"Nuori" tai "vanha" äiti: millaisten ennakkoluulojen kohteeksi olet joutunut? ov
Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana, joten en varmasti todellisuudessa ole edes nuorimmasta päästä. Tässä muutama kohdalleni osunut oletus:
Muutamia kertoja kun olen liikkunut lapsen kanssa kahdestaan on minulle kommentoitu, että on varmaan rankkaa olla nuori yksinhuoltaja. En siis ole yksinhuoltaja vaan olemme lapsen isän kanssa naimisissa.
Vähän aikaa sitten eräs työkaveri puheli minulle siitä miten nuoret äidit eivät imetä. Kysyi vielä minulta, että miksi minä en imettänyt? Minä vastasin takaisin kysymyksellä, että miksi hän moista olettaa? Minä nimittäin imetin.
Kommentit (4)
ja näytin/näytän ikäistäni nuoremmalta. Joku mummo alkoi kirjastossa paasata, että lasten ei kuulu tehdä lapsia.
- on luultu, että pääsen helpommalla kuin nuoremmat, kun olen jo kypsässä iässä
- stoisiasiassa en ole mummo ( vaikka lapset sain 38 ja 39 vuotiaana)
- enkä ole päässyt helpommalla, koska toinen lapsi vammainen
ja nuoret äidit luulivat, että lapseni nukkuvat niin hyvin siksi, että en itse jaksa valvoa.
Toinen stereotypia oli, että en jaksa leikkiä lasteni kanssa.
Kolmas kuvitelma (onneksi tosi) oli se, että iäkkäämpien äitien lapset menestyvät koulussa nuorten äitien lapsia paremmin.
lisään vielä:
Eräs mieheni sukulaismummo alkoi saarnata, että enhän polta ja juo viinaa kun odotan lastamme. Siis saarnasi kun olin raskaana.
Tietenkään en polttanut tai juonut, mutta kai oletti, että nuorelle odottajalle tämä pitää oikein erityisesti tiedottaa.
ap