Mitä taimia pensasaitaan?
Nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä,mitä kannattaisi istuttaa???Tuomipihlaja?Virpiangervo?Sireeni?Sinikuusama? Vai jotain ihan muuta? Peittävä ja nopeasti kasvava.
Kommentit (12)
samoin koristearonia. Syreenien kanssa miettisin kyllä pitkään, niistä tulee äkkiä tosi rumia raaskuja, eivätkä pysy leikkaamallakaan kauniina.
kirjojen tai netin avulla. Emme me tiedä, mikä sinua miellyttää. Soveltuvia pensaslajeja on vaikka kuinka.
hyviksi havaituista lajikkeista.EN ole mikään hortonomi,siksi kysyin.Ja netistäkin olen katsellut. ap
Olen itse ollut tyytyväinen hyvinkin moneen eri pensaslajiin, kuten pihlaja-angervoon, marja-aroniaan, sinikuusamaan, siperianhernepensaaseen, kiiltotuhkapensaaseen, lumimarjaan...
ja on tosi nätti aita, vihertyy aikaisin keväällä.
helppo kun aluksi leikkaa paljon.nopeasti kasvaa ja peittää hyvin lehdessä ollessaan.kaunis syksyllä.meillä savimaa ja päällä multaa.sitkeitä ovat vaikka myyrät kalunneet parina vuonna.
jasmike, joka kukkii kauniisti ja mustaselja. Mustaseljasta on myös punalehtisiä muotoja, samoin lännenheisi-nimisestä kasvista. Seljankukista voi tehdä mehua ja kukinta on kaunis. Molemmat noin 2-3 metriä korkeita.
Mun mielestä tuija-aita on typerä muoti-ilmiö. Tuntuu että joka uuden talon pihassa PITÄÄ olla tuija-aita. Ei sitten mitään persoonallisempaa ole keksitty?
Tuijille ei oikein ole kilailijoita.
Se on nopeakasvuinen, helposti muotoiltava, edullinen, ikivihreä eikä kerää hyttysiä kuten perinteiset kuusiaidat.
Annahan nro. 14 vinkkiä vaihtoehdoksi peittävälle aidalle, joka myös talvikaudella on peittävä. Kataja ehkä olisi mahdollinen, mutta lienee myrkyllinen ja hankala.
Millainen on maaperä ja valaistusolosuhteet? Kuiva vai kostea paikka? tarvitsetko täydellistä näkösuojaa - korkeus? On aika monta asiaa, mitä kannattaa miettiä valinnan perusteeksi...
angervoa en ainakaan ottaisi. On ainakin meillä morsiusangervo ilman verkkosuojauksia rusakon lempievästä talvella.
Jos haet isoa kokoa, niin esim. kirjavalehtinen kanukka, jonka sekaan tavallista korallikanukkaa. Talvella oksat on kivan värisiä hangessa. Kestää hyvin leikkausta, aurinkoa ja sietää savimaata. Syksyllä voi lehdet haravoida puskien alle maatumaan.
Perusteellisempiin pohdintoihin pitäisi olla vyöhyketiedot, maalaji, valontarve, korkeustoivomus....
multaa.Ainakin yli 2 metriseksi saisi kasvaa.Voi olla leikattavakin.