Kuinka paljon alkoholia voi mielestäsi nauttia, jos lapsi kotona?
Saako mielestä alkoholia nauttia kun lapsia on samassa asunnossa vaikkapa nukkumaanmenon jälkeen? Saako toinen vanhemmista humaltua, jos toinen on selvinpäin?
Mikä teidän mielipiteenne asiasta on? Itse muistan lapsuudesta, että kun meille tuli juhlimaan ystäväperheitä niin juomaa kyllä kului ja aikuiset oli mukavassa hiprakassa, mutta meistä lapsista se oli lähinnä hauskaa, koska kukaan ei siis ollut missään konttauskunnossa tai aggressiivisia. Sitten toisaalta on negatiivisia kokemuksia humalaisista, jotka itki, huusi tai tappeli, mutta tätä ei siis kotona tapahtunut.
Omasta mielestäni vanhempani toimi ihan oikein, kaikilla oli hauskaa ja lapsetkin piti näistä juhlista, mutta onko nykypäivänä yleinen mielipide, että alkoholia ei saa enää nauttia lasten seurassa tai edes heidän nukkumaanmenon jälkeen?
Kommentit (86)
ei missään tapauksessa white trash tyyliin lasten hereillä. Lapset aistivat aikuisten käytöksestä humalan ja se herättää turvattomuuden tunnetta. Alkoohlin käyttö leviää myös helposti käsistä. Eli ei mielellään ollenkaan. Sen lisäksi alkoholia käyttänyt aikuinen on helppo kohde ryöstölle tai pahoinpitelylle. Miten sellainen aikuinen voi suojella lapsiaan jos vaikka ryöstäjä tulee ikkunasta sisään ja kidnappaa koko perheen?
kidnappaa humalaisen av-mamman (tai isin, mistäs sen tietää) - mikä saalis!!
eli kyllä, otamme siiderin tai pari, viinilasin tai pari myös lapsen ollessa hereillä. Se on luonnollinen osa aikuisen elämää, mielestäni lasta ei pidä "varjella" kaikelta liikaa, sitten sitä vasta hämmentyykin kun rippikouluikäisenä ekan kerran kuulee sanan alkoholi. No, tää oli kärjistetty esimerkki, mutta kaikki rajojen kokeilu tunnetusti liittyy eniten just kiellettyihin asioihin ja tabuihin, joten mun ajatusmaailman mukaan varhaisteinien ryyppäämistä ainakin on mahdollista vähentää antamalla omalla esimerkillä malli alkoholin kohtuukäytöstä, ja siitä, että se pienen pieni hiprakka ei ole paha asia, mutta sen ylimenevä juominen on. Siihen en halua mallia antaa, enkä annakaan. Ja kyllä, olen asunut vuosia Keski-Euroopassa, tosin nyt jo monta vuotta Suomessa, joten on vähän vertailukohtaa siitä mistä puhun.. vrt. keski-eurooppalaiset nuoret vs. suomalaiset nuoret.
Olen asunut jo 12 vuotta. Kyllähän täällä ryypätään siinä kuin Suomessakin. Tokikin muutaman annoksen nauttiminen vaikka keskellä päivää on normaalia mutta mopo karkaa käsistä täkäläisilläkin aika useasti. Kuulemma tämän maan nuorten tai lasten alkoholinkäyttö on kivunnut EU:n kärkeen. Aika usein saa lukea lehdestä, kuinka 12-vuotiaita on löydetty jostakin makaamasta tyhjä snapsipullo kädessä ja hengenvaarallisessa tilassa sairaalaan.
Eli ei kannata ihannoida keskieurooppalaisia juomatapoja, eikä paljon muitakaan tapoja. Paitsi kohtuukäyttöä ja jos siihen ei pysty niin totaalikieltäytymistä.
Useimpina pe-iltoina (noin klo 18) lähdetään joukolla pubiin naapureita moikkaamaan ja juodaan 2-3 drinksua. Lapset saavat sipsejä ja pillimehua ja kaikilla on mukavaa, mutta kukaan ei ole humalassa.
Juon kyllä pe ja la iltaisin telkkarin ääressä usein miehen kanssa pari suurehkoa lasia valkkaria. Oletan ja uskon siis, että taivas ei tipu just tänään... jos tippuu, naapurit ajaa kyllä vaikka sairaalaan, kun porukka on sen verran yhteisöllistä.
Käyn myös kerran kuussa ihan kunnolla ulkona, ilman lapsia tietenkin. Irlannissa on myös kätevää se, että pubit sulkeutuvat klo 12.30, joten olen kotona nukkumassa jo klo 01. Aamulla jaksaa ihan hyvin herätä klo 9, lähteä salille ja lasten kanssa uimaan, no prob. Paitsi jos olemme eksyneet pöndekaupunkimme parhaaseen ja ainoaan yökerhoon, joka on avoinna klo 02.30 asti.
Olin pääsiäisenä Helsingissä kavereiden kanssa tuulettumassa ja klo 01 olin jo aivan totaalisen kypsää kamaa, kun en ole tottunut ryypiskelemään niin järkyttävän myöhään... Helsinkiläisethän olivat vasta 12 jälkeen lähdössä etkoiltaan baareihin ja minä olisin jo mennyt nukkumaan. : D
Useimpina pe-iltoina (noin klo 18) lähdetään joukolla pubiin naapureita moikkaamaan ja juodaan 2-3 drinksua. Lapset saavat sipsejä ja pillimehua ja kaikilla on mukavaa, mutta kukaan ei ole humalassa.
Juon kyllä pe ja la iltaisin telkkarin ääressä usein miehen kanssa pari suurehkoa lasia valkkaria. Oletan ja uskon siis, että taivas ei tipu just tänään... jos tippuu, naapurit ajaa kyllä vaikka sairaalaan, kun porukka on sen verran yhteisöllistä.
Käyn myös kerran kuussa ihan kunnolla ulkona, ilman lapsia tietenkin. Irlannissa on myös kätevää se, että pubit sulkeutuvat klo 12.30, joten olen kotona nukkumassa jo klo 01. Aamulla jaksaa ihan hyvin herätä klo 9, lähteä salille ja lasten kanssa uimaan, no prob. Paitsi jos olemme eksyneet pöndekaupunkimme parhaaseen ja ainoaan yökerhoon, joka on avoinna klo 02.30 asti.
Olin pääsiäisenä Helsingissä kavereiden kanssa tuulettumassa ja klo 01 olin jo aivan totaalisen kypsää kamaa, kun en ole tottunut ryypiskelemään niin järkyttävän myöhään... Helsinkiläisethän olivat vasta 12 jälkeen lähdössä etkoiltaan baareihin ja minä olisin jo mennyt nukkumaan. : D
Ei ole laissa säädetty juomispakkoa. Kokeilkaapa jättää "sauna"oluet ja -siiderit pois. Iho kirkastuu, turvotukset vähenee, pää selkenee.
Esimerkiksi mökillä tämä tarkoittaa, että ainakin yhden aikuisen on oltava aina ajokunnossa - ja muutenkaan lasten kanssa ei olla kännissä.
Millaisia määriä te lievästi humaltuvat juotte lasten seurassa? Pullo siideriä, pullollinen viiniä vai mitä?
miehen kanssa esim. viinipullollisen iltapäivän/illan aikana. Välillä on pienen hiprakan fiilis, mutta en sen kummempaa haluaisikaan. Pari kertaa elämässäni olen juonut vahingossa enemmän ja olo oli PAHA. En ymmärrä, miten joku voi haluta olla kännissä...
Käytännössä rajana lasten kanssa on se, että pystyy heistä huolehtimaan eli jos lapsella alkaa yrjötauti pystyy lohduttamaan ja siivoamaan sotkut eikä vain yrjöämään joukon jatkoksi ;) Vauvaa täytyy voida kantaa täysin turvallisesti.
Ja heitetään bensaa keskusteluun: vauvaa voi imettää, jos on nauttinut hieman alkoholia. (Pirtupohjaisista D-vitamiinitipoista vauva saa päivittäin enemmän alkoholia kuin äidinmaidosta, jos äiti on juonut vähän.)
Humalahakuista juomista en ymmärrä, enkä näin ollen ala itse juomaan enempää sittenkään, kun lapset kasvavat. Mistähän ne teinitkin vaikutteensa saavat...
Sitä en myöskään ymmärrä, että riittää, jos toinen vanhemmista on vesiselvä, jos toinen on ympäripäissään. Kyllä se känninen vanhempi lasta vaan pelottaa!
meillä kotona on aina nautittu alkoholia, lapset on tottuneet siihen jo pienestä pitäen, pitävät ihan normaalina aikuisten juttuna.
ja ei, ei vedetä kossua pullotolkulla, vaan olutta, sidua, viiniä ja joskus jokunen viinapaukku.
Ja se sietokykyhän vaihtelee sekä ihmisten välillä ja samallakin ihmisellä (syömiset, muut juomiset, paino, ikä, hormonit...)
Sen vernna vähän pitää juoda että jos lapsi sairastuu yöllä niin sen pystyy klaaraamaan, tarkoitti se sitten lääkärireissua tai ei.
mulla 1 annos ei tunnu missään, kaksi tekee hiprakan. Jos juon enemmän, juon h-i-t-a-a-s-t-i, eli esim. 4 annosta 6-7 h aikana.
miehen kanssa esim. viinipullollisen iltapäivän/illan aikana. Välillä on pienen hiprakan fiilis, mutta en sen kummempaa haluaisikaan. Pari kertaa elämässäni olen juonut vahingossa enemmän ja olo oli PAHA. En ymmärrä, miten joku voi haluta olla kännissä...
Käytännössä rajana lasten kanssa on se, että pystyy heistä huolehtimaan eli jos lapsella alkaa yrjötauti pystyy lohduttamaan ja siivoamaan sotkut eikä vain yrjöämään joukon jatkoksi ;) Vauvaa täytyy voida kantaa täysin turvallisesti.
Ja heitetään bensaa keskusteluun: vauvaa voi imettää, jos on nauttinut hieman alkoholia. (Pirtupohjaisista D-vitamiinitipoista vauva saa päivittäin enemmän alkoholia kuin äidinmaidosta, jos äiti on juonut vähän.)
Humalahakuista juomista en ymmärrä, enkä näin ollen ala itse juomaan enempää sittenkään, kun lapset kasvavat. Mistähän ne teinitkin vaikutteensa saavat...
Sitä en myöskään ymmärrä, että riittää, jos toinen vanhemmista on vesiselvä, jos toinen on ympäripäissään. Kyllä se känninen vanhempi lasta vaan pelottaa!
48, Todella hyvä sivu, antaa ajattelemisen aihetta. Tutkimustulokset ovat juuri sitä, minkä me alkoholistien lapset jo tiedämmekin.
jos sillain on ihan humalaisia ihmisiä paikalla. Lasi viiniä on ihan ok kaikille, oli lapset siinä vieressä tai nukkumassa.
että alkoholia voi nauttia kun se on nauttimista, positiivista oloa eikä riitelyä, hiprakkaa eikä humalaa. Eli ei pelottavia elementtejä. Eikä jatkuvasti. Ja kun lapset nukkuu, saa olla enemmän maistissa, mutta mitään kaatuilumeininkiä en hyväksyisi.
Minä vastustan kaikkea hysteriaa. Lapsista on epämiellyttävää nähdä vanhempansa hiprakassa, mutten usko, että lapsi menee miksikään, jos hän kokee joskus jotain epämiellyttävää. Kunhan ei koe turvattomuutta eli alkoholi ei ole ongelma.
Olen siis liian suvaitsevainen ja sossutantat kivittäisivät minut, mutta tämä mielipiteeni perustuu omiin lapsuudenkokemuksiini kun asioista ei oltu vielä hysteerisiä.
Olen itse alkoholistiperheestä ja olen pienestä lapsesta saakka nähnyt kaikenlaista juomista. Niin sievää sipistelyä, salajuomista kuin örväkännejäkin, niin kännitappeluita kuin vanhempien ryyppäämistä kapakassa pilkkuun saakka (ja me lapset odottelimme ulkona, että pääsisimme kotiin tekemään läksyjä ja nukkumaan...)
Jokainen lapsi on erilainen, kuten jokainen aikuinenkin. Mielestäni mitään absoluuttista totuutta alkoholin käyttöön lasten nähden ei ole olemassa, vaan se riippuu jokaisesta vanhemmasta ja jokaisesta lapsesta itsestään. Toisille isompi määrä on ok ja toiset eivät kestä yhtään.
Nyrkkisääntönä kuitenkin väittäisin, että niin kauan kuin lapsella on turvallinen olo vanhempansa seurassa, on homma ok. Jos lapsi alkaa pelkäämään tai muuten oirehtimaan (esim. huolehtimaan vanhemmastaan) vaikka vain yhdenkin alkoholiannoksen jälkeen, on se liikaa. Kyse ei kuitenkaan ole aikuisen oikeuksista, vaan lapsen hyvinvoinnista ja aikuisen velvollisuuksista lasta kohtaan. Näihin velvollisuuksiin mielestäni kuuluu myös opettaa luonteva suhtautuminen alkoholiin sekä realistinen käsitys alkoholista.
Luontevan suhtautumisen ja realistisen käsityksen ei tarvitse merkitä alkoholin käyttämistä, mutta koska meistä jokainen tulee elämänsä aikana kohtaamaan alkoholia muodossa tai toisessa, on mielestäni hyvä, että lapsi (kehitystasonsa mukaisesti) ymmärtää mitä alkoholi on ja mitä se tekee. Niin hyvässä kuin pahassakin.
Itse en juonut alkoholia pisaraakaan melkein kolmikymppiseksi saakka. Kävin kyllä kavereiden kanssa ulkona, mutta lähdin yleensä kotiin siinä vaiheessa, jos yleinen humalan taso ylitti oman arvioni mukaan 'järkevyyden' rajan. Olen käynyt läpi oman 'teinietsikkoaikani' alkoholin kanssa tuossa kolmenkympin kieppeillä ja nyt alkoholin kulutukseni on asettumassa omaan lokeroonsa, muutamaan kertaan vuodessa.
Tähän loppuun voin vielä mainita, ettei minulla ole lapsia, mutta katsoin taustani vuoksi olevani kelpuutettu asiaa kommentoimaan...
mielestäni tuollaiset juhlat, mitä ap kuvaa, eivät ole sopivia, sillä eri lapset kokevat tuollaiset asiat eri tavoin ja monet aikuiset ovat kuvanneet pelänneensä vastaavia juhlia lapsena.
(Toisaalta aika on voinut kullata muistot niilläkin lapsilla, jotka aikuisena kokevat tuon ihan ok:ksi. Lisäksi kun juodaan niin joku vieras voi jonain kertana juoda liikaa ja alkaa käyttäytyä pelottavasti)
Noita juhlia voinee järjestää ilman että lapset ovat paikalla.
Hereillä olevien lasten läsnäollessa 2-3 annosta on mielestäni maksimi, jos lapset nukkuu niin ehkä 4.
Hereillä olevien lasten läsnäollessa 2-3 annosta on mielestäni maksimi, jos lapset nukkuu niin ehkä 4.
tämä koskee leikki-ikäisiä ja vanhempia lapsia. Vauvan kanssa on oltava yhden aikuisen täysin selvinpäin (ehkä 1 annoksen voi ottaa).
mielestä on hyvä kun ei juoda lainkaan.
Aiemmin juotiin ja ystäväperheet kyläili meillä ja alkoholia kului.
Sitten erottiin ja raitistuin täysin, lapsille paras mahdollinen ratkaisu.
eli kyllä, otamme siiderin tai pari, viinilasin tai pari myös lapsen ollessa hereillä. Se on luonnollinen osa aikuisen elämää, mielestäni lasta ei pidä "varjella" kaikelta liikaa, sitten sitä vasta hämmentyykin kun rippikouluikäisenä ekan kerran kuulee sanan alkoholi. No, tää oli kärjistetty esimerkki, mutta kaikki rajojen kokeilu tunnetusti liittyy eniten just kiellettyihin asioihin ja tabuihin, joten mun ajatusmaailman mukaan varhaisteinien ryyppäämistä ainakin on mahdollista vähentää antamalla omalla esimerkillä malli alkoholin kohtuukäytöstä, ja siitä, että se pienen pieni hiprakka ei ole paha asia, mutta sen ylimenevä juominen on. Siihen en halua mallia antaa, enkä annakaan. Ja kyllä, olen asunut vuosia Keski-Euroopassa, tosin nyt jo monta vuotta Suomessa, joten on vähän vertailukohtaa siitä mistä puhun.. vrt. keski-eurooppalaiset nuoret vs. suomalaiset nuoret.