Löytyisikö lääkäriä tai sairaanhoitajia vastailemaan?
Hei,
Tyttöni 10-vuotias on saanut kummallisia oireita lähiaikoina Esim. 3viikkoa sitten ti aamuna oli jalat (reidet) voimattomat (vaikka kävely onnistuikin) ja ruokahalua ei ollut. Samana iltana sai migreenikohtauksen. Migreeni rauhoittui yöksi. Ke aamuna sama juttu jalat (reidet) voimattomat ruokahalu poissa. To ihan normaali. Pe taas sama juttu jalat voimattomat ja ruokahalu poissa. Lisäksi mahaan oli tullut punaisia näppyjä. Kävimme lääkärissä pieniverenkuva otettiin leuk.3.6 kaikki muut ok. Päätettiin tarkistaa leukkarit 2viikon päästä silloin olivat 3.9. Päätettiin seurailla jatkuuko oireet. Nehän sitten jatkuivat tämän viikon ma jalat voimattomat ja migreeni illalla, ti jalat voimattomat ja ke jalat voimattomat. Nyt taas ok. Tyttö itse sanoo kun jalat ovat voimattomat hän ei jaksa juosta ja uida. Sanoo myös että tuntuu kuin jalat lähtisivät alta. Olemme menossa kuukaiden päästä neurologille joka hoitaa migreeniä jolloin voimme ottaa asian puheeksi. Jotenkin vaan tuntuu että nämä eivät kuulu migreenin oireisiin. Tytöllä siis hankala migreeni jossa oireina kova päänsärky ja oksentelu (ei ollenkaan auroja). Estot olleet käytössä jo vuosia. Nyt pistettiin tauolle. Millä aikataululla sinne lääkäriin olisi hyvä mennä? ja onko ideoita mistä voisi olla kyse? Kiitos kovasti vastaamaan vaivautuneille!
Kommentit (42)
Löytyiskö vielä lisää kommentteja? T:ap
olla niin että migreeni olisi voinut muuttua auralliseksi? Sillä siihen voisi liittyä noita ikäään kuin halvausoireita. Suosittelen lääkärille menoa, saatte sitten lähetteen erikoislääkärille. Tuon ikäisellä voi alkaa jo hormonitkin vaikuttamaan migreeneihin...
Jotenkin tuntuu että ei sopisi siihen migreeniin kun noita oireita on paljon ilman migreeniä. Vaikka on muutama osunut migreeni päiväksikin niin suurin osa on ilman migreeniä hmm?? Tytöllä jatkuva hoitosuhde neurologin kanssa hankalan migreenin vuoksi.
kasvain on erittäin harvoin syynä. Kannattaa tosiaan odotella neurologille pääsyä eikä etsiä täältä apua... sama kuin jos googletat jonkin oireen, saat vain pitkän listan eri sairauksia. Ja siitähän sairaaksi vasta tuleekin, nimittäin luulosairaaksi! ;)
sain itse 12-vuotiaana silmälekurilta silmälasit. Migreenit oksentelun kanssa poistuivat.
Meillä silmälasien saanti ei helpottanut migreenejä ainoastaan näkee paremmin.
Laitan tänne oman kokemukseni, vaikka en olekaan kaivattu lääkäri tai sairaanhoitaja. Itse hakeuduin vuosia sitten neurologin vastaanotolle jalkojen ja käsien "voimattomuuden" takia. Itse kuvailin sitä kuin jalat ja kädet leijuisivat, enkä tiedä hallitsenko niitä. Nämä ns. kohtaukset esiintyivät myös autolla ajaessani, joten oli pakko hiljentää ja pysähtyä. Kohtaukset kestivät muutamia minuutteja, eikä niihin liittynyt migreeniä, vaikka muuten migreenistä kärsinkin. Neurologi kyseli kovasti onko minulla ollut muuten ns. poissaolokohtauksia ja vastasin ettei ollut. Tosin hän kyllä sanoi, että enpä niitä itse huomaisikaan, vaan ulkopuolisen tarvitsisi huomata. Migreeni on kuitenkin yksi epilepsian muoto ja siihen voi hyvinkin liittyä kyseisen kaltaiset "leijumiskohtaukset". Itse olin hyvin huolissani, että päässäni on jotakin pahasti vialla, mutta tutkimuksien jälkeen mitään vakavaa syytä ei löytynyt.
Kohtauksien seurauksena ja migreenin muutenkin lisääntyessä aloitettiin estolääkitys ja sopivan löytymistä etsittiin aika kauan. Lopetin estolääkityksen raskauksien ajaksi, enkä ole sitä uudelleen aloittanut. Lääkkeen lopettamisesta on noin neljä vuotta aikaa ja nyt olen muutaman kerran huomannut noita samoja raajojen "leijumiskohtauksia". Tarvitsee varmaankin taas aloittaa estolääkitys, niin pysyvät kurissa.
minulla hoidettin lapsesta asti migreeniä.. joka sitten loppui siihen kun sain purentakiskon. Eli olen lapsesta asti narskuttanut hampaita, joka aiheutti tajuttomat päänsärkyt yms.
Narskuttaako lapsesi yöllä hampaita?
Joo en hae diagnoosia täältä vai ideoita mikä voi tuollaiset oireet aiheuttaa. Oireista olimme siis tk:ssa 3viikkoa sitten ja lääkäriin oltiin uudestaan yhteydessä sinä viikkona jolloin ei oireita ollut luulimme että oli esim.virustaudin auheuttamia vaikka flunssaa ei ollut. Joten Tk:n lääkäri ei nyt tiedä että oireet ovat uusineet. Meillä on migreenin takia seuranta käynti neurologille kuukauden päästä. Mietin siis että vienkö tklääkärille ennen sitä vai vasta sinne neurologille?
Mä olen aika pitkän ammattikokemuksen omaava lääkäri, mutta en enää hoida somaattisia tauteja. Kuitenkin...
1. Oire ei ole tytöllesi tavallinen.
2. Se ei ole 10-vuotiaille lapsille yleensäkään tavallinen.
3. Oire on uusi.
4. Se vaatii selvittelyä.
5. Oikea selvittelijä on lastenneurologi, joka pystyy arvioimaan, liittyykö oire migreeniin tai voiko oire mahdollisesti liittyä johonkin muuhun, tutkimuksia (muutakin kuin leukkarit) vaativaan tautiin.
Ehdotan, että soitat lapsesi vakineurologille ja kerrot tilanteen hänelle. On ihan normaali käytäntö, että vanhemmat soittavat kontrollien välilläkin, jos tilanne jotenkin muuttuu.
En ole kuullut että narskuttaisi eikä hammaslääkärissäkään olla mitään kulumia huomattu.
Jalkojen voimattomuus näkyy esim. koulun kanssa uinnissa normaalisti ui 15min 250metriä ja kun jaloissa oli voimattomuutta niin silloin 15min 150metriä ja sanoo että uiminen on todella raskasta. Toinen esimerkki on kun juoksee pihalla 5 vuotta nuoremman siskon kanssa niin normaali oloissa juoksee kevyesti pikkusiskon ohi kun viimeksi oli voimattomuutta jaloissa niin oli vaikea pysyä pikkusiskon perässä. Näin hän itse selitti oireita.
Tyttö ei kuvaile oireita leijumisena vaan sanoo että ihan kuin jaloissa olisi jonkinlaiset painot. Lisäksi oireet kestävät päivän tai lähes koko päivän.
Tuohan voi olla vaikka Wilmsin kasvain!
Itse ajattelen että tässä ei ole mikään kiire mutta selvittää täytyy. Tyttö ei ole mikään pienestä valittaja ja muutoin on terve iloinen tytteli.
Tai joku muu vastaava? Selviää lannepunktiolla ja magneettikuvalla. Voi alkaa jo noin nuorella.
Tuosta Guillain-Barren polyradikuliitista jotenkin voisi sopia mutta uskoisin että pitäisi olla vielä vaikeammat oireet ja jatkuvat!?! Kuitenkin ensimmäisistä oireista on jo kohta 4viikkoa.
se voi aiheuttaa kuvaamaasi voimattomuutta jalkoihin. Ja toisaalta laskea verenpaineen niin alas, että tulee outo olo. Leukosyyteistä en osaisi olla huolissani, jos muut veriarvot ovat ok. Toki tyttö pitää tutkia. Toistuvat migreenikohtaukset varmaan jo rasittavat sellaisenaan.
Unohdin mainita että pienenverenkuvan kanssa otettiin kilppari kokeet ja munuais-ja maksakokeita. Ne olivat ok. Kilpparikokeet katsottiin koska minulla on autoimmuunitaudin aiheuttama kilpparin vajaatoiminta.