Kuka päättää, kuka tulee sairaalaan katsomaan vauvaa sen synnyttyä?
Odotan esikoistani, ja laskettu aika lähestyy. Viikonloppuna olimme mieheni sukulaisten luona, ja miehen äidin sisko tohkeissaan selitti, kuinka on töissä meidän synnytyssairaalan vieressä ja pääsee siitä nopeasti sitten vauvaa katsomaan.
En ollut TOSIAANKAAN ajatellut, että hän tulisi vauvaa (ja minua) sairaalaan katsomaan. Omat vanhempani ja sisarukseni (jotka ovat vielä lapsia) toki haluan, mieheni ja hänen lapset edellisestä suhteesta, vähän pitkin hampain miehen äidin (isä asuu niin pitkällä, että tuskin tulee). Oikeastaan tuntuu jotenkin inhottavalta häntäkään sinne "päästää", sillä emme ole kovinkaan läheisiä emmekä oikein kovin hyvissä väleissäkään. (hänellä niin erilaiset arvot ja ajatusmaailma kuin minulla, ettei oikein synkkaa) Mutta että vieläkö pitäisi hänen siskonsakin sinne tulla, ja todennäköisesti myös siskon mies, aikuiset lapset, heidän puolisonsa jne., joita en ole edes montaa kertaa tavannut! (siis en edes tätä äidin siskon)
Miten teillä muilla on mennyt? Ketä on käynyt sairaalassa katsomassa? Onko joku tullut "kutsumattomana"? Oletteko sanoneet jollekin, että "ei saa tulla"? jos, niin miten?
kiitos tuhannesti avuista!
Kommentit (69)
ja ketä jaksaa nähdä synnytyksen jälkeen.
Tosin voi käyttää hieman diplomatiaa eli jos toisen isoäidin päästää niin ilman muuta toisenkin, jos toisen puolen tädin (siis siskonsa) niin toki toisenkin (miehen siskon).
Meillä synnytyssairaalaan on tullut lapsen isä ja sisarukset. Joskus on isovanhemmat käyneet, mutta ylipäänsä en kaipaa sinne vieraita ja kun on jaettu huone niin on aika epämukavaakin jos toisella ravaa vieraita koko ajan. Sitäpaitsi kaikki ei ymmärrä esim. että nuhaisena ja yskäisenä tms. sairaana EI TULLA... Onneks on noi vierailuajat olleet osastolla. Osastolla ollaan normitapauksissa kuitenkin vaan ihan muutama päivä, joten ehtii sen vauvan toden totta nähdä myöhemminkin.
ja kiellät miestäkin lähettämästä kymmenille sukulaisille ja ystäville, jossa vauvan syntymästä ilmoitatte, niin ei tule ketään synnärille. Se on nyt ihan yks ja sama, tietääkö lähisukukaan onko se syntynyt tänään vai viime viikolla, kerrot sitten kun olet valmis ottamaan vieraita vastaan. Oli se sitten kotona tai synnärillä. Keskitytte vaan siihen vauvaan eikä tartte toitottaa kellekään.
Tottakai LÄHISUKULAISILLE ilmoitetaan mahdollisimman pian vauvan syntymästä! Se joka tollaista ehdottaa ei taida olla lähisukua ollenkaan... Vai oliko toi vitsinä kirjoitettu?
miks hitossa kenenkäämn pitäisi ilmoittaa kenellekeen vauvan syntymästä ennen kuin itse haluaa. Vauva on vanhempiensa vauva, ei isovanhempien, serkkujen tai kummin kaimojen vaan ensisijaisesti lapsen vanhempien ja mahdollisten sisarusten suuri ilonaihe.
Jokainen tehköön miten itse haluaa, varsinkin tälliasessa tilanteessa!
olen tylysti ilmoittanut etten halua sairaalaan kun miehen ja lapset.Ja sanonut että ilmoitetaan kun jaksetaan ottaa vieraat vastaan..anoppi lähetti viimeksi sairaalaan kukkia hirveet kimput ja jotain puhelin onnitteluja=)Kukkiakaan en kaipaa,koska hirvee homma raahata niitä sairaalasta sitten kotiin..
sinä olet siellä myös toipumassa synnytyksestä.
ei sinun tarvitse ottaa ketään. mies ja muut lapset loput sitten kotona kun jaksat!!
Mutta jos tällaista rajoitusta ei ole niin onko se nyt niin kauheaa jos lapsen isoäiti tahtoisi tulla lapsenlastaan katsomaan?
kyllä se miehen siskosi on pääsyyn oikeutettu.
kyllä se miehen siskosi on pääsyyn oikeutettu.
vaan miehen ÄIDIN sisko perheineen.
ap
vierailijarajoituksia. Monissa on nykyään. Meillä saa vain isä, sisarukset ja isovanhemmat käydä.
Ja jossain vain isä ja sisarukset.
Mutta jos tällaista rajoitusta ei ole niin onko se nyt niin kauheaa jos lapsen isoäiti tahtoisi tulla lapsenlastaan katsomaan?
niin mielestäni "on oikeutettu" tulemaan. Mutta että vielä hänen siskonsa ison perheensä kanssa.. minä olen kuitenkin se, joka siellä sairaalassa vauvan kanssa on..
ap
Huonetoverisi on takuulla riemuissaan...
vierailijarajoituksia. Monissa on nykyään. Meillä saa vain isä, sisarukset ja isovanhemmat käydä. Ja jossain vain isä ja sisarukset.
olen käynyt itse juuri samaisessa sairaalassa katsomassa serkkuani muutama kuukausi sitten.
ap
serkkuasi, niin ota myös sitten omat serkkusi vastaan :)
Sano suoraan jos vielä tapaat ennen synnytystä sukulaisia, että tulkaa katsomaan vauvaa vasta sitten kotiin, kunhan olette synnytyksestä ensin vähän toipuneet.
niin mielestäni "on oikeutettu" tulemaan. Mutta että vielä hänen siskonsa ison perheensä kanssa.. minä olen kuitenkin se, joka siellä sairaalassa vauvan kanssa on..
ap
...aivan itse päätät. piste. äläkä anna kenenkään puhua itseäsi ympäri. meillä oli esikoista katsomassa n.15 henkeä, koska olin niin pöhkö, että sanoin vaan, että tulkaa vain, tervetuloa, siellähän me oleskellaan. todellisuudessa olin ihan hukassa enkä varmaan edes tajunnut kun kaikki puhui ja kyseli asioita samaan aikaan ja oma pää pyöri kuin hedelmäpelissä. nyt tulossa toinen ja olen tainnut jo tehdä päätöksen, että sairaalaan tulevat mies ja esikoinen (tietenkin!) ja VAIN isovanhemmat. muut luultavastikkin ehtivät pari päivää odottaa.
serkkuasi, niin ota myös sitten omat serkkusi vastaan :) Sano suoraan jos vielä tapaat ennen synnytystä sukulaisia, että tulkaa katsomaan vauvaa vasta sitten kotiin, kunhan olette synnytyksestä ensin vähän toipuneet.
koska ovat minulle todella läheisiä. Mutta esimerkiksi tämä kyseinen mieheni äidin sisko ja hänen perheensä eivät tosiaankaan ole minulle läheisiä.
ap
ap
...aivan itse päätät. piste. äläkä anna kenenkään puhua itseäsi ympäri. meillä oli esikoista katsomassa n.15 henkeä, koska olin niin pöhkö, että sanoin vaan, että tulkaa vain, tervetuloa, siellähän me oleskellaan. todellisuudessa olin ihan hukassa enkä varmaan edes tajunnut kun kaikki puhui ja kyseli asioita samaan aikaan ja oma pää pyöri kuin hedelmäpelissä. nyt tulossa toinen ja olen tainnut jo tehdä päätöksen, että sairaalaan tulevat mies ja esikoinen (tietenkin!) ja VAIN isovanhemmat. muut luultavastikkin ehtivät pari päivää odottaa.
...se piti vielä sanoa, että jos joudut olla useamman päivän sairaalassa, niin ota sitten seuraavina päivinä niitä "ylimääräisiä", jos jaksat ja ehtivät silloin tulla.
Meillä ravasi kotona joka päivä vieraita 2 ensimmäistä kuukautta :( Juu olisin voinu kieltäytyä, mutta toisaalta oli ihanaa näyttää maailman ihaninta vauvaa tutuille :)
Mut ajattele, sairaalassa saat vain lepäillä eivätkä ne vieraat kauaa siellä kehtaa viipyä.
Ihan helvetin tylsää maata tylsässä sairaalassa ja vieraat ovat aina olleet kiva piristysruiske mukavine tuliaisineen :) Olen toivottanut kaikki halukkaat tervetulleiksi.
Synnyttänyt äiti päättää, jaksaako ottaa vieraita vastaan!
No näin sen pitäisi olla, mutta kyllä sinne osastolle vauvaa katsomaan lappasi kummin kaimaa sun muuta.
Lähisukulaiset halusinkin sinne (omat sekä miehen vanhemmat, molempien siarukset). Tädit sunmuut oli jo liikaa (ehtisivät ihan hyvin tulla sittenkin kun ollaan kotiuduttu)
Mutta kun piti tulla vielä se miehen siskon teini-ikäisen poikaystävän siihen imetystä ihmettelmään, niin kyllä minua silloin nyppi.
Ja jos synnärillänne on sama kuin Naikkarilla, eli 4 äidin huoneet, niin sinne ei tosiaan edes mahdu kauheaa vieraslaumaa. Ahdistaa vieläkin eka synnytys, kun naapurisängyn muija keräsi joka helvetin päivä aamun ja illän vierailuaikaan sinne vähintään 10 vierasta kerrallaan. Imetä siinä sitten, kun laitimmaiset liki muksahtelevat sängyllesi.
mies oli mukana tahdossani, koska ymmärsi, että minä olen käynyt synnytyksessä paljon enemmän läpi kuin hän siinä vieressä istuessaan!
Ja jos joku epätoivottu olisi tullut käymään olisi kyllä hoitjat saaneet satikutia kun päästävät luvattomat vieraat sisään (näin kävi naapurille, tahdonilmaisusta huolimatta)