotearoa/13.12.

Tinja/13.12.

happines/13.12.

meiju88/13.12.

Niitti/13.12.

äityli-85/14.12

Strawberry2010/15.12.

88äiti/15.12.

Jellona84/16.12.

Katjalah/16.12.

Marie-Helena/16.12.

Timantti76/17.12.

äitykkäinen2/17.12.

bellys/17.12.

Sabriina/18.12.

-coco-/18.12.

viuhka/19.12.

Samaku/19.12.

kattu/20.12.

chocolina/20.12.

Misu-78/21.12

Tanzku/21.12.

sannakko/22.12.

ninnininnuli/23.12.

hiisi70/23.12.

4nEmo/24.12.

ph/24.12.

maapu/25.12.

nuunuu78/25.12.

Katriina89/28.12.

Ellu1984/30.12.

DolceVita/30.12.

ViuhtiTiuhti/30.12.

hiutale/30.12.

nennula

normutin

VanillaSky

CornflakeGirl

olivia2010

manta1

Kössi Kenguru

Vierailija
24/58 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole pystyny olemaan yhtään koneella, ihan harmittaa kun ei teidän kuulumisia pääse lukemaan. Mulla on niin huono olo ettei tuu mitään tästä elämästä nyt.. sängyssä lojun kun en pystyssä pysty olemaan tulee niin paha olo. Sen verran on pakko nousta että lapsille saa ruokaa pöytään ja isomman vietyä kerhoon ja sekin tuntuu olevan liikaa.. :(

Mulla kun oli tuo hb 103 ja eilen yritin ottaa rautalääkkeen niin tuli entistä huonompi olo..oksennus olis tullu mutta kun mä pidätän sitä. Luulen etten myöskään tota nestemäistä rautaa pysty syömään. Joku sanoi että ennen rv12 otettu lisärauta vaikuttais jotenkin sikiöön?? mä en oo ikinä kuullu tuommosesta. Kannattaakohan mun nyt ottaa ollenkaan vielä.. Ens viikolla mulla on neuvola, jee:) täytyy kysäistä asiasta. Eipä tänne muuta.. lueskelen paremmin teidän juttuja kun pystyn olemaan kauemmin koneella..nyt alkaa taas oksettaa.

äitykkäinen ja pikku3 rv 7+4

25/58 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräilin just päikkäreiltä:) Kyllä nukuttikin, olin aamu viidestä tuonne kahteen asti töissä, nää on ihan hurjan pitusia työpäiviä välillä( teen 3-vuorotyötä)

marie-helena: en oo vielä kertonu töissä kuin ihan muutamalle, esimiehell aattelin kertoa + muille lopuille sitten kun oon käyny np-ultrassa, jos vaan kaikki menee hyvin.

Nuo työpäivien tunnit vaan hirvittää että kuinka jaksan!? Pakkohan sitä on kertoo listojen tekijälle, jos olo niin vaatii.

Tänään nipisteli ja kramppaili ihan kunnolla:/ Ei tiennyt oikein missä asennossa olis hyvä. Turvottaa taas masua niinkuin olis jo pitemmälläkin:)

sain ajan varhaisultraan 17pvä, olis saanu jo ens viikollekkin mut aateltiin oottaa varman päälle, että syke näkyis. Jännittää kovasti!

Ph ja lahja 6+3

Vierailija
26/58 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monet näköjään pahoinvoinnin kourissa..taitaa olla liikkeellä täälläkinpäin..

Siis aamulla ihan ekan kerran oli sellanen tosi etova olo ja tuntui et puuro tulee heti ylös mut ei kyllä tullu vaik yökkäilin pariin kertaan..

Sit päivällä töissä maha kurnii tosi nopsaa vaik ois just syöny..

Töissä ajattelin kertoa lähimmälle kollegalle ens viikolla kun oon varhaisultrassa käynyt..muut saa tiedon sit 12 viikon ultran jälkeen..

Mulla ei oo vielä ollut mitään tajutonta väsymystä mut kai sekin ihanuus koittaa..?

Mä voin onneks ite säädellä työpäivän pituutta mutta mullakin on välillä niit 9-12h päiviä että vähän hirvittää..

Tervetuloa uusille ja voikaa hyvin :)

manta rv5+6

"muoks" haaveilija83: käy ihmeessä ultrassa jos tuhru mietityttää, uskon että sieltä saisit paljon varmemman olon :) ja toivotaan että se loppuis nyt..

Vierailija
27/58 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ollu ensimmäisen kerran oikeasti ihan hirveä päivä. Koko ajan oksettaa ja mikään ei maistu mutta olo on entistä kamalampi jos ei syö mitään. Lisäksi eilen jäi paperiin yksi ruskea viiva ja tänään myös kerran jäi viiva. Pientä tuhrua siis. Vähän pelottaa että onko nyt kaikki hyvin kun yhtäkkiä iski näin karmea olo ja samoihin aikoihin alko tuhru :S onneksi tosiaan huomenna pääsee juttelemaan neuvolatädin kanssa... Kamalaa mitenköhän saan nukuttua! Täytyy lähteä jatkamaan lepäilyä ja vähän lepuuttamaan hermoja... -kattu

Vierailija
28/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, joilla on enemmän kokemusta kuin minulla. Milloin pienen sydämen syke näkyy ultrassa?

Kävin eilen neuvolassa, ja katseltiin pikkuista ultralla. Neuvolatäti ei luvannut ihmeitä: viikkoihin nähden pieni on ihan liian pieni (eilen 6+2, pitäisi olla jopa 9+jotakin), ja sykettä ei näy. Kirjoitapa tässä nyt gradua loppuun, kun ei tiedä, onko pikkuruinen elossa vai ei.

Tosin viimeksi kaksi viikkoa sitten katselussa ei näkynyt mitään, joitain kaikuja vain. Verta ei ole tullut yhtään missään vaiheessa. Kai meillä on vielä pieni toivonmuren. Tuntuu silti pahalta. Mies jaksaa uskoa, että pienellä on kaikki hyvin. Minä en enää osaa olla niin toiveikas, kun neuvolatäti sanoi suoraan, että kaikki ei ole hyvin.

No, olen silti iloinen kaikkien teidän puolesta, joiden pienet voivat hyvin ja kasvavat kovaa vauhtia. Perjantaina mennään katselemaan uudelleen, josko se sykekin sieltä löytyisi. Pitää vain jaksaa toivoa.

Amppari

29/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amppari: Voimia teille kovasti! Voisko olla, että sul ois ollu pidempi kierto ja siks vasta viikkoja vähemmän?

Täällä pahoinvointi jatkuu, montaa kertaa en oo oksentanu, mutta jatkuvaa kuvotusta on.

Ja väsymys jatkuu. Välil on päivii, ettei niin paljoo väsytä, mut eilen ois vaa voinu nukkuu koko päivän!

Mun ei tarttee tota töissä kertomista miettiä. Ekassa raskaudes kerroin sen np-ultran jälkeen. Nyt oon vanheimpanvapaalla ja parin viikon pääst alkaa hoitovapaa. Kyllähän mun täytyy jossain vaihees sinneki ilmotella, mut ei kiire.

Vierailija
30/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari päivää niin liikekannalla etten ole koneelle kerinnyt. Ja nyt kun ehdin niin tämä takkuaa koko ajan. Äskenkin sulki selaimen omia aikojaan juuri, kun kirjottelin pitkät litaniat.

Eli pikaisesti sitten vain omaa napaa... Vuodot ilmeisesti lakkasivat kokonaan, viime torstaina noita ollut viimeisen kerran. Sen jälkeen sitten pari päivää meni ja huomasin, että taitaa nostaa päätään sellainen ihana raskausoire, että olen muuttunut mielettömän himokkaaksi (ja juuri kun ne tuhrutteluviikot mietin asiaa ja vannoin, että en aio sekstailla enää IKINÄ!)... Miesparka, joka on tottunut meidän tasaiseen muutama kerta kuussa tahtiin, on tällä viikolla joutunut jo kahdesti ahdistelluksi (ja nyt on vasta keskiviikko!)... No, ei ole vielä valittanut eikä aiemmissakaan raskauksissa, joissa on ollut alkuraskaudessa ihan sama homma.

Pitää mennä etsimään tytölle jotain syötävää, joten palailen kommentoimaan muiden juttuja myöhemmin.

Katjalah+Papu5 rv7+6

Vierailija
31/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin kyllä noroviruksen siinä heti kierron puolivälin jälkeen, eikä pariin vuorokauteen käytännössä mikään pysynyt sisällä. Sen jälkeenkin syöminen oli vielä parin viikon ajan hankalaa. Mietin jo silloin, että se on voinut sotkea minun elimistön täysin, ja aluksi epäilin, että siitä johtui kuukautisten poisjääminenkin. Tein kyllä sitten aika pian positiivisen raskaustestin, joten nuo ajankohdat ja ikäarviot eivät oikein täsmää. Kohtu on kuulemma kyllä ihan kamalasti kallellaan taaksepäin ja vähän väärässä paikassakin. Pitää kierosti toivoa, että kuvassa oli joku vääristymä tai jotakin.

No katsellaan :) Ja toivotaan ihmeitä. Tänään minun synnynnäinen optimistini alkaa taas virota.

Vierailija
32/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eli neuvolassa mulle sanottiin ettei rautaa pitäisi syödä ennen viikkoa 12, koska se voi vaikuttaa kohdun kasvuun. Uutta se oli mullekin, mutta noudatan kyllä neuvoa vaikka Hb on vain 117. Neuvolatäti oli vanhempi rouva, joten uskon kyllä hänen tietävän mistä puhuu :).

Täällä ollaan flunssan kourissa ja eilen illalla oli vähän kuumetta. Palelin sit peiton alla koko illan ja jomotti joka paikasta. Panadolin jälkeen olo helpottui, mutta nukuin kuitenkin aika huonosti.

Tilasin eilen ultran ja se olisi kesäkuun alussa. Meen sitten samalla siihen veriseulontaan ultran jälkeen.

Voimia ja jaksamista kaikille pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! Kyllä se kohta menee ohi :).

Misu78, rv 7+1

33/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

En oo saanut taas aikaseksi kirjoteltua, vaikkakin juttuja käyn lukemassa useasti päivän aikana. Ihana lukea miten muilla menee!

Täällä esikoinen kuumeessa ja korvatulehduksessa, joten itkua on riittänyt ja niin ei ehkä oo ollut aikaa/jaksamista kirjoitteluun. Nyt lääkkeet päällä, joten toivottavasti alkais elämä helpottamaan!! Muuten oma olo on suhteellisen hyvä, oksentanut en oo perjantain jälkeen, jee! Ja pahoinvointikin ollut minimaalista…tosin ruoka ei oikein maista…

Tiitu79x : Tsemppiä ja jaksamista!! Halit!

Meillä on vauvalla työnimi, joka on tullut testauspäivänä olleesta nimipäivästä!:) (En viiti siitä täällä kirjoittaa koska jos tutut lukee, niin siitä mut sit viimestään tunnistaa…)

haizuli: Ihana et syke näkyi ultrassa:)

mairen : Tervetuloa mukaan!

Timantti76: Mä muuten kans olin haivaitsevani, et ois supistan yhten päivän…outoa. Onneksi ei sen jälkeen ole enää supistanut ja toivottavasti ei enää supistelekaan tai ainakaan vielä näin aikases vaihees…

ViuhtiTiuhti : Tervetuloa!

VBJ : Meil mies on ihan kivasti mukana raskaudessa…luulen et hälle kuitenkin ultra sitten konkretisoi paremmin tämän kaiken!:) Mut kyllähän se huolehtii mun hyvinvoinnista jne… :)

Marie-Helena : Kyllä mul ainakin viikol 16 näkyi raskaus, kun itseasias näkyi jo vähän noin viikolla 12 kun oli ihon myötäinen vaate päällä ja silloin jouduin töissä pitään kaikkia ”kaapuja” et sain piiloteltua masua joulun yli…joulun jälkeen vko 15-16 niin masu näkyi jo söpösti. Tietty yksilöllistä varmaan tuo mahan näkyminen!!

Mä oon hoitovapaalla töistä, joten en oo kerton töihin vielä…voi olla et kerron vasta kesän jälkeen…

mie :Tervetuloa

Kössi Kenguru : Tervetuloa mukaan!

4nEmo: Tsemppiä väsymykseen!

haaveilija83 : Jaksuja…toivottavasti tuhruttelu on loppunut!

Amppari: Tsemppiä ja jaksamista…toivo vielä!! Täällä peukutetaan!!!

Eilen aloittelin jo kirjoittelua, mutta sitten tuo kipeä lapsonen kaipasi jo äitiä ja kesken jäi! No nyt sai jotain aikaiseksi…

Musta tuntuu et aika menee hurjaa vauhtia..tänään alkoi sitten jo 11.viikko!!!USKOMATONTA!! Tulis vaan jo se ultra-aika…Minäkö malttamaton?!? ;)

No mut nyt täytyy taas mennä…lounasaika alkaa olla käsillä ja sit pitäs vissiin siivota…. :/

Anneh 10+0 :)

Vierailija
34/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiks, Amppari, toivotaan, että kaikki olis hyvin kuitenkin.. Jos sulla on tosissaan ovis ollu myöhemmin? Tuuthan sitte kertomaan miten kävi?

Ite on nyt eka neuvola käyty ja LA onkin 6.12. (eikä 7.12.) Eli saa muuttaa listaan, kun en itse osaa.. :)

Hemoglobiini 141, mut ei ihme, jotain tollasta odotinkin..

Ja eilen tuli jo äippäpolille kutsu, 11+0 lääkärille, varmaankin niskapoimu-ultra..? Taitaa olla tota borrelioosia hoitaneen lääkärin kiireellisen lähetteen aikaan saama lääkäri aika. Nimittäin normaalisti täällä neuvolasta laitetaan lähete äippäpolille.. No, joka tapauksessa jotain selvyyttä asiaan tulee 17.5. käynnillä..

Tiitu ja "lumi" 9+2

Vierailija
35/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä joulukuisia on kyllä melkoinen pino jo!! tervetuloa siis uusille :)

omasta navasta sen verran että nyt on saanu muutaman päivän oksennella aamuisin mut vaan kerran. jotain on pakko laittaa suuhun ku herää niin kohta tulee huono olo ja kiire vessaan mut sitte olo helpottuu ja saa syödä ja olla normisti. koskahan tää pahoinvointi loppuis???

ite oon kovasti miettiny että mitkä työt on liian raskaita täs alkuraskudessa.. ite vanhustyössä joutuu nosteleen/siirteleen raskaitaki mummoja mut jotenki oon ajatellu että joku kipu/vihlaisu kertois jos liikaa nostelee..

onko muita samalta alalta??

itse myöski määräaikainen ja työsoppari on nytte elokuun loppuun saakka..

coco ja rv 7+4 ja neuvola-aika viikon päästä :)

36/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikki päällä..eilen selvis että mulla on virtsatientulehdus, siihen sain lääkkeet onneksi. Alavatsaa ja vasempaa uolta juiminu kovasti joten soitin naistentauti osastolla ,sain ajan ultraan ja siellä ei näkynyt muuta kuin ruskuaispussi(rv 6+4 pitäs kai jo näkyy?) gyne arvioi että toi raskaus ois 5+4 että vkolla saattas heittää tai sitten mitä oon pelännyt että raskaus on keskeytynyt. Itkuhan siinä tuli, ensi ke olisi aika uuteen ultraan, miten jaksan odottaa sinne!!

Tunne on kyllä ollutkin ettei kaikki ole kohdallaan! Äklö olo on jäänyt pois ja jotenkin ei oo mitään raskausoireita muita kuin vatsan nippailut ja rintojen arkuus...Miten tässä nyt näin kävi:(

Vierailija
37/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tarttuu ph:ta lohduksi tassusta*

Sääli, että sinäkin jouduit tähän epätietoisten kerhoon. Mikäli edes vähän voin lohduttaa, sinulla pienen ikäarvio heittää vain viikon. Meillä heittoa on reilu kolmisen viikkoa. Usko pois, tiedän varsin hyvin, että epätietoisuudessa on epämiellyttävää elää. Toivotaan silti vielä parasta meidän pienille, kun vielä on sentään vähän toivoa jäljellä :)

Amppari

Vierailija
38/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas ihan tiputtu kärryiltä mutta tulinpa käymään pitkästäaikaa. Ja kysymys kuuluu: Mites meinaatte menetellä sikainfluenssa rokotteen kanssa? Mulle soitettiin tänään neuvolasta että huomenna ois tarjolla sitä. Sanoin sitte siinä paniikissa et joo kyl mä tuun ottaa sen, mut samantien puhelun jälkeen alko mietityttää. AARGH, mä vihaan tota koko sikainfluenssa rokote juttua ku kellään ei oo siihen selkeetä mielipidettä!! "ota jos tuntuu siltä..." Tällasia vastauksia tähän mennessä saatu....:/ Saisko täältä jotain selkeetä mielipidettä? Kiitos!:)

Perjantaina sit eka neuvola...mulla hirveen epävarma olo. Oonkohan ees raskaana?? Niin erilainen olo ku esikoisesta. Sen odotuksen aikana en muuta tehny ku oksentanu mutta nyt jotenki niin paljon parempi olo, eikä oksennustakaan oo tullu kertaakaan. Toki väsymys on mieletöntä eikä ruoka maistu ja on huono olo...mut silti jotenki oon niin epävarma!:( Pelottaa mennä ultraan...pitää varata se huomenna...:O En ymmärrä mikä mua vaivaa. Kai tää sit on vaan niin uskomatonta...!?

Mut nautitaan keväästä ja toivotaan että mahassa ois oikeesti ihmisen alku! :)

88äiti ja viikolla 8 mennään nyt

Vierailija
39/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amppari: vielä on toivoa!! Toivottavasti kaikki lopulta hyvin :0)

ph: voi kurja!! Tiedän, että se ei paljon lohduta, mutta kerron kuitenkin, että olen kokenut saman.. Oma tuulimunaraskauteni tosin ehti viikolle 12 asti ennenkuin se todettiin. Oli kamala shokki ja vähän katkerakin, kun oli tosi paha olo ja väsy viikkokausia ja tavallaan turhan takia. Mutta hei, vielä on toivoa sinullakin! Jos se onkin vasta niin alussa..

Ihana lukea, että joku (taisi olla Anneh) on jo päässyt huonoista oloista.. Ajattelinkin psyykata itseäni ja lukea tuota marraskuisten pinoa, jotta voi uskotella itselleen ettei tarvi kauaa kestää niin ollaan paremmissa oloissa.

Tänne kuuluu samaa kuin ennenkin. Väsyttää, mikään ei huvita ja paha olo.. Koitan kuitenkin itselleni muistutella, että tämä on pieni uhraus siitä, mitä sitten joulukuussa saa, jos kaikki menee hyvin..

Jaksuja kaikille!

4nEmo rv 7

Vierailija
40/58 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hips!

Ihan ensiksi tsemppiä ph:lle ja ampparille, toivotaan että pikkukaverit on vaan nuorempia kun ajateltu!

Hengissä täällä ollaan ja tuhruttelu jäi siihen yhteen kertaan, olen vaan ollut todella väsynyt ja huonovointinen. Koulussa muutama läheisempi kaveri kysyi jo suoraan että onko minulla joku syy kun olen huonovointinen ja väsynyt ;) ihanat kommentit sitten sain näiltä kyselijöiltä. Toinen alkoi itkemään ja toinen totesi että eivät halua menettää minua.

Tosiaan tänään oli eka neuvola ja olikin mukava käynti. Tuleva isä otettiin todella hyvin mukaan ja häneltä kysyttiin asioita ja ohjattiin kanssa. LA pysyi samana ja pelkoni siitä että saan kovan saarnan painostani oli turhaa. Neuvolan täti vaan kysyi onko painoni aina ollut iso ja kun vastasin on niin asia oli selvä. Tosin kyllä hän kysyi tuleeko liikuntaa harrastettua, silmät meinasivat pyörähtää kun vastasin että kerran viikkoon uidaan, pari kertaa viikossa salilla ja kerran viikkoon valmennan fudisjunioreita ;)

Hemppa oli todella hyvä 133, mutta rr oli ihme korkea 154/90... 7.6 on sitten ultra ja siitä viikon päästä lääkärineuvola.

Oli aika omanapainen kirjoitus mutta nämä olivat tämän päivän kuulumiset, nyt vetämään fudistreenejä (toivottavasti en oksenna kentän laidalle...).

Samaku ja Ruu 7+3