Vappupäivänä nähtyä, vieläkin paha olla
Katselin vappupäivänä kaupungilla lapsiperhettä, jossa esikoinen n. 3-vuotias, äiti viimeisillään raskaana. Isä oli sen näköinen kuin olisi ryypännyt viikon putkeen, silti ihan kohtuullisesti tolpillaan. Äidistä en mene takuuseen, ei ihan selvältä vaikuttanut, muttei selvästi päihtyneeltäkään. Maha pitkällä veti kuitenkin tupakkaa. Sain todella hillitä itseni, etten mennyt väliin. Vieläkin ahdistaa se näky. Miksi ihmiset, jotka eivät kykene tekemään minkäänlaisia uhrauksia tai muutoksia elämäntapoihinsa lasten myötä, haluavat vanhemmiksi..?!
Kommentit (26)
niistä äideistä, jotka täällä itkevät oman ajan perään ja vievät lapset vuorotellen mummolaan ja virikehoitoon
ja sanoa, että vauvasi sätkii parhaillaan saamatta kunnolla henkeä. Itse et halua kärsiä vieroitusoireista mutta laitat sitten vauvasi kärsimään niistä synnyttyään. Tähän tyyliin, verbaalisesti siis. Oli toki paha mieli sen esikoisenkin puolesta, mutta ennen kaikkea tämän syntymättömän. Ja eihän tämä perhe mikään ainutlaatuinen ole, mutta jotenkin se todellisuus, missä monet lapset elää, iski niin voimakkaasti siitä seurueesta silmille, että jäi pyörimään mieleen..
ap
Jos olisit mennyt puuttumaan tupakointiin, olisit saanut varmaan melkosen syyteryöpyn niskaasi. Totuushan on, ettei sikiöllä ole juuri minkäänlaisia oikeuksia Suomessa.
kun et kuitenkaan mitään sen ihmeempää nähnyt etkä tiennyt mitä siellä tapahtui. Jotkut näyttää juopoilta, vaikka eivät edes mitään juo ;-)
Samoin minua säälitti kerran katsella kun kaupan pullonpalautuskoneella katselin isää ja tytärtä, jotka tyhjensivät monta laatikollista tyhjiä kaljatölkkejä koneeseen.. mies tyhjentää ja tyttö vie laatikot roskiin. Mies oli niin rapajuopon näköinen kuin olla voi ja tyttö niin laiha ja valkoinen/aneeminen kuin juopon lapsi olla voi.
Ja kun he vihdoin saivat tölkit jätettyä, mitäpä menivät kaupasta hakemaan? Kaksi laatikollista olutta.
Itse myös äitini alkoholismin varjossa kasvaneena, minuun sattui, kovasti, tytön puolesta. Mutta mitäpä minä siinä olisin tehnyt?
Meilläkin huono kokemus vappupäivänä ja meinasi kyllä itseltä vappufiilis kadota.. Käytiin aikuisporukalla syömässä itä-Helsigissä sellaisessa lähiöpubissa, kun muut ravintolat olivat joko kiinni tai täynnä pitkälle iltaan. Siinä syödessämme pihaan tärähti taksi, josta nousi julmettomassa kännissä mies ja sen jälkeen samanlaisessa kunnossa oleva nainen. Molemmat suorastaan hoippuivat. Heidän jälkeensä taksista nousi myös kaksi poikaa, arviolta noin 6-v ja 8-v..
Äiti ja iskä meni baaritiskille ja eikun lisää kaljaa naamaan. Lapsille sentään ostivat limut sekä yhden (?) annoksen ruokaa.. Räkälä oli täynnä kännisiä räkä-ämmiä ja spurgu-ukkoja ja siellä soitti vielä bändikin tosi kovalla. Kello oli siis noin kaksi iltapäivällä. Siellä ne lapset sitten selkeästi vaivaantuneina oli äipän ja iskän kanssa vapun vietossa.. :(
Kaksi miestä räkäkännissä, sekä toisen vaimo ja vauva mukana. Äitikin näytti ottaneen useamman annoksen alkoholia. Kaikki veti tietysti röökiä ja vielä sisällä metroasemalla.
taas vappuaattona oli äiti, isä ja n. 1-vuotias tyttö. Isä oli niin humalassa että horjui, hädin tuskin saivat äidin kanssa vaunut nostettua junaan. Äiti oli kasvoista päätellen juonut myös. Mun teki mieli tehdä jotain, mutta mitä olisin voinut? Ja tämä keskellä päivää, ei illalla.
kyllä minäkin järkytyin kun olin itse viihteellä ja törmäsin baarissa tuttavapariskunnan jolla oli vauva, jota ei vielä ollut edes kastettu. Mies oli ryyppäämässä ja vaimoke kuskina. Vauva oli sitten autossa baarin ulkopuolella kaukalossaan ravintolaillan ajan..(en siis tiennyt tätä itse, ihmettelin vain kuinka olivat lähteneet noin pian ravintolaan vauvan syntymän jälkeen.) kaverini oli törmännyt perheeseen jo alkuillasta kun olivat kierrelleet autolla keskustassa; isä kaljoitteli ja poltteli tupakkaa autossa jossa tämä vauvakin siis oli mukana perjantai-illan vietossa. Ikkuna oli auki ja ulkona -20 astetta. Mietin kyllä, MIKSI kukaan tilanteen nähneistä ei puuttuneet asiaan.. Nykyään heillä on 2 lasta ja kuulemma kukaan ei uskalla tehdä lastensuojeluilmoitusta.
Näitä nyt on aina ollut ja tulee aina olemaan. Eipä siinä internetissä päivittely paljoa auta. JOs jotain konkreettista haluaisitte tehdä, niin ottakaa vaikka kansanedustajaanne yhteyttä, että lisäävät sosiaalitoimen resursseja VALTAKUNNALLISESTI ja sossuille työn raskauden ja pitkän koulutuksen arvoinen palkka. Vaikkapa näin aluksi.
Moniko teistä esim. tällaista viitsii tehdä? En usko, että kukaan, mutta netissä nyt vaan on kiva päivitellä.
Lastensuojeluilmoituksenkin voi tehdä nimettömänä. Parempi toimia, kuin lukea joskus lööpeistä, mitä on taas tapahtunut...
Meilläkin huono kokemus vappupäivänä ja meinasi kyllä itseltä vappufiilis kadota.. Käytiin aikuisporukalla syömässä itä-Helsigissä sellaisessa lähiöpubissa, kun muut ravintolat olivat joko kiinni tai täynnä pitkälle iltaan. Siinä syödessämme pihaan tärähti taksi, josta nousi julmettomassa kännissä mies ja sen jälkeen samanlaisessa kunnossa oleva nainen. Molemmat suorastaan hoippuivat. Heidän jälkeensä taksista nousi myös kaksi poikaa, arviolta noin 6-v ja 8-v..
Äiti ja iskä meni baaritiskille ja eikun lisää kaljaa naamaan. Lapsille sentään ostivat limut sekä yhden (?) annoksen ruokaa.. Räkälä oli täynnä kännisiä räkä-ämmiä ja spurgu-ukkoja ja siellä soitti vielä bändikin tosi kovalla. Kello oli siis noin kaksi iltapäivällä. Siellä ne lapset sitten selkeästi vaivaantuneina oli äipän ja iskän kanssa vapun vietossa.. :(
Sillä erotuksella, että vanhemmat oli eronneet ja isäviikonloppuina kuljin sitten isän mukana räkälöissä. Kun en muustakaan tiennyt, luulin sen olevan ihan ok että näin tehdään isän kanssa. Vasta kun asia tuli äidin tietoon, räkäläkeikat loppui. Olin alle kouluikäinen, mutta muistan monia juttuja, yäk.
ennenkuin olen omilla silmilläni nähnyt tai muuten todistan tapahtumaa, johon pitää puuttua. Ei pelkkien puheiden takia voi oikein ilmoitusta tehdä. Tosin olen vinkannut tapauksesta viranomaisille, jotka olivat saaneet kuulla ko. perheestä jo aiemminkin, näyttö puuttuu ja mitä ilmeisemmin resurssit ovat olemattomat. Pienellä paikkakunnalla vaikuttanee myös se, että viranomainen, jolle asia kuuluisi, on sukua toiselle vanhemmista. Että näin..
t. se viihteellä ollut
ikkunan ollessa pikkuisen raollaan ja takapenkillä lapsi näytti aika murheelliselta. :(
Viimeks tänään näin krapulaisen näkösen retkueen autossa, jossa pieni lapsi mukana, autossa poltettiin sisällä. Tuntuu jotenkin, et aina liikaa on ihmisiä, jotka elää jossain ihan eri todellisuudessa kuin hyvinvoiva valtaväestö. Lapsia ja lemmikkieläimiä käy todella sääliksi =(
tuntuu kuvittelevan, että asiat olisivat jossain muualla paremmin.
Huonommin kyllä monessakin maassa ja maankolkassa, mutta totuus on, että harvassa muussa maassa kukaan olisi edes korvaansa lotkauttanut tai paheksunut.
Huono juttu, mutta ei valitettavasti suomalainen ilmiö, kaikkea muuta.
juttua.Niin en sano mitään .Ihastelin ennen pieniä lapsia. nyt kuljen ohi. Olen täällä palstalla nähnyt ,minkälaista kieltä käytetäään siis ei kommettia.
En kylla missaan muussa maassa kuin Suomessa ole tavannut niin paljon humalaisia, niin miehia, naisia kuin nuoria (lahes lapsia). Suomilomilla tulee tosi paha olo, missa tahansa liikkuu niin tormaa noihin turvonneisiin orveloihin. Lapset pienena nakevat humalaisten vanhempiensa kaytosta, ja heille se on niin normaalia sitten vanhempana kayttaytya samoin. Siis, tuleeko koskaan viinanhakuiseen kansaan muutosta??? En vaita etteiko muissa maissa juotais, mutta on turha vaittaa etta tuossa mittakaavassa.
kyllä minäkin järkytyin kun olin itse viihteellä ja törmäsin baarissa tuttavapariskunnan jolla oli vauva, jota ei vielä ollut edes kastettu. Mies oli ryyppäämässä ja vaimoke kuskina. Vauva oli sitten autossa baarin ulkopuolella kaukalossaan ravintolaillan ajan..(en siis tiennyt tätä itse, ihmettelin vain kuinka olivat lähteneet noin pian ravintolaan vauvan syntymän jälkeen.) kaverini oli törmännyt perheeseen jo alkuillasta kun olivat kierrelleet autolla keskustassa; isä kaljoitteli ja poltteli tupakkaa autossa jossa tämä vauvakin siis oli mukana perjantai-illan vietossa. Ikkuna oli auki ja ulkona -20 astetta. Mietin kyllä, MIKSI kukaan tilanteen nähneistä ei puuttuneet asiaan.. Nykyään heillä on 2 lasta ja kuulemma kukaan ei uskalla tehdä lastensuojeluilmoitusta.
Kenen muun olisi pitänyt puuttua kuin sinun? Miksi sitä paitsi nyt pitäisi tehdä ls-ilmoitus. Jos tiedät syyn, miksi et itse tee? Herätys siellä.
eikä tuon näkemäsi perusteella nyt niin syväluotaavaa analyysia voi tehdä vieraista ihmisistä.