Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu tällainen käyttäytyminen? (kyseessä 7 v.)

Vierailija
02.05.2010 |

Lapsi on esikoinen ja ollut vauvasta asti ns. vaativa lapsi. Nyt olen heräünnyt miettimään, miksi lapsi kayttäytyy niin eritavalla kuin sisaruksensa...

Tyypillinen esimerkki: Kaksi nuorempaa sisarusta leikkii yhdessä, mutta tämä vanhin kulkee perässäni kuin lammas ja selittää sadatta kertaa minulle jotain samaa yksityiskohtaa, jankkaa täysin turhia kysymyksia (esim. saanko pelata? vaikka pelaamisesta annettu hyvin selkeät säännöt, joista pidetään kiinni) tai esittelee kymmenettä kertaa keräilyvihkoaan, vaikka olen katsonut sitä joka kerta suurella mielenkiinnolla.

Lapsi siis vaatii, vaatii, vaatii jatkuvasti huomiotani, vaikka saa muutenkin melkein 90% huomiostani verrattuna sisaruksiin.

Olen antanut hänelle erityishuomiota ja kahdenkeskeistä aikaa, mutta mikään ei tunnu riittävän. Lapsi suorastaan imee minut itseensä! Apua!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todettiin, että hänellä on lievä asperger-syndrooma.

Vierailija
2/4 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin voinut kirjoittaa hänestä juuri noin. Ehkä osa on luonnetta, osa sitå että esikoinen tuntee yleensä sisaruksista menettäneensä enemmän/eniten ja sitten voi olla jotkut neurologiset erityispiirteet.

Mutta se pitää sanoa, että vaikka nuo piirteet eivät varsinaisesti häviä, ne muuttuvat iän mukana helpommiksi kestää ja lapsi oppii toimimaan paremmin "kuten muutkin".

Siitä on esimerkkinä mun mies, joka on samaa maata pojan kanssa. Menee mulla joskus hermo häneenkin, mutta hän ei jumita jankkaamaan kuin stressaantuneena. Ja hän on oppinut ymmärtämään millaista muut ihmiset pitää ärsyttävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutama kohta täsmäsi, mutta toisaalta poika kyllä osaa myös leikkiä samanikäisten lasten kanssa ja hänellä on myös läheisiä kavereita, joten en ole ihan varma.

Vierailija
4/4 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin esikoinen oli tuollainen. Sekin varmasti vaikuttaa että on just esikoinen. Ja sitä on hankalinta kestää, just siksi että kyseessä on esikoinen. Ja sille on hankala asettaa rajoja - koska kyseessä on esikoinen. Mistä seuraa kierre, jossa vanhemopi on ärtynyt lapsesta ja lapsi aina vaan epävarmempi ja takertuvampi. Tai isompana hankalampi ja vetäytyvämpi.

Tee olosuhteet sellaisiksi että itse kestät lasta parhaiten. Määrää tietty aika päivästä jolloin hänen pitää olla huoneessaan. Ota hänet mukaan tekemään kotitöitä, että hänestä on oikeasti hyötyä. Ja samalla juttele hänen asioistaan ja yritä olla oikeasti kiinnostunut. Mutta älä anna hänen pyörittää sinua.