Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en tajua, miten tulen joskus selviämään omakotitalossa

Vierailija
23.04.2010 |

Asumme tällä hetkellä omassa vähän alle 100 m2 kokoisessa kerrostaloneliössä. Minä, mies ja kaksi lasta.

Nyt olen hoitovapaalla, eli päivät kotona, toinen lapsista on koulussa päivät ja toinenkaan ei enää ihan vauva, eikä ole pihahommia, ei remontteja yms. ylimääräistä.

Ja silti aina tuntuu että on jotain hommaa, siivousta ja siivousta ja siivousta, loputtomasti kotitöitä!

Miehen haaveena on että ostetaan joskus omakotitalo. Mä en käsitä miten pystyisimme siihen, ajatelkaa nyt, ensinnäkin siivousta varmaan n. 50 neliötä lisää. Siinä missä nyt esim. imuroin sataa neliötä 45 minuuttia, niin siihen puolet lisää...

Ja todennäköisesti olen siinä vaiheessa töissä. Työpäivän jälkeen kotihommat odottaa ja ne pitäisi saada illassa tehtyä!

LISÄKSI vielä pihatyöt, haravoinnit, istutusten hoitamiset, kitkemiset, ruohonleikkuut, talvisin lumityöt.. rännien puhdistukset, kompostin hoitaminen, hiekotus... jos on puulämmitystä niin polttopuidentekoa... ja jos/kun tulisi remontoitavaa, niin ne siihen lisäksi!

MITEN TE SELVIÄTTE, OKT-ASUJAT?!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienen ja ahtaan ja tavaroita täynnä olleen asunnon siivous ja imurointi kesti kauemmin kuin uuden ja tilavan kämäpän. Suunnitelkaa piha niin, että on kiva luonnon tilassa.

Vierailija
2/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...millainen piha on muka kiva täysin luonnontilassa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on jotain hommaa, ja tuntuu ettei aikaa jää lapsille tai toisillemme tarpeeksi. Nyt juuri ollaan pihaa laittamassa uuteen uskoon. Kesäaikana erityisesti hommia riittää. Kolme vuotta ollaan tässä asuttu, välillä mietitään vaihtoa esim. rivitaloasuntoon. Se vois olla teillekin parempi ratkaisu jos työn määrä hirvittää.

Vierailija
4/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tässä omakotitalossa nyt niin hirveästi hommaa ole. Siis niissä pihatöissä. Tontti ei ole suuren suuri ja istutuksia on toistaiseksi vähän. Nurmikko leikataan kerran viikkoon, pensansaidat leikataan kerran pari kesässä, lumityöt menee siinä samalla kun ollaan lasten kanssa ulkoilemassa. Siinä se melkein olikin. Kyllä ne pihatyöt on enemmänkin mukavaa ulkonaoloa kuin mitään pakkopullaa.

Siivoomista nyt tietenkin on enemmän, mutta sen olemme osittain ulkoistaneet.

Vierailija
5/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaksi metsää, kallioo, vähän nurtsia ja ei kovinkaan paljon kasveja kitkettävänä. Paljon on tosin puita, mutta mies hoitaa haravoinnin.

Neliöitä yli 200 eli siivoomista piisaa. Apuna mulla on roboimuri. Ootan neljättä ja innolla odotankin "lomaa" että saa tätä kämppää pidettyä kunnossa. Ei vaan sitten siivota niin usein muuten.

Vierailija
6/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en yhtään tykkää tästä okt-elämästä. Kaikkein eniten stressaa tuo piha, siellä on koko ajan jotain mitä pitäisi laittaa tai vähintäänkin se on kuin kaatopaikka kun lapset levittävät romujaan sinne.

Vierailija
7/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt:ssa voi asua monella tavalla. Jotkut stressaavat siitä, jos pihalle tippuu koivusta yksi lehti ja nurmikko on 6 cm pitkä sen sijaan että olisi 4 cm pitkä. Ap vaikuttaa juuri tältä tyypiltä. :)

Kyse on asenteesta. Meidän piha ei varmastikaan mitään kaunein piha kilpailuja voita, eikä talo ole läheskään aina siisti. Mutta meillä on kolme pientä lasta, jotka rakastavat sitä, että äiti ei hermostu, vaikka kaivavat kuopan keskelle pihatietä silloin tällöin. Voin olla nipompi siinä vaiheessa, kun lapset ovat isompia.

Vierailija
8/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaksi metsää, kallioo, vähän nurtsia ja ei kovinkaan paljon kasveja kitkettävänä. Paljon on tosin puita, mutta mies hoitaa haravoinnin. Neliöitä yli 200 eli siivoomista piisaa. Apuna mulla on roboimuri. Ootan neljättä ja innolla odotankin "lomaa" että saa tätä kämppää pidettyä kunnossa. Ei vaan sitten siivota niin usein muuten.

maailam kiittää...totisesti!

Vierailija
9/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tänä talvena olisin ollut valmis muuttamaan saman tien rivitaloon. Kesäisin on tietty mukavaa, kun on oma piha, varsinkin kun meillä on kasviston suhteen varsin helppohoitoinen. Nurmikon leikkuu, kukkien kastelu ja pensasaita kerran vuoteen.

Lisäksi riippuu paljon siitä, minkä verran remontti- ja korjaushommia pystytte itse tekemään tai onko teillä tiedossa joku hyvä firma, joka tekee puolestanne. Itse kyllästyttiin esim remonttifirmojen huonoon työnlaatuun ja siihen, että sai itse olla koko ajan valvomassa, että työnlaatu täyttää nykyajan vaatimukset (vanha talo), joten tässä on tullut maalaamisen lisäksi tullut opeteltua mm laatoitusta.

Siivoaminen ei nyt vie aikaa enemmän kuin kerrostalossa asuminen, mitä nyt sotkua on lasten myötä tullut enemmän. Mutta senkin voi tosiaan osaksi ulkoistaa, eikä kotilaloysvähennyksen takia ole edes hirmu kallista.

Nyt ollaan 7 vuotta asuttu omakotitalossa ja voin suoraan sanoa, että mieluummin asuisin kunnon rivitaloyhtiössä n. 120 neliön asunnossa. Tosin olemme nyt saaneet talon meidän näköiseksi ja se on aivan ideaalipaikalla, joten enää en lähtisi muuttamaan, vaikka remontin tarve ei ikinä lopu.

Miettikää siis tarkkaan ennenkuin omakotitaloa ostatte.

Vierailija
10/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luettelemistasi töistä. Vain lumitöitä noista joskus teen tai kastelen/lannoitan perennamaata, jotka kaikki hoituu siinä samalla, kun lapset ulkoilee omassa pihassa (muuten olisi jopa tylsää, kun ei olisi muuta tekemistä kuin ihastella lasten hiekkakakkuja).

Vierailija
11/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tavaroita joutuu siirtelemään jatkuvasti, että voi imuroida. Isossa asunnossa on väljempää, ja tavaroille oma paikkansa, joten siivoaminenkin on helpompaa.

Tämä ei pidä paikkaansa jos on luonteeltaan tavarankerääjä, sittenhän sitä on kohta vain isompi ahdas romuvarasto siivottavana.

Vierailija
13/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh... Taas joku katkera ilkeämielinen pysyy aiheessa! Tää on just tätä...

Vierailija
14/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylhäällä on kaikkien kolmen lapsen makkarit, keskellä olkkari, keittiö ja meidän makkari, alhaalla sauna ja pesutilat sekä pyykkihuolto.

Kunto pysyy hyvänä ainakin kun pyykkiä raahaa eestaas.

Imuri mulla on joka kerroksessa oma, että se helpottaa jo paljon :D

Asennoitumiskysymys ennenkaikkea, jos haluaa asua vain näin, niin pitää hoitaa hommat siten että ne toimii!

Vierailija
15/16 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikon leikkaa naapurin teinipoika. Lumi tullaan luomaan jos sita tulee kolme tuumaa tai enemman. Rannit siivoaa firma jolla on siihen pelit ja vehkeet eika huimaa kolmannen kerroksen katolla.

Ei kaikkea tarvise itse tehda.

Vierailija
16/16 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme asuneet uudessa omakotitalossamme kohta vuoden. Miehelleni iski valtava omakotitalokuume, mikään muu asumismuoto ei tullut kysymykseenkään.

Omakotitalossa on aina jotain nikkaroitavaa ja korjattavaa, se ei lopu todellakaan talon valmistuttua. Myös pihan perustaminen voi olla uskomattoman stressaavaa, ihan yhtä stressaavaa kuin talon rakentaminen, joskus tuntuu että vielä pahempaa. Ihaninta on tietenkin, kun anoppini tulee arvostelemaan pihaamme, hänellä itsellään kun on oma puutarha kuin suoraan ViherPiha-lehdestä.

Olisin ollut tyytyväinen kerrostaloasuntoon tai pieneen rivariin, jossa olisi ollut valmis piha.

Nyt tuntuu, että olen ikuisessa velkavankeudessa. Olen onnellinen, että silloin vuokrakämppäaikoina tuli vähän matkusteltua, koska nyt on matkustelut matkusteltu. Olen vanha mummeli ennen kuin talon takia otettu laina maksettu.

Omakotitalo on ylivoimaisesti typerin asumismuoto ikinä. Ei tietenkään silloin jos tykkää nikkaroida ja hoitaa pihaa. Sen sijaan jos haluaisi leipätyöstä palattuaan joskus vaikka ihan olla vaan, niin ne ajat ovat ohitse.

Miettikää ihmiset, neliöiden määrä ei korreloi onnellisuuden kanssa mitenkään ! Niin monet silti luulee, kuitenki kerrostalossa minulla ja miehellä oli jopa aikaa olla yhdessä, nyt tuntuu että elämä on yhtä suorittamista tämän perhanan talon kanssa. Jos otan aiheen esille mieheni kanssa, riitahan siitä tulee samantien.

Odotan sitä päivää, että mieheni tulisi takaisin järkiinsä. Olisin valmis muuttamaan kerrostaloon takaisin vaikka heti huomenna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi