Viime vuonna tyttäreni ammattikoulun valmistujaisissa tapahtunutta:
On selvää, että vielä löytyy ihmisiä jotka arvostavat lukiota ammattikoulua enemmän. Silti voisi noudattaa edes peruskäytöstapoja ammattikoulusta valmistuvan juhlissa.
Tyttäreni valmistui ammattiin vuosi sitten ja pidimme hänelle juhlat kotonamme. Juhliin oli kutsuttu kummeja, tätejä, setiä, isovanhempia jne.
Moni jätti tyystin vastaamatta kutsuun ja muutamat vastasivat siihen malliin, että "kattoo nyt lähdetäänkö mökille silloin". Eli juhliin tullaan jos parempaa ei keksitä.
Ainoastaan muutama toi lahjan tai kukkia. Eikä tässä ole kyse siitä että lahjoja kinutaan, mutta meillä on ainakin tapana viedä lahja aina kun meidät on juhliin kutsuttu. Moni ei tajunnut edes onnitella tyttöä niinkuin on esim. yo-juhlissakin tapana. Tulivat vain paikalle tavallisesti tervehtien.
Pukeutuminen oli osalla todella huonoa. Ei siinä mitään jos ei halua ykkösiin pukeutua, mutta crocsit, polvipituiset reisitaskuhousut ja kellastunut t-paita eivät ole sopiva juhlavaatetus.
Kommentit (142)
Enkä ymmärrä, miksi ihmeessä teet omasta virheestäsi näin suuren numeron. Huonossa lukiossa saa äidinkielestä kiitettävän nähtävästi perin alhaisella osaamisella. Ainakin niin tahdot kaikille lukijoille vakuuttaa.En usko, että edes äidinkielenopettajaystäväsi sortuu väittämään murteeksi sitä virhettä, että kirjoittaa "pp" kun yksi ainoa konsonantti riittäisi. Tai sitten hän on ollut opettajana sinullekin.
Sinähän tässä teet minun "kielioppivirheestäni" järkyttävän suuren asian ja vihjaat vielä että tuon vuoksi en osaa muutenkaan äidinkieltä, en osaa kommunikoida ja mitä muuta siellä nyt olikaan listattuna. Ihan samalla tavalla sanon mm. annappa, katsoppa, meneppä jne ja ne liittyvät vain ja ainoastaan puhumaani kieleen. Ystäväni on opiskellut kahdessa lukiossa + vielä tosiaan yliopistossa joten kai ne kaikki on sitten paskoja kouluja kun hän kehtaa edelleen tehdä "kielioppivirheitä" Pitäskö ( iik, väärin meni tuokin!) sun nyt koittaa keksiä minusta jotain muuta mollattavaa kun tämä kielioppiasia on niin huono?
Kirjoitettuun kieleen ei päde puhekielen säännöt. Opettele käyttämään pilkkuja. Tekstisi on kammottavaa ja sitä on inhottava lukea. Välimerkkien oikeaoppinen käyttö rytmittää tekstiä ja tekee siitä helppolukuista.
T. Joku toinen
On tyttäresi ollut varmaan todella pettynyt, kun innoissaan järkännyt hienot juhlat ja vieraat käyttätyneet kuin moukat.
Sinänsä mielenkiintoista, että ainoa puhekielinen ilmaisusi kirjoituksissa on nimenomaan tuo kielioppivirhe. Miksi et samalla kirjoita koko tekstiäsi puhekielellä? Sehän tuli kuvaan vasta nyt, kun sivistymättömyytesi (ehkä juuri siihen ammattikoulukytkentään liittyvä) tuli esille.
Uskomatonta että kehtaat vielä jatkaa mutta jatketaan sitten. Minähän kirjoitan juuri sillä kielellä millä puhunkin. Joko nyt tajuat lopettaa?
Kirjoitettuun kieleen ei päde puhekielen säännöt. Opettele käyttämään pilkkuja. Tekstisi on kammottavaa ja sitä on inhottava lukea. Välimerkkien oikeaoppinen käyttö rytmittää tekstiä ja tekee siitä helppolukuista.
T. Joku toinen
Pilkkusäännöt osaan halutessani tarpeeksi hyvin mutta kuten sanoin vauvalehden palstalla en pilkuista välitä ja tästäkin jätän ne pois ihan vaan kammottaakseni sinua =)
Sinänsä mielenkiintoista, että ainoa puhekielinen ilmaisusi kirjoituksissa on nimenomaan tuo kielioppivirhe. Miksi et samalla kirjoita koko tekstiäsi puhekielellä? Sehän tuli kuvaan vasta nyt, kun sivistymättömyytesi (ehkä juuri siihen ammattikoulukytkentään liittyvä) tuli esille.
Uskomatonta että kehtaat vielä jatkaa mutta jatketaan sitten. Minähän kirjoitan juuri sillä kielellä millä puhunkin. Joko nyt tajuat lopettaa?
Varmasti monelle tekisi hyvää lukea tämäkin viestittely. Sen perusteella voi tehdä vain sen johtopäätöksen, että alhainen koulutustaso tulee esille sekä kielioppivirheinä että hyökkäävänä käytöksenä.
Olen pahoillani, jos et koskaan päässyt hyvään lukioon. Aivan samoin kuin ammattikouluissa on lukioissa hyviä ja huonoja. Hyvään pääsemiseksi tarvitaan todistus, jossa on isoja numeroita muussakin kuin poissaolotuntien kohdassa.
näin ohikulkijana ettei tuossa väittelyssä kyllä kumpikaan osapuoli älyllä loista...
Varmasti monelle tekisi hyvää lukea tämäkin viestittely. Sen perusteella voi tehdä vain sen johtopäätöksen, että alhainen koulutustaso tulee esille sekä kielioppivirheinä että hyökkäävänä käytöksenä. Olen pahoillani, jos et koskaan päässyt hyvään lukioon. Aivan samoin kuin ammattikouluissa on lukioissa hyviä ja huonoja. Hyvään pääsemiseksi tarvitaan todistus, jossa on isoja numeroita muussakin kuin poissaolotuntien kohdassa.
Eli opiskelin samalla sekä ylioppilaaksi että suoritin ammattitutkinnon.
Kummastuttaa tämä aikuisten ihmisten tarve asettaa nämä koulutustahot johonkin paremmuusjärjestykseen. Itse sain molemmista koulutuksista paljon eväitä elämääni, erilaisia eväitä, joita en osaa laittaa paremmuusjärjestykseen. Ammattikoulusta sain huomattavasti paljon enemmän elämänkokemusta kun taas lukiossa esim. opin kriittistä lukemista ja kielitaitoa. Kaikkia näitä olen tarvinnut, hyödyntänyt ja ennenkaikkea molemmat tutkinnot ovat tehneet minusta viisaamman ihmisen.
On hyvä, että nuorille on vaihtoehtoja, joista valita itselleen se parempi ja sopivampi. Kädentaitojen halveksiminen yleissivistävän koulun rinnalla, osoittaa vain sen miten ahdas käsitys älykkyydestä ja sivistyksestä ihmisillä on. Esim. hoitoalalla et voi olla hyvä työssäsi jos et omaa hyvää sosiaalista älykkyyttä ja vuorovaikutustaitoja.
Olen pahoillani, jos et koskaan päässyt hyvään lukioon. Aivan samoin kuin ammattikouluissa on lukioissa hyviä ja huonoja. Hyvään pääsemiseksi tarvitaan todistus, jossa on isoja numeroita muussakin kuin poissaolotuntien kohdassa.
Tämä paljasti sinut viimeistään provoksi =) Huvittavaa sinänsä että koitat antaa itsestäsi fiksun kuvan samalla kun koko ajan mollaat minun äidinkielen taitojani, aliarvioit todistustani, koulutustani jne. ( auts, nyt tuli pilkkuja ) Fiksu ihminen toimisi aivan toisin. Tasollesi en kuitenkaan kehtaa alentua ja mennä henkilökohtaisuuksiin. Ja harmiksesi voin sanoa senkin että aika korkealla tuo lukio näyttää olevan tilastoissa olevan. Ja ammattikoulukin oli yksityinen ja arvostettu, harmillista varmasti sinusta sekin.
Kädentaitojen halveksiminen yleissivistävän koulun rinnalla, osoittaa vain sen miten ahdas käsitys älykkyydestä ja sivistyksestä ihmisillä on. Esim. hoitoalalla et voi olla hyvä työssäsi jos et omaa hyvää sosiaalista älykkyyttä ja vuorovaikutustaitoja.
Näinhän se on ja lähdin provoon mukaan, myönnän.
Jos meitä "amiskia" ei olisi niin kuka hoitaisi lastasi,kuka hoitaisi isovanhempiasi tai vammaista serkkuasi? Kuka palvelisi sinua kaupassa ja maksuttaisi ostoksesi, kuka neuvoisi sinua vaatekaupassa tai leikkaisi hiuksesi,kuka tekisi jalkahoitosi? Kuka korjaisi autosi tai tietokoneesi? Kuka raknetaisi talosi? Aika idiootti maista vähätellä meitä "amiksia" kun maailma ei vaan pyörisi ilman meitä,perus elämä on kiinni MEISTÄ! pikkasen kunnioitusta siis.
Amis on amis, olen juuri lähdössä serkkuni amis - valmistujaisiin, ei ole pukupakkoa. Tarkoittaen että ylioppilas juhlat ovat arvostetumpia kuin amis valmistujaiset tämä on vain kylmä fakta.
Ylioppilas tutkinto on paljon arvostetumpi kuin valmistujaiset. Vaikka valmistujaisissa valmistutaan ammattiin (pultsari töihin), niin ei siitä paljon piitata, amis opiskelu on niin helppoa. Lukion suorittamiseen menee 2x enemmän vaivaa, ehkä siksi siitä palkitaankin paremmin?
Yli 70% kavereista on siis käynyt amiksen ja jokaikinen on kehuskellut kuinka helppoa amis on, kesäloma 1kk aikasemmin, tunneilla pelataan koneella yms. Ainakaan kukaan ei voi väittää lukiota helpommaksi tutkinnoksi.
lukiolaiset päätyy lidlin kassalle
Meitä ihmisiä näkyy olevan moneen junaan. Ei kannata välittää heistä, jotka eivät tiettyjä käytöstapoja osaa! Lähihoitaja on hieno ja hyvä ammatti josta kuuluu olla ylpeä.
Ammattikoulusta valmistuneille valmistujaisjuhlat siinä missä lukiolaisellekin. Niinkun aikaisemmissa viesteissä tuli ilmi niin lukiosta ei pääse vielä minnekkään töihin, töisin kun ammattikoulusta ;)
Oikeasti vaatimustaso on käsittämättömän alhaalla. Se on monta astetta peruskoulua helpompi paikka vielä. Mutta silti osa keskeyttää, kertoo siitä aineksesta eniten. Sinne valitettavasti kerätään normaalien nuorien ohella kaikki ikäluokkansa pohjasakka ja virallisesti vajaaälyisetkin.
Ja sinä et kyllä tiedä mistään mitään. Ammattikouluun ei pääse joka räkänokka, nykyään sinne on hankalampi päästä kuin lukioon, ainakin täällä meidän leveyspiirillä. ( Lappi ) Lukiohan alentaa koko ajan keskiarvo vaatimusta, jotta ne surkeimmatki äitin pikku pojat ja tytöt pääsisivät yläasteen jälkeen jonnekki kouluun..
keskeyttämisprosentti 30 luokkaa
amikseen 5,3:n keskiarvolla. Että se siitä. Mitä tulee tuohon nuorten laatuun amiksessa, edellinen kirjoittaja on oikeassa: siellä ovat ikäluokkansa kurat ja pohjasakka, osa jopa henkisesti jälkeenjääneitä tai sitten rikollisen alkuja, joita ei kiinnosta mikään. Tutkintotodistus annetaan lähinnä siksi, että opettajat pääsevät oppilaista eroon, ei kukaan halua niitä idiootteja katsoa yhtään kauempaa kuin on virallisesti pakko. Tämä on faktaa ja syynä on se, että opetusministeriö nyt vaan haluaa kaikki nuoret koulutukseen ja amis on sopiva kaatopaikka. Keskiarvoja nostavat lähinnä ne muutamat fiksut, jotka suorittavat kaksoistutkintoa.
pääsi sisään 5,8 keskiarvolla. Kyllä sekin valkolakin sai ihan ajallaan.
kerran amisjuhlissa ja pukeuduttiin parempiin vaatteisiin. Vietiin kunnon rahalahja ja niin teki muutkin. Syötiinkin suht hyvin!
Oli muuten Jehovan todistaja poika.
Eikö meitä kaikkia kuitenkin tarvita? Duunareita ja akateemisesti koulutettuja. Ihan käsittämätöntä miettiä, et kummat on "parempia". Kaikki saa valita sen työn, minkä kokee omakseen.
Ekaan ammattiin kun valmistuin, en saanut edes onnitteluja. Vuosi taakse päin veljeni sai yo-lakin ja hänelle järjestettiin isot juhlat.
Nyt vuosi sitten valmistuin toiseen ammattiini ja sain heti vakituisen työn. Olin niin iloinen jo siitä että rohkenin vaihtaa alaa ja olin saanut työn ja nautin siitä mitä teen. Totta kai halusin asiaa juhlistaa ja niinpä päätin pitää ihan pienet juhlat. Kutsuin lähimmät ystäväni. Kukaan ei tullut..! Kyllä olin loukkaantunut.
Jos meitä "amiskia" ei olisi niin kuka hoitaisi lastasi,kuka hoitaisi isovanhempiasi tai vammaista serkkuasi? Kuka palvelisi sinua kaupassa ja maksuttaisi ostoksesi, kuka neuvoisi sinua vaatekaupassa tai leikkaisi hiuksesi,kuka tekisi jalkahoitosi? Kuka korjaisi autosi tai tietokoneesi? Kuka raknetaisi talosi? Aika idiootti maista vähätellä meitä "amiksia" kun maailma ei vaan pyörisi ilman meitä,perus elämä on kiinni MEISTÄ! pikkasen kunnioitusta siis.
ap: vieraanne olivat töykeitä ja asiaan perehtymättömiä, onnea tyttärellesi hienosta saavutuksesta
Totta kai amiksesta valmistumista pitää juhlia, saman arvoinen saavutus kuin yo:kin. Itse olen amistyttö, jolle peruskoulussa suositeltiin jopa kaksoistutkintoa, koska numeroni olisivat siihen riittäneet. Halusin kuitenkin suorittaa kunnolla ja täydellä panostuksella toisen ja päädyin amikseen, koska koin että se oli enemmän paikkani. Minua kun ei innosta tuo kirja- ja esseekasoihin hukkuminen koeviikkojen alla, vaan teen mieluummin käytännön asioita, joista minulle on enemmän hyötyä elämässä, kuin jostain kvanttifysiikasta. Plus, kun koko tekstin luettuani ja useampaankin kertaan joillekin viesteille höhöteltyäni (=naurettuani) jossain viestissä kerrottiin kuinka amiksessa vain istutaan koneella ja valmistutaan todella helpolla. Kyllä, totta, näin tapahtuu joka vuosi joillakin aloilla, mutta kyllä niitä lukiolaisiakin on, ketkä vain istuvat päivät pitkät koulussa tietokoneilla pelaamassa, ja lintsaavat tunneilta ja sitten neuvottelevat sopimuksen, että tekevät tehtävät itsenäisinä ja saavat sillä kurssista merkinnän. Niin amiksessa kuin lukiossa on niitä hyviä, ellei jopa loistavia, mutta kummastakin löytyy myös niitä alisuoriutujia. Pakko vielä muistuttaa kun eivät kaikki sitä lukiotakaan läpäise. Ja off-topic-provo: Minä pääsin amiksena tanssimaan wanhojen tanssit, saisiko tästäkin vielä tappelun aikaan.. : D
-HJ
Tämä paljasti sinut viimeistään provoksi =) Huvittavaa sinänsä että koitat antaa itsestäsi fiksun kuvan samalla kun koko ajan mollaat minun äidinkielen taitojani, aliarvioit todistustani, koulutustani jne. ( auts, nyt tuli pilkkuja ) Fiksu ihminen toimisi aivan toisin. Tasollesi en kuitenkaan kehtaa alentua ja mennä henkilökohtaisuuksiin. Ja harmiksesi voin sanoa senkin että aika korkealla tuo lukio näyttää olevan tilastoissa olevan. Ja ammattikoulukin oli yksityinen ja arvostettu, harmillista varmasti sinusta sekin.
eli menepä lukemaan omat kirjoituksesi ja palataan sitten asiaan. Yksityiset ammattikoulut eivät sijoitu kovin korkealle niissä tilastoissa, joissa tarkastellaan työssäoloprosenttia 6 kk kuluttua valmistumisesta.
esim. oikikseen ja kauppakorkeaan merkonomin tutkinto on paljon järkevämpi pohja kuin yo.