Onko totta, että KYRSÄ tarkoittaa jossain murteessa..
Kommentit (57)
Vanha suomalainen sana, köyhät söi kovettuneita kannikoita leivästä.
Kannikat tarkoittavat meillä päin (vanhan ihmisen) laihoja pakaroita :)
makkarassa makkaran palaa ja leivässä leivän kannikkaa
yliseksuaalisessa maailmassa kun normaalit murresanatkit saavat heille kalun merkityksen.
leivankyrsa tarkoittaa sellaista pienehkoa kuivahtanutta leivanpalasta.
makkaraa ja kaikki mikä tarkoittaa makkaraa muistuttaa joidenkin mielissä penistä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2010 klo 19:28"]
[/quote]
Vieläkö Kasperin kyrsää myydään? Sitä ostettiin vielä 1980-luvulla Lammen-Vakka -nimisestä kaupasta Jyväskylästä. Leipomoa en muista. Hyvää leipää se oli.
Tuntemattomassa sotilaassa, Sinisalo sanoi "nyt otti ohra kyrsä ", eikä varmasti tarkoittanut makkaraa,eikä miehen sukuelintä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:48"]Kyrsä on makkaraa.
E-pohjanmaa.
[/quote]
Kuin myös pohjois-Karjalassa
[quote author="Vierailija" time="29.04.2010 klo 20:36"]
[/quote]
jep. Ainakin meillä tampereella.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2010 klo 19:47"]Makkara on makkara.
[/quote]
Ööö, ei?
Ihan aito savolainen olen, enkä koskaan ole kuullut kyrsästä puhuttavan leipänä. Kyllä se grillimakkaraa on jos jotain.
38 jatkaa, lainaus ei onnistunut.
Otsikko oli että savossa tarkoittaa leipää, makkara makkarana.
Sivistyssanakirjan mukaan leipä, slangisanakirjan mukaan makkara, lenkkimakkara.
Itse mielsin leiväksi, mies makkaraksi
Heh, aloittaja on luullut, että nyt hän saa kunnolla kyytiä, mutta tarjottiinkin vain leipää. Mikä pettymys.
Kyllä kyrsä on makkara, Kyrsää grilliin ja kaljaa kitusiin. Kesä <3
Kyllä meilläkin näin puhutaan. Kaikki puhuu oikeastaan. Espoossa asutaan. Makkarasta on silloin kyse
Satakuntalaiset isovanhempani puhuvat leivänkyrsästä. Ottakaa siitä leivänkyrsää ja voita päälle! Toinen hassu sana leivälle, joka minua ja veljeäni lapsena nauratti kovasti, on KAKKO. Ottakaa siitä kakkoo kanssa tarkoitti meidän mielestä jotain ihan muuta kuin että ottakaa leipää :D
Nettitreffi lupas tarjota kyrsää sitten kun meen sen luo, mistä nyt tiiän tarkottiko se leipää, makkaraa vai jotain ihan muuta? Asuu eri puolella suomea kuin minä.
"makkara" se on kyrpäkin.