Kysymys niille, joiden vauva nukkuu/nukkui eri huoneessa.
Haluan ihan uteliaisuudesta tietää, miten päädyitte siihen ratkaisuun. Mulle nimittäin tulee ekana mieleen, että vauva tuntee olonsa varmaan aika yksinäiseksi eri huoneessa, ja että vanhemmille on raskasta rampata huoneiden väliä yöllä.
HUOM. En halua arvostella teitä, haluan vain tietää. Toivon, että muutkin pitäisivät kommenttinsa asiallisina! Kiitos.
Kommentit (23)
omaan huoneeseen neljän kuukauden ikäisenä. Söi silloin kerran yössä ja ajattelin että jaksan kulkea muutaman metrin imettääkseni lasta. Hän myös meni jo kahdeksalta nukkumaan joten halusimme jo myös keskinäistä aikaa omassa huoneessamme.
Kävi niin, että omassa huoneessaan vauvaa ei tarvinnut syöttää yöllä enää kertaakaan! Samassa huoneessa ollessa olin syöttänyt jo pienestä puhinasta mutta nyt odotin pidempään ennen kuin nousin syöttämään, koska en yksinkertaisesti jaksanut heti lähteä liikkeelle. Yllätys oli suuri, kun lapsi nukahtikin uudestaan itse ja nukkui aamuun asti. Hän on siitä asti nukkunut yön läpi. On nyt 11kk.
Korostan vielä, että emme ole itkettäneet lasta. Hän on aina nukkunut omassa sängyssä ja nukahtanut helposti ensin rinnalle ja 3-4 kuukauden iästä itse omaan sänkyynsä unirievun kanssa. Jos hän on joskus yöllä itkenyt menemme AINA paikalle ja silitämme/otamme syliin. Yleensä on riittänyt pelkkä peittely uudestaan. Hän herää öisin erittäin harvoin, yleensä vain jos on tulossa hampaita tai on kipeänä.
Meillä kaikki nukkuvat paremmin kun emme heräile toistemme pikkupuhinoihin. Meille on myös ollut tärkeää, että olemme miehen kanssa ihan kaksin ja vaalimme suhdettamme.
siirtyneet omaan huoneeseen 2-4 kk. Ovat heränneet vasta aamuyöstä syömään, jolloin syötin omissa huoneissaan ja eikun takasin sänkyyn jatkamaan uniaan.
Siirtymisen jälkeen nukkuneet paremmin, koska en ole mennyt heitä yöllä 'häiritsemään'. Usein kävin nimittäin niin että minä heräsin pieneenkin kähinään ja kävin korjaamassa asentoa, laittamassa tuttia tai peittoa jolloin vauva heräsi. Sekä äiti että lapsi ovat nukkuneet paremmin omissa huoneissaan. En ole koskaan tajunnut miksi vauva tuntisi itsensä yksinäiseksi omassa huoneessaan. Yöllähän nukutaan, ainakin meidän perheessä...
Minä ja mieheni olimme siihen aikaan erittäin herkkäunisia, joten vauva sai heti oman huoneen. Hänen huoneessaan oli myös vuodesohva (vuoteena), jolla kävin imettämässä öisin. Ei nyt niin ihmeemmin rankkaa ollut.
Seuraavana oli kaksoset, joista toinen sai oman huoneen 4kk iässä, koska paljon itkevät vauvat herättelivät koko ajan toisiaan parkumisella. Makuuhuoneeseen jäi se, joka viihtyi enemmän rinnalla. Toista kävin sitten syöttämässä yöllä esim. olkkarin sohvalla. Se oli rankempaa, muttei ollut vaihtoehtojakaan.