Kuinka paljon alkoholia voi mielestäsi nauttia, jos lapsi kotona?
Saako mielestä alkoholia nauttia kun lapsia on samassa asunnossa vaikkapa nukkumaanmenon jälkeen? Saako toinen vanhemmista humaltua, jos toinen on selvinpäin?
Mikä teidän mielipiteenne asiasta on? Itse muistan lapsuudesta, että kun meille tuli juhlimaan ystäväperheitä niin juomaa kyllä kului ja aikuiset oli mukavassa hiprakassa, mutta meistä lapsista se oli lähinnä hauskaa, koska kukaan ei siis ollut missään konttauskunnossa tai aggressiivisia. Sitten toisaalta on negatiivisia kokemuksia humalaisista, jotka itki, huusi tai tappeli, mutta tätä ei siis kotona tapahtunut.
Omasta mielestäni vanhempani toimi ihan oikein, kaikilla oli hauskaa ja lapsetkin piti näistä juhlista, mutta onko nykypäivänä yleinen mielipide, että alkoholia ei saa enää nauttia lasten seurassa tai edes heidän nukkumaanmenon jälkeen?
Kommentit (86)
Lukuun ottamatta jotain punaviinilasillista kaksi kertaa vuodessa jollain aterialla.
juotko siis vain kaksi lasillista vuoden aikana, vai juotko salaa lapsiltasi, en ymmärtänyt.
[iLapsi vaistoaa kyllä jo pienenkin hiprakan ja kokee tilanteen hyvin epämiellyttäväksi.
[/quote]
oloaan epämiellyttäväksi. Jos sinä niin olet tehnyt ei pidä mennä yleistämään.
vanhemmista pitää olla ajokunnossa. Mulla se tarkoittaa sitä, etten ota mitään, kun tulen yhdestä siideristä jo hiprakkaan.
ei meillä ainakaan ole autoa, enkä ole edes ajotaitoinen.
oikein käytännössä toimivat. Mihin ne lapset oikein tuupitaan jatkuvalla syötöllä? Kärrätäänkö ne mummolaan monta kertaa viikossa, jos juo lasin viiniä ruoan kanssa tai saunaoluen tai vaikka muutaman siiderin viikonloppuna? Ja miten aiotte sitten toimia, kun lapset kasvavat eli heitä ei voi enää laittaa minnekään hoitoon, rupeatteko absolutisteiksi?
Meillä EI kotona KOSKAAN juoda alkoholia..
Minulla on tismalleen samalaiset lapsuus muistot kuin ap:lla.
Mutta koen että kotona voi otta max 1 saunaolutta/siideriä tai ruuan kanssa lasin viiniä. Paitsi tietenkin toinen voi ottaa muutaman enemmän kunhan toinen on ajokunnossa. Etenkin kun lapset ovat alle kouluikäisiä tai alle 10v. Vähän isompien lapsien kohdalla uskaltaisin jossain mökkeillessä tai juhliessa ottaa muutaman enenmmän niin että on hauska hiprakka. Pääasia olisi kuitenkin että lapsille ei tule mitään pelottavaa oloa.
silloin en uskalla nauttia, kun lapset ei ole kotona, kun ei koskaan tiedä, milloin heidät joutuu jostakin kesken illan autolla pois hakemaan.
= kaksi isoa lasillista illan aikana kun lapset nukkuu, lasten nähden pikku lasillinen ruuan kanssa tai saunaolut. Ei tietty samana päivänä ;)
Eli järki päässä ja kohtuus kaikessa.
se ei vielä näy missään, jos juo koko päivän ja illan aikana
Saunaoluen olen joskus ottanu, mutta muuten aika ehdoton ei alkoholille. Vaimo ei juo sitten edes saunaolutta kyllä :)
Alkon nauttiminen kun ei ole normaalia saati järkevää. Teinipojalle olen jutellu, että saa kokeilla kännejä kerran niin tietää mutta jos on ihan pakko saada nuppi sitten aikuisena sekasin niin harkitsee jotain miedompaa kuten kannabista inhalaattorilla.
Poika on vasta 14, eli 4 vuotta siihen kun on täysikänen, eli ehtii poliittinen pelleilykin loppumaan niin on varmaan sallittua nuo terveellisemmät päihteet. Itsekkin varmaan joskus sitten kokeilen ainakin kerran, jos ja kun vapautuu kannabis.
lapsen tarvitse nähdä humalaista aikuista lainkaan. Ja talossa on oltava jompi kumpi äiti tai isä (jos ei isovanhemmat) täysin ajokunnossa. Eli tarkoitan että maksimissaan yksi olut tai siideri tai pikkuisen viiniä.
Lapsen ei pitäisi koskaan joutua katselemaan vanhempaansa hiprakassa ennen kuin on tarpeeksi vanha ymmärtämään mistä on kyse. Ja tällä tarkoitan sellaista noin yli 14 vuotiasta...
Ja sitten kun haluaa itse lapset maistaa alkoholia, se on syytä tehdä kotona yhdessä. Esimerkiksi yksi saunaolut tai ruokaviiniä.
Näin mä ajattelen itse, enkä koe lainkaan kurjana sitä että olen itse "limulinjalla" tarpeen vaatiessa. Itse olen lapsen halunnut, ja koen että minun on syytä lapsestani huolehtia.
"Itse olen lapsen halunnut, ja koen että minun on syytä lapsestani huolehtia."
Eiköhän suurin osa ole lapsensa halunnut ja haluaa myös huolehtia heistä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta se ei välttämättä ole sama kuin sinun tapasi.
lapsen tarvitse nähdä humalaista aikuista lainkaan. Ja talossa on oltava jompi kumpi äiti tai isä (jos ei isovanhemmat) täysin ajokunnossa. Eli tarkoitan että maksimissaan yksi olut tai siideri tai pikkuisen viiniä.
Lapsen ei pitäisi koskaan joutua katselemaan vanhempaansa hiprakassa ennen kuin on tarpeeksi vanha ymmärtämään mistä on kyse. Ja tällä tarkoitan sellaista noin yli 14 vuotiasta...
Ja sitten kun haluaa itse lapset maistaa alkoholia, se on syytä tehdä kotona yhdessä. Esimerkiksi yksi saunaolut tai ruokaviiniä.
Näin mä ajattelen itse, enkä koe lainkaan kurjana sitä että olen itse "limulinjalla" tarpeen vaatiessa. Itse olen lapsen halunnut, ja koen että minun on syytä lapsestani huolehtia.
Nukkumaanmenon jälkeen toinen vanhemmista voi ottaa vähän enemmänkin, JOS toinen on selvinpäin! Aina on oltava paikalla joku, joka pystyy huolehtimaan lapsista.
Minustakaan lasten ei pidä joutua näkemään vanhempiaan humalassa tai edes hiprakassa.
ei missään tapauksessa white trash tyyliin lasten hereillä. Lapset aistivat aikuisten käytöksestä humalan ja se herättää turvattomuuden tunnetta.
Alkoohlin käyttö leviää myös helposti käsistä. Eli ei mielellään ollenkaan.
Sen lisäksi alkoholia käyttänyt aikuinen on helppo kohde ryöstölle tai pahoinpitelylle. Miten sellainen aikuinen voi suojella lapsiaan jos vaikka ryöstäjä tulee ikkunasta sisään ja kidnappaa koko perheen?
ei missään tapauksessa white trash tyyliin lasten hereillä. Lapset aistivat aikuisten käytöksestä humalan ja se herättää turvattomuuden tunnetta.
Alkoohlin käyttö leviää myös helposti käsistä. Eli ei mielellään ollenkaan.
Sen lisäksi alkoholia käyttänyt aikuinen on helppo kohde ryöstölle tai pahoinpitelylle. Miten sellainen aikuinen voi suojella lapsiaan jos vaikka ryöstäjä tulee ikkunasta sisään ja kidnappaa koko perheen?
ei missään tapauksessa white trash tyyliin lasten hereillä. Lapset aistivat aikuisten käytöksestä humalan ja se herättää turvattomuuden tunnetta. Alkoohlin käyttö leviää myös helposti käsistä. Eli ei mielellään ollenkaan. Sen lisäksi alkoholia käyttänyt aikuinen on helppo kohde ryöstölle tai pahoinpitelylle. Miten sellainen aikuinen voi suojella lapsiaan jos vaikka ryöstäjä tulee ikkunasta sisään ja kidnappaa koko perheen?
kidnappaa humalaisen av-mamman (tai isin, mistäs sen tietää) - mikä saalis!!
oikein käytännössä toimivat. Mihin ne lapset oikein tuupitaan jatkuvalla syötöllä? Kärrätäänkö ne mummolaan monta kertaa viikossa, jos juo lasin viiniä ruoan kanssa tai saunaoluen tai vaikka muutaman siiderin viikonloppuna? Ja miten aiotte sitten toimia, kun lapset kasvavat eli heitä ei voi enää laittaa minnekään hoitoon, rupeatteko absolutisteiksi?
säilyy hauskuus ja turvallinen olo, kukaan ei sönkkää tai hoipertele. Lasten ollessa pieniä sitä oli niin väsynyt että pari lasia viiniä kun joi niin johan kutsui Nukkumatti. Nykyään voin vielä illalla leffaa katsoessa juoda päälle pari olutta.
Harvoin juon muuta, enkä mielestäni kovin paljoa sitäkään. Jossain firman juhlissa voin illan aikana juoda 5 siideriä ja se on mun mittakaavassa aika paljon.
En kannata raivoraittiutta ja ihan hyvin on pärjätty vaikka joskus on päivystyksessä lapsen kanssa tullut käytyä taksilla (en halua ajaa, jos olen juonut mitään). Ihan hyvin meni, lapsi hoitui eikä kukaan tullut mulle ehdottamaan puhaltamista alkometriin tai ottanut yhteyttä lastensuojeluun tms. vaikka pyysin heitä soittamaan meille taksin, kun oltiin lähdössä (eli tiesivät, että ei oltu autolla liikkeellä).