Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KESÄHELMET Vappuviikolle

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis mieli sanoo että olkaa onnellisia että on ees supistuksia. Mulla ei tunnu yhtää mitään. Onneks vauva liikkuu reippaasti. Ja tuntuu että iha älyttömän pieni maha on vielä. Esikoista odottaessa tässä vaiheessa oli paljo isompi, tai sitte muistan väärin :P Vaikuttaahan sekin että esikoinen oli poika ja tän pitäs olla tyttö ja tytöt on vähä pienempii mutta en tiiiiiijä :D Silti lääkärineuvolassa oli kohdunkaula pehmee ja sormelle auki ja sanottiin että nyt pitää tosi rauhallisesti ottaa ja voi ennenaikojaan syntyä. Olis kiva saada jotain painoarvioo viimesellä lääkärikäynnillä.

Aivan hirveesti tekis mieli vaan touhuta .. Ulkona on tosi paljon hommia..haravointia, pensaiden leikkaamista ym. kevät töitä.

Synnytyskin tosiaan lähenee ja alkaa vähä jänskättää. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja synnytys oli mun mielestä rauhallinen ja helppo. Mun sisko synnytti viikko sitten ja sillä tuli vähän kiireellä eikä ehitty antaa epiduraalia ja se sano että ihan järkyttävä synnytys oli. Viides lapsi oli sille ja sano että kauhein kaikista synnytyksistä. Pitäs asennoitua kyllä siihen että ei välttämättä tosiaan ehi kivunlievitystä saamaan.

Hyvää vappua! Täällä pilvinen sää mutta ei onneksi sada =)

HeiDi ja masukki 33+4

Vierailija
22/33 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

UnsuS kyseli, miten on mietitty kivunlievitys. Ensimmäisen kohdalla lähdin niin "luomuasenteella" liikkeelle kuvitellen että kyllä luonto hoitaa.. toisin kävi kun vauva oli kiinnittynyt väärin, tuli ongelmia avautumisvaiheessa, supistukset olivat niin oudon kipeitä ett' otin kyllä epiduraalin. Ilokaasu oli oiva apu myös. Synnytys ei edennyt ja kiireellinen leikkaus tehtiin. Mutta jos ei oltais tehty, olisi käynyt huonosti.

Toinen synnytys oli erilainen ja lähdin siihen sillä asenteella että otan kivunlievitystä koska tiesin kuinka voimia uuvuttavaa se avautumisvaihe on. Kivulias se olikin ja sain kivunlievitykset, mutta eivät ne kokonaan poista sitä kipua kaikilta. Jotkut nukkuvat epiduraalin jälkeen mutta itse en olisi voinut kuvitellakaan nukkuvani vaikka yötä vasten synnytys lähtikin käyntiin. Ponnistusvaihe oli 3 h.

Mun neuvo on se, että ei lähde liian selvillä ajatuksilla sinne koska jokainen synnytys on erilainen. Avoin mieli on tärkein. Voimia tarvitaan ponnistuvaiheeseenkin eli jos avautumisvaihe on kovin kivulias ja pitkä niin kyllä ne voimat aika vähissä on siellä lopussa jos ponnistuvaihe kestää noinkin kauan mitä mulla. Se on eri asia jos ponnistuvaihe onkin joku 15 minuuttia, sen jaksaa.

Kaipa jokainen "pystyy" synnyttämään ilman kivunlievitystäkin jos on pakko. Eihän siitä tilanteesta oikein pakoonkaan pääse :D Mutta itse ajattelen asian niin, että synnytys on kokonaisuus jossa se kivunlievitys on pienenä osana, itselleni tärkeänä asiana kylläkin. Jokaisella kivut ovat erilaisia eikä niitä voi verrata toisiin. Mä en kuitenkaan lähtisi ajattelemaan asiaa niin, että onko siinä sankari tai ei, ottaako esim. epiduraalin. Luonnollinen se synnytys joka tapauksessa on, kun vauva on syntynyt. Se on iso ihme, aivan ihana kokemus. Toki joillakin voi olla selvää miten haluaa synnyttää. Mutta itse lähden ihan avoimin mielin ilman ennakkoasenteita..

t. p ja rv 31+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivunlievityksestä. Mulla on molemmissa synnytyksissä annettu kohdunkaulanpuudute, josta olen kyllä tykännyt. Auttoi molemmilla kerroilla. Ekalla kerralla en alunperin halunnut epiduraalia kun ajattelin etten halua olla piuhoilla tms. muilla kiinni missään että saan liikkua vapaasti. Ajatus meni mönkään sillä kertaa jo alussa, koska synnytys käynnistettiin ja olin koko ajan oksitosiinitipassa. Toisella kerralla halusin saada aikasemman kokemuksen perusteella tuon kohdunkaulan puudutteen.

Mulle on myös pistetty aqua-rakkuloita ja magneetteja korviin ym. mutta empä tiedä onko niistä oikeasti ollut apua. Toisella kertaa sain ilokaasua, kun muistin sitä kysyä. Se ei mulla ainakaan vienyt kipua pois mutta muutti sitä paremmin kestettäväksi. Kylpyyn en vielä koskaan ole päässyt.

Ainakin oulussa synnyttäville vinkiksi että jos haluatte käyttää jyväpussia kivunlievityksessä on syytä ottaa oma mukaan. Aikasemmin pussit on ollut tosi vähissä sikäli kun niitä on ollut. Nähtävästi niitä on onnistuttu käräyttämään lämmitysvaiheessa :)

Nirppa rv 34+5

Vierailija
24/33 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paelle77: Joo, en tiedä miten munki eka synnytys ois venähtäny pitkäks ja ikäväks, jos en tuota epiduraalia ois saanu... Kiitos siitä sillon! Ehkä mulla pohdintaan ja "suunnitelmiin" on just vaikuttanu se, että tiedän (jos tää menee yhtään samanlain ku kaks edellistä), et mun kipukynnys ylittyy ehkä sen 20-30 min. ja sen jotenki jaksaa. Ja siihen ei yleensä mitään tujua kerkee saamaan. Ja jos yrittäis ennakoida tms, on niissä piuhoissa yms. oma vaivansa (ja mulla olo huomattavasti parempi synnytyksen jälkeen ilman epiduraalia). Näitä oon pohtinu ja todennu, että simppeleintä sauvoa loppu parikymmentä minuuttia vaan jotenki läpi. Mutta jos tuo kipukynnyksen ylittävä aika ois yhtään pidempi, ottaisin varmasti mitä ikinä mulle annettais!!

Muuta: Aika karmea päivä takana. Ei oikeesti mitään erikoista, mutta olo oli töissä klo 9.00 jo sellainen, että olin aivan kuitti. Viideltä kun pääsin lopulta muksujen kans kotiin, itkua tihrustamalla sain niille pakolliset vappusysteemit laitettua. Huomenna taidan näyttää niille moooonta videota. Viikolla ollaan oltu ulkona viikonlopunki tarpeiksi. Miestä näin viimeksi maanantaina kun karattiin yhdessä lounaalle. Ikävä on kova!

Vierailija
25/33 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAELLE sanoi, että kolmannen odotus on täynnä vaivoja. Sama täällä. Vanhojako sun aikaisemmat lapset olikaan? Meillä tytöt täyttivät tässä keväällä 2 ja 4.

Mulla on muuten isompi maha kuin aiemmin, mutta sf-mitta pienempi =) Jotenkin tuo mahan koko on "tasottunut". Ei tunnu nyt niin valtavalta enää kuin muutamia viikkoja sitten.

Väsymys on aika kova. Lapset ovat nyt sairastelleet viikon verran. Esikoinen on ollut tosi kipeä, mutta on onneksi paranemaan päin. Vappu on kyllä nyt sujunut aika rauhallisissa merkeissä.

Eka synnytys käynnistyi mulla vesien (vihreää) menolla rv37+0. Synnytystä yritettiin käynnistää oksitosiinilla ja sain epiduraalin. Lähes pari vuorokautta kärvisteltyäni mentiin kiireelliseen sektioon. Kakkosen synnytys käynnistyi supistuksilla. Sitä ei onneksi vauhditettu kuin vesien menolla muutamia tunteja ennen kuin babe syntyi. Toisen synnytyksen kesto oli noin 20h ja senkin aikana sain epiduraalin. Kummassakin synnytyksessä olen käyttänyt myös ilokaasua. Se auttoi ainakin hengitysrytmin pysymisessä.

Tällä kertaa olen varannut ajan vyöhyketerapiaan. Eka kerta on rv36+. Toivoisin tuon auttavan siihen, että synnytys etenisi hieman rivakammin. Kivunlievitystä käytän, jos siltä tuntuu...

Neuvolakuulumisia tältä viikolta.

Hb 118/68

hb115

paino +1,8kg (yht. 6,7kg)

sf-mitta 32

Pylläri 34+6

Vierailija
26/33 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sananen täältäkin aiheeseen. Havaitsin ekan kanssa, että aika turhaa oli suunnitella etukäteen sitä. Olin pohtinut, että mitään epiduraaleja tms. en ainakaan halua. Lopulta homma meni niin, että ensin sain pari kertaa kipulääkettä lihakseen ja sitten lopulta sen epiduraalin. Ihanaa oli (kuten joku muukin ketjussa sanoi) kun sai nukuttua megapitkän avautumisvaiheen (melkeen 24 h) aikana sen tunnin verran. Toisaalta oli hyvä tutustua kivunlievityksiin etukäteen. Jotenkin itse vierastan kylpyä. Suihku oli synnytyksen aikana ihanaa. Siellä tuli lutrattua.

Ehdoton must on muuten ottaa synnytykseen mukaan jotain hengityksenraikastajia ihan oman fiiliksen takia. Nimittäin itse ainakin oksensin siinä loppuvaiheessa.

Ajattelin mennä tämän masuvauvan kanssa sillä periaatteella, että otan mikä sillä hetkellä hyvältä idealta tuntuu. Ei liikoja suunnitteluja siis :)

Supistuksista vielä kyssäri kaikille:

Oli eilen aikamoisia supisteluja kun painoin menemään esikoisen kanssa vaunuilla vappuhulinassa. Kipeitä ne eivät olleet, mutta toki vähän epämukavia. Mitenkäs oletteko itse ottaneet heti ja välittömästi rauhallisemmin noiden harkkarisupistusten tullessa? Itsellä oli (mukamas) niin hirmuinen kiire, että painoin vaan eteenpäin kohdun kovettumisista huolimatta. Nyt pohdin, että pitäisiköhän sitä alkaa ottaa vähän rauhallisemmin? Ehkäpä ainakin muutamia viikkoa. Viikolla 37 voi varmaan jo todeta, että tulee jos on tullakseen?

Peipposka 32+4

Vierailija
27/33 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja kommenttina, että mäkin muuten sain sen kohdunkaulanpuudutteen siinä just ennen h-hetkeä ja se oli kyllä hyvä päätös...

Voi video - mähän oon antanut doupata itseni täysin :D. Ilokaasuakin vedin ihan hirmuisesti. Siitä tuli tosin lähinnä sellainen "känninen" fiilis.

Wappupäivää kaikille!

Vierailija
28/33 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää vappua!

En missään nimessä tarkoittanut "moittia" muuttajia! Toivottaavasti ette saaneet sellaista kuvaa?! Tarkoitin että itsestäni siihen ei tällä hetkellä olisi ja tottakai pakko tilanne on pakko jos sopiva löytyy juuri sopivalla hetkellä ym!

Kyllä mäkin olen epiduraalin kannattaja. Mullekkin tuli ilokaasusta Peipposkan kuvailema "känninen fiilis". Ei se ajatusta kivusta kuitenkaan pois vienyt. Ekalla kerralla sain epiduraalin ja toisella kerralla jonkun toisen puudutuksen, mutta siinä ei jalat puutunut vaan vei vain kivun pois?! Epiduraalia ei tuolloin keretty antamaan kun vauva tuli niin vauhdilla. Pitääkin kaivaa papereita mikä puudute tuo oli, että tietää pyytää samaa nytkin:) Mä kyllä mieluusti otan kaikki tarjottavat puudutteet, aiemmilla kerroilla edeltävät supistukset on kestäneet yli vuorokauden ennen kun oikeasti käynnistynyt, joten olen ollut loppuvaiheessa aivan poikki. Saa nähdä nyt kun varsinainen avautumisvaihe tulee olemaan varmaan tosi lyhyt kun avautumista tapahtuu koko ajan, kerkeänkö saamaan mitään.

Mammatus 33+3

Vierailija
29/33 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivunlievityksestä on ollut puhetta. Itsellä kun ei mitään aikaisempaa kokemusta ole, kun esikoista odottelen. Mutta olen ajatellut, että otan epiduraalin jos vain kerkeän sen saamaan. Menen synnyttämään sillä asenteella, että kyllä he siellä tietävät mitä tehään. Sen kummempia suunnittelematta. Tietysti on vaikea suunnitella mitään etukäteen.. :) Tietysti kovasti jännittää jo, ehkä enemmän juuri tuo kipu ja oma kipukynnys, kun itse synnytys.

Harjoitussupistusten vuoksi on pitänyt ottaa hieman rauhallisemmin.. Tuossa alkuviikosta siivoilin miehen ollessa töissä, eikä masu ja selkä yhtään tykänny imuroimisesta (kun pitää nostaa tavaroita paikoiltaa..).

Masu on mennyt kovaksi nyt joka päivä ja useita kertoja. Pitää kävelläkkin rauhallisemmin sen takia. Kipeitä ei ole, mutta ikävältä tuntuu.

Nyt olen muutamana päivänä huomannut että on ajoittain ollut semmoista menkkamaista kipua/tuntemusta alaselän puolella..

Mitenkäs te muut, ootteko autolla ajanu vielä loppuraskaudessa? Ja kuinka lähelle laskettua aikaa..?

Oikein hyvä vappua kaikille!! :)

Tyttö87 rv 35+5

Vierailija
30/33 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä oon molemmissa raskauksissa ajellu autolla loppuun asti. Onko siitä jotain haittaa? vai tarkotatko vaan sitä että jos pitkällä matkalla alkaaki vauva syntymään? En mä tosin pitkiä matkoja ajele. Kaupassa käyntiä ja semmosta muuta lyhyttä ajoa.

Mulla viime yönä supisteli, mutta ei yhtään semmosia mitä on oikeet synnytys supistukset. Ennemminki semmosia vaan tosi "pistäviä".

Tänään käytiin anoppilassa ja alko kyllästyttää ku ei voi enää näyttää hyvältä ku kevät takki alkaa olla niin tiukan näkönen että iha hävettää :D Ootan että ilmat vähä lämpenis eikä tartte takkia. Käytiin myös ulkona syömässä ja söin itteni niin ähkyyyn että nyt on toooooooosia tukala olo !

Vierailija
31/33 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni Vappu ilman suurempia hulinoita:) Paistoin itse ensi kertaa vappu-munkit ja tuli tosi hyviä! Lapset ei tykänneet, ku sormet sotkeentu sokeriin, joten "jouduttiin" miehen kanssa syömään kaikki kahteen pekkaan:)

Mammalomakin alkoi virallisesti 29.4, joten nyt sitten vaan odotellaan.

Kivunlievityksestä on ollut paljon puhetta. Itse ajattelin ekan kohdalla mennä synnytyksen luomusti läpi, mutta loppuvaiheessa kivun takia jännitin kroppaa niin paljon, että kohdunsuu jäi siihen 8 senttiin, joten päädyttiin spinaali-puudutukseen. Se olikin taivas ja ponnistus oli puudutuksen vuoksi täysin kivuton. Pyysinkin sitten toisessa synnytyksessä jo automaattisesti spinaalipuudutusta ja tiesin silloin jo itse, että missä vaiheessa se kannattaa ottaa. Katsotaan nyt sitten, vieläkö kolmannen kohdalla ehditään puudutuksia laittamaan. Eniten jännitänkin sitä, et miten nopeasti synnytys tällä kertaa etenee (eka kesti 10h ja toka 5h). Toivottavasti ei jatku samalla laskukaavalla!!! Lapsillekin pitäisi ehtiä hoito järjestämään ennen sairaalaan lähtöä.

Oma tilanne. Teillä monilla on jo ollut paljonkin supistelua, mutta omalla kohdalla en ole huomannut niitä juuri lainkaan! Olen käynyt treenaamassakin salilla vielä 3 krt/vk ilman mitään ongelmia. Runsaasta liikunnasta huolimatta painoa on tullut nyt n. 12kg, mutta aikaisempiin raskauksiin verrattuna se on vähän. Nyt alkaa olemaan turvotusta ihan hirveästi. Eilen iltakin varpaat oli ihan hirveät pallukat! Samoin turpoo nilkat, ranteet ja sormet. Yöt ovat aika tuskaa, kun kädet puutuu ja lonkkiin särkee. Heräänkin usein aamuyöstä enkä saa enää unta sen jälkeen.

Huomen aamu on seuraava neuvola. En ole itse kiinnittänyt tarkkaa huomiota noihin mittoihin, joten en muista missä viimeksi mentiin. Tärkeintä on, et vatsa kasvaa koko ajan:) Viikon päästä menen vielä yhteen ultraan. Tämä vauva on ollut kyllä kaikista liikkuvaisin. On ihanaa, kun ei ole tarvinnut tällä kertaa jäädä odottamaan liikkeitä eikä ole tarvinnut "töniä" vauvaa liikkumaan. Vauva on ollut jo pitkään rt:ssa ja ihanasti tuntuu ylhäällä jalkapohjat vatsan läpi, kun vauva oikein venyttelee:)

Oikein aurinkoista toukokuun alkua kaikille! Toivotaan, että vauvat vielä malttavat hetken pysyä kohduissaan:)

Katja33 35+1

Vierailija
32/33 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se taas yks vappu meni jotenki.. Tänään alko tuntumaan että onkohan vauva liikkunu tarpeeksi mahassa. Nyt alan kyllä seuraamaan liikkeitä ihan kunnolla. Mä oon aina huolesta soikeena jos hoksaan että vauva ei oo liikkunu. Lisäks oon tosi hermostunut, väsyny ja kiree ku huolestuttaa. Ja mies myös huomaa sen ja kysyyki sitte että eikö vauva oo liikkunu. Mulla ei oo koskaan ollu keskenmenoo tms. mutta silti pelottaa hirveesti että sattuu jotain.. :/ mulla on tullu painoa 7kg ja en oo koskaan elämäni aikana painanu vielä näin paljo :D hirveetä kaaheeta :D En käy salilla tai jumpissa. Kotitöitä tuntuu olevan niin paljo että siinä saa tarpeeks liikuntaa. Jäätelöä menis kyllä litrakaupalla jos mies ei rajottais. Turvotusta ei oo ollu yhtään! Päin vastoin, tuntuu että sormuksetkaan ei meinaa pysyä sormissa ? Ekassa raskauksessa oli kyllä sen verran turvotusta että sormukset vähä puristi. Mutta on mulla sit semmosia vaivoja että selkä on illasta aina tosi kipee! Varsinki ku menee pitkälleen nii pitää iha ulvoa. Sitte pakarat on kans jotenki jumissa? Eilen ajoin korkkarit jalassa ja jotenki jännitin pohjelihasta nii seki oli illalla iha junkkurassa :D Etttttä tämmöstä! Mies tekee pihalla mulle kasvihuonetta. Pitäs varmaan lähtee kattomaan vastaako se mun haaveita ollenkaan :P

Minä se en oo muute ikinä perillä raskausviikoista! Aina pitää tarkistaa.. viikollaki saattaa heittää :D Onko ketään muuta yhtä huoletonta? Laittaisko kalenteriin jokapäivälle missä mennään..

Onko teistä ketään facebookin kesävauvat 2010 ryhmäsä?

heidi ja tasan 34 (tarkistin)

Vierailija
33/33 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajamisesta kyselin vaan sen takia, kun en itsekään tiedä onko siitä jotain haittaa. :) Tietysti sillon ei suositella jos autolla ajo aiheuttaa supistuksia.. Itsekkin enimmäkseen lyhyitä matkoja ajelen, mutta välillä tulee noita hieman pidempiäkin matkoja (max. 30min), minä kun olen meijän perheessä ainoa kortillinen.. :)

Turvotusta on alkanut tulemaan, jalkapöytä ja sormet eniten. Jouduin sormuksen siirtämään pikkurilliin, kun en enää meinannut sitä nimettömästä pois saada.. :)

Itse en vielä ole tuossa kesävauvat 2010 ryhmässä, liittymispyynnön kyllä laitoin sinne. :)

Tyttö87 rv 36+0