Kuka päättää, kuka tulee sairaalaan katsomaan vauvaa sen synnyttyä?
Odotan esikoistani, ja laskettu aika lähestyy. Viikonloppuna olimme mieheni sukulaisten luona, ja miehen äidin sisko tohkeissaan selitti, kuinka on töissä meidän synnytyssairaalan vieressä ja pääsee siitä nopeasti sitten vauvaa katsomaan.
En ollut TOSIAANKAAN ajatellut, että hän tulisi vauvaa (ja minua) sairaalaan katsomaan. Omat vanhempani ja sisarukseni (jotka ovat vielä lapsia) toki haluan, mieheni ja hänen lapset edellisestä suhteesta, vähän pitkin hampain miehen äidin (isä asuu niin pitkällä, että tuskin tulee). Oikeastaan tuntuu jotenkin inhottavalta häntäkään sinne "päästää", sillä emme ole kovinkaan läheisiä emmekä oikein kovin hyvissä väleissäkään. (hänellä niin erilaiset arvot ja ajatusmaailma kuin minulla, ettei oikein synkkaa) Mutta että vieläkö pitäisi hänen siskonsakin sinne tulla, ja todennäköisesti myös siskon mies, aikuiset lapset, heidän puolisonsa jne., joita en ole edes montaa kertaa tavannut! (siis en edes tätä äidin siskon)
Miten teillä muilla on mennyt? Ketä on käynyt sairaalassa katsomassa? Onko joku tullut "kutsumattomana"? Oletteko sanoneet jollekin, että "ei saa tulla"? jos, niin miten?
kiitos tuhannesti avuista!
Kommentit (69)
Eikä kukaan rajoittanut sitä kuka ovesta sisään lappasi.
Ja jos synnärillänne on sama kuin Naikkarilla, eli 4 äidin huoneet, niin sinne ei tosiaan edes mahdu kauheaa vieraslaumaa. Ahdistaa vieläkin eka synnytys, kun naapurisängyn muija keräsi joka helvetin päivä aamun ja illän vierailuaikaan sinne vähintään 10 vierasta kerrallaan. Imetä siinä sitten, kun laitimmaiset liki muksahtelevat sängyllesi.
Itse EN halua sairaalaan vieraita, haluan nukkua ja toipua sektiosta rauhassa, tutustua vauvaan. Vain mies ja sisarukset pääsevät osastolle ja todella hyvä niin.
Ensimmäinen lapsemme syntyi toisessa sairaalassa, ja siellä ei ollut rajoituksia (mitä en edes tiennyt) ja kun olin laittanut kavereille tekstiviestin vauvan syntymästä, lamppasivat kaikki sitten katsomaan. Olisin todellakin halunnut olla rauhassa, enkä opetella imettämistä siinä kavereiden poikakavereiden odottaessa verhon takana.
Ap on vasta menossa synnyttämään, joten miksi vastaat hänen puolestaan? Kuten itsekin sanoin, synnäreillä on eri tilanteita, Naikkarilla noin. Naikkarillakin on perhehuoneita, mutta niihin pääsee vain pieni osa halukkaista.
Ei ois tullut mieleenkään käännyttää ketään pois! Sairaalassa päivät on hemmetin tylsiä ja pitkiä, minusta oli tosi kivaa kun ihmiset tuli käymään. Meillä ei ainakaan ollut mitään rajoituksia Jyväskylässä puoltoista vuotta sitten, kun viimeksi siellä kävin synnyttämässä. Toki huonekaveria aateltiin ja oltiin poissa huoneesta silloin tällöin. Isä ja isoveli kävi kyllä huoneessammekin.
Olen hyvissä väleissä kaikkien sukulaisteni kanssa (tietääkseni), mutta minusta ois just hyvä ajatus rakentaa siltaa katkenneiden tilalle tulemalla vauvaa katsomaan. Ei kukaan sinne sairaalaan jää junnaamaan, joten päästä nyt katsomaan! Ja sitäpaitsi, kyllä se vauva on miehesikin sukua...
kyllä se miehen siskosi on pääsyyn oikeutettu.
vaan miehen ÄIDIN sisko perheineen.
ap
sinne pitäisi päästä kenen tahansa jos tuoreen isän äidin sisko perheineen pääsee. Siis haloo!!
täti perheineen pääsee katsomaan lasta? ei kyllä ole ihan lähinomaisia nuo kylläkään....
isovanhemmilla on vain pääsy katsomaan lapsenlasta. Ja tietysti meillä mies tuli kahden vanhemman lapsen kanssa, kun saimme nuorimman vuosi sitten.
Eli lähimmät sukulaiset. Sisarukset, isä ja isovanhemmat. Ei muita.
Näin Oulun Oysissa.
lisää.
Eli täällä Oulussa Oysissa on seinällä lappu, että isovanhemmat saavat käydä katsomassa uutta tulokasta.
Mutta tietenkin käytävillä näkyy tuoreiden äitien miehetkin ja jos on ennestään lapsia niin tottakai saa pikkusisarusta käydä katsomassa.
sai tulla kuka vaan.
Mutta ota nyt hyvä nainen elämäsi haltuun ja sanot SELVÄSTI että vieraat vasta sitten kun on kotiuduttu. Ja silloinkin vasta sitten kun itse haluat.
Jos vetää hernettä nenuun, niin sitten vetää. Ei tartte enempää näistäkään ihmissuhteista murehtia.
Ap on vasta menossa synnyttämään, joten miksi vastaat hänen puolestaan? Kuten itsekin sanoin, synnäreillä on eri tilanteita, Naikkarilla noin. Naikkarillakin on perhehuoneita, mutta niihin pääsee vain pieni osa halukkaista.
"Yleensä synnärille päästetään vain isovanhemmat
ja lapsen sisarukset."
Tätä oli takoitukseni käyttää.
Tarkoitin siis että kukaan ei vahtinut kuka sinne tuli, eikä ollut mitään tiettyä vierailutuntia (vai olisiko vierailuaika sitten ollut usemman tunnin) Ihan yhtäkkiä saattoi joku pamahtaa ovesta sisään.
Kyse ei ole yksinomaan siitä, mitä yksi äiti haluaa. Jos ei ole yhden hengen huonetta, asiaan PITÄISI vaikuttaa myös se, onko korrektia häiritä koko huonetta. Entä jos vieruskaveri on vaikkapa huonossa kunnossa vaikean synntyksen/sektion jäljiltä?
mutta ainakin nyt ennen synnytystä minulla on sellainen tunne, että minä en halua. Mietinkin, onko "pakko" ottaa..
ap
Että mahtavaa, kun itseä kävi katsomassa "vaikka kuka"!?! Vaikka sairaaloissa on yleensä kielto muille paitsi isälle ja lapsen sisaruksille. Joskus myös isovanhemmat voivat tulla.
Luuletteko, että pääasiallinen syy rajoituksiin on se äiti, jolle vieraat ovat? Olisikohan kuitenkin niin, että halutaan turvata rauha kaikille äideille ja vauvoille, niin, ettei tarvitse sietää koko päivän osastolla jatkuvaa vierasrumbaa - joista suurin osa yleensä tulee siis huonetovereille, jos ajatellaan, että jokaisella kävisi yhtä paljon vieraita. Neljän hengen huoneessa joka mammalla kun käy 5 eri vierasta päivän aikana, jokainen kuuntelee 15 vieraan jorinat omiensa lisäksi.
Seuraavan kerran sanon suoraan hoitajille, jos huonetoverini kutsuu kyläilemään muitakin kuin selkeästi isovanhemmat tai oman perheensä - säännöistä riippuen. Saavat sitten käännyttää kummi-Pertut ja Merikukka-duunikaverit ovelta kukkineen, jos ovat tunkemassa kyläilemään.
olen sanonut kaikille sukulaisille jo ennakkoon, ettei saa tulla synnärille ja jos muutan mieleni helpon synnytyksen tai tylsyyden takia, ilmoitan sitten.
Ihan kiva ajatus että läheiset tulevat katsomaan vauvaa, mutta minäkin olen siellä ja mistään ei nyt voi tietää, missä kunnossa.
päättää vieraista sitten, kun synnyttää itse.
ei ap
Vai eikö hän ole lapsen isä?
Vai eikö hän ole lapsen isä?
tämä kyseinen miehen äidin sisko ei ole kovinkaan läheinen miehellenikään. Eikä se mieheni kuitenkaan ole, joka siellä sairaalassa sen vauvan kanssa on synnytettyään, vaan minä.
(joo, saan varmaan jotain "minä,minä-oletpa itsekäs"-kommentteja, mutta näin se minusta kuitenkin on)
ap
tämä kyseinen miehen äidin sisko ei ole kovinkaan läheinen miehellenikään.
Jos miehesi kuitenkin haluaa olla ko. sukulaiselleen mieliksi, voitte sopia vierailuajan ja mies tuo vauvan näytille vierailutilaan. Sinä voit olla rauhassa huoneessa, jonne ei minun mielestäni tarvitse kenenkään tuollaisen vierailijan tunkea.
Jos miehesi ei halua käydä vilauttamassa vauvaa, niin voi sanoa sukulaiselleen, ettei tarvitse tulla laitokselle.
lapsen isä ja sisarukset, ja sitten illalla tunnin verran isovanhemmat. Tämä siis toisen lapsen kohdalla. Esikoisen kanssa kun olin, niin ei ollut rajoituksia. Silloin kävi koko suku, kaverit ja jopa miehen exä halusi tulla, mutta hänelle kyllä aika suoraan sanoin että ei tosiaankaan käy.
edes, miten lapsi syntyy, mikä on hänen ja äidin vointi synnytyksen/ syntymän jälkeen. Meillä ainakin lapsi oli valvontaosastolla 3 pv, joten ei siinä ketään kaivattu töllistelemään erittäin huonokuntoista äitiä, kun vauvakin oli toisaalla hoidettavana.
(Kaikki meni sitten kuitenkin hyvin ja lapsi on ihan terve 1-vuotias.)
tulee kuitenkaan sairaalaan.
Kunhan oli hänelle tullut vaan mieleen, että siinähän ihan vieressä olette.
ja lapsen sisarukset.
Nykyään sairaalassa ollaan sen verran vähän aikaa, että kylästelyt on parasta ajoittaa sitten kotiutumiseen.
Voithan yrittää kohteliaasti sanoa anoppisi siskolle, että "voi sehän olisi kiva kun pääsisit, mutta katsotaan nyt miten puhki olemme sitten koitoksen jälkeen ja miten vauvakin voi". Suoraan sanoen sitä saattaa olla varsin itku herkässä ja joskus jopa yksinäinen synnärillä, varsinkin jos isäkin (lapsen isä!) on vielä töissä.