Kuka päättää, kuka tulee sairaalaan katsomaan vauvaa sen synnyttyä?
Odotan esikoistani, ja laskettu aika lähestyy. Viikonloppuna olimme mieheni sukulaisten luona, ja miehen äidin sisko tohkeissaan selitti, kuinka on töissä meidän synnytyssairaalan vieressä ja pääsee siitä nopeasti sitten vauvaa katsomaan.
En ollut TOSIAANKAAN ajatellut, että hän tulisi vauvaa (ja minua) sairaalaan katsomaan. Omat vanhempani ja sisarukseni (jotka ovat vielä lapsia) toki haluan, mieheni ja hänen lapset edellisestä suhteesta, vähän pitkin hampain miehen äidin (isä asuu niin pitkällä, että tuskin tulee). Oikeastaan tuntuu jotenkin inhottavalta häntäkään sinne "päästää", sillä emme ole kovinkaan läheisiä emmekä oikein kovin hyvissä väleissäkään. (hänellä niin erilaiset arvot ja ajatusmaailma kuin minulla, ettei oikein synkkaa) Mutta että vieläkö pitäisi hänen siskonsakin sinne tulla, ja todennäköisesti myös siskon mies, aikuiset lapset, heidän puolisonsa jne., joita en ole edes montaa kertaa tavannut! (siis en edes tätä äidin siskon)
Miten teillä muilla on mennyt? Ketä on käynyt sairaalassa katsomassa? Onko joku tullut "kutsumattomana"? Oletteko sanoneet jollekin, että "ei saa tulla"? jos, niin miten?
kiitos tuhannesti avuista!
Kommentit (69)
vauva syntyi aamulla, niin iltapäivällä ryntää anoppi siskonsa ja siskonsa tyttären kanssa vauvaa katsomaan. Ihan kiva, mutta en oikeastaan edes tuntenut hänen siskoaan, ehkä kahdesti olin nähnyt. Aikaa tästä on 5v, eikä ole anopin siskoa sen koommin näkynyt.
Ja, ketään ei todellakaan kutsuttu, vaan mies kielsi äitiään tulemasta heti ja toivotti seuraavana päivänä tervetulleeksi, kuten muutkin isovanhemmat.
on nykyään 10-20 vierailuaika isälle ja sisaruksille ja klo 18-19 vauvan isovanhemmille ja sitä kyllä vahditaan.
Jos on vapaat vierailujutut, niin eiköhän se äiti päätä kuka sinne tulee kuka ei???
Vuosi sitten isä sai olla osastolla aamusta iltaan, muille oli vierailuaika 17-19. Olin melkein viikon osastolla, yhtenä iltana kävi mun sisarukset (ja osa heidän lapsista) ja vanhemmat, yhtenä iltana kävi anoppi. Mun mielestä oli kiva kun tulivat, kahdestakin syystä. Ensinnäkin osastolla oli tosi tylsää, ja toisekseen, en olisi kotiin jaksanut vähään aikaan ottaa vieraita vastaan.
Ja vieraani eivät muita häirinneet, olimme olohuoneessa (mitä kukaan muu ei käyttänyt) koko ajan. Huoneessa kävivät vain ilmoittamassa tulostaan ja tuomassa lahjat ja kukat.
Kysymys on sinun tilanteestasi ja siitä mikä sopii teidän perheelle. Itse en halunnut sairaalaan ketään, kun olimme viikon perhehuoneessa(meillä kaikki ei mennyt synnytyksesä kuin tanssi ja jouduimme olemaan hieman pidempään). Juttelimme isovanhempien kanssa ja kerroimme, että haluamme toipua ja harjoitella yhdessä koko perhe ihan rauhassa. Kaikki ymmärsivät tilanteen ja otimme vieraita sitten vastaan jaksamisemme mukaan piiitkäääään ajan kuluessa. Jokaisen täytyy itse miettiä miten haluaa ja nätisti voi selittää omat perustelunsa muille.
Tuleva äitihän sen päättää ketä sairaalaan tulee vauvaa ja äitiä tapaamaan. Omassa sairaalassani jossa esikoiseni synnytin 4viikkoa sitten oli myös rajoitus, että vain isä ja isovanhemmat saavat tulla vierailulle. Kätilöille voi kenties myös ilmoittaa ketä vieraita äiti vastaanottaa. Heidän tehtävänään on kuitenkin huolehtia äidin ja vauvan hyvinvoinnista. Meillä kätilöt valmennuksessa ainakin sanoivat "heittävänsä ulos" ulkopuoliset vieraat!
Meillä kätilöt valmennuksessa ainakin sanoivat "heittävänsä ulos" ulkopuoliset vieraat!
Arvatkaa kuinka paljon työaikaa kuluu siihen, kun "heitetään" näitä ylimääräisiä vieraita ulos osastolta? Suosittelen äitejä ottamaan selvää oman sairaalan vierasajoista ja -käytännöistä ja informoimaan sukulaisia ja ystäviä niistä. Ei ole yksi eikä kaksi äitiä, jotka pyytävät päivittäin poikkeamaan sovituista käytännöistä ja eivät ymmärrä, että säännöt koskevat kaikkia.
Kätilöille voi kenties myös ilmoittaa ketä vieraita äiti vastaanottaa. Heidän tehtävänään on kuitenkin huolehtia äidin ja vauvan hyvinvoinnista.
osastolla aikaa ylläpitää äitien vieraslistoja ja hyväksyä tai hylätä niiden mukaan vierailijoita. :-/
oikeesti pelkään jo nyt (vaikken ole vielä edes raskaana!) että synnärillä on tarkat rajoitukset ketä saa tulla käymään! Esikoista oli parhaillaan katsomassa 18 henkeä (oltiin perhehuoneessa) ja se oli musta aivan ihanaa! Yhden tunnin vapaa viereiluaika ei voi olla liikaa vaadittu.
kun oys:ssa oli rajattu tapaamisia. Isä ja sisarukset on tervetulleita tiettyyn kellonaikaan, muita vieraita ei kaivata. Aiemmin olen Vaasassa synnyttänyt ja siellä sai isä ja sisarukset vierailla vapaasti. Neljän hengen huoneessa se tarkotti jatkuvaa hulinaa.
Kuitenkin rajotuksiin on syyt; äidit ovat osastolla toipumassa synnytyksestä ja vauvat ovat herkkiä infektioille. Mitä enemmän porukkaa osastolla lappaa, sen suurempi on riski tarttuville taudeille.
Itse en ottanut synnärillä 'vastaan' kuin lapsen isän. Kun niitä sisaruksiakin olisi ollu viisi ja totesin ettei heitä sinne kannata raijata, voivat sen pari päivää odottaa että vauva kotiutuu. Kotiinkaan en vauvankatsojia ole kutsunut, odotan sen pari viikkoa että vauva vähän kasvaa, vahvistuu ja sopeutuu oman perheen bakteerikantaan.
Tottakai!
Oli ihanaa, että kaikki tulivat jo heti sinne, ei tarvinnut sitten kotiin kutsua ennen ristiäisiä erikseen. Ei tarvinnut huolehtia tarjoiluista eikä edustamisesta. Paljon vähemmällä vaivalla pääsi ja kaikki olivat tosi mukavia ja innoissaan vauvasta.
yhtä innoissaan?
Todella paljon helpompaa kun vieraat äkkiä pistäytyvät sairaalassa kuin tulevat notkumaan kotiin kun olen väsynyt ja sekaisin vauvasta enkä jaksa keskustella enkä muutenkaan ole parhaimmillani. Saati, että olisi edes siivottu ja tarjoilut kunnossa.
Kannatan aivan ehdottomasti sukulaisten nopeaa sairaalassa pistäytymistä ja sitten ehkä saavat kutsun ristiäisiin seuraavaksi.
Näin mä toivoisin ja näin meillä tehtiin.
täällä ei saanut tällä kertaa tulla kuin lapsen isä.ei edes muut lapseni.
rs-virus joku riehui.
ja sinä itse sen päätät kuka tulee katsomaan.ketä sinä haluat.
Tottakai! Oli ihanaa, että kaikki tulivat jo heti sinne, ei tarvinnut sitten kotiin kutsua ennen ristiäisiä erikseen. Ei tarvinnut huolehtia tarjoiluista eikä edustamisesta. Paljon vähemmällä vaivalla pääsi ja kaikki olivat tosi mukavia ja innoissaan vauvasta.
Miksi sinne sairaalaan on pakko tunkea katsomaan vastasyntynytta, jos se ei ole esim. oma lapsenlapsi tai vaikkapa sisaruksen lapsi? Kyllahan sen vauvan ehtii nahda myohemminkin.
Saisivat kieltaa kaikki vierailut :-)
Olenpa onnellinen etta omat ipanat on syntynyt Suomen ulkopuolella ja sukulaiset ovat nahneet sitten kun ovat nahneet ;-)
Ja toista asiaa en ymmarra: miten odottavan aidin, just synnyttaneen aidin ja imettavan aidin kroppa yhtakkia saa olla yhteisen keskustelun aihe? Ihan kasittamatonta.
Milta teista tuntuisi, jos kahvipoydassa joku muina miehina kysyisi ohimennen, etta mitas sille sun alapaalle kuuluu?
Synnytys on yksityisasia, samoin ne lasta ruokkivat tissit :-)
Tottakai! Oli ihanaa, että kaikki tulivat jo heti sinne, ei tarvinnut sitten kotiin kutsua ennen ristiäisiä erikseen. Ei tarvinnut huolehtia tarjoiluista eikä edustamisesta. Paljon vähemmällä vaivalla pääsi ja kaikki olivat tosi mukavia ja innoissaan vauvasta.
Miksi sinne sairaalaan on pakko tunkea katsomaan vastasyntynytta, jos se ei ole esim. oma lapsenlapsi tai vaikkapa sisaruksen lapsi? Kyllahan sen vauvan ehtii nahda myohemminkin.
Saisivat kieltaa kaikki vierailut :-)
Olenpa onnellinen etta omat ipanat on syntynyt Suomen ulkopuolella ja sukulaiset ovat nahneet sitten kun ovat nahneet ;-)
Ja toista asiaa en ymmarra: miten odottavan aidin, just synnyttaneen aidin ja imettavan aidin kroppa yhtakkia saa olla yhteisen keskustelun aihe? Ihan kasittamatonta.
Milta teista tuntuisi, jos kahvipoydassa joku muina miehina kysyisi ohimennen, etta mitas sille sun alapaalle kuuluu?
Synnytys on yksityisasia, samoin ne lasta ruokkivat tissit :-)
kun sukulaiset pistätyvät suoraan synnärillä eivätkä tunge kotiin? Tietysti jos ei suku tahdo vauvaa edes nähdä, eikä äiti sitä esitellä niin sittenhän on sama vaikka tulisivat vasta 1v synttäreille vasta.
Oliko osaston muut äidit yhtä innoissaan?
ei kai nyt jokainen sen yhden tunnin kestää!
ja kiellät miestäkin lähettämästä kymmenille sukulaisille ja ystäville, jossa vauvan syntymästä ilmoitatte, niin ei tule ketään synnärille. Se on nyt ihan yks ja sama, tietääkö lähisukukaan onko se syntynyt tänään vai viime viikolla, kerrot sitten kun olet valmis ottamaan vieraita vastaan. Oli se sitten kotona tai synnärillä. Keskitytte vaan siihen vauvaan eikä tartte toitottaa kellekään.
ja kiellät miestäkin lähettämästä kymmenille sukulaisille ja ystäville, jossa vauvan syntymästä ilmoitatte, niin ei tule ketään synnärille. Se on nyt ihan yks ja sama, tietääkö lähisukukaan onko se syntynyt tänään vai viime viikolla, kerrot sitten kun olet valmis ottamaan vieraita vastaan. Oli se sitten kotona tai synnärillä. Keskitytte vaan siihen vauvaan eikä tartte toitottaa kellekään.
Tottakai LÄHISUKULAISILLE ilmoitetaan mahdollisimman pian vauvan syntymästä! Se joka tollaista ehdottaa ei taida olla lähisukua ollenkaan... Vai oliko toi vitsinä kirjoitettu?
Synnytys lähestyy ja anoppi on aivan innoissaan. Kun tyttärensä synnytti, hän kutsui sukulaisia innoissaan sairaalaan ja siinä sivussa kertoili hyvin intiimejä tarinoita kälyn asioista. Menin katsomaan esikoista, vaikka se ei tuntunut luontevalta, koska perhe itse ei ollut kutsunut minua. Tapaus harmittaa jälkeen päin, koska en nuorempana ja silloin lapsettomana ymmärtänyt tilanteen herkkyyttä.
Oman esikoisen synnytin sairaalassa, jossa vain isä ja vauvan sisarukset saivat vierailla. Anoppi oli tulossa osastolle, vaikka asia selitettiin, mutta onneksi uskoi viime hetkillä "että ei pääse katsomaan vauvaa ihan pienenä" (tuli kylään kotiutumista seuraavana päivänä, joten olihan vauva vielä aika pieni). Olin itse aika väsynyt synnytyksestä ja sen jälkeisestä unettomuudesta, joten vauvan hoidossa oli ihan tarpeeksi päiväohjelmaa osastojakson ajaksi.
Nyt la lähestyy ja ollaan muutettu lähemmäs isovanhempia, ja tässä sairaalassa vierailuja ei ole rajoitettu. Anoppi on osastolla varmasti "apuna" joka päivä, jos saa itse valita. En tiedä miten saisin hänet ymmärtämään, että jaksan vastaanottaa vieraita sitten, kun ollaan rauhoituttu kotiin. Ehkä pääsen helpoimmalla, jos vain olen hiljaa ja annan asioiden mennä niin kuin menevät, koskat välit ovat viilentyneet muutenkin aikaisemmasta. En ole antanut hänen pyörittää meidän arkea niin kuin tekee tyttärellään, mikä tietenkin on ymmärrettävämpää, koska he ovat äiti ja tytär. Omille vamhemmille on niin paljon helpompi sanoa suoraan niin kuin asiat ovat ja he kuuntelevat minua.