Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatteko lapsillenne, että pitää leikkiä niiden kanssa joiden kanssa muut ei leiki?

Vierailija
29.04.2010 |

Olen pohtinut otsikon kysymystä viime aikoina, kun tyttäreni (4 v.) päiväkodissa on yksi hankala lapsi. Tyttöni valittaa, että tämä toinen tyttö lyö, sotkee piirrustuksia, vie kädestä tavaroita ja on mm. vienyt tyttöni peiton alle ja yrittänyt leikkiä jotain kosketteluleikkejä. Tiedän tämän lapsen tulevan vaikeista kotioloista. (Isän olen nähnyt usein umpikännissä keskellä päivää... siitä voi päätellä jotain.)

Mä olen sanonut lapselleni, että ei ole pakko leikkiä tuon lapsen kanssa. Ja ylipäätään saa valita ihan itse kenen kanssa leikkii. On kilttiä ottaa kaikki leikkeihin, mutta jos joku tahallaan kiusaa niin ei oo pakko olla sen kanssa.

Eräs toinen ihminen huomautti minua siitä, että opetan lapseni nyt jotenkin toisia huomioimattomaksi, että noin pienenä ei pitäisi valikoida kavereita.

Ehkä reagoin itse tähän suurella tunteella, sillä oma äitini taas painotti sitä, että on leikittävä niiden kanssa, jotka ovat yksin. Äitini itse on myös harrastanut aina kaikenmaailman juoppojen hyysäämistä (myös meidän lapsien kustannuksella).

Niinpä minäkin uhrauduin ja vietin aikaa niiden huonoista oloista olevien ja sitä kautta rikkinäisten lasten kanssa, jotka olivat ilkeitä ja veemäisiä, mutta ajattelin että olen velvollinen kannattelemaan heitä vaikka kivempi olisi olla vaikka yksin. Huomasin kyllä, että siihen on joku syy, miksi he jäävät yksin.

En siis halua, että oma lapseni joutuu kärsimään itseni tavoin tuollaisista reppana riippakivistä. Muistan myös yhden tapauksen, kun kouluvuoden päätyttyä yksi näistä riippakivistä tuli sanomaan kuudennen luokan päätyttyä, että kiitos kun leikit mun kanssa, koska kukaan muu ei ole ollu mun kaveri.

Eihän se ole niiden lasten vika, että heidän vanhempansa ovat kusipäitä. Sääli pienen tytön kannalta, mutta oma lapseni hyvinvointi on minulle tärkeämpi.

Haluan suojella omia lapsiani siltä, ettei heidän ole pakko olla sellaisten ihmisten seurassa, jotka heitä kiusaavat.

Kaikenlaiset mielipiteet ja pohdinnat ovat tervetulleita. Tiedän, että omaan ajatteluuni vaikuttaa todella vahvasti nämä omat kokemukseni näistä riippakivistä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetan, että ketään ei saa kiusata eikä ajaa pois leikeistä, mutta ei ole pakko pyytää leikkimään jos ei halua leikkiä jonkun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän