Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärtyneen suolen omistajat! apua..?

Vierailija
29.04.2010 |

millä saatte tilanteen rauhoittumaan?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla gluteenittomat tuotteet auttanut. Eli leivät, pastat ym kaikki vaihdoin. Ne jotenkin kovettaa vatsaa ja se rauhottuu.. myös jätin maitotuotteet ja kahvin pois. Juustoja voin tosin syödä.. Kannattaa koittaa! Kerran kokeilin myös olla pelkällä liha/salaatti ruokavaliolla ja voin tosi hyvin.. niin tarkkaa ruokavaliota oli tosin vaikea ylläpitää.

No, sulla on varmaan vilja allergia ja niin on suurimalla osalla näistä ibs vaivaisista. Minulla sama homma, paitsi nyt maha toimii, kun jätin vehnän, ohran, ruikiin ja kauran pois. (nyyh) rakastan leipää.

Ei ole vilja allergia vaan nimenomaan ärtynyt suoli. Gluteenittomat leivät monesti tehty riisi ja maissijauhoista eli niitä voisit koittaa. Pakasteessa on monia hyviä.

Vierailija
22/26 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa syömättömyys ja imodium. Eli jos matka tai kuntoilua tiedossa en syö ennen sitä niin ei ole tyhjennettävääkään. Toinen minkä otan jos matkan lisäksi on stressaava päivä on imodium.

Maitohappobakteereja syön jatkuvasti, eivät auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo reilusti vettä päivän mittaan, mutta älä kylmää sellaista äläkä paljoa kerralla.

Syö ja ulosta säännöllisesti. Ulostamisen säännöllistäminen on haastavaa, mutta olen lähiaikoina opetellut käymään istunnolla aamulla ja illalla, en muulloin. Aiemmin kävin useasti vessassa ja se sekoitti vatsani. Sitä ennen kävin liian vähän vessassa, joka myöskin sekoitti vatsani. Vessassa kannattaa pitää koroketta jalkojen alla ja rentoutua, sen sijaan että vääntäisi naama punaisena. Pesen takapuolen ensisijaisesti käsisuihkulla ja käytän paperia vain apuna. Pelkällä paperilla hankaaminen voi ärsyttää peräreikää.

Hengitä oikeaoppisesti AINA (jos et osaa hengittää oikein, opettele) ja pyri olemaan aina rentona. Olen huomannut, että etenkin lantion, vatsan, kylkien ja ala- ja yläselän jäykkyys tai kipuilu johtaa myös suoliston ongelmiin. Pidä lihaksistostasi huolta.

Nuku hyvin ja riittävästi, äläkä stressaa.

Syö säännöllisesti ja oikeissa määrin! Oman kokemukseni mukaan niin liika kuin liian vähä ruoka saa vatsan kipuilemaan. Pureskele hyvin ja pyri syömään helposti sulavaa ruokaa. Tuntuu, että esimerkiksi valkoinen riisi sopii vatsalleni tummaa paremmin, vaikka tumma onkin muka parempaa kaikin puolin. Eläintuotteiden vähentäminen tai poistaminen saattaa auttaa.

Vatsakipu on ainakin itselläni osittain psyykkistä ja mitä enemmän pelkään sitä ja huolehdin siitä, sitä todennäköisemmin ja intensiivisemmin kärsin siitä. Kun taas kuuntelen vatsaani, mutta olen silti ns. sen isäntä, ei se kipuile läheskään samoissa määrin.

Tv. yksilö, joka ei aikaisemmin voinut lähteä mihinkään, kun tunnin päästä piti joko istua vessassa vähän väliä tai maata lattialla sikiöasennossa, mutta joka voi nyt elää normaalia elämää ja jolle IBS on enää noin kerran 10 päivässä ilmaantuva pieni ja helposti ohitettava pisto.

Ps. En käytä lääkkeitä, enkä luonnontuotteita.

Vierailija
24/26 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljat pois ruokavaliosta jka pv slaattia

Vierailija
25/26 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ärtynyt suoleni tykkää, kun kaadan isoon astiaan karkeaa hiekkaa jonka kostutan läpikotaisin etikkavedellä. Sinne jätän suoleni möyrimään päivän ajaksi. Iltaisin suoli kaivautuu pintaan ja syötän sille katkarapuja ja quornia (muukin proteiinipitoinen eväs käy). Kannattaa muistaa että ärtynyt suoli kestää huonosti valoa ja lämpöä, se kuivahtaa ja kuolee jos sen astian unohtaa aurinkoon pitkäksi aikaa.

t. ärtyneen suolen onnellinen omistaja

Vierailija
26/26 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu tuohon Laatikaisen blogiin. Laillistettu ravitsemusterapeutti, jolla kokemusta FODMAPista ja IBS:stä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi