Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyisikö kohtalotovereita, alkaa jo olla hermo koetuksella...

Vierailija
27.04.2010 |

Onko muilla oikeasti valvottavaa lasta? Meidän kuopus on pitänyt mua valveilla kohta 2,5 vuotta ja nyt mä en enää jaksa.

Kun se syntyi, se ei nukkunut, torkahteli vain. Sittemmin se on valvonut, valvonut, huutanut, huutanut, valvonut......... Ja edelleen valvon yöt.

Lapsi on terve, on tutkittu, ei pitäisi olla mitään kipuja. Hoidossa aivan ok, iloinen, leikkii, syö jne. Mutta kotona raivoaa ja valvoo.

Mä en enää jaksa valvoa öitä, en enää. Viime yönä lapsi nukahti klo 22, nousi klo 6 ja siinä välillä herätti tunnin välein. Siis huutaa, herää, joko itkee tai muuten vain möykkää. Ja joka kerta herään siihen.

Ei tämä ole enää normaalia. Mun veli oli samanlainen, äiti ja isä oli ihan romuina kun se valvotti 3-vuotiaaksi saakka. Pidin heitä hulluina liioittelijoina, ei lapset valvota tuolla lailla. Vaan kyllä valvottaa.

Mä en enää jaksa. Käyn töissä ja yritän elää normaalia elämää, mutta kohta sumenee silmissä.

Miehen työ on vuorotyötä, eli tulee tai lähtee keskellä yötä, joten hänestä ei tähän ongelmaan ole apua. Toki saan joskus nukkua kun hän on kotona, mutta ei se riitä että kerran viikossa nukkuu.

Onko täällä muita, joiden lapset valvottaa vielä tässä iässä? Sanokaa että on, sekoan kohta.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oot kokeillu noihin heräämisiin? Menetkö aina luo? Vai annatko huutaa? Minkäänlaista unikoulua? Oletko kysynyt neuvolasta tai muualta apua/vinkkejä? Meillä loppu (noin niinku suurinpiirtein) kun mies "huudatti" lasta muutaman yön. Siis pidensi aina väliä ennen kuin meni laittamaan takaisin sänkyyn. En itse mennyt ollenkaan, koska lapsi huusi silloin enemmän. Otti aika lujille kyllä, mutta nyt nukkuu paremmin, heräilee kyllä joskus edelleen. Lapsi on nyt puolitoista vuotta. Se on ihan kamalaa se valvominen. Miehelle lomaa ja sen vuoro koittaa saada se nukkuun. Taitaa pompottaa sua.

Vierailija
2/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on edelleen vuorotöissä ja jonkun pitää olla lasten kanssa yöt. Päivisin toki ovat hoidossa.

En pysty päivisin nukkumaan. Ja sitten jos käännän rytmin täysin että nukun päivällä ja valvon yöt kokonaan, niin töihin paluu on mahdotonta.

Ja millä verukkeella saisin sairaslomaa? En millään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet väsynyt, lapsi on väsynyt, miehesi on väsynyt: onnko ihme, että lapsi raivoaa? Ei.

Mitenkä unikoulu, siis sairaalan? onko lapsesi liian vanha sinne?

Tuntematta tilannetta: Oliko tämä nyt ainoa lapsi? Jos kerran tilanne on joka tapauksessa huono, niin yrittäisitkö ottaa lapsen viereesi nukkumaan? Tässä voi joutua ojasta allikkoon, mutta ainakaan sinun ei tarvitsisi erikseen keskellä yötä nousta tyynnyttelemään lastasi, vaan voisit pienemmällä häiriöllä jatkaa uniasi. Varsikin silloin, kun miehesi on yövuorossa tämä voisi helpottaa oloasi. ja voithan nukkua lapsenkin huoneessa.

Se allikko on sitten tästä pois vieroittaminen, mutta ajallaan sekin. Varsinkin kun lapsi kasvaa ja ymmärtää puhetta, voitte sitten kokeilla lahjomista: Meillä lapsi sai tarran kalenteriin jokaisesta omassa sängyssä nukutusta yöstä (hiipi viekkuun keskellä yötä). Muisti "tarrata" jotain kaksi kuukautta, sitten niitä ei enää tarvittu ja omassa sängyssä nukkuminen oli tullut normiksi.

Vierailija
4/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene sen luo eikä se sitä edes odota.

Huutaa vain. Juuri sen aikaa että siihen herää kunnolla eikä enää pysty nukkumaan.

Tai sitten nousee ylös ja ryskää ja heiluttaa sänkyä ja huutelee. En tosiaan mene hyssyttelemään. Ja se ei siis tehoa, tai ei ole tehonnut tähän päivään mennessä.

Ei neuvola osaa sanoa mitään. Kun se ei nuku niin se ei nuku. On tässä kokeiltu yhtä sun toista.

Kohtalotovereita kaipailisin jos sellaisia on. En tarvitse "ota sairaslomaa" neuvoja, koska se ei ole mahdollista. Eikä se lapsi siitä sairaslomasta ala nukkua. Mun lapsi se on nyt ja aina enkä sitä pois anna. Jos olen sairaslomalla kuukauden, lapsi valvoo edelleen ja valvoo sen kuukauden jälkeenkin. Se ei johda mihinkään.

ap

Vierailija
5/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oot kokeillu noihin heräämisiin? Menetkö aina luo? Vai annatko huutaa? Minkäänlaista unikoulua? Oletko kysynyt neuvolasta tai muualta apua/vinkkejä? Meillä loppu (noin niinku suurinpiirtein) kun mies "huudatti" lasta muutaman yön. Siis pidensi aina väliä ennen kuin meni laittamaan takaisin sänkyyn. En itse mennyt ollenkaan, koska lapsi huusi silloin enemmän. Otti aika lujille kyllä, mutta nyt nukkuu paremmin, heräilee kyllä joskus edelleen. Lapsi on nyt puolitoista vuotta. Se on ihan kamalaa se valvominen. Miehelle lomaa ja sen vuoro koittaa saada se nukkuun. Taitaa pompottaa sua.

Anteeksi, mutta suhtaudun epäilevästi näihin itse suunniteltuihin huudatuksiin. Mieheni ehdotti huudatusta lapsellemme jo kuin tämä oli siinä kuukauden ikäinen!!!!!HALOO!! Sanomistahan siitä tuli, kovasti. "kasvatusoppinsa" olivat hieman vanhentuneita, ja perheensä kovin etäisiä.

Vierailija
6/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin välein heräily on aika yleistä. Menee ohi jossain vaiheessa itsestään. Heräilyyn ei voi vaikuttaa.

Vierailija
7/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nukkunut vieressä koskaan, ei edes vauvana. Ei pysy siinä ollenkaan.

Ja ei ole ainut lapsi, tämä on nuorin.

Vierihoito ei ole vaihtoehto kun ei suostu.

ap

Vierailija
8/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kerran mene hyssyttään niin jos se auttas siihen ettet herää, ainakaan ihan joka kitinään. Meneekö se sitten omia aikojaan takaisin nukkumaan möykättyään jonkin aikaa? Onpa kummallista. Mutta jos sinä saisit lomaa, niin sinä voisit mennä muualle nukkumaan. Kannattaako odottaa burn out:n asti?

Vierailija
9/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talotovereita kaipailisin jos sellaisia on. En tarvitse "ota sairaslomaa" neuvoja, koska se ei ole mahdollista. Eikä se lapsi siitä sairaslomasta ala nukkua. Mun lapsi se on nyt ja aina enkä sitä pois anna. Jos olen sairaslomalla kuukauden, lapsi valvoo edelleen ja valvoo sen kuukauden jälkeenkin. Se ei johda mihinkään.

ap

Sairasloma ei todellakaan ole ratkaisu, eihän kukaan ole kipeä.

Vierailija
10/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisälle sairaalaan yöksi tai pariksi jossa voisivat myös tarkkailla lapsen unta/heräilyä ja kenties tehdä siitä jotain päätelmiä.

Vierailija
11/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja usko pois, mä en enää jaksa kuunnella tota hel*etin jeesustelua että "kyllä se ohi menee". KUN EI MENE! Lapsi on 2,5 vuotta ja se valvottaa edelleen. Ei se ole mikään "vaihe". Tai on hemmetin pitkä vaihe.

Taas kommentoi joku jolla ei mitään käsitystä siitä mitä on kun lapsi ei VUOSIIN nuku.

Sori, alkaa käämit mennä.

ap

Vierailija
12/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kuukauden ikäinen ja puolitoistavuotias ole vähän eri asia? Jos on tarpeeksi kauan valvonut, niin mikä tahansa keino käy, että lapsen saa nukkumaan.

Vierailija
13/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on edelleen töissä. Ja jätän lapset yksin kotiin kun mies töissä ja minä nukun muualla???

Ja miten te ajattelitte että näinä taloudellisina aikoina otetaan sairaalaan tällaisten asioiden vuoksi?

Nuo eivät ole relevantteja ratkaisuja.

Eikä tähän ole ratkaisua. Niitä kohtalotovereita vain kysyin, mutta niitä ei taida olla.

Mä siis vain valvon elämäni loppuun saakka ja kuolen sitten. Haudassa saakin nukkua.

ap

Vierailija
14/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim.sairaalasta

Vierailija
15/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuohon ei kerran voi muuta ratkaisua kehittää.

Vierailija
16/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, se menee ohi.

Vierailija
17/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään omaisia, joka voi hoitaa lapsia päivän pari? Surullista, jos olet niin yksin, eikä ole ketään kuka auttaisi. Missä on kaikki mummit ja ukit ym. sukulaiset. Asiat on yleensä järjestelykysymyksiä, jos on halua. Eri asia, jos ei ole ketään kuka voisi hoitaa muksuja. Tai rahaa palkata joku hoitamaan. Yksi tai kaksi yötä jossain hotellissa/mökissä tai muualla ei kustanna kamalasti, jos paikalla ei ole niin väliä.

Vierailija
18/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on rutiinia hoidossa, kun on veljeäsikin hoitaneet. Minä otin ainakin ,omien lasten lapset yöksi ,kun nekin olivat valvottavaa sorttia. Nyt kun on koululaisia,ei millään saisi hereille, aika aikaa kutakin.

Vierailija
19/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kohtalotoverisi, olen valvonut "vain" n. 7 kk. Toki nukunkin välillä, mutta yöt ovat olleet aikamoista sontaa tässä melkein koko vauvan olemassaolo ajan. Nyt pieni valon pilkahdus tunnelin päässä, nukutut jaksot ovat alkaneet pikkuhiljaa pidentyä.

Mutta sinulle toivoisin kyllä nyt jotain muutosta, ja pian. Tässä muutamat ovatkin jo ehdottaneet hoitoapua. Vai etkö saisi ketään ystävää, läheistä edes ensi hätään yöksi-pariksi teille, jotta voisit itse nukkua?

Tai, jos lapsesi heräily ei varsinaisia "toimenpiteitä" vaadi (sanoit, ettei hänen luokseen tarvitse edes mennä, nukahtaa itse uudestaan?) niin KORVATULPAT!!! Niitä minä käytän, enkä herää ihan jokaiseen ininään mitä vauva suustaan päästää. Vai meuhkaako se niin kovaa ettei mitkään tulpatkaan auta? :/

Vierailija
20/30 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan meillä esikoinen oli huono nukkuja. Ei ole vielä tähän päivään mennessä (nyt jo 8v) nukkunut kuin 10 tuntia vuorokaudessa. Yöhuudot ja heräämiset loppuivat melkein kuin seinään n.3v kun lopulta uskalsin sanoa hoidossakin etteivät anna nukkua pitkiä unia. Tai siis meillä yöunet alkoivat usein klo 23 ja heräsi klo 6 ja siinä välissä vähintään 4-5 kertaa huutoa yms. Olin itse aivan puhki kun piti töissä keskittyä mutta ei lähipiiri oikein ottanut tosissaan huoltani kun kerran jaksoin töissäkin käydä. Onneksi päiväunuien vähentäminen aikaisti nukkumaanmenoa ja hiukan rauhoitti unia ja lopulta yöt rauhoittuivat kokonaan kun tyttö oli 3v2kk. Ja sitten ihmiset vielä kehtasivat kysyä että joko toinen on pian tulossa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi