Viime vuonna tyttäreni ammattikoulun valmistujaisissa tapahtunutta:
On selvää, että vielä löytyy ihmisiä jotka arvostavat lukiota ammattikoulua enemmän. Silti voisi noudattaa edes peruskäytöstapoja ammattikoulusta valmistuvan juhlissa.
Tyttäreni valmistui ammattiin vuosi sitten ja pidimme hänelle juhlat kotonamme. Juhliin oli kutsuttu kummeja, tätejä, setiä, isovanhempia jne.
Moni jätti tyystin vastaamatta kutsuun ja muutamat vastasivat siihen malliin, että "kattoo nyt lähdetäänkö mökille silloin". Eli juhliin tullaan jos parempaa ei keksitä.
Ainoastaan muutama toi lahjan tai kukkia. Eikä tässä ole kyse siitä että lahjoja kinutaan, mutta meillä on ainakin tapana viedä lahja aina kun meidät on juhliin kutsuttu. Moni ei tajunnut edes onnitella tyttöä niinkuin on esim. yo-juhlissakin tapana. Tulivat vain paikalle tavallisesti tervehtien.
Pukeutuminen oli osalla todella huonoa. Ei siinä mitään jos ei halua ykkösiin pukeutua, mutta crocsit, polvipituiset reisitaskuhousut ja kellastunut t-paita eivät ole sopiva juhlavaatetus.
Kommentit (142)
Osa ihmisistä kuvittelee yhä, että ylioppilaan ja ammattikoulun välillä olisi jokin ratkaiseva ero tulevaisuuden kannalta. Samoin esim omat vanhempani, joille olisi ollut turha edes ehdottaa, että olisin saanut hakea ammattikouluun (olen siis itse ylioppilaaksi aikoinani valmistunut). Käytännössä kuitenkin ylioppilaaksi valmistuu yhtä paljon porukkaa kuin ammattiinkin, eli se ei ole edes mitenkään "poikkeuksellista". Ja lukion pystyy läpäisemään lähes kuka vain jos on ahkera (arvosanat sitten erikseen ja toki sama on amiksessa). Amiksesta pääsee amk-tason opintoihin yhtä hyvin kuin lukiosta, alasta riippuen jopa paremmin. Amk:n jälkeen tie on avoin vaikka yliopistoon.
Itse (yhä ylioppilas, amista en ole käynyt) en jaksa ymmärtää sitä, että vielä nykyään pidetään niin suuri ero ylioppilaiden ja ammattiin valmistuneiden välillä. Yläastekaverini kanssa käytiin sama amk-koulutus, minulla lukio ja hänellä amis siinä välissä. Olenko minä sitten pärjännyt opiskeluissani jotenkin paremmin? Minusta erona on vain se, että jos kumpikaan ei olisi työllistynyt tämän amk-koulutuksen turvin, hän olisi saanut töitä amis-koulutuksensa turvin, minä olisin ylioppilaaksi pääsyyn turvautuen päässyt lähinnä kaupan kassalle.
Onnea ap:n tyttärelle, niin valmistumisen johdosta kuin tulevalle opiskelu/työuralle!
Eipä lukiosta mihikää akateemiseen ammattii valmistuta, hyvällä tuurilla päästään siwan kassalle. Yhtälailla amis todistuksella voi hakea ammattikorkeeseen tai yliopistoon.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:09"]
Eipä lukiosta mihikää akateemiseen ammattii valmistuta, hyvällä tuurilla päästään siwan kassalle. Yhtälailla amis todistuksella voi hakea ammattikorkeeseen tai yliopistoon.
[/quote]
Niinpä. Ylioppilaista puhutaan kuin maistereista, vaikka he ovat vasta samalla kohdalla matkallaan kuin ammattiin valmistuneetkin. Lukio on toisen asteen koulu, ei korkeakoulu. Lukiosta valmistuminen ei tee kenestäkään insinööriä tai lääkäriä vaan vain ylioppilaan. Ovatko koulutuspolut olleet ennen niin paljon sitovampia, että ihmiset puhuvat ammattiin valmistuneesta roskatyöntekijänä, mutta ylioppilaasta akateemisena?
No, en minäkään ottaisi amiksesta valmistumista tosissaan. Tapana on ollut juhlia ylioppilaita. Ei amk:sta tai yliopistostakaan valmistuneita juhlita sen kummemmin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2011 klo 11:59"]
Enkä ymmärrä, miksi ihmeessä teet omasta virheestäsi näin suuren numeron. Huonossa lukiossa saa äidinkielestä kiitettävän nähtävästi perin alhaisella osaamisella. Ainakin niin tahdot kaikille lukijoille vakuuttaa.
En usko, että edes äidinkielenopettajaystäväsi sortuu väittämään murteeksi sitä virhettä, että kirjoittaa "pp" kun yksi ainoa konsonantti riittäisi. Tai sitten hän on ollut opettajana sinullekin.
Sinähän tässä teet minun "kielioppivirheestäni" järkyttävän suuren asian ja vihjaat vielä että tuon vuoksi en osaa muutenkaan äidinkieltä, en osaa kommunikoida ja mitä muuta siellä nyt olikaan listattuna. Ihan samalla tavalla sanon mm. annappa, katsoppa, meneppä jne ja ne liittyvät vain ja ainoastaan puhumaani kieleen. Ystäväni on opiskellut kahdessa lukiossa + vielä tosiaan yliopistossa joten kai ne kaikki on sitten paskoja kouluja kun hän kehtaa edelleen tehdä "kielioppivirheitä" Pitäskö ( iik, väärin meni tuokin!) sun nyt koittaa keksiä minusta jotain muuta mollattavaa kun tämä kielioppiasia on niin huono?
Kirjoitettuun kieleen ei päde puhekielen säännöt. Opettele käyttämään pilkkuja. Tekstisi on kammottavaa ja sitä on inhottava lukea. Välimerkkien oikeaoppinen käyttö rytmittää tekstiä ja tekee siitä helppolukuista.
T. Joku toinen
Taidat olla aika hidas lukija:D Tuottaako kirjoitetun tekstin ymmärtäminen maisterille suuriakin vaikeuksia? Liikutatko muuten huuliasi lukiessasi? En minä ainakaan kaipaa pilkkuja tuollaiseen tekstinpätkään koska luen sen parilla silmäyksellä. Pilkkuja ei kaipaa kuin sellainen lukija joka tavaa vielä rivi riviltä:) Itse en kiinnitä niihin mitään huomiota.
Ohhoh, täällä vasta ekaa kertaa kuulen, että ammattikoulusta valmistunut ei tarvitse juhlia. Tottakai tarvitsee! Järjestetäänhän koulullakin juhlat, joista on sitten luontevaa siirtyä kotiin/muuhun juhlatilaan kahvituksille ym.
Itse muistan ammattikoululaisia ja lukiolaisilla ihan yhtä lailla samalla tavalla ja samanarvoisesti. Ovat molemmat toisen asteen tutkintoja, siis omissa silmissäni täysin saman arvoisia. Ja ikinä en ole keneenkään törmännyt, joka kyseenalaistaisi juhlimisen kun valmistuu ammattikoulusta. Onneksi...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2010 klo 13:31"]
pitäny ylioppilaaksi sehän olis tietäny monen vuoden ajanhukkaa
[/quote]Ei ole kun 3 vuotta. Kannattaa käydä jos nk lukupäätä on tai esim matematiikka ja fysiikki vahva. Sellaisen ei kannata missään nimessä mennä ammattikouluun.
Vai että amikseen pääsee kuka vain...teidän olisi pitänyt kertoa tuo sille tyypille, joka päätti seuraavan syksyn opiskelijoista kun hain yhteishaussa toisen asteen koulutukseen. Amikseen (joka oli ykkösvaihtoehto) en päässyt mutta lukioon (kakkosvaihtoehto) kylläkin.
MInä en nyt jaksa lukea koko ketjua. Mutta vastaampa nyt kuitenkin tähän ketjuun. Itse olen käynyt ammattikoulun, valmistuin vuonna 2007. Olen siitä asti ollut työelämässä vakituisessa työsuhteessa, ei mitään pätkätöitä. Kuukausituloni ovat noin 2400 e/kk välillä enemmänkin. Minulla on lukion käyneitä kavereita, jotka osa roikkuvat vieläkin vanhempien helmoissa ja kinuvat rahaa ja ties mitä. Kun taas ammattikoulun käyneet ystävät ja tutut ovat itsenäisempiä ja paremmin toimeen tulevia.. Ikää minulla on 25-vuotta.
En kyllä yleensä kirjoittele mitään tänne foomumille, koska se on nyt mitä on. Tässä yo-kirjoituksiin lukiessa ajattelin katsoa, että onko ammattikoulussa samaan aikaan valmistuminen kuin lukiossa.
Noh törmäsin tähän keskusteluun ja naureskelin kaikille kommenteille. Itse teen juuri tätä kaksoistutkintoa josta joku taisikin puhua. Se oli minusta todella järkevä ratkaisu, sillä pelkillä lukion papreille ei tee mitään jos haluaa töitä. Joku varmaan miettii ettei niillä yritetä päästä töihin vaan niillä haetaan jatko opiskelemaan. Niin no, mutta entä jos haluaisi tehdä töitä siinä opiskelun ohella ? Eipä muuten onnistu. hyvin harvalla lukio ystävälläni on töitä tällä hetkellä. Moni on hakenut 30 paikkaan ja saanut pelkkää kielteistä postia takaisin.
Ammattikoulusta saa ammatin ja silläkin voi vaikka hakea metropoliaan jatko opiskelemaan. Sinne moni lukiolainenkin menee. Kaikesta tästä huolimatta halusin silti suorittaa lukion sen yleisivistävän koulutuksen takia. Ammattikoulussa ei saa lähellekkään samaa yleisivistävää koulutusta kuin lukiosta. Onhan se vähän turhaa tietää milloin dinosaurukset elivät tai erinlaisia fysiikan kaavoja. Siis työn kannalta turhia, mutta yleisivistyksen kannalta on hyvä tietää vähän turhempiakin asioita. Vaikka mikään tieto ei olekkaan turhaa.
Onhan tuo amis aivan omaa luokkaansa tähän lukioon verratuna, mutta ne ovatkin ihan eri asioita. En itse pidä ammattitutkinnon suorittanutta yhtä korkealla kuin lukion. Nämä yhdessä tosin tuovat täydellisen kokonaisuuden. Minulla on jo nyt hyvä työpaikka vaikka en ole edes vielä valmistunut. Se on pelkästään ammattikoulun ansiota. Työnantajaani ei tuntunut kiinnostavan lukio tutkintoni. Mainitseassani asiasta oli hänen reaktionsa lähinnä "Onhan se hyvä juttu". Enemmän häntä kiinnosti mitä olen oppinut ammattikoulun puolella ja miten pystyn auttamaan häntä.
Ammattikoululla on myös näitä työssäoppimis viikkoja joista voi kehittyä jopa pitkäaikainen ura yrityksessä jos osaa hommat. Eipä ole lukiolla sellaista tarjontaa. Päätin antaa oman näkemykseni tähän teidän naurettavaan keskusteluun. Sain kyllä mainiot naurut jonkun kommentista " Amiksessa tehdään aaltoja jos joku osaa kirjoittaa nimensä oikein "
tuohan tyttäresi juhliin en osaa muuta vastata kuin, että hanki uusia sukulaisia. Pitäisi osata antaa jonkinlaista arvostusta tyttärellesi. En pysty kuvitella miltä tyttäreltäsi tuntui.
Amiksestä valmistuu ammattin. itse arvostan niitä enemmän, kun jotain lukion käynneitä. Joilla opiskelu on vasta edessä.
Aika ikävää yleistystä tuo, että amikseen menee se pohjasakka, joka ei lukioon päässyt. Kun itse aloitin amiksessa, luokallamme alin peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli tasan 8 (itselläni 8,8). Yksi lopetti ensimmäisen vuoden jälkeen. Valmistuimme kaikki siinä kolmessa vuodessa, mutta vuotta vanhemmista 6 jäi 'luokalleen', koska eivät viitsineet tehdä tehtäviä saati käydä koulussa. Meiltä oikeasti vaadittiin asioita, lusmuilulla ei selvinnyt.
Nyt olen kolmatta vuotta AMK:ssa ja pakko myöntää, että tämä on melkein löysempää kuin amis... todellä vähän palautettavia tehtäviä, jotkin kursseista pääsee läpi tekemällä yhden(!) tehtävän ja sen jälkeen voi vaikka lintsata loppuajan. On täällä toki vaativiakin opettajia...
Pidän kaikkia tutkintoja yhtä tärkeinä, kaikkia tarvitaan.
On muuten täyttä paskaa tuo homma, että muka lukiolaiset oppivat paremmin työskentelemään tiimeissä kuin amislaiset...Kakkosvuosi amiksessa käyty nyt ja kavereita perus lukiossa, niin heillä ei ryhmätöitä ole nimeksikään kun taas meillä on lähes jokaisella tunnilla ryhmässä tehtäviä hommia. Isompia projektejakaan ei pahemmin yksin saa valmiiksi, eli todellista ryhmätyötä. Ja olen siis liiketalouden opiskelija. Ja jos nyt jotain vaikuttaa niin käyn kaksoistutkintoa, eli en mollaa lukiolaisia millään lailla. Toivon, että kaikki työnantajat eivät ole varustettu samanlaisella arvo-ja ajatusmaailmalla kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2010 klo 13:21"]
[/quote]
Ylioppilaaksi pääsee kuka vaan, se on turhanpäiväinen ja paskantärkeä juhla. Niissä juhlissa ei muuta tehdä kuin kerjätä paljon rahaa sukulaisilta ja tutuilta. Lukion käymiseen ei vaadita mitään erikoisia älynlahjoja vai onko kaikki ylioppilaat jotain superihmisiä? Opetellaan yleissivistävää tietoa, joka useimmilta unohtuu vuoden sisällä. Ammattiin ei valmistuta. Monet kirjoittavat niin huonot paperit, ettei niillä jatkopaikkaa lohkea korkeakoulusta, vaikka muka valmistaudutaan jatkokoulutukseen hakemiselle. Omasta luokastani puolet jäi ilman jatkokoulutuspaikkaa ja kahden vuoden jälkeen ei läheskään kaikki ole päässeet vieläkään kouluun. Tai edes töihin kun ei ole työkokemusta tai koulutusta. Joten en todellakaan ymmärrä tätä ylioppilaan hehkuttamista, koska se ei todellakaan välttämättä ole tie onneen. Ja kyllä, juhlistin itsekin lakkiani. Mutta se ei tehnyt musta ylimielistä kusipäätä eikä saanu mua anelemaan hirveitä summia jokaiselta vieraalta. Tämä kun näyttää olevan nykytrendi.
t. YO-2013
Heh, ite en oo käyny mitään ja kertaakaan en ole elämässäni rahaa kinunnut mistään tai tuilla elänyt, monella työpaikalla nykyään käydään max 4kk harjoittelu eli koulutus ja ei todellakaan mee niin kuin koulussa opetetaan hommat... yliopiston käyneitä vasta työttöminä näkyykin ainakin meillä päin, itsellä ei muuta kuin peruskoulu käyty ja nettoan joka kuukausi 3500e, se vaan vaati sen että nyt 22 vuotiaana olen ollut työelämässä jo 7 vuotta samassa firmassa ja ei, ei ole sukulais-ystäväsuhteiden kautta.... Työtunnit kuussa n. 120h riippuu miten nopeasti pää pelaa :D
En ole itse asiassa koskaan kuullut kenenkään järjestäneen amisvalmistujaisia. Mutta uskon kyllä että sellaisia nyky maailmassa järjestetään. Onhan yo-juhlalla kuitenkin paljon pidemmät perinteet tässä maassa! En kyllä itsekään osaa sanoa kuinka reagoisin jos saisin amisvalmistujaisiin kutsun. Ainakaan rahaa en veisi, koska se amislainenhan saa ammatin ja pääsee tienaamaan. ;)
Noin yleensä ottaen on toki kannatettavaa järjestää juhlia vaikka kissan syntymäpäivien kunniaksi.
Noniin, naurettavaa tuo "yhyy, ammattikoulusta pääsee myös vaikka seuraavaksi opiskelemaan ammattikorkeakouluun, vaikka yliopistoonkin" -ininä. Kun tottakai pääsee, yhtä lailla kun lukion käynyt pääsee presidentiksi tai Nasalle vaikka analyytikoksi. Samalla tavalla nämä ovat molemmat vaihtoehdot mahdollisia, mutta eri asia onkin, kuinka realistisia ne ovat! Toki ammattikoululainen voi tienata 10 000€ kuukaudessa putkimiesfirman johtajana ja ylioppilaaksi valmistunut 10 000€ (ja päälle) tulevaisuudessa ekonomina tai erikoislääkärinä, mutta muistetaanpas taas se todennäköisyys! Yhtä lailla kummatkin voivat epäonnistua taikka onnistua, mutta tilastollisesti lienee todennäköisempää, että lukion käynyt JA opiskelua jatkanut tullee tulevaisuudessa vetäisemään paremman tilin ja olemaan yhteiskunnallisesti merkittävämmässä ammatissa kuin pelkän amiksen käynyt lähihoitaja, kampaaja taikka autoasentaja. Kaikkia meitä tarvitaan silti -niin amiksia kuin akateemisia!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:43"]MInä en nyt jaksa lukea koko ketjua. Mutta vastaampa nyt kuitenkin tähän ketjuun. Itse olen käynyt ammattikoulun, valmistuin vuonna 2007. Olen siitä asti ollut työelämässä vakituisessa työsuhteessa, ei mitään pätkätöitä. Kuukausituloni ovat noin 2400 e/kk välillä enemmänkin. Minulla on lukion käyneitä kavereita, jotka osa roikkuvat vieläkin vanhempien helmoissa ja kinuvat rahaa ja ties mitä. Kun taas ammattikoulun käyneet ystävät ja tutut ovat itsenäisempiä ja paremmin toimeen tulevia.. Ikää minulla on 25-vuotta.
[/quote] niin, nyt, mutta kunhan nuo lukioystäväsi valmistuvat (jos valmistuvat) yliopistosta/amkista, niin taitaa muuttua asiat ;D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2010 klo 13:08"]Ja se nyt vaan on niin, vaikka sunkin tyttäres sitä koulua kävi, että amis ei ole kovin arvostettu koulutuspaikka. Vai vituttaako sua nyt se, että se ei saanutkaan paljon lahjoja?
[/quote]
Ei lakilla töitä saa. Siksi kouluttautuminen lisää. Idiootit.
alkeellinen kielioppivirhe on jotain aivan muuta kuin murresana tai puhekieli. Yksinkertaisia kielioppivirheitä ei oikein voi kuitata puhekielellä tai murteelle, ne kun ovat kaksi eri asiaa.