Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden ruokarajoituksista - tulin tänään neuvolasta ja nyt pelottaa

Vierailija
27.04.2010 |

Olin tänään ensimmäisessä neuvolassa. Siellä puhuttiin mitä saa ja ei saa syödä. Olen tietämätlömyyttäni jo syönyt niitä koko raskauden ajan (nyt viikolla 9). Olen siis juonut ehkä litran vihreää teetä päivässä, lisäksi juonut yrttiteetä mm. minttu, rooibos ja kamomilla, syönyt aurajuustoa, fetaa ja motzzarellaa sekä monia tuorejuustoja. Niin ja vielä syönyt pakastevihanneksia keittämättä. Pelottaa hurjasti että olen aiheuttanut jotain vakavaa vahinkoa kehittyvälle lapselle. Eipä sille tietenkään enää mitään voi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt noista ruokarajoituksista, vaikka raskaus onkin hyvin toivottu. Niin monesti olen kuullut että joidenkin kalojen ja vakuumikalan ja maksan syönti on kielletty, että ajattelin että rajoitukset ei minua koske. En normaalistikaan syö kalaa tai maksaa. Olisi pitänyt selvittää, tiedän, mutta en vain tajunnut aiemmin että muitakin rajoitteita o.

Mutta vastauksenne helpottivat vähän, jospa siellä vatsa-asukilla olisi kuitenkin kaikki kunnossa, vaikka onkin tällainen huolimaton äiti.

Vierailija
2/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus syntyi 2008 ja silloin odotusaikana th painotti, että Nykyään Ei Tarvii Välttää Enää Mitään ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eri maissa on omat suosituksensa. Esim. Keski-Euroopassa ei suositella kanelia ja kuulemma Suomessakaan ei enää inkiväärin syömistä suositella. Maksaa taas saa nykyään syödä, mutta kohtuudella.

Itse olen nyt kolmatta lasta odottaessa välttänyt vain alkoholia ja vakuumipakattuja kaloja, joissa kuulemma tuota listeriaa useimmin esiintyy (entisenä lahtelaisena muistan yhdes ESS:n jutun jossa olivat paketteja testanneet ja todella suuressa määrässä oli ollut jonkinasteista listeriaa). Itse kraavattua olen syönyt. Pehmeitä juustoja olen vähän välttänyt, mutta syönyt silti vähän kotimaisia jos oikein tekee mieli :).

Mutta koitan välttää myös liiallista makean ja vehnän syöntiä, sillä näillä viikoilla (n. 20) olen joka raskaudesta saanut kärsiä hiivasta (muuten en siitä ole kärsinyt). Korkea verensokeri ei muutenkaan ole hyvästä raskausaikana, sillä se saattaa aiheuttaa raskausajan diabetestä.

Vierailija
4/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin johtuen siitä, että täältä netistä saa näistä ristiriitaista tietoa ja tieto eroaa oman neuvolan ja neuvolan oppaiden infosta.

Neuvolani mukaan pastöroidut pehmeät juustot ovat ok, netistä löytyy paljon mielipiteitä, etteivät olekaan. Alussa söin pastöroituja fetaa ja tuorejuustoa, nyt vain kuumennettuna ja pastöroituina versoioina (rv26). Kerran erehdyin syömään medium naudanpihvin (toivotaan, ettei tullut mitään) ja kerran 5 suikaletta maksaa (teratologisen mukaan niin pieni annos, ettei haittaa, maksaa kuitenkaan ei pitäisi syödä raskausaikana, einesmaksalaatikko ja maksamakkara kai sallittuja, kun niissä maksaa niin vähän). Työpaikkaruokalassa on usein maissia salaatissa, enkä tiedä, onko se pakasteesta ja onko kuumennettu.

Kahvin vähensin heti alusta max 1 kuppiin päivässä, nyt juon 0-puoli kupillista. Salmiakin ja lakun syönnin lopetin (vaikka RR kunnossa), koska mies luki, että näiden käytöllä yhteys lapsen tarkkaavaisuushäiriöihin ja älykkyyteen.

Vaikea elää 100 % turvallisesti. Nyt mielenpäällä omega3-asiat.. Siis ravintolisänä.

Vierailija
5/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koitat sit loppuraskauden välttää niitä ja lisäaineita yms. mikä voi vahingoittaa sikiötä. Lisäaineiden välttäminen on loppujen lopuksi helppoa (etenkin jos luomua). Jos et syö eineksiä (einekset täynnä niitä, samoin karkit, limpparit yms.) ja teet ruuat itse marinoimattomista käsittelemättömistä raaka-aineista ja käytät lisäaineettomia mausteita niin lisäaineitakaan ei pahemmin saa. Jos jotain vahinkoa on sattunut niin ehkä ne voi rauhassa korjaantua mikäli vauva ei saa enää mitään haitallisia aineita. Jos esim. työpaikan ruuista ei ole varma, niin syö ainakin kotona lisäaineetonta.

Mä en muuten ihmettele miten ennen vanhaan on edes terveitä lapsia syntynyt, vaan ihmettelen miten nyt niitä syntyy vaikka ihmiset syö vaikka mitä kemikaalikokeita. Pelkäänkin että ne näkyvät jo esim. masennus- ahdh- yms tilastoissa. Nykyiset 20 vuotiaat ovat saaneet jo täydet annokset lisäaineita sikiökaudesta alkaen. Sikiöajan lisäainemääriä pidetään erityisen vaarallisina aivojen kehityksen suhteen. Yllättäen juuri heidän ikäluokassaan ja heidän jälkeen syntyneissä on eniten mielenterveysongelmista kärsiviä ja sama suuntaus jatkuu. 3-4-kymppisetkin kärsivät jo paljon samoista ongelmista vaikka lisäaineita on saatu vähemmän, toki niitä saatu kauemmin. Kuinkakohan huonossa kunnossa nykyiset 2-kymppiset ne on esim. nelikymppisinä...

Ei voi torpata tuolla tavalla! Lisäaineet eivät ole mikään homogeeninen myrkkyryhmä, vaan niihin kuuluu aineita,jotka ovat tarpeellisia ja joita ruoassa on jopa luonnostaan.

Esimerkkejä sellaisista:

E101

E140

E160

E270

E300

E330

E500

Nämä ihan ulkomuistista. Uteliaat voivat katsoa ne E-koodiavaimesta.

Turhanaikaista pelottelua.

Vierailija
6/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei silloin ollut näitä rajoitteita =)

Vierailija
7/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurajuustoa saat syödä aivan huoletta, samoin kuin kaikkia kotimaisia tuorejuustoja. Teet ovat myös sellainen juttu, että niitä on iät ajat juotu raskausaikana eikä lapselle ole kyllä vielä koskaan mitään tullut teen juonnista. Ei kannata liian hysteeriseksi heittäytyä noiden asioiden kanssa.

ja jos sinua yhtään lohduttaa, niin jos sikiölle ennen tuota raskausviikkoa olisi tullut jotain kehityshäiriöitä ulkoisista seikoista johtuen, ne olisivat niin suuria että raskaus olisi mennyt kesken. Kehityslinjat ovat todellakin alussa niin suuria että jos joku menee pieleen, niin silloin menee tosi graavisti pieleen.

Vierailija
8/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreää teetä, rooibosia (punapensas, ei yrtti!) ja minttua (ei "sellainen" yrtti) SAA juoda.

Aurajuustoa ja fetaa voi ihan hyvin syödä, vaikka olisi raskaana. Mozzarella on myös OK. Ne on yleensä sitäpaitsi pakattu sillä lailla, että jälkikontaminaatio on harvinainen (eivät esim ole ilman pakkausta juustotiskillä). Listeria on todella harvinainen. Alkuraskaudessa se sitäpaitsi aiheuttaa lähinnä keskenmenon.

Ainoastaan pakastevihannekset kannattaisi ihan vaikket raskaanakaan olisi, keittää. Huuhtelet sitten kylmällä vedellä, jos haluat ne salaattiin.

Lapsellesi ei ole voinut tulla vahinkoa noista, älä huoli :)

Se mistä pitäisin eniten huolen olisi:

- Ei myrkkyjä (mm. hyönteistorjunta-aineet)

- Ei turhia lääkkeitä

- Ei raakaa lihaa, multaisia kasviksia - pestyt, kuoritut ja puhtaat kädet ruoanlaittoon

- Ei alkoholia, ei tupakkaa, ei huumeita

Häntä pystyyn! Kaikki on kunnossa.

Olin tänään ensimmäisessä neuvolassa. Siellä puhuttiin mitä saa ja ei saa syödä. Olen tietämätlömyyttäni jo syönyt niitä koko raskauden ajan (nyt viikolla 9). Olen siis juonut ehkä litran vihreää teetä päivässä, lisäksi juonut yrttiteetä mm. minttu, rooibos ja kamomilla, syönyt aurajuustoa, fetaa ja motzzarellaa sekä monia tuorejuustoja. Niin ja vielä syönyt pakastevihanneksia keittämättä. Pelottaa hurjasti että olen aiheuttanut jotain vakavaa vahinkoa kehittyvälle lapselle. Eipä sille tietenkään enää mitään voi.

Vierailija
9/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koitat sit loppuraskauden välttää niitä ja lisäaineita yms. mikä voi vahingoittaa sikiötä. Lisäaineiden välttäminen on loppujen lopuksi helppoa (etenkin jos luomua). Jos et syö eineksiä (einekset täynnä niitä, samoin karkit, limpparit yms.) ja teet ruuat itse marinoimattomista käsittelemättömistä raaka-aineista ja käytät lisäaineettomia mausteita niin lisäaineitakaan ei pahemmin saa. Jos jotain vahinkoa on sattunut niin ehkä ne voi rauhassa korjaantua mikäli vauva ei saa enää mitään haitallisia aineita. Jos esim. työpaikan ruuista ei ole varma, niin syö ainakin kotona lisäaineetonta.

Mä en muuten ihmettele miten ennen vanhaan on edes terveitä lapsia syntynyt, vaan ihmettelen miten nyt niitä syntyy vaikka ihmiset syö vaikka mitä kemikaalikokeita. Pelkäänkin että ne näkyvät jo esim. masennus- ahdh- yms tilastoissa. Nykyiset 20 vuotiaat ovat saaneet jo täydet annokset lisäaineita sikiökaudesta alkaen. Sikiöajan lisäainemääriä pidetään erityisen vaarallisina aivojen kehityksen suhteen. Yllättäen juuri heidän ikäluokassaan ja heidän jälkeen syntyneissä on eniten mielenterveysongelmista kärsiviä ja sama suuntaus jatkuu. 3-4-kymppisetkin kärsivät jo paljon samoista ongelmista vaikka lisäaineita on saatu vähemmän, toki niitä saatu kauemmin. Kuinkakohan huonossa kunnossa nykyiset 2-kymppiset ne on esim. nelikymppisinä...

Vierailija
10/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis jos en keskenmenoa saa, niin voin kuitenkin olla aika huoletta? Miten pian keskenmeno näkyy? lisäaineita en juurikaan syö, niitä olen osannut välttää (vaikka ei niitä neuvolan listassa ollut kuin pari makeutusainetta).

Vierailija
11/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas kävi päinvastoin, vasta kun olin jo raskaana tuli hirveesti himoja kaikkeen mitä ei muka sais syödä.. No kyllä mä huoletta olen syöny salmiakkia, maksamakkaraa ja raakaa jauhelihaa...

En usko että noita rajotuksia kannattaa ihan pilkun tarkasti noudattaa. Hyviä toki ovat, kun ovat olemassa, mutta mutta... himo on aina himo :)

Vierailija
12/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vastuuntuntoinen raskautta suunnitteleva ottaa asioista selvää ETUKÄTEEN! Ei ole niin kovin vaikeaa nykyaikana, viitseliäisyyttä vaan vaaditaan. Mutta sä varmaan tulitkin yllätysraskaaksi etkä ole koskaan tuntenut aikuisiällä ketään raskaanaolijaa.......?

Vierailija
13/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä kun ei ole kofeiinia.

Vierailija
14/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ruuat mistä kerroit, on kielletty lähinnä ruokamyrkytysten, listerian tai vastaavien takia.

Eli jos et ole sairastunut vatsatautiin, ei mitään hätää. Listeriaan sairastuu vuosittain n. 20 suomalaista joista 10 saa sen ulkomailta. Se ei siis ole mikään kovin yleinen tauti.

Yrttivalmisteet on kielletty sen vuoksi etteivät ihmiset söisi ties mitä luontaistuotteita, joiden alkuperästä tai sisältämistä yrteistä ei ole tietoa. Osalla yrteistä voi myös olla lääkinnällisiä ominaisuuksia ja niitä on käytetty ennen keskeyttämään raskaus. Rooibosteetä, vihreää teetä ja tavallista teetä voit ihan hyvin juoda.

Todennäköisyys saada listeria tai toksoplasmoosi ruuasta on varmasti niin pieni että stressaaminen aiheuttaa vauvalle suuremman vaaran.

Vierailija
15/15 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikin on pullollaan TIETOA asioista, ja kuka tahansa raskaana ollut tuttava olisi osannut kertoa että kypsentämättömät juustot, pakaste hevit, maksa ja vakuumikala ovat vältettäviä ruokia raskauden aikana. Ja ovat olleet silloin 10 vuotta sittenkin, kun odotin esikoistani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme