Kuinka paljon alkoholia voi mielestäsi nauttia, jos lapsi kotona?
Saako mielestä alkoholia nauttia kun lapsia on samassa asunnossa vaikkapa nukkumaanmenon jälkeen? Saako toinen vanhemmista humaltua, jos toinen on selvinpäin?
Mikä teidän mielipiteenne asiasta on? Itse muistan lapsuudesta, että kun meille tuli juhlimaan ystäväperheitä niin juomaa kyllä kului ja aikuiset oli mukavassa hiprakassa, mutta meistä lapsista se oli lähinnä hauskaa, koska kukaan ei siis ollut missään konttauskunnossa tai aggressiivisia. Sitten toisaalta on negatiivisia kokemuksia humalaisista, jotka itki, huusi tai tappeli, mutta tätä ei siis kotona tapahtunut.
Omasta mielestäni vanhempani toimi ihan oikein, kaikilla oli hauskaa ja lapsetkin piti näistä juhlista, mutta onko nykypäivänä yleinen mielipide, että alkoholia ei saa enää nauttia lasten seurassa tai edes heidän nukkumaanmenon jälkeen?
Kommentit (86)
kyllä meillä on aina lapset kotona iltaisin, 365 iltaa vuodessa, huolestuttavampaa minusta on, jos jossain kaupungilla huitelevat.
Kyllä meillä on lapset nähneet humalaisia aikuisiakin, ovathan he olleet mukana joka vappujuhlissa, tupareissa, uuden vuoden pippaloissa, aikuisten synttäreillä jne.
Itseäni ei aikuisten pienet hiprakat koskaan lapsena haitanneet, olin aina mukana hilpeissä juhlissa. Ei ol jäänyt mitään traumoja.
ennenkuin lapset ovat kotona, en edes sitä saunaolutta, senkin otan vasta kun molemmat teinit ovat varmasti kotona loppuillan.
On aivan käsittämätöntä, että autolla ajoa varten täytyy suorittaa ajokortti, mutta lapsia voi saada kuka vain ilman mitään vastuunottoa koko asiasta. Molemmissa tapauksissa alkoholi ei kuulu kuvaan missään tilanteessa. Jos ei ole valmis vanhemmaksi, miksi lapsia täytyy hankkia. Nykymaailmassahan lapsentulon voi myös estää, niin että voi sitten rauhassa dokata vaikka itsensä hengiltä, mutta aiheuttamatta kärsimystä lapsille.
Jatkuvalla syötöllä?
Tiesitkö että tuo määrä mitä juot alkoholia, vaikuttaa jo alkoholismilta (2 siideriä viikonloppuna, joka päivä lasillinen viiniä, kaksi kertaa viikossa saunakalja).
Kun kerran lapsia tehdään niin miksi pitäisi pää sotkea alkoholiin, päivittäin?
Onko oma elämä niin onnetonta ettei voi olla ilman alkoholia?
Tuntuu olevan käsityksiä, että muutama saunaolut/siideri ja muutama lasi viiniä on vähän. Tai jos juo hitaasti pitkin iltaa, niin voi juoda enemmän. Huh, huh. Yksilöllisiä nämä humalatilat ovat, mutta kyllä se käytös muuttuu, jos alkoholia on tissutellut esim. 5 siideriä illan aikana. Minusta ainoa sallittu alkoholimäärä lasten nähden on lasi viiniä ruoan kanssa tai lasi siideriä esim. saunajuomana (jos sellainen on pakko olla). Meillä ei lasten nähden juoda enempää. Mies on joskus ottanut 2 lasia tai 2 olutta pihatöiden yhteydessä mutta silloin onkin mennyt puuhaamaan omiaan ja vastuu lapsista on minulla. Toinen on aina selvä eikä kumpikaan ole koskaan lasten nähden humalassa tai hiprakassa. Illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen mies saattaa joskus juoda enemmän, minä en sitä yhtä lasia enempää koskaan. Lapset viedään yökylään mummilaan, jos on tarkoitus enemmän juhlia.
Ja omassa lapsuudessani tilanne oli sama kuin ap:llä enkä tosiaan siitä yhtää kärsinyt, mitä nyt teininä joskus nolotti hölmösti käyttäytyvät aikuiset. Silti en koe oloani mukavaksi, jos lasten lähellä on humalaisia aikuisia. Ei siinä paljoa auta se vesiselvä aikuinen, kun humalainen päättää ottaa nukkuvan vauvan syliinsä ja kaataa koko sängyn (tämäkin koettu siis). Olen siis itse muuttanut käsitystäni, kun 20-30-vuotiaana katselin ystävieni juhlimista ja heidän lapsiaan. On ainakin tämän perusteella ollut onni saada lapset vasta 30-vuotiaana.
Ei tuokaan mieloestäni oikein ole, että edes toinen juo lasten ollessa kotona. Naapurissani lasten äiti on kyllä aina selvinpäin, mutta isä juo joka viikko. Eivät näytä lapset kovin onnellisilta ja tasapainoisilta! Isä ryyppää kotona ja kavereita tulee käymään. Puhe ääno kohoaa aina humalassa kovemmaksi ja käytös muuttuu. Lapset selvästi vaistoavat tämän, ja pelkäävät isänsä muuttunutta käytöstä. Lapset siis alle kouluikäisiä. Vaikka isä juokin yleensä vasta kun lapset ovat nukkumassa, ne heräävät monesti kovaan puheeseen tai muihin ääniin joita kuuluu, tai esimerkiksi käyvät vessassa. Eivätkä saaenää nukuttua, tai uskalla nukkua!
Mielestäni yhdenkään vanhemman/aikuisen ei sovi ryypätä kun lapset ovat kotona. Jos pitää saada ryypätä niin muualle ryyppäämään tai lapset hoitoon.
Enkä puhu nyt saunakaljasta tai lasillisesta viiniä ruoan kanssa, vaan humalahakuisesta ryyppäämisestä.
Vähän kuulostaa roskalta nämä jutut, että kaikki täällä ottavat vain hieman alkoholia ja ovat vain "pienessä hiprakassa", kun suomalaisten alkoholinkulutus on 10,4 litraa sataprosenttista alkoholia asukasta kohden vuodessa.
Olisko niin, että sitä alkoholia kitatessa vähän käsityskyky hämärtyy ja lapset joutuu katselemaan hieman muutakin kuin vain "pientä hiprakkaa"? Kyllä lapset voi viedä hoitoon, jos kotona pitää juopotella.
Meillä oli joitakin vuosia sitten tapana viettää uutta vuotta ja juhannusta tuttavapariskunnan luona. Siellä käytettiin alkoholia, reilustikin. Kuitenkin niin, että lapsista huolehdittiin. Siellä ne lapset meni seassa.
Nykyisin mun lapset on jo isoja, toinen on teini ja toinen täyttää 10, eivät ole mua humalassa nähneet sen jälkeen kun lasten isästä erosin, mutta olen heidät kyllä jättänyt kahdestaan, kun olen lähtenyt kapakkaan.
Todella hyvä sivu, antaa ajattelemisen aihetta. Tutkimustulokset ovat juuri sitä, minkä me alkoholistien lapset jo tiedämmekin.
Juurihan oli lehdessä et päihdevalistuksemme ei toimi lainkaan ja malleina olemme erittäin huonoja lapsillemme.
Ja sehän näkyy ketjussa selvästi. Aikuiset juo ja lapsille opetetaan että se on normaalia.
Totta, suomalaisille normaalia.
Lapset ja alkoholi ei kuulu yhteen. Juhlissa lasi shampanjaa sallittu.
Aikamonella ei old edes ajokorttia, ajokunnossa olo ei paljoo auta, taxi on myös olemassa
Suomessa juodaan alkoholia valtaisat määrät vuodessa. Suurin osa alkon kuluttajista on aikuisia, eli heillä todennäköisesti saattaa olla myös lapsia. Silti kiaikki täällä ovat "kohtuukäyttäjiä", lasi viiniä ruoan kanssa, ym. Ihmettelen hetken, kunnes oivallan, etteivät varmaan alkoholin suurkuluttajat vauva-lehden keskustelupalstoilla varmaankaan luuraile... Itse en sylje lasiin vaikka lapsia on 3 kpl. Otan "pohjat" himassa ennen ravintolaan siirtymistä, lapsille järjestetään joko hoitaja kotiin tai menevät yökylään silloin kun tanssijalkaa alkaa vipattaa. Kännissä eivät äitiään nää, kankkusessa kyllä joskus. Ei lasten saaminen mielestäni tarkoita sitä, etteikö juhlia joskus saisi, normaalia elämäähän se on. Kyllä hyvä hoiva ja rakkaus on tärkeintä, alkoholin käyttö on maassamme tavallista ja tervejärkinen vanhempi tietää kyllä miten on hyvä toimia.
Nyt täysi-ikäisen lapseni ollessa pieni, meillä oli illanistujaisia ja meidät kutsuttiin illanistujaisiin kaveripariskunnille. Myös heillä oli lapsia. Olimme ja olemme kaikki mukavasti toimeentulevia, kivoissa ammateissa, ihan hyviä veronmaksajia ja kansalaisia.
Joimme varmasti niin, että kukaan ei ollut ajokunnossa. Kukaan ei örveltänyt, eikä kenellekään ole jäänyt pahoja fiiliksiä. Kaikkien meidän lapsemme ovat täysipäisiä mukavia nuoria ja nuoria aikuisia.
Siksi tämä nykytrendi tuntuu todella erikoiselta. Ok, ei pidä vetää kännejä lapsen läsnäollessa, mutta voin kertoa, että maailma on muuttunut tässä suhteessa paljon. Ja niponpaan suuntaan.
Kenelläkään meistä ei ole alkoholiongelmaa - kenelläkään meistä ei ole rikkinäistä lapsuutta. Puhun nyt noin 6 lämmistä tuttavapariskunnasta. Kaikki vieläkin naimisissa 20-25 vuoden takaa.
Asumme pk-seudulla
jos menee yli niin lähetät sen nassikan baanalle jottei se oo kotona ensinkään.
isällä oli viinan kanssa ongelma, ja joi aina itsensä pöydän alle viikonloppuna. Äiti otti juhlissa vähäsen, tyyliin kaksi olutta tai paukku, ja oli aina meidän tuki ja turva. Karmeinta oli, kun äiti lähti ruotsinristeilylle, ja jätti minut 10 v. ja 3 veen pikkusiskon isän hoidettaviksi. Isä oli luvannut olla selvänä, mutta veti kännit lauantaipäivänä, ja makasi sammuneena sohvalla. Mua aina pelotti se omituisia puhuva humalainen isä. Enhän mä osannut huushollihommia, just osasin pikkusiskon peffan pyyhkiä. Minä pakkasin pikkusiskon polkupyörän tarakalle, ja ajoin ja talutin pyörän mummolaan 8 km päähän. Tiesin, että siellä ollaan selvinpäin.
Ukki oli isälle melkoisen raivona...ja äiti myös. Siitä noin vuoden päästä isä myönsi faktat ja raitistui.
Asiaan siis: toinen aikuinen voi olla humalassa, mutta pitää sitten osata käyttäytyä. Jos ei osaa käyttäytyä, ei voi vetää viinaa. Yhden aikuisen on oltava selvä = ajokuntoinen, jos vaikka tulee tarve lapsen takia ajaa sairaalaan tai hälyttää apua.
Perjantaisin yleensä grillailee ja samalla ottaa olutta. On usein humalassakin, mutta yleensä vasta sitten, kun lapset ovat jo nukkumassa. Mä en juo oikeestaan lainkaan. Muutaman kerran vuodessa saatan ottaa lasin viiniä, mutta siinä se.
Mun mielestäni tuo ei ole ongelma, koska lapset näkee mieheni pikemminkin huppelissa kuin humalassa. Mun mies on leppoisa ja hyväntuulinen huppelissa - ja kun mä olen ihan selvä, niin en usko sen häiritsevän. On lapset joskus kysyneet, miksi isi on niin kumma. Ja mä olen vaan sanonut lapsille, että isi on vähän höpö, kun on juonut olutta.
Meillä ei tapella - ja jos on vieraita, jotka myös juovat, niin mä olen koko ajan limulinjalla, joten silloinkin on ihan normaali äiti, joka huolehtii lapset, eikä käyttäydy hassusti. En usko tuosta alkoholista siis haittaa olevan.
Lapset ovat nyt 6- ja 9-vuotiaat.
oikein käytännössä toimivat. Mihin ne lapset oikein tuupitaan jatkuvalla syötöllä? Kärrätäänkö ne mummolaan monta kertaa viikossa, jos juo lasin viiniä ruoan kanssa tai saunaoluen tai vaikka muutaman siiderin viikonloppuna? Ja miten aiotte sitten toimia, kun lapset kasvavat eli heitä ei voi enää laittaa minnekään hoitoon, rupeatteko absolutisteiksi?
Tänä vuonna ottanut jo yhden saunaoluen, eli mikä on ongelma. Alkoholi nyt vaan sattuu olemaan aika paha myrkky, ja ei sitä viitsi suotta litkiä. Saunaolut on kyllä joskus ok, mutta useammin vichy, mutta menis se olut ilmankin sitä alkoholia siinä (ei vaan taida lapparia olla alkoholittomana)
Me otetaan viikonloppuisin pari-kolme annosta, yleensä lasten nukkumaanmenon jälkeen. Joskus vähän enemmänkin jos on vieraita.