*Joululahjat viikkoon 18*
Hellurei!
Uusi viikko, uudet kujeet..? ;)
Täällä samat kujeet jatkuu, mutta linnunlaulussa ja auringon paisteessa, eli aika kivasti alkaa tämä viikko! :)
Niila
Kommentit (58)
Ekaks 88äiti: minä myös otin rokotteen jo syksyllä joten enää en tarvi, mutta jos en olis ottanut, en ottaisi sitä nytkään. Otin rokotteen ajatuksella ettei siitä mitään haittaakaan ole mutta nyt kun on raskaana en haluaisi ottaa pienintäkään riskiä.
Ja sitten neuvola-asiaa: Oli tosi mukava täti ja hirveästi sain luettavaa ja hb oli 142 vaikka olin ihan varma että tosi alhanen! Mutta hyvä näin. LA olisi kalenterin mukaan jo 14.12 mutta neuvolatäti sanoi että todennäköisesti on oikeasti noin viikon enemmän eli 21.12. Elikkä tuo 20.12 on aika lähellä joten turha sitä muutella. Viikkoja nyt olis jo 8+2, oikeasti kuitenkin varmaan vähemmän, mutta noin lukee nyt neuvolakortissa joten tuolla aion mennä kunnes ultrassa selviää tarkemmin.
Ajattelin varailla ajan sittenkin varhaisultraan kun en jaksa odotella niin kauan ekaa ultraa ja haluan tietää mitä tuolla tapahtuu :)
Ja pahoinvointi edelleen jatkuu...viimiset kolme aamua on pitäny oksentaa, onneksi vain kerran! Onneksi kohta äitienpäivä ja voi kertoa niin ei tarvi tätä pahaa oloa enää vanhemmilta salata...
Anteeksi pelkkää omaa napaa lähestulkoon, mutta paljon uutta oli nyt =)
Jaksamisia kaikille pahoinvoinnin kanssa ja ihanaa kuulla että jollakin/joillakin se jo alkaa mennä ohi!
-kattu, 8+2
Lueskelin aikani kuluksi teidänkin kuulumisianne, vaikka enimmäkseen kirjoittelen tuonne "PARAS JENGI"-pinoon.
Kävin itse varhaisultrassa eilen (yksityisellä lääkäriasemalla), viikkoja 7+1 ja siellä se syke näkyi! Neuvola-ajan meinasin varata vasta rv 10, että ne sydänäänet voisi kuulla jo ekalla käynnillä.
Terkuin, Mindy81 rv 7+2
Enpäs meekkään ihan tuohon varhaisultraan vaan osallistun tuohon "sikiöseulontaan" ja se ultra olis sitten 1.6. Vähän aikaa joutuu odottelemaan mutta seuraava neuvola on jo kuitenkin 21.5 joten eiköhän siellä kuunnella sydänääniä jo :) Huih jännää kun aion tänään keroa parille ystävälle! Saa nähdä miten innostuvat =)
Jokatapauksessa kävin nyt sitten kuitenkin ottamassa ton piikin. Miehen kanssa eilen tultiin siihen tulokseen että se on ihan järkevää mun kohalla. Jos nimittäin uusi aalto tulee taas syksyllä, nii mä oisin ihan vauhkona ja pelkäisin että jos se tarttuu mulle. Nyt on ainakin suoja, ja toivotaan ettei vauvakaan siitä kärsi. Nää on niin monimutkaisia asioita kun mielipiteitä on vaikka millä mitalla...valitse niistä sitten se oikea. Mutta me siis päädyttiin tähän ratkaisuun ja toivotaan että valittiin meille se "oikea" vaihtoehto. :)
No, se siitä. Ihana ilma taas ulkona. Ja mä jumitan koneella ku poika meni päiväunille. Täytyis kai yrittää levätä....
Huomenna sitte eka neuvola...jeejee!:)
Hyvät päivänjatkot!
-88äiti-
Voi kurjuus, ihan ekana ampparille ja ph:lle ISO rutistus, toivon vielä, että on väärä hälytys, kuten meidän tokan kanssa! Koittakaa jaksaa epätietoisuutta jollain lailla!
Ja toivottavasti haaveilijankin tuhruttelu loppuu pian!
Sikapiikistä oli puhetta, mä en varmaankaan ota. Saattaa olla, että sairastin possunuhan jo syksyllä, mutta jos en sairastanut, niin toivottavasti en nyt puoleen vuoteen sairastakaan... Voihan se tietysti olla, että joskus kesän jälkeen sitten piikin ottaakin, mutta nyt heti alkuraskaudesta en halua riskeerata vielä.
Täällä olot jatkuu vaan ympäri vuorokauden ja tänään kävi vielä lisäksi tyttöjen hammaslääkärin aikana niin "hauskasti", että maha pyörähti täysin sekaisin! Siinäpä sitten istuin kylmä hiki otsalla, kun mahaa vääntää ja kääntää ihan tonnilla... Arvatkaa, että pääsin aika lujaa kotiin! ;) Ja onneksi ehdin ajoissa. :D
Eilen tein täyden päivän töissä ja olin ihan raato koko illan, tänään aloitinkin sitten saikun, joka jatkuu toivottavasti niin pitkään, kun on tarvis.
Mulla on np-ultra jo vajaan 2 viikon päästä! Jee!
Toivottavasti siellä on kaikki nyt hyvin, mulla edelleen on sellasia ikäviä ajatuksia, että kaikki ei ole niinkuin pitäisi, mutta yritän ajatella, että se on vaan jännityksen aiheuttamaa panikointia.
Miehen "raskaanaolemisesta" oli puhetta myös, meillä ei mies kyllä oikein ole koskaan osannut olla raskaana mun kanssa, lähinnä auttaa, kun pyydän apua, mutta ei mitenkään innosta piukeana mitään touhua, jos ei ole pakko. :) Ja mahasta ei mun mies koskaan välittänyt, lähinnä joskus sanoi, että muljuaminen näyttää ihan alienille... ;) Joo, mun mies on dippainssi, ei humanisti. :D
Nyt yritän lähteä juhlimaan nuoremman pimun nimppareita. Hyvää vointia ja pitkää pinnaa kaikille!
:)niila, joka anneh:n kanssa pääsi samoille lukemille, eli 10+0
Mulla hyvä olo vaan jatkuu ja ei valittamista. Eilen kävin ratsastamassa ja oli sellanen läheltäpiti tilanne tippua selästä, mutta onneksi tasapaino piti. Kyllä loppu tunti tuli otettua varovasti, sen verran se säikäytti.
Rokotteesta puhetta, niin ite en missään tapauksessa ota jos tarjotaan. Samaa mieltä olin silloin viime kerralla jos raskaus vaan olisi jatkunut.
Hyvää äitien päivä viikonloppua kaikille!
Noniin, nyt se on takana. Eka neuvola siis. Eipä siinä sen kummempaa..kaikki oli ihan ok. Hemoglobiinikin 141!! Terkkakin ihmetteli!;) Tän kuun vika päivä on sitte ultra. Vitsit että jännittää kyllä!! Ja kun sydänääniäkään ei vielä kuunneltu.....Noo, onneks aika menee nopeesti. Ainaki yleensä..:)
Ois kiva kuulla minkätakia ette ottaisi sikainfluenssa rokotusta? Ei mitenkään sillä, että olisin ihmeissäni. Monethan on sitä mieltä, että ei. Ja itekin puoliks oon sitä mieltä.(vaikka siis sen otinkin) Mut ois kiva kuulla teidän syitä. :) Ootteko kuullut tapauksia, että rokote ois aiheuttanut esim keskenmenoa tms...?
Sateesta huolimatta hauskaa päivänjatkoa!:)
88äiti viikolla 8+2
Huh ja huijaa... Tänään kävin puntarissa ja olen laihtunut jo melkeen 5 kiloa! :/ Toiseen suuntaan olisi kiva pian saada painokäyrä käännettyä, olo on täydellisen karmaiseva!
Mutta valituksesta asiaan; mä en sikapiikkiä halua ottaa ainakaan alkuraskaudesta, kun ei tutkimustuloksia kuitenkaan vielä niin älyttömästi aiheesta ole... Mä muutenkaan en halua turhaan syödä lääkkeitä tms. alkuraskaudesta, kun kehitys on vielä niin herkissä kantimissa. Loppuraskaudesta sitten asia on eri, kun vauva alkaa olla jo "valmis" eikä siis ainakaan kehityshäiriöitä voi lääkkeistä tulla.
Tästä esim. anekdoottina kaverin lapsi, joka kärsii nyt 7-vuotiaana kiillehäiriöstä hampaissa, joka johtuu äidin odotusaikana syömästä antibioottikuurista! Ja siis tämä antibiootti on luokiteltu täysin turvalliseksi raskausaikana...
Äh, pitäisi lähteä mummola-reissuun äitienpäiväksi, mutta olo on niin absoluuttisen kamala, että en kyllä ymmärrä alkuunkaan miten pystyn a)pakkaamaan ja b) istumaan autossa 3 tuntia?! No, lähdempä sitä miettimään... :)
Ihanaa äitienpäivää kaikille!
:)niila 10+1
Pitkästä aikaa..
Tervetuloa uusille!
Ph ja Arktinen Ampiainen: tsemppiä! Toivottavasti kaikki on kuitenkin molemmilla hyvin!
Kuten Äitykkäisellä, minullakin olo on kauhea. En pysty muuta kun makaamaan. Oksennan pari-kolme kertaa päivässä ja laihtunut olen jo 4kiloa. Pahoinvointi loppuu minulla yleensä noin viikolla 14-16. Siihen on vielä aikaa..
Mutta iloisempiin uutisiin: kuulin tänään vauvan sydänäänet kotidopplerilla! Ihanaa! Ja mieskin kuuli, juuri ennen kuin lähti töihin.
Sikainfluenssarokotuksesta: en ottanut sitä viimesyksynä, jolloin kuopuksemme syntyi, enkä aio ottaa nytkään. Tosin perheestämme mies ja kolme lapsista sairasti sen kuopuksemme ollessa 2viikon ikäinen. Vain minä ja vauva selvittiin silloin sairastumatta. Huhuja keskenmenoista sun muita kauhutarinoita olen kyllä kuullut, mutta siitä mikä oikeasti on totta, en osaa kyllä sanoa mitään.
Nyt on pakko palata pitkäkseen.
Aotearoa ja pikkuviitonen 8+4
Kävin tänään varhaisultrassa ja mikä ihana helpotus ja onni ja rauha nyt mielessä.. Pelkäsin kohdunulkoista raskautta ja vaikka mitä.. mutta ihan oikealla paikalla oli sikiö, sydän löi jo hurjasti ja pikkukatkaravulla oli oli hieman ihmisen muotoa vartalossa, selkärangan alku näkyi ja käsien ja jalkojen alut, kokoa 12mm, aivan ihmeellistä tuo elämän kehittyminen!
Laskettu aika aikaistui 21.12. mutta tuskinpa sitä tarvii muutella. Eipä ne ole meillä ennenkään syntyneet laskettuna päivänä, 2viikkoa ennen tai jälkeen lasketun ;0)
Nyt on sitten 7 raskausviikkoa täynnä ja kahdeksatta aloitetaan.. Tämä päivä antoi paljon voimia kestää pahoinvointia, maanantaiaamuna soitan heti neuvolaan..
Ihanaa äitienpäivää kaikille!
Minä täällä tietysti jo maalailen pahoja kuvia seinälle...ekasta on siis kysymys ja kokemusta ei ole, niin kysyn nyt teiltä..
Eli mulla on jo pari viikkoa ollut jatkuvaa kuvotusta ja väsymystä. Tällä viikolla ekan kerran tuli maanantaina aamuoksennus ja sen jälkeen joka päivä aina sen 15 min ylösnousemisen jälkeen. Noh, nyt sitten huolestuin kovasti kun tänä aamuna ei tullutkaan, ja muutenkin tuntuu että oireet on vähentynyt. Onko siis normaalia että alkuraskaudessa oireet tulee ja menee? Olisin luullut että tuo yökkääminenkin kestäisi vähän kauemmin kun sen 4 päivää..
Toisaalta kiva ettei mitään oo, mut oli se turvallista kun oli ihan fyysiset oireet kertomassa että joku tuolla vatsassa on. Kun en tosissaan oo ollut ultrassa enkä myöskään kuullut sydänääniä... :)
Luotanko siis vaan siihen että kaikki on hyvin tulee ne oireet takas tai ei? Minkäänlaisia vuotoja ei oo ollut..
Mutta ihanat ja aurinkoiset viikonloput kaikille! Ja hyvää äitienpäivää!
-mairen & mökö 8+5
Mairen, en olisi huolissani siitä ettet ole oksentanut enää. Kyllä ne oireet heittelehtii vähän edes takaisin. Jotkut päivät mulla on tosi hyvä olo, ja jotkut taas yököttää heti kun tulee vähänkin nälkä. Oksentanut en ole kuitenkaan.
Minä olen paljon virkeämpi tässä raskaudessa kuin edellisissä. Aikaisemmin olen ollut aivan rättiväsynyt ja huonovointinen, mutta nyt on tilanne aivan erilainen. Tietysti väsyttää iltaisin, mutta ei ole sitä kuolemanväsymystä ollenkaan. Vessassa saan ravata joka yö ainakin pari kertaa, ja välillä jopa kolme! Silloin on kyllä vaikeeta nousta aamulla.
En usko että minäkään otan sikaflunssapiikkiä. Ehkä tilanne on erilainen syksyllä jos se epidemia iskee taas, mutta nythän siitä ei edes puhuta enää joten en ole edes ajatellut koko asiaa.
Oikein hyvää äitienpäivää teille kaikille äideille ja tuleville äideille :)
Misu78, rv 7+3
Pakko tehdä pieni tunnustus... Mä ostin ensimmäisen vauvatavaran ebaysta. Huusin meille ihanan pienen talvihaalarin, kerman värisen kooltaan 0-3kk ja siinä on pienet korvat hupussa. Mulla oli jo melkein pakkomielle, että tälle pienelle pitää saada sopivan kokoinen talvihaalari. Esikoinen on syntynyt maaliskuussa ja kun sain hänet kotiin oli hänen päällään 62 tai 68cm haalari mihin pikkumies hukkui kokonaan. Ja siksi halusin tälle talvivauvalle pienemmän haalarin. Mies ei sanonut hankintaan mitään negatiivistä! Tosin siihen saattoi auttaa hinta, joka oli postikuluineen alle 11 euroa ja haalari on uusi.
Kuka uskaltaa tunnustaa että on jo hankkinut jotain "pientä"?
samaku: tunnustan, olen ostanut muutaman bodyn kirpparilta jo ENNEN kuin olin raskaana :) heh, kunnon vauvakuumetta tai jotain?
mairen: mulla ihan sama tilanne että oireet vaihtelee tosi paljon ja sit sitä miettii että onkohan siellä mitään elämää..mutta olen monilta juuri kuullut että päivät voi olla tosi erilaisia..uskotaan siis niin kun aikaisempaa kokemusta ei oo :)
misu78: mä otin piikin pari kuukautta sitten kun mä oon sellasessa työssä mistä ei oo hirveesti varaa sairastella mut en varmaankaan kans nyt ottais ku oon raskaana..yhellä tutulla meni kesken just silloin ku otti piikin että sitä sit miettii että oliko sillä piikillä vaikutusta?
mie: kirjotit ratsastuksesta, onneksi et tippunut!
Mä oon miettiny tuota jatkoa kun alkaa masu kasvamaan niin kuinka pitkälle pystyy mennä, kokemusta on monelta vuodelta ja oma polle mutta silti on aina tippumisriski olemassa, neuvolastakin kuulemma antavat niin eri tietoja ja ohjeita ridaukseen liittyen..nyt olen ajatellut että meen siihen asti kun hyvältä tuntuu.
haaveilija83: pahaa oloa on aaltomaisesti esim. eilen oli tosi hyvä olo mutta tänään turvottaa ja VÄSYTTÄÄ ja kiukku mieli :( vuoristorataa siis :)
Mukavaa perjantaita kaikille!
manta rv6+2
On ollut niin vauhdikas ja väsyttävä viikko, että olen ihan tippunut kärryiltä..
Arktinen ampiainen ja ph, voimia tuskaiseen epätietoisuuteen! Ootteko saaneet vielä vastauksia?
Niila ja aotearoa, olipa teillä painot tippuneet! Jospa teillä alkais pikku hiljaa pahimmat olemaan takana.
Coco, mä oon vanhustyössä joskin nykyään teen pääasiassa toimistotyötä. Mutta ekan raskauden aikana tein paljon varsinaista hoitotyötä ja meillä oli silloin hyvin hoitoisia asiakkaita. Sanovat, että siihen mihin kroppa on tottunut ennen raskautta sitä voi raskauden aikanakin tehdä. Ja kyllä se elimistö kertoo sitten aikanaan, kun työ alkaa käymään liian raskaaksi. Minulla alkoi supistelemaan pelkkä kävelykin aikaisessa vaiheessa eikä työkaverit ottaneet enää 2-autettavien kaveriksi minua vissiin 20 rv jälkeen ja jäinkin sairaslomalle rv 28. Kovin moni ei pysty loppuun asti olemaan töissä.
Annehillakin oli jo niiiin monta viikkoa, huokaus :). Perässä tullaan ja hitaasti.
Samaku, mä saan niin paljon vaatteita ja muuta tavaraa ostella tolle tänään 11 kk täyttävälle esikoiselle ettei vauvatavarat ole aiheuttaneet ostosvimmaa :). Mutta ei me kyllä ihan mitään tarvitakaan, varsinkaan äitiyspakkauksen jälkeen. Jos tulee tyttö, niin sitten saa jonkun rimpsuhörvellyksen ostaa ;).
Joku kyseli raskausmahan näkymisestä ja kyllä mullakin oli jo aikamoinen kumpu 16 viikolla. Jotenkuten toooodella löysillä vaatteilla olisin ehkä onnistunut peittämään, mutta vain joiltakin. Osa työkavereista oli siihen mennessä jo arvannut.
Mulla ei taaskaan ole ollut kummemmin oireita neljään päivään. Ja koska ensimmäisessä raskaudessa oireet olivat niin voimakkaat niin olen taas alkanut epäilemään.. Varasin sitten kuitenkin ajan varhaisultraan, nyt jo pelottaa mennä sinne. Olen luontaisesti aika huoleton ja luottavainen, niin ärsyttää tämä oma ailahtelu ja epäileväisyys.
Jestas, pitää äkkiä lähettää tämä ylipitkä sepustus, kun näyttää linjat tökkivän.
Timantti 8+0
Timantti76: Ens vkon Ke ois aamupvästä aika ultraan. Odottavan aika on pitkä:(
Vaisto kyllä sanoo ettei siellä ole mitään, niikuin tiesin silloin eka kerran kun ultrattiin, pelko aina wc:ssä käydessä että nyt on vuoto alkanut..
Melkein kaikki raskausoireet on hävinneet: turvotus, äklö olo, itkupuuskat, mahan nippailut.
Ainoastaan rinnat ovat niin penteleen kipeät!!
Mutta tuulimunaraskaudessahan on raskausoireita ihan normaalisti:(
Onneksi mies on tukena ja turvan kun ensi ke koittaa!
Kaikille tsemppiä odotukseen:)
Ja haluan jakaa kanssanne vinkki viitosen:
Jos kotoa löytyy sykemittari, saa silläkin metsästettyä vauvan sykkeet näkyviin :)
Itse kokeilin Polarin sykemittarilla siten, että käytin vain toista keraamista pintaa sykkeen etsimiseen. Sieltä se syke löytyikin yllättävän helposti :) Oli 170-180/min :)
VBJ rv9+4
Manta: Vieläkö huono olo jatkuu? eiköhän se väsymyskin sinun osoitteesi löydä :D Päiväuni, mikä ihana syy mennä nukkumaan...
Arktinen ampiainen: *iso rutistus* Toivottavasti perjantai tuo lisää tietoa ja toivoa.
Katjalah: hienoa, että tuhruvuoto loppui. Nauti himokkaista hetkistä :D
Anneh: Voimia teidän perheelle. Toivottavasti esikoinen tervehtyy pian.
-coco-: Minäkin olen hoitoalalla. Vielä en ole vältellyt mummeleiden nostelua, kun ei ole tuntunut vatsassa mitään vihlaisuja. Lähinnä mietityttää vuorotyö, lääkkeet ja eristyspotilaat.
ph: *Halit* toivotaan, että ensi viikon ultra näyttää kaiken olevan kunnossa.
88äiti: Itse otin sikapiikin jo syksyllä, että minun tuskin on tarvetta sitä ottaa. Mikäli joutuisin valinnan eteen, todennäköisesti jättäisin ottamatta.
Samaku: Minä jännitin myös, että mitä sanomista tulee painosta. Neuvolatäti olikin tosi mukava ja totesi vain, että laittaa mut sokerirasituksiin painon vuoksi. Muuten ei painoa huomioinut. Sanoin kylläkin, että olen tämän vuoden puolella laihduttanut sen 6-7 kiloa. Ja liikuntaa tulee harrastettua runsaasti.
Sitten omaan tilaan. Mainitsin aiemmin siitä tuhruttelusta, jota tuli jälleen eilen. Muutama päivä sitten näytti loppuvankin, mutta ei niin ei. Lähetin neuvolatädille viestiä ja hän laittoi lähetteen gynelle. Arvioi, että ensi viikolla pääsen tarkistamaan onko toukalla kaikki kunnossa. Tänään tuhrua ei ole ollut ja vointikin on ollut hyvä. Vähän olen kaivannut itselleni teidän huonoja oloja ja jopa oksentelua. Olisi ainakin selkeät oireet. Minulla tulee ehkä joka toinen päivä hetkellisesti etova olo ja huimausta.
Haaveilija ja toukka 9+3