ärtyneen suolen omistajat! apua..?
Kommentit (26)
mutta miehellä kyllä, sairaus pahenee stressistä. Käyttää just Visiblinea, vaikuttais olevan ihan ok... voi kokeilla kai myös laktoosidieettiä. Imodium kait myös ok.
Minä olen ihan väsynyt noin pari-kolme päivää sen jälkeen kun olen olen ottanut imodiumin. Jokseenkin sen ajan myös suoli pysyy rauhallisempana lääkkeestä. Ilmeisesti se jotenkin "lamaa" koko kroppaa kun se väsyttää niin??
Mulla ärtynyt suolisto on todettu joskus 6 vuotta sitten. Mitään lääkkeitä en ole siitä lääkäriltä saanut, siis olisko sellasiakin?
Mutta muuten mulla ärsyttää kermajäätelö, joskus perunat, yleensä aina roskaruoka (onpa kumma).
Stressi on selkeästi myös yksi tekijä.
Yleensäkin säännöllinen elämänrytmi auttaa. Silloin, kun olin sinkku ja elämä oli mitä sattuu ja syömistä millon sattuu, niin oli aika pahojakin oireita. Saattoi mennä maha niin kipeäksi vaikka kesken kauppareissun, että piti vaan mennä kyykkyyn, se onneks helpotti sen verran että pääsi kotia asti..=)
Nyt ei sellasta oo ollu moneen vuoteen.
mulla on asacol 400mg x 4 lääkitys päällä toista vuotta. on rauhoittunut. muuten kannattaa jättää leipä ainakin ja pullat pois ruokavaliosta. onko tutkittu sun vaivaa?
paljon light-tuotteita? Telkussa oli yksi tyyppi joka oli diabetekseen sairastuttuaan saanut myös ärtyneen suolen oireyhtymän ja lopulta kävi ilmi että siitä pääsi eroon lopettamalla makeutusaineiden käytön.
muutaman kerran vuodessa joudun ottamaan. Se rauhoittaa suolen joksikin aikaa.
käytän jatkuvasti maitohappobakteerivalmisteita. Ärtyneen suolen oireyhtymää minulla ei ole diagnosoitu, enkä ole lääkärissä edes asian takia käynyt, mutta samanlaisia oireita on. Tuo maitohappobakteerien säännöllinen käyttö on kyllä rauhoittanut vatsan toimintaa.
Otan aamulla yhden ja jos on jotain tärkeätä menoa niin sitten otan 2 lisää puolisen tuntia ennen lähtöä. Ei silti aina auta eikä toimi, kerran viikossa/ kahdessa on aina ns. tyhjennyspäivä kun juoksen 20 kertaa vessassa ja kramppaan. Aivan karmea toiminnallinen häiriö ja mulla todella vaikeaoireinen. On tehty paksunsuolen tähystys eikä mitään muuta selitystä löytynyt kuin tämä ärtynyt suoli. Kakkoselle kysymys: sulle on määrätty Asacol jota käytetään yleisesti tulehdukselliseen suolistosairauteen. Mikä oli syy siihen että sulle se määrättiin? Onko siitä ollut apua? Mietin vaan sitä että kun itselläni suolisto käyttäytyy kuin olisi tulehtunut vaikkei olekaan, olisikohan mullekin tuosta apua. Olen nimittäin huomannut että jos joudun syömään antibiootteja niin voin paremmin vaikka kaiken järjen mukaan suoliston pitäisi ärtyä entisestään lääkekuurin yhteydessä.
Minulla gluteenittomat tuotteet auttanut. Eli leivät, pastat ym kaikki vaihdoin. Ne jotenkin kovettaa vatsaa ja se rauhottuu.. myös jätin maitotuotteet ja kahvin pois. Juustoja voin tosin syödä.. Kannattaa koittaa! Kerran kokeilin myös olla pelkällä liha/salaatti ruokavaliolla ja voin tosi hyvin.. niin tarkkaa ruokavaliota oli tosin vaikea ylläpitää.
Kaikki maitotuotteet pois. Maidossa oleva kaseiini ei tee hyvää ärtyneelle suolelle. Ei siis auta vaihtaa hyla-tuotteisiin, koska kyse ei ole laktoosista. Samoin gluteiinia sisältävät tuotteet kokonaan pois.
Kokeilkaa tätä ruokavaliota vähintään kahden kuukauden ajan. Itse huomasin vatsan ja suoliston rauhoittumisen lähes saman tien :)
Sunwic jauhe luontaistuotekaupasta. Ja kotimaiset viljat pois/minimiin. Tuo jauhe ei maistu miltään. Kehitetty juuri ärtyneen suolen oireisiin. Itselläni jokin aika sitten todella pahan ja apteekin Visiblinistä ei ollut mitään apuja. Sunwic auttoi.
Kannattaa lukea Reijo Laatikaisen kirjoja. Ekspertti ärtyvä suoli-asioissa. Blogikin löytyy, kun googlaa nimellä.
Vatsa rauhoittuu kun jätän pois viljat, maidon ja sokerin. Ripulia aiheuttaa myös naudanliha sekä kananmuna. Vi-siblin on ajoittain käytössä sekä Imodium. Oman hankaluutensa ärtyneen suolen oireisiin tuo synnytyksessä revennyt peräsuolen sulkijalihas:-(
Fodmap-ruokavalio. Olen nyt testannut sitä kuukauden, ja olo parempi kuin koskaan. Ihan ihmeellistä, kun maha kumise turvotustaan joka päivä iltaa kohti. Itsellä ollut IBS-oireita lapsesta saakka.
Maidoton ruokavalio, ehdottomasti auttanut! Krampit, kivut ja turvotus lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla gluteenittomat tuotteet auttanut. Eli leivät, pastat ym kaikki vaihdoin. Ne jotenkin kovettaa vatsaa ja se rauhottuu.. myös jätin maitotuotteet ja kahvin pois. Juustoja voin tosin syödä.. Kannattaa koittaa! Kerran kokeilin myös olla pelkällä liha/salaatti ruokavaliolla ja voin tosi hyvin.. niin tarkkaa ruokavaliota oli tosin vaikea ylläpitää.
No, sulla on varmaan vilja allergia ja niin on suurimalla osalla näistä ibs vaivaisista. Minulla sama homma, paitsi nyt maha toimii, kun jätin vehnän, ohran, ruikiin ja kauran pois. (nyyh) rakastan leipää.
mitään ei löytynyt,muuta kuin lievä tulehdus n. 5cm ennen perä-aukkoa.... siihen määrättiin asacol-suppoja.käytin niitä kuukauden,ja sitten lopetin. kun oireet helpottivat muutenkin.
pari-kolme kertaa vuodessa iskee muutaman päivän/viikon ripuli ja kramppi-jakso päälle,ja tuntuu kuin kuolisin siihen.
vuoden olen syönyt päivittäin maitohappobakteereja.
ja luulen,että tosiaan osittain light-tuotteista ärtyy. aikansa sietää,ja sitten rähjähtää käsiin koko suolisto. jätän nyt ne tuotteet kokonaan pois,jos se toisi avun.
-ap