Risiiniöljy, oletko kokeillut koskaan?
Oletko kokeillut käynnistää synnytystä risiiniöljyllä? olen kuullut että joku on käyttänyt sitä, onko sinulla kokemusta, mistä sitä saa, onko siinä jotain riskejä? Olen kiinnostunut siitä. Olen kuitenkin jo yliajalla, että sen puoleen en hätäile, muusta sit voi olla montaa mieltä tietty =)
Kommentit (4)
Otin kahden aikaan ruokalusikallisen risiiniöljyä ja menin päikkäreille. Mullaoli silloin jo rv41. Herättyäni alkoi supistukset, yhdeksän aikaan mentiin sairaalaan missämenikin melkein heti vedet. Poika syntyi yhdeltä yöllä. Mä uskon että se oli risiiniöljyn ansiota koska kahdessa aikaisemmassa synntyksessä ei mennyt itsellään vedet. Ainakaan meidän terkka ei tyrmännyt risiiniöljyä vaikka sanoikin ettei usko sen tehoon. Tiedän et kaveri joi koko pullon ennen laskettua-aikaa eikä mitään tapahtunut.
Johtuen siitä että voi aiheuttaa ripulia, oksentelua, päänsärkyä jne joista johtuen siis voi tulla kuivumistila - vaarallinen sekä äidille että vauvalle.
En usko sen tehoon, ehkä se suolistoon auttaa ja sitä kautta voi ehkä muutaman supistuksen tehdä mutta tosi asiassa synnytys käynnistyy ihan kehon omien hormonien kautta - tai jos ei niin käynnistetään.
muutama tuttu on kokeillut, kauheat vatsanväänteet ja maha aivan kuralla. Se saa kyllä supistuksia aikaan niin, että yhden ystäväni vauva syntyi autoon matkalla sairaalaan. Vatsan saat toimimaan ihan microlaxillakin, tämä yhdistettynä siihen kolmanteen ässään ja kypsään kohdunsuuhun sai oman neljännen synnytykseni käyntiin..
Risiiniöljyä ei Suomessa suositella, lääkärit ovat siitä joskus julkisuudessa varoitelleetkin. Sillä on ikävänpuoleisia sivuvaikutuksia, ja synnytys voi käynnistyä sen verran rajusti, että sikiön henki on vaarassa.