Kaverini on raskaana ja hän käyttää
makeutusainetta tosi paljon päivässä. Eikö ole vaarallista?
Samoin syö tuorejuustoja surutta.
Hänen miehensä kalastaa ja syävät paljon kalaa, myös niitä kiellettyjä, eikös sisävesien hauet esim. olleet kiellettyjen listalla.
Herkuttelee karkeilla ja saa siis paljon lisäaineita, myös ulkolaisia pakastemarjoja tykkää syödä esim. jäätelön kanssa.
Miten saan kaverini ymmärtämään käytöksensä olevan vaarallista.
Olen yrittänyt esim. makeutusaineesta vihjailla kahvipöydässä, että siirtyisi sokeriin, mutta ei. Vahtii painoaan kuulemma.
Kommentit (47)
josta voitte itse katsoa mikä on kiellettyä, kun ette minua usko: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Aika selvästi sanotaan, esim. kahvin määrästä. tai että hauki on kielletty.
-ap
neuvolan ohjeistukset on ohjeistuksia. Jokainen ihminen saa tässä vapaassa maassa edelleen päättää omalta osaltaan, mitä noudattaa ja mitä ei.
Ruokarajoitukset ovat lähinnä estämään listeria -infektioita ja toksoplasmoosia, ja niistä johtuvia sikiöhaittoja/ keskenmenoja. Mutta jokainen saa päättää ihan itse millaisen riskin syömisillään ottaa. Hyvä keittiöhygienia ja tuoreet raaka-aineet/pästoroidut tuotteet, niin ongelmia ei pitäisi tulla.
Ja kyllä se ystäväsi sitä kahvinjuontiaankin varmasti alkaa jo ihan huomaamattakin vähentää, kun alkaa närästää niin julmetusti. HÄN huolehtii omasta ja lapsensa terveydestä. SINÄ vain omastasi.
enkä vieläkään ymmärrä mitä muka tein väärin.
josta voitte itse katsoa mikä on kiellettyä, kun ette minua usko: <a href="http://www.espoo.fi/default.asp?path=1" alt="http://www.espoo.fi/default.asp?path=1">http://www.espoo.fi/default.asp?path=1</a>;28;11866;11404;10024;10156;1… Aika selvästi sanotaan, esim. kahvin määrästä. tai että hauki on kielletty. -ap
Olet naurettava. Ns. kiellettyjä asioita on paljon elämässä, mutta mikään ei ole se ehdoton totuus ja tieto. Luovu kummiudestasi jo nyt, tulet olemaan vain rasite lapselle ja vanhemmille!
Kaverisi on raskaana, et sinä. Eikö sulla ole omaa elämää? Anna kaverisi olla.
Hitto, jos mulla olisi samanverran aikaa ja energiaa tarkkailla, mitä itse syön, olisi tuo outokumpu varmaan aikaa sitten kadonnut ;)
Tuorejuustot on tehty pastöroituun maitoon aika pitkälti ja sitä rataa...
Mä kyllä kanssa vaihtaisin tulevaa kummitätiä tossa kohtaa aika surutta...
ettei kummilapsesi äiti osaa huolehtia lapsesta edes raskausaikana, niin säästä kaikkia osapuolia eläkä ryhdy kummiksi.
Lapsi ei ole sinun, vaikka olisit kummi. Joten anna äidin tehdä niin miten hän parhaaksi näkee. Kyllä hänkin on nuo suositukset nähnyt, mutta jos ei niistä välitä niin vihjaileva ja valittava kaveri/ystävä/tuleva kummi käy vaan vituttamaan, ei siitä ole hyötyä.
Kieltäydy kummiudesta tai opettele uusi suhtautumistapa.
ni eivät kyllä olis koskaan kummiks päätyneetkään, olkoot sitten kuinka hyviä ystäviä hyvänsä! Sitä paitsi kyllä sen on lapsen vanhempien tehtävä hoitaa ja kasvattaa lapsensa. Tiedätkö mitä varten kummit yleensäkään valitaan??????
"Kummi on lapsen elämässä tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä.
Kummina oleminen on paitsi tehtävä myös mahdollisuus erityisen läheiseen ihmissuhteeseen. Kummi on kutsuttu vanhempien rinnalla pitämään huolta lapsesta. Huolenpidossa ja ystävyydessä toteutuvat kristittynä elämisen periaatteet ja lähimmäisen rakkaus. Kummin tärkein tehtävä on lapsen puolesta rukoileminen."
Oletko itse kokenut tuon raskausajan??
Tiedätkö että jos normaali ruokavalio ei sovi odottajalle häntä ohjataan neuvolasta (Juu ihan tuolta samasta Espoon neuvolasta jonka listan linkitit) käyttämään makeutusaineilla makeutettuja elintarvikkeita. Itselleni sain juuri aluksi tuon listan jonka sinäkin linkitit, kun sokerit olivat sillä rajalla ja painoa oli paljon KÄSKETTIIN käyttää makeutusaineita sokerin sijaan ETTEI LAPSI VAHINGOITU liian painon ja sokerien vuoksi.
Ota selvää ennen kuin kommentoit.
Luojalle kiitos meillä ei ole tuollaisia kummeja. Hae apua, tarvitset sitä selkeästi.
Ai, että laitan pöytään tuorejuustoa ja pakastevadelmia? Kyselen, että otatko vielä lisää kahvia?
Miten te voitte olla sitä mieltä, että pitää elää suositusten vastaisesti?
ja kaverillani on välit täysin poikki äitiinsä. Ei ole siis ketään jolta kysyä. Siksi olen ajatellut pitää hänestä ja vauvasta huolta.
-ap
Ai, että laitan pöytään tuorejuustoa ja pakastevadelmia? Kyselen, että otatko vielä lisää kahvia?
Miten te voitte olla sitä mieltä, että pitää elää suositusten vastaisesti?
ja kaverillani on välit täysin poikki äitiinsä. Ei ole siis ketään jolta kysyä. Siksi olen ajatellut pitää hänestä ja vauvasta huolta.
-ap
sairasta kyttäämistä ja nipottamista!
Kaverillasi on mies, tulevat vanhemmat pitävät kyllä vauvastaan huolta varmasti... Ihan ilman sinunkin apuasi, sillä jos tuolla linjalla jatkat, niin tuskin kaipaavat apuasi...
Ai, että laitan pöytään tuorejuustoa ja pakastevadelmia? Kyselen, että otatko vielä lisää kahvia? Miten te voitte olla sitä mieltä, että pitää elää suositusten vastaisesti? ja kaverillani on välit täysin poikki äitiinsä. Ei ole siis ketään jolta kysyä. Siksi olen ajatellut pitää hänestä ja vauvasta huolta. -ap
Sinulla ap. ei taida olla kaikki kotona tai sitten aloitus oli provo. Kannattaisi tosiaan miettiä avun hakemista, jos tosissaan noin käyttäydyt ja ajattelet.
ja kaverillani on välit täysin poikki äitiinsä. Ei ole siis ketään jolta kysyä. Siksi olen ajatellut pitää hänestä ja vauvasta huolta. -ap
Hänellä on mies, ja oletan, että puhutaan aikuisesta ihmisestä, eikä mistään teini -äidistä, joten varmasti osaa pitää itsestään ja lapsestaan huolta ja osaa ottaa tarvittaessa neuvolaan yhteyttä. Minä en ainakaan tarvinnut raskauteni aikana äidiltäni minkäänlaista erikoishuolenpitoa, ja mihinkään raskauteen liittyvään asiaan en hänen huolenpitoaan/neuvojaan tarvinnut. Eikä niitä myöskään siltä taholta tyrkytetty..!!!! OTA OPIKSI!!
Älä sekaannu, kun apuasi ei ole pyydetty, eikä sitä taatusti kaivata. Sen verran kaivat kuoppaa ystäväsi jalkojen alle, ja yrität leimata hänet huonoksi äidiksi, ja itseäsi yrität nostaa jalustalle kaikki tietävänä jumalana.
lasta, ikävä kyllä. Yritystä takana 7kk. Vielä siis 5 pitkää kuukautta, ennen kun voi asiasta mennä lääkäriin.
-ap
olen vaan huolissani vauvan terveydestä.
Väitättekö kaikki, että ette ole suosituksia noudattaneet? Vähät niistä, niinkö?
Voisitteko ystävällisesti sitten kertoa miksi niitä annetaan, jos niitä ei ole tarkitettu noudatettaviksi.
Taitaa olla noi jutut provoja, että söin ihan mitä vaan ja terve vauva tuli.
-ap
siis elää ystävänsä raskautta?? Vaikka kuinka toivoisit se vauva ei muuta sieltä sun ystäväsi masusta sun kohtuusi.
Koitahan elää omaa elämääsi, haaveile omasta vauvasta ja omasta raskaudesta. Älä tukahduta toista äitiä omansa kanssa.
Hae apua tähän jo ennen kuin odotat viittä kuukautta.
Sinä vain yksinkertaisesti et voi etkä saa päättää ystäväsi lapsesta etkä hänen raskaudestaan. Olet heille ruokavalioasiasta puhunut, olet osasi tehnyt, loppu ei kuulu sinulle.
Jos et ole ollut raskaana, et voi tietää mitä he käyvät läpi. Anna tilaa tulevalle äidille kasvaa äitinä!!!
enimmäkseen noudatin. Tarkistin, että tuorejuustot olivat pästoroituja, mutta toisaalta en pillastunut siitä, jos purkki oli ollut jo kuukauden jääkaapissa avattuna. Kahvinjuontia rajoitti närästys, ja toisaalta ei edes tehnyt mieli. Aamukahvi oli ainut pakollinen, joka oli pakko saada ja iso kupillinen. =)
Graavikalaa söin, kun se oli ammatti-ihmisen itse tekemää, eikä kaupan vakuumipakattua. Vihanneksia en kytännyt suurennuslasin kanssa, että onko multaa vai ei. Alkoholia otin lasillisen kerran tai kaks, kun pikkaisen teki mieli ruoan kanssa ottaa viiniä.
Kaikki tyylillään ap, ei tartte käydä pilkkua viilaamaan kenenkään toisen puolesta. Jokainen meistä tekee päätökset omalta kohdaltaan.
puuttua kaverisi syömisiin vaikka sinusta kuin olisi tulossa kummitäti. Neuvolan tehtävänä on tiedottaa ruokavaliosta ja seurata muutenkin raskautta. Hän on kyllä saanut sieltä ohjeet. Aiotko myös lapsen hoitoon antaa samanlailla ohjeita vailla omaa kokemusta? Tarpeeksi pitkään kun puutut voi hän vielä perua kummiuden. Kummin kuuluu tukea perhettä eikä puuttua heidän tekemisiin.
että virke jatkuu "käyttää alkoholia" tai "käyttää huumeita"..
By the way, ne A:lla alkavat makeutusaineet, aspartaami ja se toinen, ase..jotain, ovat ihan turvallisia ja sallittuja raskauden aikana.
Ne vakuumipakatut kalat kannattaa kyllä alkuraskaudessa jättää rauhaan.